Bloggpost

2017-06-22

Fotohistoria: Pentax M-serie

Det är många som hade Pentax MX som favoritkamera på den gamla "analoga" tiden. Liten, lätt, helt mekanisk och helt manuell. Så låt oss titta på Pentax hela M-serie.

Det är 1972 och endast Olympus har lyckats bygga en liten och smidig spegelreflexkamera. Övriga märken har betydligt klumpigare kameror. Fyra år senare, 1976, så kommer Pentax med ännu mindre och ännu smidigare kameror. Olympus hade ett försprång inom den här kategorin men Pentax tog snabbt marknadsandelar. Bilden kommer från vår egen kamerasamling.

Jag vill berätta lite om Pentax historia som företag men Pentax har för många kameramodeller för att berätta om alla i ett blogginlägg, så jag kör fram till och med M-serien.

1919 Asahi Optical Joint Stock Co. bildas och når framgång inom glas-slipning.
1923 De börjar tillverka AOCO objektiv för filmindustrin.
1932 De börjar tillverka optiska instrument och kikare till den japanska krigsmakten.
1939 Byter namn till Asahi Optical Co., Ltd. och fokuserar sin tillverkning till flygkameror.
1952 Asahiflex 1 lanseras
1954 Asahiflex IIB lanseras
1957 Asahi Pentax lanseras. Deras första med pentaprisma, rimligt att namnet Pentax kommer därifrån. Fick smeknamnet "AP".
1958 Asahi Pentax K lanseras. Bokstaven K står för King avseende kung av alla spegelreflexkameror. Kaxigt.
1959 Asahi Pentax S2 nu med slutar-ratt som inte snurrar med slutaren.
1961 Asahi Pentax S3, första modellen med helt automatisk bländarfunktion vilket alltid ger en ljus sökarbild.
1962 Asahi Pentax SV, en S3 med självutlösare och automatisk återställning av räkneverket vid lucköppning.
1964 Asahi Pentax SP, står för Spotmatic, fick inbyggd TTL-ljusmätning.
1968 Asahi Pentax SL, en SP utan ljusmätning.
1969 Pentax har tillverkat 2 miljoner spegelreflexkameror och släpper 6x7.
1971 Asahi Pentax ES, där ES står för Electro Spotmatic, och hade tidsautomatik förutom manuell inställning.
1973 Asahi Pentax ES II, nu med integrerad krets och exp tid ner till 4s.
1973 Asahi Pentax SPF, Spotmatic F, med blixtsko och låsbar avtryckare.
1974 Asahi Pentax SPII, Spotmatic II, idag skulle den väl kallats "Classic" då det var en gammal modell som prissatts lägre.
1975 Asahi Pentax K2, den berömda K-fattningen ser dagens ljus. Tidsautomatik och manuell.
1975 Asahi Pentax KX, mekanisk och manuell. Fick ett fönster att se bländaren i sökaren.
1975 Asahi Pentax KM, en lite billigare version, egentligen en SPF med K-fattning.
1976-1997 Asahi Pentax K1000, Nästan identisk med KM, men saknar skärpedjupskontrollen. En billig och populär kamera.
1976 Asahi Pentax K2DMD, en uppgraderad K2 med bländarfönster och möjlighet för motordrift.
1976-1985 Asahi Pentax MX. Helt manuell, helt mekanisk.
1976-1980 Asahi Pentax ME. Endast tidsautomatik.
1979-1982 Asahi Pentax MV. Endast tidsautomatik.
1979-1982 Asahi Pentax MV1. Endast tidsautomatik.
1979 Asahi Pentax auto110, en superliten spegelreflexkamera som tar 110-film.
1980-1987 Pentax ME Super, tidsautomatk och manuell. Här droppar de Asahi på sina kameror som nu bara heter Pentax.
198?-198? Pentax ME Super SE, samma kamera men med diagonal snittbild isf horisontell.
1980 Pentax LX, den har vi ett eget inlägg om här i bloggen.
1981-1988 Pentax ME-F, en ME med autofokus, fanns dock bara en 35-70 som hade inbyggd motor.
1982-1984 Pentax MG ersatte MV. Endast tidsautomatik.
Här stannar jag i Pentax historia för denna gång.

Pentax använde lysdioder i sin M-serie. MX var manuell och lysdioderna i sökaren visade över och underexponering. På ME och ME Super så visade lysdioderna vilken exponeringstid kamerans automatik valt. I MV, MV1 och MG visade de tre lysdioderna bara om det var risk för överexponering eller risk för skakningsoskärpa. De hade ingen information om vilken exponeringstid som används.

Efter M-serien kom A-serien, sedan Z-serien, sedan MZ-serien, sedan *ist och sedan var det slut på den analoga eran och Pentax kliver in i den digitala världen. Vi hade så gärna sett att Pentax gjort en digital MX, i samma storlek och känsla. Pentax gjorde nästan det med sin MX1 kompaktkamera, men vi vill ha en systemkamera i den stilen.

De första kamerorna håller som vanligt ett högre samlarvärde än de senare och självklart så påverkar alltid skicket värdet. Tittar vi enbart på M-serien så ME, MV och MG har i princip inget värde alls, de var tråkiga och billiga kameror som tillverkades i massor. ME Super ligger inte heller högt. SE- modellen av ME Super är rätt sällsynt men ligger oftast ändå lågt i pris. MX är den som ligger högst i pris och är utan tvekan den populäraste modellen i M-serien. Trots det så ligger ändå samlarvärdet inte så högt då så många har tillverkats, vilket är bra om du vill ha en i din bokhylla.

/Thomas