Leveransvillkor

Köp

CyberPhoto säljer till privatpersoner och företag vars syfte är att själv eller i samarbete med andra använda produkten. Vid misstanke om organiserad vidareförsäljning eller distribution förbehåller sig CyberPhoto AB rätten att neka köp och makulera order.

Vid beställning över Internet ingås ett avtal om köp när du tryckt på "Sänd beställning" i kundvagnen. Därefter skickas automatiskt en preliminär orderbekräftelse till dig via e-post (förutsatt att du lämnat rätt e-postadress). Du kan då kontrollera vad du beställt från oss. Om något blivit fel eller om du vill ändra något kontaktar du oss via e-post eller telefon. Du kan också senare gå in och se din order på vår hemsida. Vi förbehåller oss rätten att ej leverera ordrar där ett kraftigt felaktigt pris visats vid köpet (tex. vid tekniskt fel).

Priser

Priserna framgår i vår webshop och är alltid aktuella. CyberPhoto AB förbehåller sig rätten att när som helst justera priserna. I händelse av prishöjning efter lagd order, kontaktar vi dig innan leverans. Du har då rätt att häva köpet. Varken prissänkningar eller prishöjningar som presenteras i vår webshop påverkar order som redan lämnat vårt lager. Vi reserverar oss för att tekniska fel kan orsaka felaktiga priser på hemsidan.

Leveransinformation, inom Sverige

Fullständiga villkor och leveransåtaganden hos Postnord kan läsas på Postnords hemsida.

Om din order är klar för leverans, skickas den inom en arbetsdag från det att vi mottagit den till vårt system. När din order har lämnat oss, får du automatiskt en leveransbekräftelse (förutsatt att du lämnat rätt e-postadress) via e-post.

Om vi måste beställa hem en vara kan leveranstiden vara längre. Information om detta finns i kundvagnen under "lagerstatus".

Brev:
Finns även som postförskott och rekommenderat. Om värdet på ordern överstiger 500 SEK eller om varan är för stor för att skickas som brev ändrar vi automatiskt till MyPack. En liten vara men med högre värde kan skickas som rekommenderat brev.

MyPack (f.d. postpaket):

2-3 dagar beroende på avståndet. Kan skickas mot postförskott. Maxbelopp mot postförskott är 25 000 SEK.

Hempaket:
Tar 2-3 dagar beroende på avstånd. Hempaket levereras till er gatuadress, ej box, fram till 16:00, helgfri måndag till fredag. Om ni inte är hemma läggs en avi i brevlådan om att ny utkörning kan beställas. Om ni inte är hemma vid andra utkörningsförsöket aviseras ni om att paketet kan hämtas på ert utlämningsställe. Vid skrymmande paket, t ex skrivare eller stativ tillkommer ett skrymmetillägg. Hempaket kan inte skickas till kunder boende längs lantbrevbärarlinjer.

Företagspaket:
För företag. 1-3 dagar beroende på avståndet. För att paket till enskilda firmor ska kunna levereras så måste "företag" eller "firma" finnas med tillsammans med namnet på den som beställer.

Expresspaket:
Ett bra alternativ till den som har bråttom. Expresspaket körs ut nästkommande helgfri vardag senast 10:00. Det finns ingen postförskotts tjänst kopplad till Expresspaket, därför måste ordern vara betald innan den lämnar CyberPhoto.Utkörning till mottagare längs lantbrevbärarlinje görs med ordinarie tur. Betalkort eller förskottsbetalning (faktura till företag) fungerar bra tillsammans med Expresspaket. OBS! körningar kräver ett giltigt telefonnummer där någon svarar. Vid uteblivet svar vid påringning körs paketet inte ut.
Mer på www.postnord.se

Skrymmande paket:
På stora varor som t ex skrivare, scanner, stativ, projektionsdukar eller större väskor tillkommer ett skrymmetillägg beroende på storlek. Kostnaden för skrymmetillägget ser du i kundvagnen. Du ser alltid den total fraktkostnaden i kundvagnen.

Mer om Postnords transporttider och paketval hittar du genom att klicka här >> (CyberPhoto har postnummer 906 20)

Id-handling:
Vid utlämning av paket via serviceställe måste alltid giltig identitetshandling uppvisas.

Lantbrevbäring:
För de kunder som har lantbrevbäring kan logistiska problem uppkomma ifall lagd order överstiger vissa längd-, mått-, och viktgränser. Postnord kan svara på hur stora paket din lantbrevbärarlinje klarar av att hantera.

