Bloggpost

2024-02-29

Thomas experimenterar med NanLite PavoTube

DSC08579.jpg

Jag ville ha en futuristisk men ändå måttlig bild på en Konica AiBORG. Det gjorde att jag fastnade för NanLite PavoTube II 6C som verktyg. Ju mer jag använder det dem desto mer ser jag vilka möjligheter detta system ger en fotograf. Jag kallar det för system för det är så jag använder dem. Om det låter i alla fall lite intressant så häng med i texten nedanför så tror jag att du kommer att se en början på möjligheter i din egen fotografering.

Jag ska berätta om NanLite PavoTube II 6C och hur de har hjälpt mig. Jag skriver "de" för jag har använt fyra stycken samtidigt som ett system. Först vill jag kort förklara om motiven. Konica AiBORG är en utgången kamera sedan länge, den lanserades 1991. AiBORG vars namn åsyftar på både Cyborg och Ai. Den fick snabbt smeknamnet Darth Vader's Camera, vilket är passande. Den andra kameran, också utgången modell, en Pentax K-S1, den valde jag bara för att den var vit. Jag skulle kunna hitta på att den kanske kan associeras med en Stormtrooper och det SR som står på dess framsida står just för Stormtrooper.

Jag vill alltså ha en futuristisk men inte alltför utflippad bild på Konica AiBORG. De klassiska sci-fi-färgerna är orange och "teal". Teal är engelska och beskriver en djup blå-grön färg. Jag vill ha dessa klassiska färger, och då behöver jag en belysning som kan klara alla möjliga färger och däribland då självklart orange och teal. Väldigt snabbt föll valet på NanLite PavoTube II 6C. Du kommer långt med en PavoTube, men du kommer betydligt längre med en 2-pack, och du når ända fram med en 4-pack. 

Jag ville styra PavoTuberna via NanLites app i mobilen. För att göra det behöver man i regel uppdatera firmware i PavoTuben vilket jag gjorde. Det var mycket enkelt och gick supersnabbt. Laddade hem firmware och la det på ett USB-minne. Anslöt USB-minnet till PavoTuben, startade den, den frågade om jag ville uppdatera, jag valde ja, och typ 5 sekunder senare var det klart. Jag använde den vita Pentaxen för att lära mig hur jag kan balansera belysningen med appen, det är betydligt enklare på en vit kamera än på en svart.

Med en så bra start så satte jag upp PavoTuberna och satt bakom kameran och kunde styra allt från mobilen tills jag fick önskad effekt och önskad balans. Jag provade lite olika bakgrunder och då vände jag skärmen på kameran mot motivet så jag kunde se från andra sidan bordet hur bilden skulle bli med de olika bakgrunder jag provade. Jag använde en Sony A7R V och den har en av marknadens mest praktiska bildskärmar. 

Har du läst ändå hit så är du fotointresserad och då kan jag passa på att berätta mer om vad jag använt och varför jag valt just dessa. Jag älskar fasta brännvidder och därför använder jag Tamron AF 35-150mm f/2-2.8 Di III VXD. Det lät väl härligt motsägelsefullt. Det jag gillar med fasta brännvidder är dess optiska kvalitet, deras höga ljusstyrka samt deras kompakta format. Det jag inte gillar med fasta brännvidder är att man måste hålla på att byta objektiv hela tiden och dessutom ha med sig ett helt gäng objektiv. Med Tamron AF 35-150mm f/2-2.8 Di III VXD så får jag i stort sett samma optiska kvalitet som en fast brännvidd. Jag får dessutom i stort sett samma ljusstyrka. Som bonus så får jag bättre närgräns och jag slipper byta objektiv hela tiden. Totalt blir utrustningen lättare men den optik som sitter på kameran blir tyngre. Summa summarum så är Tamron AF 35-150mm f/2-2.8 Di III VXD ett helt fantastiskt objektiv som hjälper mig att att bättre bilder då jag inte missar något under tiden jag annars skulle ha stått och fipplat med att byta objektiv. Jag använder Sirui W-2204 stativ då det är stabilt och lätt, samt att det klarar av att stå i vatten, något som mina stativ råkar ut för hela tiden. Jag har en Sirui K-30 kulled.

Du behöver inte gilla varken bilden eller färgsättningen på min AiBORG-bild, jag fick det jag var ute efter, du kanske väljer helt andra färger eller placeringar för just ditt motiv, men jag hoppas att du kan se vilka fantastiska möjligheter som NanLite PavoTube II 6C kan ge. Det finns ett par saker till som jag gillar med att jobba med LED-belysning jämfört med vanliga blixtar och det är att jag kan även använda dem för videofilmning samt att det jag ser är vad jag får. Med blixt måste man alltid prova sig fram på ett helt annat sätt även om belysningen har studioljus. Och som jag redan nämnt så gillar jag möjligheten att kunna ställa in exakt färgnyans eller exakt färgtemperatur. Att köra färgfilter på en blixt är inte alls lika smidigt. Fördelen med blixt är att den ger mer ljus men med moderna kameror så behövs inte det ljuset för den här typen av fotografering. För traditionella porträtt föredrar jag blixtar men ska jag skapa något mer spännande så faller valet på LED istället.

Det var så kul att använda så jag gjorde en extra bild bara nöjes skull. 

PavoTube II 6C 1-kit, RGB LED-belysning
NanLite
PavoTube II 6C 1-kit, RGB LED-belysning
  • Kompakt belysning
  • Steglös styrka och temperatur
  • 15 st belysningseffekter
I lager
949:-
PavoTube II 6C 2-kit, RGB LED-belysning
NanLite
PavoTube II 6C 2-kit, RGB LED-belysning
  • Kompakt belysning med RGB+W
  • Steglös styrka och temperatur
  • 15 st belysningseffekter
I lager
2 390:-
PavoTube II 6C 4-kit, RGB LED-belysning
NanLite
PavoTube II 6C 4-kit, RGB LED-belysning
  • Kompakt belysning
  • Steglös styrka och temperatur
  • 15 st belysningseffekter
I lager
3 990:-
A7R V kamerahus
5500SEK.png
Kampanj
120x120guld_SE.png
Sony
A7R V kamerahus
  • 61 MP fullformat-sensor
  • 8K 10-bitars 4:2:0
  • Fukt- & dammskyddad
I lager
46 870:-