Bloggpost

2021-05-20

Fotohistoria: Olympus O-Product

Detta är en riktigt cool kamera. Lanserad i december 1988 i en begränsad upplaga på 20,000 exemplar. 10,000 exemplar var avsedda för den japanska marknaden och övriga världen fick dela på de andra 10,000. Den var designad av Naoki Sakai från Water Design. Kameran var en hyllning till gamla kameror.

Olympus O-Product är grundad på en Olympus AF-10 så objektivet är ett 35/3,5 och det håller helt okej optisk kvalitet. Kamerans kåpor är gjorda av aluminium. Blixten är däremot helt av plast. Av och på styrs av den stora spak som sitter på kamerans front. Avtrycket är det stora runda du ser på fronten vid sidan av objektivet. Slutaren klarar endast 1/400s - 1/45s. Blndaren går från f/3,5 till f/9. Dess DX-läsare klarar bara ISO 50, 100, 400 och 800. Så rent teknisk är kameran inget mästerverk, utan som sagt en ganska vanlig kompaktkamera från slutet på 80-talet. När Olympus O-Product släpptes så låg den på 5000kr vilket är att jämföra med 1200kr som AF-10 kostade. 

Som kuriosa så kan jag berätta lite om dess designer Naoki Sakai. Han föddes 1947 i Kyoto. Som 19-åring så hoppade han av skolan och sålde t-shirts med japanska tatueringar som motiv. Han tjänade kring 3 miljoner per månad på det i över 2 års tid. Då lyfter man ögonbrynen lite. Han anställde 17 unga kvinnor och en 78-årig man. Hur oskyldig man än är i huvudet så lyfter nog alla ännu mer på sina ögonbryn. Hans skrivbord hade varken räkningar eller designer liggande på sig, utan där hade han sin samling av dinosaurier för beskådan. När han intervjuades 1989 av tidningen Popular Photography magazine, så sa han “Japanska företag säger att de tänker på konsumenten. De ljuger. De tänker bara på sina konkurrenter. Jag tänker på människor.” Han designade också Olympus Écru, Suzuki SW-1 samt följande Nissan-modeller: Be-1, Pao, S-Cargo, Figare och Rasheen.

Olympus O-Product har visat sig vara tålig. Vi har två exemplar. Båda var i nära nyskick. Ett av exemplaren har jag använt som motiv när jag testat objektiv i Captain's Log. Där har jag kameran på en trästolpe, och två gånger har medarbetare gått förbi och råkat putta ner den i golvet. Problemet att det golvet är av betong och ligger 4 meter längre ner. Big badaboom, ni som har god filmsmak känner igen det citatet. Kameran håller fortfarande ihop, vilket är imponerande. Jag använder den skadade kameran foirtsättningsvis till mina tester då jag inte vill riskera det fina exemplaret. För övrigt så är anledningen till att jag använder denna kamera som motiv i mina tester dess svarvade front. Där ser man lätt objektivets upplösning, dels hur bra man ser svarvspåren men också att man får moiré-mönster om objektivet inte har tillräcklig upplösning.

/Thomas