Bloggpost

2022-04-29

Foto Porträtt + AI

Pontus Wåhlin berättar om sin fascinerande process för att skapa unika porträtt med hjälp av AI.

Introduktion

Mitt namn är Pontus Wåhlin och är en dalmas bosatt i Uppsala. Där arbetar jag inom spelindustrin som 3D-grafiker. Jag har alltid haft ett brinnande intresse för att fotografera men med fyra barn så har tiden inte varit på min sida. Nu har jag äntligen fått tid för mitt skapande och mina barn är en del av processen. Under det senaste året har jag kombinerat fotandet med mer konst eftersom jag gillar att arbeta med färg och komposition. Detta ger mig också fler möjligheter att upptäcka nya konstformer och mitt egna skapande.

Porträtt

När jag, för ett år sedan, tog upp mitt fotande igen, så visste jag ungefär vad det var för typ av bilder jag ville skapa. Jag har en förkärlek för kort skärpedjup och porträtt där olika uttryck förevigas. Det är inte bara glada modeller som blir perfekta på bild.

Efter mycket letande så hittade jag en kamera som passade in på mina kriterier, den något äldre Nikon D750. Som objektiv köpte jag Sigma 50/1,4 DG HSM Art och Sigma 135/1,8 DG HSM Art. I början var det mycket lek med trial and error som modell. Det jag har fått jobba med är hur jag ska rama in, med färg, form och ljus. Något som jag behövde kontrollera tidigt var just ljuset, så jag införskaffade mig Godox AD300 Pro + 85cm Softbox. Jag valde denna setup då den är mer mobil, vilket passar mig som rör mig mellan olika platser ofta. Detta har dock bytts ut nu till ett 165 paraply där jag också lagt till en Godox AD100 Pro för att använda som fill light eller ljusa upp bakgrunden.

Under det senaste året har jag försökt att hitta min egen stil och jag känner själv att jag är på väg åt rätt håll.
För ett år sedan:
pontuswåhlin_blogg1.jpg

Idag:
pontuswåhlin_blogg2.jpg

Mina nyckelpunkter:

  • Bra ljussättning som passar dina förutsättningar
  • Jobba med inramning av modellen
  • Färggradering

Dessa lärdomar har varit bra men jag saknade att få jobba mer abstrakt med just färg och form. Jag har alltid gillat abstrakt konst, och för länge sedan så satt jag på Deviant Art och gjorde just mycket abstrakt konst. Dessa två stilar ville jag kombinera, vilket ledde mig in på abstrakta painterly portrait.

Porträtt - Fotokonst

pontuswåhlin_blogg3.jpg

Jag ville utveckla mina porträtt med mer inslag av form och färg. Eftersom min dotter älskar att pyssla, inspirerade hon mig till att skapa något annat. När vi, under en VAB-dag, satt och pysslade med löv fick jag idén att göra någon form av huvudbonad, för att på så sätt skapa det ultimata höstfotot. Vi hämtade stora Lönnlöv i olika nyanser som vi sedan sydde fast på en väldigt spartansk mössa, som min fru som är sömmerska hånade mig för. Trots det, gav det mig mersmak. Nackdelen med gröna kreationer är att dom dör/torkar snabbt, vilket gör det krångligare och man måste ha en del tid vid tillfället (det går inte att vänta 2 dagar då har löven skrumpnat ihop).

Jag fortsatte att experimentera vilket ledde till julkreationer som prydde barnens huvuden på årets julkort. Just denna delen är väldigt inspirerande och rolig. Ibland lyckas man och ibland står man där med vissna löv.. Jag skissar gärna upp i grova drag vad jag vill ha, oftast någon form eller färgskala jag inte har i testat. Detta tar dock väldigt mycket tid, vilket ledde mig in på painterly portrait (AI-porträtt).

