Claras fotoskola - livsstilsbloggarens tips för bättre bilder
Claras fotoskola - livsstilsbloggarens tips för bättre bilder

Claras Fotoskola

Clara Lidström är en av Sveriges mest älskade livsstilsbloggare, hon har en lång erfarenhet av att fotografera och en driver den mycket omtyckta bloggen Underbara Clara. Vi är så glada att i samarbete med henne komma med en fotoskola ala Clara.

Clara bor på en gård i Västerbotten där hon driver ett ekologiskt jordbruk med sin man och sina 3 barn. Hon är en stark influencer med EKO-fokus på inredning, odling, mat, pyssel, hemmaliv och skönhet. 2017 blev Claras blogg underbaraclaras.se utsedd till vinnare av Årets Tidskrift 2017 av Internetworld. Förutom att blogga har Clara varit krönikör och har även gett ut 8 böcker. 

Clara har fått mycket beröm för sin bildstil och nu lagom till sommaren delar hon med sig av sina bästa tips på hur vi kan ta bättre bilder på hemmaplan. Fram t o m 15 juni hölls en tävling om en Canon EOS M50, med två objektiv värde 7890:- i samband med vårt samarbete. Tävlingen är nu avlsutad och vi håller på att utse en vinnare. Vinnaren kommer att meddelas via sociala medier. Vinnaren väljs utav CyberPhoto och kan inte överklagas. Ev. vinstskatt betalas av vinnaren.

Vill du börja fotografera med systemkamera så är Canon EOS M50 ett prisvärt val, en lite mer avancerad systemkamera hittar du i Canon EOS M6 Mark II
och för dig som vill jobba på proffsnivå rekommenderar Clara, Canon EOS 5D Mark IV.
Letar du efter en kamera i mer kompakt format finns t ex Canon Powershot G7 X som även har en fin vloggfunktion.

ERBJUDANDEN - EOS M50, du får väska och extra batteri på köpet (alla kit). Använd rabattkod CLARA
EOS M6 Mark II med 15-45mm och EVF, ord pris 12190:- - Kampanjpris 10 990:- med rabattkod CLARA
PowerShot G7X Mark III, ord pris 7990:- - Kampanjpris 7490:- med rabattkod CLARA
Erbjudandet gäller från nu och under hela Juni

Du hitttar ännu fler bildexempel i Claras eget blogginlägg.


tid.jpg

Det första du bör fundera på när du vill fota – det är tidpunkt på dagen och väderleken. Vill du fånga solen gör den sig bäst tidigt på morgonen eller sent på eftermiddagen. Då är skuggorna mjuka och färgerna får en otrolig lyster.

Skarpt solsken mitt på dagen är faktiskt det sämsta tänkbara fotovädret. Skuggorna blir hårda, platta och färgerna bleka. Om du ändå måste fota just då är det lättast att uppsöka total skugga – som bakom en stor byggnad. Kameran har nämligen svårast just för kombinationen av starkt ljus och hårda skuggor. Vill du fota dagtid är faktiskt mulet väder eller åtminstone växlande molnighet att föredra. Även om det inte känns så kul innan kan resultatet bli fantastiskt. Kolla in färgerna ovan alltså! På vintern när det är snö är fotoljuset extra fantastiskt i skymningstid. Då kan du både fånga vackra färger utomhus och det mysiga varma skenet inifrån på ett bra sätt.

ljuset.jpg

Fundera alltid på var du har ljuset någonstans när du ska fota. Att fota en snygg porträttbild är härligt att göra vid ett fönster där dagsljuset ger ett jämt, fint sken.

Att fota i motljus ger å sin sida intressanta ljuseffekter att leka med.
Testa gärna att fota ett porträtt eller en pryl, i så väl motljus, som sidoljus och medljus. Det kommer lära dig att förstå vilken teknik du ska använda vid olika ljusförhållanden.
Att fota i motljus kan ge en hel del reflexioner och ljus som läcker in i kameran. Men rätt använt är det ju bara en fantastisk effekt!