Drive Out - gäller Umeå tätort
För dig som har bråttom inom Umeå stad. Vi anlitar bud för att på ett snabbt och smidigt sätt få ditt paket till där du befinner dig. Stopptider för att leverans skall kunna ske samma dag är 09:30 samt 13:30. Ordrar lagda efter 13:30 körs ut nästa arbetsdag. Lägsta ordervärde för att kunna beställa Drive Out är 500 SEK inkl moms. Denna tjänst kräver att du bor inom Umeå tätort, angivit ett korrekt telefonnummer och att din order är betald och klar. Budet har inga möjligheter att hantera kontanter. För mer information, klicka här >>

Leveransinformation, utanför Sverige

Till Danmark:
Brev: Kostnaden är enligt för var tid gällande prislista. Om värdet på ordern överstiger 500 SEK, eller om varan är för stor för att skickas som brev, ändrar vi automatiskt till MyPack.

MyPack: 2-4 dagar beroende på avståndet. Kostnaden ser du direkt i kundvagnen.

Betalning

Vi erbjuder dessa betalsätt i butik (Umeå) & på nätet: kortbetalning, faktura, förskottsbetalning, delbetalning, & Swish. Vid köp i nätbutiken kan du även välja PayPal & Postförskott. Enkelt och smidigt - kontakta oss om du har frågor kring din betalning.

Swish:
Betala direkt med Swish-appen i din telefon. När du slutför din beställning hos oss så ligger betalningen och väntar på att godkännas i din Swish-app i mobilen. Limitgräns för betalning med Swish bestäms av din bank. Det kan behöva sättas en tillfäligt högre limit för din Swish-betalning om beloppet i kundvagnen är större än den limit du har angett som standard. Klicka här för att läsa mer >>

Faktura - Privatperson:
Betala inom 14 dagar. Tillsammans med Svea Ekonomi AB erbjuder vi en tjänst som gör det möjligt för dig som privatperson att få handla mot faktura upp till 80 000 SEK (inkl moms). Köp över 50 000 SEK kontrolleras manuellt och kan ta en dag extra innan den skickas. För mera information, kontakta oss. Sedvanlig kreditprövning sker direkt när du ansöker om detta i kundvagnen. Ingen avgift tillkommer. Leveranser sker alltid till folkbokförd adress men du kan även logga in med ditt Bank ID och ändra leveransadressen på din försändelse. Din adress hämtas online i kundvagnen. OBS! Du kan bli uppringd av SVEA på ditt angivna & registrerade telefonnr för att säkerställa identitet. Klicka här för mer information >>

Delbetalning:
Tillsammans med Svea Ekonomi AB erbjuder vi möjligheten att dela upp betalning med upp till 24 månader (upp till 12 månader med 0% ränta). Leveranser sker alltid till folkbokförd adress men du kan även logga in med ditt Bank ID och ändra leveransadressen på din försändelse. Du kan välja detta alternativ på köp upp till 80 000 SEK (inkl moms). Köp över 50 000 SEK kontrolleras manuellt och kan ta en dag extra innan den skickas. För mera information, kontakta oss. Din adress hämtas online i kundvagnen. Vill du däremot hämta i vår Lagershop (i Umeå) så går det bra mot uppvisande av legitimation. OBS! Du kan bli uppringd av SVEA på ditt angivna & registrerade telefonnr för att säkerställa identitet. Klicka här för mer information >>

Betalkort:
En betalkortsorder läggs enbart via hemsidan, ej telefon. Din beställning belastas på det kortnummer du angett. Klicka här för mer info >>.

Vi accepterar kort utgivna av nordiska banker. Vi accepterar American Express och Diners Club via PayPal (dvs måste du ha ett PayPal-konto och registrera ditt kort där och välja PayPal som betalsätt i vår kundvagn). Vid misstänkt otillbörligt kortköp förbehåller vi oss rätten att begära in personnummer för verifiering av adress. I dessa fall levereras varor endast till folkbokförd adress. Vid uthämtning av förbeställd order i vår lagerutlämning, skall ID-kort kunna uppvisas på plats.

