sel1655g
E 16-55mm f/2,8 G (APS-C)
Sony
Sony E 16-55mm f/2,8 G (APS-C)
Vårt artikelnr: sel1655g
Tillv. artikelnr: SEL1655G
Cyberphoto testar
Tillbehör
Tekniska data
Om varumärket
Sony E 16-55/2,8 G, Sony E-fattning (APS-C)
Sony E 16-55/2,8 G är en kompakt och ljusstark normalzoom som är anpassad för Sonys kameror med APS-C sensor och E-fattning. Passar och fungerar även på Sonys fullformatskameror med samma fattning med reducerad upplösning. Den ger en bildvinkel motsvarande 24-82,5 mm brännvidd på en 35mm fullformatskamera. Ljusstyrkan ligger på f/2,8 genom hela zoomomfånget.
Objektivet har en ny optisk design som ska ge god skärpa från kant till kant samt en vacker bokeh. En flexibel och kompakt normalzoom av hög kvalitet som passar vid många olika tillfällen.
Brännvidd 47mm, bländare f/5,6.
Utmärkande egenskaper
- Brännvidd 16-55 mm
- Ljusstyrka på f/2,8 genom hela zoomomfånget
- En 9-bladig cirkulär bländare bidrar till mjuk teckning av motivdelar utanför fokus (bokeh)
- Fyra stycken asfäriska linselement ger låg grad av distorsion och sfärisk aberration
- Tre linser i ED-glas bidrar till låg grad av kromatisk aberration
- Nano-antireflexbehandling ger ökat ljusgenomsläpp och reducerar reflexer och ströljus i optiken
- Fukt- och dammskyddad konstruktion
- Relativt kompakt och lätt, 494 g
Brännvidd 23mm, bländare f/10. Till denna bild har ett graderat NDfilter - soft ND8 från Nisi använts för att minska kontrasten mellan förgrund och himmel.
Allmänt
Sony E 16-55/2,8 G känns välbyggd och med fin känsla i fokus- och zoomreglage. Objektivet är också försett med vädertätningar på ställen där fukt och damm brukar ha en tendens att tränga in, och till skillnad från många andra tätade Sonygluggar har den även en gummipackning runt bajonettfattningen. Den programmerbara Fn-knappen på objektivet ger möjlighet till fokuslås eller ett urval av andra funktioner såsom skärpedjupskontroll och AF-on. Autofokus jobbar tyst och snabbt, och särskilt vid filmning där den är i princip ljudlös och ger en mycket följsam och mjuk fokusering.
Optiken ger låg förändring av effektiv brännvidd vid fokuseringen (s k focus breathing) vilket gör att du behåller samma bildutsnitt oavsett fokuseringsavstånd- extra värdefullt vid filmtillämpningar. Zoomen är också parfocal, dvs det förinställda fokusavståndet påverkas minimalt vid zoomning (s k focus shift). Vid zoomning växer objektivet som brukligt några centimeter på längden. Blomformat motljusskydd och objektivfodral ingår.
Brännvidd 16mm, bländare f/5,6.
Bildkvalitet
Så här bra skärpa från kant till kant på full öppning är det verkligen inte ofta man stöter på hos normalzoomar. Man brukar behöva blända ner minst 2-3 steg innan man kommer ens i närheten av detta resultat. Nedbländad runt f/4-f/8 blir det skarpt även i hörnen på de flesta brännvidder. Mycket bra.
Lateral kromatisk aberration och vinjettering förekommer i normala mängder och inga svårigheter att korrigera så länge man tar bilderna i RAW. Någon longitudinell kromatisk aberration har jag inte lyckats hitta.
Distorsion är inget som märks i bilderna som de kommer ur kameran eftersom Sonys kameror korrigerar detta automatiskt och funktionen går inte att stänga av med detta objektiv. I okorrigerade RAW-filer förekommer det en mycket kraftig distorsion på de kortaste brännvidderna som också vinjetterar, men som tur är det inget som påverkar kant- och hörnskärpan nämnvärt efter korrigering och därmed inget man behöver oroa sig för. Det är liksom inte tanken att bilderna skall användas utan korrigering.
