Bloggpost

2022-05-04

Nisi Black Mist

Vad är ett Black Mist-filter och hur kommer det sig att effektfilter fått en sådan renässans på senare år?

Användningen av effektfilter har fullkomligt exploderad de senaste åren och högst upp på tronen hittar vi “Black Mist”, filtret som numera återfinns i både stillbildsfotografen och videokreatörens verktygslåda.

Nisi Black Mist är lite slarvigt uttryckt ett diffusionfilter som med hjälp av behandlade optiska glas bryter upp ljuset och ger det en annan karaktär innan ljuset förevigas på valfritt medium. Diffusionfilter har länge varit en standard inom videovärlden och tittar du på många långfilmer är chansen stor att det finns flera scener i just din favoritfilm där fotografen använt någon typ av diffusionfilter. Att kontrollera ljuset och låta ljuset vara en del av och förstärka berättelsen är minst lika viktigt i rörliga bilder som i stillbildskonsten. När man målar med ljus blir naturligt egenskaperna och karaktären hos ljuset väldigt viktigt så varför inte ta hjälp av ett filter för att knuffa ljuset i riktning av din artistiska vision.

Albin_Nisi-Black-Mist-5.jpg
Leica Q2M
Nisi Black Mist 1/4 (49mm)

Själv älskar jag att fotografera i dimma, och försöker ge mig ut så fort väderfenomenet inträffar. Dimman har en förmåga att förenkla landskapet, mjuka upp ljuset och skapa en otrolig stämning i bilderna. Tittar man på Nisi Black Mist-filtret ser man att det glittrar en aning nästan som om någon hade använt en blomspruta mellan glasen eller som det faktiskt skulle fastnat lite dimma inuti filtret.  Effekten Nisi Black Mist har på bilderna liknar det dimman har, ljuset bryts upp och får en mjukare kvalité med aningen lägre kontrast och högdagrar blöder över bilden. Med andra ord ett filter helt i min smak. Såklart är det en effekt som likt alla andra kan överanvändas men filtret finns i flera olika styrkor så det är enkelt att styra hur mycket effekt scenen kräver. För egen del tenderar jag att alltid använda ett 1/8-1/4 filter för dokumentation av vardagen. Effekten blir då subtil men bilderna får en i mitt öga mer nostalgisk karaktär med aningen mer textur. Med rätt efterbearbetning i form av brus och viss tonjustering kan bilden uppnå en tidlös “analog” “filmisk” rendering. Nu ska mediumen inte alls jämföras då processen i skapandet skiljer sig åt. Känslan går dock att återskapa vilket är uppfriskande särskilt som nybliven småbarnsförälder som mest troligt får se sin tid i mörkrummet allt mer begränsad framöver.

Albin_Nisi-Black-Mist-7.jpg
Fuji X100V 
Nisi Black Mist 1/4 (49mm) + dimma

Albin_Nisi-Black-Mist-6.jpg
Fuji X100V 
Nisi Black Mist 1/4 (49mm)

Varför har dessa Black Mist blivit så populära i dagens digitala värld då de flesta effekter går att återskapa i datorn? Jag kommer alltid att hävda att effekter som kan skapas i kameran bör skapas i kameran. Effekten optiska element har på ljusets brytning är inte densamma som datorn kan simulera i efterhand. Nu finns det såklart tillfällen där situationen kräver ett efterarbete och datorernas förmåga att simulera optiska fenomen är idag skrämmande bra, men långt från perfekt. Själv tror jag det bottnar i den moderna kreatörens överexponering av skärmar som ger upphov till renässansen av effektfilter och en glädje i skapandet som sker ute i fält och inte bara framför datorn, enkelheten att på location kunna förverkliga sin vision och dessutom direkt kunna visa upp den för de man jobbar med.

Albin_Nisi-Black-Mist-2.jpg
Hasselblad X-Pan, Kodak Portra 400
Nisi Black Mist 1/4 (49mm)

Effektfilter är här för att stanna och jag tror bestämt vi kommer se fler intressanta filter i framtiden som kommer bredda kreatörernas verktygslåda i jakten på att förverkliga sina visioner.

Albin_Nisi-Black-Mist-3.jpg
Canon EOS R5
Nisi Black Mist 1/4 (82mm)

Albin_Nisi-Black-Mist-4.jpg
Canon EOS R5
Nisi Black Mist 1/4 (82mm)

Beställ här: Nisi Black Mist Filter

Text och bilder av Albin 2022-05-04.