Hyra & leasing - Företag:
Tillsammans med Siemens Financial Services kan ditt företag välja att hyra din utrustning på ett mycket förmånligt och fördelaktigt sätt. Klicka här för mer information >>

Faktura - Företag:
Avser kommun, landsting, statliga myndigheter samt svenska företag med kreditvärdighet. Kreditupplysning utförs på samtliga företag. Villkor för beviljad faktura ställs av Svea Ekonomi. Enskilda firmor måste vara registrerade hos bolagsverket för att kunna faktureras. Betalningsvillkoret är 30 dagar. Vid betalningspåminnelse tillkommer lagstadgad avgift samt dröjsmålsränta enligt räntelagen. Vid inkasso tillkommer inkassoföretagets kostnader och avgifter. Fakturering hanteras av Svea Ekonomi AB som nås på telefon 08-735 90 00. Du kan även ringa eller maila oss om du har frågor kring fakturering. Leverans sker alltid till den adress som företaget har registrerad hos bolagsverket.

PayPal:
Betalningen sker ögonblickligen efter att du har godkänt betalningen och därav kan order inte ändras eller justeras efter godkänd betalning. Du har givetvis ångerrätt enligt Distansavtalslagen i 14 dagar även med detta betalsätt. Vill du lägga till produkter efter att du redan har betalt med PayPal behöver du lägga en ny order eftersom vi kan inte kan gå in och ändra i en befintlig order.

Vid återbetalning får du tillbaka pengarna till ditt Paypal-konto inom några arbetsdagar. CyberPhoto genomför återbetalningen direkt men Paypal reserverar sig för att överföringen kan ta någon vardag. Ev. kostnader i samband med uttag av returnerade pengar eller annan hantering av betalning / återbetalning står köparen för (kostnader som Paypal belastar köparen med). Paypal erbjuder idag att du kan koppla ditt Visa, Mastercard eller American Express för att göra en betalning. Mera information finner du hos Paypal.

Förskott:
Betala in i förväg på vårt bankgiro (5160-2332). Tar längre tid än övriga betalningssätt då det tar normalt 3 vardagar innan vi ser din inbetalning. Förskott används ofta till mindre beställningar som kan sändas som brev. Vi rekommenderar hellre andra betalsätt då de är snabbare än förskott. Ditt paket sänds så snart inbetalningen inkommit.
OBS! Glöm inte ange ditt ordernummer på inbetalningen.

Presentkort:
Lös in direkt i kundvagnen eller ring vår kundtjänst så hjälper vi till med detta. 090-200 70 00.

Vi ingår inte avtal med minderåriga utan målsmans godkännande.

Garanti / Reklamation / Försäkring

Naturligtvis har du garanti på alla de produkter du köper hos oss. Minst 1 års garanti på samtliga produkter (på förbrukningsvaror som t ex projektorlampor och batterier gäller tillverkarens garanti som kan vara kortare än ett år) och det gäller för alla, privatpersoner och företag. Som privatperson omfattas du även av konsumentköplagen, vilket innebär att du har reklamationsrätt i 3 år för varor som är köpta efter 1 april 2005. Läs mer på konsumentverkets egen hemsida >>

Rent praktiskt fungerar det så, inom Sverige, att om du får problem under garantitiden kontaktar du oss. Vi hänvisar till en lokal auktoriserad verkstad eller om det inte finns, sänder vi dig en förbetald paketavi så att du kostnadsfritt kan skicka kameran till auktoriserad verkstad. Efter service skickas den direkt hem till dig.

Om det skulle visa sig att du som kund åberopat garanti och verkstaden konstaterar att felet beror på yttre åverkan och inte täcks av garantin, så står du som kund för reparationskostnaden. Efter godkännande av kostnadsförslag och reparation skickas varan hem till dig mot postförskott.  Om du väljer att inte reparera varan så betalar du undersökningskostnaden. Den auktoriserade verkstaden är den som avgör om det är en garantireparation eller ej. Om du åberopat garanti och det visar sig att inget fel föreligger så debiteras du verkstadens undersökningskostnad samt frakt.

Rengöring av en kamera faller inte under garantin.

Pixelfel på färgskärmen räknas som fel om det är tre pixel eller fler som är felaktiga. Pixelfel på bildsensorn räknas alltid som fel.

CyberPhoto AB svarar inte för skador på annan egendom än levererad produkt. Vi svarar inte heller för skador som åsamkats tredje man på grund av en felaktig produkt eller andra indirekta skador och följdskador.

