Bloggpost

2017-08-31

F21: Saab 37 Viggen

Det var flygdag på F21 i Luleå i lördags och vi var där!

Det var förutspått regn men som tur var så regnade det inte inte under den tid flyguppvisningen var. Gråa och låga moln gav en intressant bakgrund till flygplanen, de ser nästan frilagda ut. Trots sekvenstagning i låg hastighet och de flesta bilder ändå tagna en och en, så slutade partajet med 2570 bilder ändå. Dessa blev till 127 efter mycket hård rensning och jag tänkte visa fem av dem, men det verkar bli tio bilder. Imorgon kollar vi på Viggen igen.

Saab 37 Viggen flög första gången 1967 och var i aktiv tjänst från 1972 till 2007. Den hade en maxhastighet på mach 2,1 och en räckvidd på 2250km. Max flyghöjd låg på 18000m samt vägde tom 9500kg och max 20000kg. 329 exemplar tillverkades totalt.

Utöver de svenska beställningarna gjordes flera försök att sälja Viggen utomlands. Sommaren 1974 lanserades stridsflygplanet som Eurofighter Viggen. Eurofighter Viggen erbjöds till de länder och dess flygvapen som skulle ersätta sina F-104 Starfighter. Eurofighter Viggen erbjöds först till Belgien och Nederländerna, vilka behövde byta ut sin flygplan. Det svenska erbjudandet var att flygplanet skulle tillverkas i Belgien och Nederländerna och vara en del i ett större paket där Saab skulle bidra med en ny personbilsfabrik, Volvo med en ny lastbilsfabrik, samt flera fabriker för elektroniska komponenter till flygplanet. Kostnaden för erbjudandet värderades då till 500 miljoner brittiska pund. Vid samma tid pågick utvecklingen av jaktversionen JA 37, och i det svenska erbjudandet ingick full tekniköverföring till Belgien och Nederländerna. Eurofighter Viggen kom även att erbjudas till både Danmark och Norge.[11] Konkurrenter till Eurofighter Viggen som offererade till dessa länder var amerikanska General Dynamics F-16 Fighting Falcon och franska Dassault Aviations Mirage F1E. År 1975 valde samtliga länder det amerikanska stridsflygplanet F-16 Fighting Falcon som ersättning till F-104 Starfighter.

Saab 37 Viggen kom även att erbjudas till Indien som ersättning för Hawker Hunter och English Electric Canberra. Dock så förbjöds Sverige att exportera Viggen till Indien av amerikanska myndigheter. Detta på grund av att motorn i Viggen, RM8A innehöll amerikanska komponenter. Bakgrunden till att USA nekade Saab exporttillstånd var att USA vid denna tidpunkt inte ville rusta denna del av världen.

Jag använde en Canon EOS 1D X Mk II med Canon EF 400/2,8 L IS II USM, och bilden är tagen på 1/3200s, f/4 och ISO 400.

Klicka här för större bild

/Thomas