Bloggpost

2013-12-03

Retro

Senaste tiden har vi sett många oblyga flörtar med klassiska kameror...

Var allt bättre förr? Nej.
Är allt bättre nu? Nej.

Olympus
Första OM-D, E-M5, flörtade vilt med det analoga OM-systemet och det med stor framgång. Nästa OM-D, E-M1, flörtar ännu mer med en topp som har kristallklara drag från sina analoga förfäder från 70-talet. Dock med en stor skillnad som jag hade mycket svårt med i början, och som jag tyckte befläckade OM-arvet, och det var dess EOS-grepp de gett kameran. Nu efter lång tids användning så måste jag medge att det skamliga greppet de tillfört kameran är mycket bra och E-M1 är min absoluta favorit just nu. Grymt bra sökare måste jag få tillägga.

Nikon
I dagarna gör Nikon samma som Olympus. Nästan. Nikon kan inte undgått att se Olympus framgångar med OM-D. Nikon har tagit mycket av designen från 70-talets Nikon FM till sin Nikon Df. Nikon Df är mycket större än Nikon FM. Eftersom det sitter moderna material i Df som magnesiumlegering så får du inte samma kassaskåpskänsla som i FM. Pentax retroflirt MX-1 använder mässing i kåporna för att återge känslan från 70-talets Pentax MX. Sedan väljer Nikon att inte stoppa in sin bästa sensor, visst är den bra och har bra dynamik, men det är inte top of the line så att säga, och så har de skippat videofunktionen. På vilket sätt blir en kamera sämre att ta stillbilder med bara för att du har inbyggd videofunktion? Exakt, det finns ingen godtagbar ursäkt. Jag gillar Df och jag gillar dess design, men Nikon skulle följt Olympus exempel och byggt en "D800E turbo" i klassisk design. Och gjort den betydligt kompaktare.

Sony
Minolta gick ihop med Konica och sedan köptes de upp av Sony, vilket kanske var anledningen att när jag första gången såg A7R tänkte direkt på Minolta 5000. Ingen smickrande jämförelse, och absolut inte heller rättvis, men det var min första reaktion. A7R har banat en helt ny väg i kamerahistorien och tar fantastiskt bra bilder. Designen är väldigt kantig och lär inte tilltala alla, men jag tror konceptet kommer att hålla och jag hoppas Sony också bygger en kamera liknande Panasonic GX7 i den här serien. Jag tror detta system är framtidens melodi. Sony A7R är avsevärt kompaktare än Nikon Df.

Fujifilm
Att Leica stått som förebild är det ingen tvekan om. Fujifilm är inte ensam om detta. Det är en klassisk design som har hållit sedan 50-talet. Fujifilm har haft stor framgång med sin X-serie, framförallt då X-Pro1 och X-E1. Det är bara att gratulera Fujifilm till en fantastisk serie som jag kan rekommendera på alla veckans dagar. Leica är världsledande på objektiv i fråga om bildkvalitet, men nu när jag ser både Fujifilms och Sonys objektiv så frågar jag mig hur Leica kan bygga så otroligt mycket kompaktare objektiv. Även om man lägger till autofokusen så behöver det väl inte vara så stor skillnad som det är.

Men tillverkarna bör fråga sig, hur många ser egentligen dessa som retro? Hur många vet ens om att ett OM-system existerat på 70-talet? Hur många har ens sett en Nikon FM? Men vi 60-talister och äldre tackar tillverkarna :)

Bilderna är inte skalenliga utan är avsedda för att visa likheter i designen.

/Thomas