CyberPhoto AB i samarbete med Solid Försäkring AB erbjuder en kostnadsfri försäkring för ett flertal av de produkter som vi säljer. Försäkringen är kostnadsfri och ej förbindande. Det skickas ut ett erbjudande om förlängning från Solid Försäkring AB. I kundvagnen kan du välja bort försäkringen (ej snabbkassan) om du inte önskar den. Återfinns inte försäkring i kundvagnen så är den produkter / de produkter du beställt ej försäkringsbara. Försäkringen gäller endast privatkunder. Har du flera frågor? Ring oss på 090-200 70 00 (alla vardagar, 09:30-17:00).

Här kan du läsa mer om försäkringen från Solid >>

Här kan du läsa de fullständiga villkoren >>

Kontakta oss >>


Ångerrätt

Du som privatperson har 14 dagar på dig att ångra ditt köp hos CyberPhoto AB. Vi tillämpar Konsumentverkets riktlinjer och följer Distansavtalslagen, Konsumentköplagen och branschregler för postorderverksamhet. Konsumentverket erbjuder en ångerblankett på sin hemsida som du kan använda, se mer på http://www.konsumentverket.se

Returnera varan inom 14 dagar

Produkten skall skickas tillbaka inom 14 dagar efter att du att du ångrat köpet. Returfrakten betalar du själv. Du kan även lämna tillbaka din produkt i vår butik (Umeå).

Produktens förpackning

Förpackningen är specialtillverkad för att skydda produkten och är tillverkad unikt för varje enskild produkt. Den innehåller (oftast) bilder och information för att förklara produktens funktion och egenskaper. Vi rekommenderar därför att du hanterar förpackningen varsamt.
 

Vad innebär Ångerrätten?

Du har rätt att undersöka produktens funktioner och egenskaper motsvarande det man får göra när man besöker vår butik. Tänk på att det skiljer sig mellan att undersöka och att använda produkten. Användning av produkten kan medföra att vi gör avdrag för varans värdeminskning. Ångerrätten förbrukas om man upprepat använt produkten. Från Ångerrätten undantas vissa produkter, tex datorprogram och tjänster (s.k. direktkonsumtion).
 

Hur gör jag en retur?

Följ instruktionerna för smidigaste möjliga returhantering. Du bekostar en retur och ansvarar för att produkten kommer till oss oskadad, se till att emballera väl. Vid en godkänd retur återbetalar vi snarast, senast 20 dagar efter att vi mottagit produkten.

Instruktioner

  • Glöm inte att få med alla eventuella tillbehör samt i förekommande fall göra en fabriksåterställning av produkten.
  • Paketera omsorgsfullt och emballera väl.
  • Bifoga kopia på kvitto/orderbekräftelse samt skriv gärna orsaken till varför du ångrat dig.
  • Posta paketet, ange adress nedan och spara ditt inlämningskvitto.
  • KLART!

Vi rekommenderar att du använder dig av PostNord. Vi bekräftar när försändelsen är hanterad av oss och klar för återbetalning.

Om du skickar som PostNord postpaket (samt brev) skickar du ditt paket till:

CyberPhoto AB
Returavd.
Box 1226
901 22 Umeå

Om du skickar som PostNord företagspaket, Schenker kundretur eller med DHL skickar du ditt paket till:

CyberPhoto AB
Returavd.
Gräddvägen 5
906 20 Umeå

 

Fel vid leverans

Eventuella fel i din leverans anmäls till oss på CyberPhoto. Vi rekommenderar att ni kontaktar oss på telefon 090-200 70 00 eller via e-post till info@cyberphoto.se

Transportskador

Skador anmäls till oss på CyberPhoto. Vi rekommenderar att ni kontaktar oss på telefon 090-200 70 00 eller via e-post till info@cyberphoto.se

Viktigt att spara allt emballage. Du bör inte lösa ut ett paket som du ser är skadat, även om du tror att innehållet klarat sig.

Ej utlösta paket

Beställda men ej utlösta paket debiteras med full frakt och returfrakt dock minst 295 SEK inkl moms. Specialbeställda varor debiteras fulla värdet samt frakt och returfrakt.

Produktinformation

CyberPhoto AB reserverar sig för eventuella fel i produktinformationen som finns i Internetbutiken samt kan ej heller garantera att bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Alla produkter är avsedda för användning i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Det vill säga att alla A/V-produkter är i PAL och alla nätanslutningar har kontakter för norden.

Bruksanvisningar

Det ingår svensk bruksanvisning till i stort sett alla våra kameror. Om bruksanvisningen är på annat språk, så anges det på produktens informationssida. Soligor, Dörr och Konusprodukter levereras endast med tysk eller engelsk bruksanvisning. Du är medveten om detta och godkänner det genom dessa villkor.