Motljusegenskaperna är bättre än vanligt bland normalzoomar, och objektivets bokeh får klart godkänt betyg på full öppning. Jag kan helt enkelt bara konstatera att Sony lyckats väldigt bra med sin nya 16-55/2,8 G.
Betyg 1-10 jämfört med övriga APS-normalzoomar:
- Bildkvalitet 9,5
- Byggkvalitet 9,5
- Funktion 9,5
- Pris 8
Plus- och minus-egenskaper samt slutsats finner du som vanligt längst ner.
Brännvidd 31mm, bländare f/8. Konverterad till svartvit i Capture One.
Brännvidd 22mm, bländare f/2,8. Fokuserad på de två solnedgångsdyrkarna i förgrunden.
Brännvidd 16mm, bländare f/10.
Brännvidd 16mm, bländare f/8. Till denna bild har ett graderat NDfilter - soft ND8 från Nisi använts för att minska kontrasten mellan förgrund och himmel.
Brännvidd 55mm, bländare f/2,8.
Brännvidd 55mm, bländare f/5,6.
Brännvidd 18mm, bländare f/5,6.
Brännvidd 16mm, bländare f/2,8.
Brännvidd 16mm, bländare f/5,6.
Brännvidd 55mm, bländare f/2,8.
Brännvidd 16mm, bländare f/10.
Brännvidd 19mm, bländare f/2,8.
Brännvidd 16mm, bländare f/8. Till denna bild har ett graderat NDfilter - soft ND8 från Nisi använts för att minska kontrasten mellan förgrund och himmel.
Brännvidd 16mm, bländare f/2,8. Otroligt bra skärpa över hela bilden på f/2,8.
Samma motiv på 35mm f/2,8 ->>
Brännvidd 30mm, bländare f/7,1.
Brännvidd 17mm, bländare f/10.
Brännvidd 16mm, bländare f/2,8.
Brännvidd 16mm, bländare f/8. Till denna bild har ett graderat NDfilter - soft ND8 från Nisi använts för att minska kontrasten mellan förgrund och himmel.
Brännvidd 16mm, bländare f/7,1.
Plus
+ Mycket bra skärpa från kant till kant redan på f/2,8 på de flesta brännvidder
+ Knivskarp från hörn till hörn på f/4- f/8 över större del av zoomomfånget
+ I stort sett fri från longitudinell kromatisk aberration
+ Förhållandevis låg vinjettering
+ Ljusstyrka f/2,8 över hela zoomomfånget
+ Tyst och snabb AF
+ Bra val även för dig som filmar med aktiverad autofokus
+ Låg förändring av bildutsnitt vid fokusering, s k focus breathing
+ Låg förändring av fokus vid zoomning, s k focus shift
+ Relativt fin bokeh för att vara en normalzoom
+ Jämförelsevis mycket bra egenskaper vid direkt motljus
+ Känns välbyggd
+ Väderskyddad konstruktion
+ Motljusskydd ingår
Minus
- Mycket påtaglig distorsion i okorrigerad RAW på korta brännvidder, dock inget som påverkar kantskärpan nämnvärt efter korrigering
- Lateral kromatisk aberration förekommer, dock löjligt enkelt att korrigera om man fotograferar i RAW
- Saknar inbyggd OSS-stabilisering, och därmed endast ett minus för kameror utan inbyggd stabilisering
- Kostar mer än de flesta APS-normalzoomar, men att hög kvalitet kostar extra är fullt normalt
Slutsats
Sony E 16-55/2,8 G är i skrivande stund den bästa normalzoomen med fattning för Sonys spegelfria APS-kameror, och tillhör även toppskiktet bland normalzoomar med andra fattningar.
Skärpan är ovanligt bra från kant till kant redan på största bländaröppning, och nedbländad några steg utmärkt hela vägen ut i hörnen. Den enda svaga punkten som jag ser det är att man får ingen stabilisering med Sonys kameror som saknar sensorbaserad stabilisering som t ex A6100 och A6400.
Distorsionen i okorrigerade RAW-filer på 16mm-brännvidd kan säkert också ge skrämselhicka hos vissa, men det är tack och lov inget man behöver oroa sig för då skärpan i kanter och hörn är på topp även efter korrigering.
Testad av Mats 2019-11-14.
Bilderna tagna med en Sony A7R IV i 26 MP APS-läge och i RAW konverterade till JPEG i Capture One. Korrigerade för distorsion och kromatisk aberration enligt Capture Ones standardinställningar.
12 690:-
10 152:- exkl. moms
Läs mer om Welcome to Alpha!
Till kampanj
- Mycket bra skärpa
- Snabb autofokus
- Väderskyddad
I lager
E 16-55mm f/2,8 G (APS-C)
Sony sel1655g
12 690:-

