Bloggpost

2014-11-03

Löven del 2

Vi fortsätter att följa fotografen Johan som i sin tur följer Björklöven. Vill du läsa del 1 så bläddrar lite längre ned i Bloggen och vill du läsa del 3 så väntar du några dagar till, men i väntan kan du läsa del 2 redan nu!

Så här skriver Johan: De senaste 2 säsongerna har jag, förutom att fota åt Björklöven, börjat att fotografera åt Bildbyrån STR. Dagen innan match förbereder jag mig genom att kolla igenom Photo Mechanic, ett program som används för att importera, sortera och infoga text i bildfilerna. Jag kontrollerar att all info stämmer, datum, lag, serie, samt att jag uppdaterar IPTC lagupställningen, dvs. en textfil som underlättar informationen som ska skrivas in i bilder tex:

”141022 Björklöven jublar efter Björklövens Nicklas Johanssons 3-1 mål under Ishockeymatchen i Allsvenskan mellan Björklöven och Vita Hästen den 22 Oktober 2014 i Umeå.” Foto: Johan Löf / BILDBYRÅN STR / *** BETALBILD ***”)

I pauserna så ska bilder redigeras, taggas samt skickas upp till Bildbyrån och det är just i pauserna som man är som mest stressad. Att leverera bilder snabbt är A och O när man jobbar för en bildbyrå. Bilder jag gillar att fånga är actionbilder som visar farten, explosiviteten och närkamperna. Men bilderna som säljer mest är jubel och depp bilder, känslor helt enkelt. Canon EOS 1D-husen är fantastiska kameror att jobba med och kombinationen med Canons L-objektiv gör att jag får extremt snabb autofokus, 10 bilder i sekunden, samt robust och pålitlig utrustning. Det är egenskaper som behövs för att fånga bilderna jag skapar som sportfotograf. För det mesta så sitter ett 70-200mm eller ett 300mm på husen. 300mm-objektivet är den som används mest eftersom den täcker anfall- och försvarszoner bra. 70-200mm gluggen täcker bra dom korta stunder spelet är i mittzonen. Båda objektiven hjälper mig att få en fantastisk bokeh i bilderna som får spelarna att stå ut från bakgrunden. Bilder med oskarp bakgrund sticker ut och är trevliga för ögat att titta på då det annars blir lätt att all reklam och alla skarpa linjer och färger på sarger och i isen tar över. 16-35mm använder jag när jag tar publikbilder eller bilder på arenan invändigt.