Nyhetsbrev och direktutskick

Vi skickar ut nyhetsbrev varje månad till våra kunder med erbjudanden och artiklar relaterade till våra produktgrupper. Man kan välja att avstå från nyhetsbrevet genom att ta bort krysset i kundvagnen märkt: "Ja tack, jag vill ha nyhetsbrev" (gäller ej snabbkassa). CyberPhoto förbehåller sig också rätten att skicka erbjudanden till sina kunder via E-post (direktutskick). Man kan välja att avstå dessa genom att klicka på texten "Nej tack, jag vill inte ha flera erbjudanden" som finns i varje utskick (gäller nyhetsbrev och direktutskick). OBS! CyberPhoto säljer inte vidare kunduppgifter för direktutskick från andra leverantörer eller företag.

Mobilabonnemang

Om din beställning hos oss innehåller ett mobilabonnemang så godkänner du även mobiloperatörens abonnemangsvillkor. Mobiloperatörens abonnemangsvillkor hittar du alltid i kundvagnen. Du godkänner även att CyberPhoto tecknar detta abonnemang i ditt namn hos av dig vald operatör.

Personuppgifter

Vi sätter stor vikt i att både dina personuppgifter och du som kund i övrigt behandlas ansvarsfullt och med stor respekt för din personliga integritet.
För att kunna erbjuda dig produkter och tjänster från vår webbsida och för att kunna behandla och skicka dina beställningar till dig behöver vi en del information och uppgifter. Utöver detta så behandlar vi även vissa av dina uppgifter för att kunna ge dig information och marknadsföra varor/tjänster som vi tror att du är intresserad av.

När du skapar ett kundnummer/en profil på cyberphoto.se så får vi Namn, adress, e-post och telefonnummer av dig. Och när du slutför en beställning så lämnar du uppgifter knutet till det betalsätt du väljer att använda. För din säkerhet så sparar även IP-nummer i syfte att motverka bedrägerier och bistå vid brottsutredning.

När vi kommunicerar med varandra så kommer det in uppgifter till oss via e-post, telefon, chatt mm gällande försäljning kundtjänst och/eller serviceärenden.

De uppgifter du lämnar till oss sparar vi för att kunna ge dig en så god service som bara är möjligt. Bokföringslagen och andra lagar kan kräva att vi sparar uppgifter om dig under ett visst antal år.

När du har beställt något hos oss så ser vi till att skicka det till dig så snart det är möjligt, därför måste vi dela en del nödvändig information med några samarbetspartners. Det kan till exempel vara för att kunna hantera en delbetalning, faktura, leasing, erbjuda en försäkring och att vår transportpartner måste få dina kontaktuppgifter och din adress.

Det är viktigt för oss att berätta för dig som kund vilken rätt och vilka möjligheter du har eftersom vi behandlar information om dig.

Om du vill så får du självklart en kopia av de personuppgifter vi har om dig, så kallat Registerutdrag. Du kan själv logga in på cyberphoto.se och enkelt skriva ut den data vi har. Om du inte har någon inloggning så hjälper vi gärna dig. Skicka bara e-post till info@cyberphoto.se eller ring till oss per telefon 090-200 70 00.

Om någon av de uppgifter vi har om dig inte stämmer eller inte är kompletta så rättar vi dem så snart du meddelat oss.

De uppgifter du gett till oss med så kallat samtycke kan du när om du vill be oss ta bort. Hör då av dig på enklaste sätt genom e-post till info@cyberphoto.se eller per telefon 090-200 70 00

När vi behandlar din information med hänvisning till det som kallas legitimt intresse så har du rätt invända mot denna på grund av skäl som rör dig och din situation och som vi inte rimligt har kunnat förutse.

När du besöker vår hemsida kommer information om användandet att sparas genom så kallade cookies. Cookies är passiva textfiler som sparas i din webbläsare, mobil eller surfplatta. Vi använder dessa cookies för att förbättra din upplevelse och underlätta ditt besök på våra sidor samt för att få information som exempelvis statistik om besökare av hemsidan. Mer information Cookies kan du läsa om i vår Cookie Policy.

Denna policy kan komma att uppdateras och den senaste versionen finns alltid tillgänglig på http://www.cyberphoto.se.

CyberPhoto AB är personuppgiftsansvarig. Har du frågor är du välkommen att kontakta oss på info@cyberphoto.se eller ringa till oss på 090-200 70 00.