Cashback på Sony för studenter!

Spara 20% på Peak Design!

Spara 10% på Nisi-filter!

Spara 40% på Capture One!

Vi löser leasingavtal!

Bygg din SmallRig!

Betala tryggt med Klarna!
Finns i andra varianter
Populära tillbehör
Rekommenderade tillbehör
Liknande produkter
Populära produkter
Cyberphoto testar
Tillbehör
Tekniska data
Om varumärket
Sony E 16-55/2,8 G, Sony E-fattning (APS-C)
Sony E 16-55/2,8 G är en kompakt och ljusstark normalzoom som är anpassad för Sonys kameror med APS-C sensor och E-fattning. Passar och fungerar även på Sonys fullformatskameror med samma fattning med reducerad upplösning. Den ger en bildvinkel motsvarande 24-82,5 mm brännvidd på en 35mm fullformatskamera. Ljusstyrkan ligger på f/2,8 genom hela zoomomfånget.
Objektivet har en ny optisk design som ska ge god skärpa från kant till kant samt en vacker bokeh. En flexibel och kompakt normalzoom av hög kvalitet som passar vid många olika tillfällen.
Brännvidd 47mm, bländare f/5,6.
Utmärkande egenskaper
- Brännvidd 16-55 mm
- Ljusstyrka på f/2,8 genom hela zoomomfånget
- En 9-bladig cirkulär bländare bidrar till mjuk teckning av motivdelar utanför fokus (bokeh)
- Fyra stycken asfäriska linselement ger låg grad av distorsion och sfärisk aberration
- Tre linser i ED-glas bidrar till låg grad av kromatisk aberration
- Nano-antireflexbehandling ger ökat ljusgenomsläpp och reducerar reflexer och ströljus i optiken
- Fukt- och dammskyddad konstruktion
- Relativt kompakt och lätt, 494 g
Brännvidd 23mm, bländare f/10. Till denna bild har ett graderat NDfilter - soft ND8 från Nisi använts för att minska kontrasten mellan förgrund och himmel.
Allmänt
Sony E 16-55/2,8 G känns välbyggd och med fin känsla i fokus- och zoomreglage. Objektivet är också försett med vädertätningar på ställen där fukt och damm brukar ha en tendens att tränga in, och till skillnad från många andra tätade Sonygluggar har den även en gummipackning runt bajonettfattningen. Den programmerbara Fn-knappen på objektivet ger möjlighet till fokuslås eller ett urval av andra funktioner såsom skärpedjupskontroll och AF-on. Autofokus jobbar tyst och snabbt, och särskilt vid filmning där den är i princip ljudlös och ger en mycket följsam och mjuk fokusering.
Optiken ger låg förändring av effektiv brännvidd vid fokuseringen (s k focus breathing) vilket gör att du behåller samma bildutsnitt oavsett fokuseringsavstånd- extra värdefullt vid filmtillämpningar. Zoomen är också parfocal, dvs det förinställda fokusavståndet påverkas minimalt vid zoomning (s k focus shift). Vid zoomning växer objektivet som brukligt några centimeter på längden. Blomformat motljusskydd och objektivfodral ingår.
Brännvidd 16mm, bländare f/5,6.
Bildkvalitet
Så här bra skärpa från kant till kant på full öppning är det verkligen inte ofta man stöter på hos normalzoomar. Man brukar behöva blända ner minst 2-3 steg innan man kommer ens i närheten av detta resultat. Nedbländad runt f/4-f/8 blir det skarpt även i hörnen på de flesta brännvidder. Mycket bra.
Lateral kromatisk aberration och vinjettering förekommer i normala mängder och inga svårigheter att korrigera så länge man tar bilderna i RAW. Någon longitudinell kromatisk aberration har jag inte lyckats hitta.
Distorsion är inget som märks i bilderna som de kommer ur kameran eftersom Sonys kameror korrigerar detta automatiskt och funktionen går inte att stänga av med detta objektiv. I okorrigerade RAW-filer förekommer det en mycket kraftig distorsion på de kortaste brännvidderna som också vinjetterar, men som tur är det inget som påverkar kant- och hörnskärpan nämnvärt efter korrigering och därmed inget man behöver oroa sig för. Det är liksom inte tanken att bilderna skall användas utan korrigering.