Var inte rädd för skuggorna som uppstår – lek med dem. En bra kamera kan hitta ljus även i skuggiga partier och i redigeringen kan du göra de ljusa partierna mindre skarpa. Ett bra exempel är detta fikabord fotat i eftermiddagssol strilad genom ett lövverk.Är bilden för mörk? Testa att dra upp iso-talet i kameran. Det gör bilden lite grynig, men det behöver verkligen inte vara något fel i det. Känslan är viktigare än bildkvalitén. Kom ihåg att en riktigt bra kamera ska klara av att fota i mörker och ändå inte förvandla allt till svarta skuggor. Det är något av det jag gillar mest med mitt objektiv. Att det klarar att fota och få fina bilder även i mörker.

Lägg bort blixten och fota bara med den om du verkligen KAN fota med blixt. Det är nämligen en konst i sig. Jag använder aldrig blixt eller lampor – och särskilt inte på mobilkameran. Att fota en härlig indisk gryta med blixt gör att maten ser ut som något man redan ätit en gång…
 

vinklar.jpg

En lat fotograf står still och fotar och därför är nästan alla bilder snett ovanifrån. Några sådana fotografer har jag faktiskt träffat genom åren. En bra fotograf däremot. Hen kryper, hukar eller står på stol om det är vad som krävs för att hitta den perfekta vinkeln.

När jag fotar så väl inredningsbilder som outfitbilder placerar jag alltid kameran strax nedanför brösthöjd på mig själv (är 178 cm lång). Då blir proportionerna mest korrekta. Men den som vet vad den gör kan också leka med kamerans placering för att förstärka olika effekter. En outfitbild där kameran är placerad under navelhöjd får mina ben att se helt otroooligt långa ut. Testa att fota ditt hem, dig själv eller barnen från dessa olika fotopunkter. Och upplev skillnaden!

Om du har instagram eller en blogg som du regelbundet fotar till kanske det känns som att du ständigt återupprepar samma bild? Så är det förmodligen också. När jag har andra fotografer på besök blir det tydligt för mig att jag fastnat i vissa maner. För de hittar snabbt helt nya utsnitt från mitt hem.  Jag försöker därför utmana mig själv att fota både mig, min trädgård och mitt hem i andra vinklar än jag brukar. 

Att ha flera olika objektiv är också ett sätt att hjälpa dig variera dina utsnitt. Köket tenderar jag som sagt att fota ganska likadant jämt. Men i julas plockade jag fram ett helt annat objektiv och plötsligt kunde jag föreviga det i vinklar ni inte sett så ofta. 

Att fota flatlays (alltså rakt ovanifrån) är väldigt populärt och ett vanligt grepp framförallt när det gäller matfoto. Lite uttjatat förvisso – men eftersom det är så fint hemfaller jag också åt det ibland. Tycker att flatlays är allra roligast när man fotar något lite oväntat motiv som inte är så stylat.

Och när du funderar på komposition – tänk djupled. Låt gärna det vara med något i förgrunden som ger djup i bilden. Utomhus kan det vara att låta grenar sticka fram lite i en kanterna och skapa blurrighet och illusionen av en alldeles ovanligt prunkande trädgård . På den här bilden är det istället en dörrkarm som syns och förstärker rumsligheten.

Viktigt alldeles oavsett utsnitt och vinklar är i alla fall att tänka på att räta upp kameran så att horisontlinjen blir rak när du fotar. Det gäller såväl naturbilder som inredning. Och lyckas du inte i kameran så kan du göra det efteråt i redigeringen. Då slipper den som tittar på bilden känna sig sjösjuk.

fokus.jpg

Fundera var du lägger fokus någonstans och hur det förändrar upplevelsen av samma bild. Pröva att ställa skärpan mitt på det som är viktigast i bilden. Och sedan på någonting strax framför det du vill fånga. Vad händer?

