Bloggpost

2019-09-21

X-files: Frihet

Jag gillade denna bild men jag gillade inte riktigt himlen så jag lät mig få lite artistisk frihet med färgerna och plötsligt så gillade jag bilden betydligt bättre. Nä, himlen hade inte den färgen i verkligheten, men ja, bilden blev mycket bättre. Galet mycket bättre faktiskt. Sedan behöver man inte hålla med.

År 1973 tappade en av amerikanska flottans C-117 höjd och nödlandade på Solheimasandur på Island.

Det var under andra världskriget som DC-3 fick sin storhet, då behovet av snabba transporter ökade enormt. US Army Air Forces mönstrade in nästan alla civila DC-3 samt alla flygplan som då var under produktion. De fick benämningarna C-48, C-49, C-50, C-51 och C-52. En militär version med lastdörr, förstärkt golv, förstärkta vingar och med ökad max startvikt fick beteckningen C-47. Den versionen blev den i särklass mest tillverkade. Den militära passagerarversionen i sin tur blev C-53. RAF och RCAF benämnde flygplanet Dakota. DC-3 i alla dess varianter användes av de allierade i kriget på samtliga krigsskådeplatser, samt av Japan, som redan före kriget fått licens att bygga planet under namnet Showa L2D. Sovjetunionen licenstillverkade flygplanet men med ett sovjetiskt motoralternativ benämnt Lisunov Li-2. 

En C-47 kunde, om nödvändigt, bogsera upp till tre fullastade lastglidflygplan samtidigt. Under Koreakriget byggdes ett antal DC-3 om till gunships, vilka var utrustade med ett antal kraftiga kanoner. Totalt tillverkades 455 civila DC-3 plus ytterligare 10 174 i olika militära utföranden i USA. Forskning i sovjetiska arkiv på senare år har visat att upp till 7 – 8 000 Li-2 kan ha tillverkats där.

1951 så granskade amerikanska flottan Douglas Super DC-3 (USAF YC-47F) och slutligen beställde 98st C-117 (USN designation R4D). Jämfört med DC-3 / C-47 så hade C-117 nya vingspetsar, en förlängd flygkropp, en ny bakdel men ny fena och nya R-1820-80-motorer. 1962 designades den om ytterligare och den R4D-8 blev C-117D. Amerikanske flottan och marines använde den flygplanstypen ända fram till 1990-talet.

Detta flygplan har jag velat se sedan första gången vi var på Island, men olika omständigheter som tid och väder har förhindrat det. Fjärde gången gillt då. Det ligger 2,5 timmars körtid från Reykjavik och sedan 1 timmes vandrin över en stenöken. Det brukar alltid var mycket turister där så min plan var att ta flera bilder från samma plats med stativ och på så sätt kunna få alla delar på någon bild fri från turister och därmed kunna pussla ihop en turistfri bild. Nu hade vi lite tur för just när vi kom fram så var det inte mycket folk alls och jag kunde ta bilder runt hela flygplanet utan några turister i bilden.

Den bild du ser är tagen med Fujifilm GFX50S + GF 32-64/4 R LM WR, 32mm, f/8, 1/70s och ISO 100.

Klicka här för att se större bild >>

Bilderna i X-files ska allmänt inte betraktas som testbilder då de ofta är redigerade och många gånger på sätt som leder till ökat brus. Dessa bilder är mer för inspiration och allmänt bildintresse. 

Vill du läsa mer ur vår serie ”X-files" så kan du använda sökfunktionen här i bloggen och skriva in just X-files, eller bara klicka på denna text >>

/Thomas