Painterly portrait

Under de senaste månaderna har jag hittat ett arbetssätt där jag använder mig av AI för att skapa mer abstrakta bilder. Jag har plockat upp mer från mitt professionella yrke och låtit hobby och yrke smälta ihop mer. Det har gjort skapande ännu roligare och bilderna har fått helt nya uttryck. Som grund har jag använt mina konstfoton som jag sedan implementerat med AI´n. Mina tidigare lärdomar och tekniker ligger till grund för bilderna. 

Disco Diffusion

Via en kollega så kom jag över ett intressant verktyg, Disco Diffusion. Det är en GAN (Generative Adversarial Network) som enkelt kan beskrivas med att jag matar en AI med en prompt med vissa nyckelord för att bygga den bild jag vill ha.

pontuswåhlin_blogg4.jpg
(Disco Diffusions UI, det är python kod som är relativt lätt att läsa sig till vad det mesta gör)

Dessa nyckelord kan vara objekt, färgskala och konstnärer som ska refereras.  Exempel på kod för bilden på flickan med blommor:
"A beautiful photo of a singular girl in the middle with flowers, roses, and leaves flying around her by greg rutkowski and bryan mark taylor, trending on Artstation.",
            "purple and yellow and red color scheme"

Om jag skulle starta en sådan bild utan någon som helst referensbild så kan man få väldigt blandat resultat. Då jag vill styra det lite mer så kan jag mata in en bas från mina foton, en initieringsbild (init),  för att kontrollera kompositionens utgångspunkt och färgbas. Beroende på hur mycket jag vill att den ska ändra sig så får jag mixtra i vissa parametrar; hur mycket den ska frångå bilden, hur mycket den ska lägga till, osv. Här får jag göra om och göra rätt många gånger innan jag når önskat resultat.

pontuswåhlin_blogg5.jpg

Jag har hittat några bra prompts som jag använder mig utav och skapar ett flertal av dessa bilder. Det som är så bra med AIn är att det kan tugga självmant, jag får se resultaten efter ett tag beroende på hur många steg jag vill att den ska ta. Ju mer steg desto mer detaljer kan den lägga till. Dessa detaljer är oftast abstrakta, så det funkar inte rakt av att bara ha jättemånga steg, till slut blir det bara ett oläsligt brus. När jag ser något jag gillar gör jag eventuella tweaks på min prompt. Med denna metod så testar mig fram med olika promptar som jag sparar och genererar ut ett. Det blir ett 10-tal bilder per färgskala.
Bilderna som genereras är ganska små, då det är väldigt krävande av AIn att jobba. Så max upplösning brukar ligga på ca 900x1600 pixlar (i mina egna tester).

pontuswåhlin_blogg6.jpg

När jag har flertalet med intressanta kompositioner och färgskalor jag är nöjd med tar jag in dem i Photoshop. Där tar jag de bästa bilderna och kombinerar ihop dem till en bild. När jag har en bild som är intressant så är det största jobbet att få harmoni i bilden och framhäva inramningen på liknande sätt som när jag redigerar mina vanliga foton. När grunden är där så går jag på nästa steg: - förstorar bilden.

För att höja upplösningen på bilden använder jag mig av olika tekniker. Det gör jag först genom att manuellt måla med olika penslar med högre upplösning. Jag förstärker vissa saker som konturer och former. Detta gör jag upp till en viss storlek, där originalfotots ansikte kan passas in, så jag får så bra skärpa som möjligt på ögonen. 

Vad jag har kommit fram till som är viktigt är:

  • En bild med bra ljus och grundform
  • Använda AI för att få fram experiment i form och färg.
  • Kombinera de bästa bilderna

Nästa steg i detta är att försöka få bra resultat. Genom att digitalt bygga fotokonsten direkt på befintliga porträtt, utan att göra de tidskrävande kreationerna i verkligheten. Vi är under ständig utveckling, och det är just det som är det roliga med skapandet. Jag hoppas kunna inspirera er att testa detta!

Stort lycka till,
Pontus Wåhlin

För kontakt:

www.instagram.com/pontuswahlin/

www.pontuswahlin.se

pontus.wahlin@gmail.com