Jag som fotar mina familj mycket men inte alltid vill dokumentera dem i detalj ställer ofta fokuset “fel” så att de bara anas. Fint i stillbild men i rörligt signalerar den typen av vinkel däremot oftast någonting farligt.

Fotar du porträtt så är det mest smickrande oftast att fota så väl ansikte som kropp lite snett framifrån istället för rakt på. Men tänk då på att ställa skärpan på det öga som är närmast kameralinsen. Det blir snyggast så.


manniskor.jpg
 

Jag älskar att fota människor. Även om långt ifrån alla människor gillar att bli fotade. Vuxna tenderar att stelna och sätta på sig sin fotomin. Det brukar jag försöka komma undan genom att ständigt ha kameran framme. Fota lite allt möjligt runtomkring. Himlen, middagen på bordet, utsikten…Och när personen slappnat av lite – då fångar jag den. Då får man det mest naturliga resultatet. Sedan tycker jag att ansiktsbilder är överskattat. Den här mysiga strandstunden på Holmön är fin just för att ingen tänker på mig utan på havet.

Ska du fota en grupp människor som ställer upp sig? Som ditt barns skolklass eller släkten? Testa att bränna av en massa bilder medan de ställer sig i ordning. Då de bara tror att du testar inställningar. Du kommer få så härliga bilder på avslappnade människor som pekar, fnissar och försöker maka ihop sig. Oftast dör bilden så fort du säger Cheese!

Barn är enkla att fota om du inte ger några direktiv. Halva jobbet är ju att ha kameran med dig från första början. Så du lyckas fånga de där spontana, härliga stunderna. Som barn blev jag alltid uppställd och uppmanad att le mot kameran när det vankades foto. Det är förståeligt utifrån att det bara fanns 24 bilder på rullen att spela på. Nu föredrar jag att barnen inte tittar i kameran utan får vara i sin egen värld. Kanske blir bara 1 bild av 24 bra. Men det räcker ju långt.


utrustning.jpg

Claras Utrustning
Jag fotar med ett kamerahus som heter Canon EOS 5D Mark IV. Det är kort och gott ett svinbra fotohus! Till det har jag främst två olika kameraobjektiv.

Mitt favorit är Canon EF 85mm f/1.2L II USM som jag fotar nästan allting med. Det ger nämligen sådant otroligt djup i bilderna och klarar att fånga även mörka miljöer.
Men jag har också ett Canon EF 50/1.2 L USM som funkar bra på lite större utsnitt och att fota miljöbilder med. Ju bättre kamera desto roligare är det att fota!

När jag fotar mig själv använder jag ett kamerastativ av inget särskilt märke alls samt min fjärravtryckare som är min bästa vän. Eftersom kameran har wifi är mobilen min fjärravtryckare. I mobilen skärm kan jag se det linsen uppfattar och snabbt ställa in skärpa och justera utsnitt.

Jag laddar över alla bilder till min mac med en minneskortläsare och sedan öppnar jag dem i programmet Adobe Bridge där jag sorterar dem genom att ge olika betyg:
4 stjärnor till alla bilder jag vill spara.
5 stjärnor till de jag tänker redigera och göra färdiga till bloggen.
Resten slänger jag på en gång.

Jag fotar alltid i Raw-format. Förut trodde jag att det bara var för proffs men Raw är ett perfekt format även för en oerfaren fotograf eftersom man lättare kan rädda upp misstag i redigeringen. Kameran sparar ju mer information i bilden när man fotar i Raw.

Jag redigerar mina bilder i programmen Camera Raw och sedan i Photoshop. Jag har köpt hem färdiga VSCO-filter som jag använder på mina bilder för att snabbt kunna redigera dem på ett liknande sätt. Men sedan går jag ändå alltid in och justerar varje bild individuellt för att få dem så bra som möjligt.

Alla bilder sparas i original plus en redigerad kopia.