Motljusegenskaperna är bättre än vanligt bland normalzoomar, och objektivets bokeh får klart godkänt betyg på full öppning. Jag kan helt enkelt bara konstatera att Sony lyckats väldigt bra med sin nya 16-55/2,8 G.
Betyg 1-10 jämfört med övriga APS-normalzoomar:
- Bildkvalitet 9,5
- Byggkvalitet 9,5
- Funktion 9,5
- Pris 8
Plus- och minus-egenskaper samt slutsats finner du som vanligt längst ner.
Brännvidd 31mm, bländare f/8. Konverterad till svartvit i Capture One.
Brännvidd 22mm, bländare f/2,8. Fokuserad på de två solnedgångsdyrkarna i förgrunden.
Brännvidd 16mm, bländare f/10.
Brännvidd 16mm, bländare f/8. Till denna bild har ett graderat NDfilter - soft ND8 från Nisi använts för att minska kontrasten mellan förgrund och himmel.
Brännvidd 55mm, bländare f/2,8.
Brännvidd 55mm, bländare f/5,6.
Brännvidd 18mm, bländare f/5,6.
Brännvidd 16mm, bländare f/2,8.
Brännvidd 16mm, bländare f/5,6.
Brännvidd 55mm, bländare f/2,8.
Brännvidd 16mm, bländare f/10.
Brännvidd 19mm, bländare f/2,8.
Brännvidd 16mm, bländare f/8. Till denna bild har ett graderat NDfilter - soft ND8 från Nisi använts för att minska kontrasten mellan förgrund och himmel.
Brännvidd 16mm, bländare f/2,8. Otroligt bra skärpa över hela bilden på f/2,8.
Samma motiv på 35mm f/2,8 ->>
Brännvidd 30mm, bländare f/7,1.
Brännvidd 17mm, bländare f/10.
Brännvidd 16mm, bländare f/2,8.
Brännvidd 16mm, bländare f/8. Till denna bild har ett graderat NDfilter - soft ND8 från Nisi använts för att minska kontrasten mellan förgrund och himmel.
Brännvidd 16mm, bländare f/7,1.
Plus
+ Mycket bra skärpa från kant till kant redan på f/2,8 på de flesta brännvidder
+ Knivskarp från hörn till hörn på f/4- f/8 över större del av zoomomfånget
+ I stort sett fri från longitudinell kromatisk aberration
+ Förhållandevis låg vinjettering
+ Ljusstyrka f/2,8 över hela zoomomfånget
+ Tyst och snabb AF
+ Bra val även för dig som filmar med aktiverad autofokus
+ Låg förändring av bildutsnitt vid fokusering, s k focus breathing
+ Låg förändring av fokus vid zoomning, s k focus shift
+ Relativt fin bokeh för att vara en normalzoom
+ Jämförelsevis mycket bra egenskaper vid direkt motljus
+ Känns välbyggd
+ Väderskyddad konstruktion
+ Motljusskydd ingår
Minus
- Mycket påtaglig distorsion i okorrigerad RAW på korta brännvidder, dock inget som påverkar kantskärpan nämnvärt efter korrigering
- Lateral kromatisk aberration förekommer, dock löjligt enkelt att korrigera om man fotograferar i RAW
- Saknar inbyggd OSS-stabilisering, och därmed endast ett minus för kameror utan inbyggd stabilisering
- Kostar mer än de flesta APS-normalzoomar, men att hög kvalitet kostar extra är fullt normalt
Slutsats
Sony E 16-55/2,8 G är i skrivande stund den bästa normalzoomen med fattning för Sonys spegelfria APS-kameror, och tillhör även toppskiktet bland normalzoomar med andra fattningar.
Skärpan är ovanligt bra från kant till kant redan på största bländaröppning, och nedbländad några steg utmärkt hela vägen ut i hörnen. Den enda svaga punkten som jag ser det är att man får ingen stabilisering med Sonys kameror som saknar sensorbaserad stabilisering som t ex A6100 och A6400.
Distorsionen i okorrigerade RAW-filer på 16mm-brännvidd kan säkert också ge skrämselhicka hos vissa, men det är tack och lov inget man behöver oroa sig för då skärpan i kanter och hörn är på topp även efter korrigering.
Testad av Mats 2019-11-14.
Bilderna tagna med en Sony A7R IV i 26 MP APS-läge och i RAW konverterade till JPEG i Capture One. Korrigerade för distorsion och kromatisk aberration enligt Capture Ones standardinställningar.