Service och retur

Detta formulär använder du när du vill kontakta oss för att returnera en produkt eller när du vill skicka in en produkt på service. Vi återkommer till dig med en bekräftelse att ditt ärende har kommit in. Information om garanti hittar du i våra leveransvillkor i menyn till vänster. Vill du ångra ditt köp följ anvisningarna under Ångrat köp i menyn till vänster.

 

Jag vill ångra mitt köp

Som privatperson har du 14 dagars lagstadgad ångerrätt när du handlar av oss. Vi har dock valt att erbjuda 30 dagars öppet köp, enligt samma villkor som ångerrätten. För mer information om det, se våra leveransvillkor, avsnittet ångerrätt.

Vi vill att varan är komplett i originalförpackning, i nyskick och vi rekommenderar att du använder samma eller motsvarande kartong och emballage som varan skickades i. Om det finns repor, skador eller om man upprepat har använt produkten förbehåller vi oss rätten att göra ett nyttjandeavdrag som motsvarar värdeminskningen på produkten. Vi rekommenderar att du använder dig av Postnords tjänst Postpaket Inrikes (tjänsten Skicka Lätt och brev ger ingen ersättning vid ev förlust)

I samband med att du packar ihop din retur behöver du lägga i en lapp med ditt ordernummer samt dina kontaktuppgifter, alternativt en kopia på kvitto/faktura. Skriv också av vilken orsak du skickar tillbaka varan. 

Vid nyttjande av ångerrätten betalar du själv kostnaden för returfrakten, returetikett kan ditt postombud hjälpa dig med. Kom ihåg att spara kvittot du får när du lämnar in paketet på posten. Det är ditt bevis på att du har lämnat in det om det skulle uppstå något problem.

Skicka din retur till oss på följande adress:

Adress för PostNord postpaket samt brev skickas med fördel till vår boxadress. Vi har ett avtal med Postnord som innebär att allt som skickas till vår boxadress körs ut till oss, vilket ger dig snabb hantering av din retur.

CyberPhoto AB
Box 1226
90122 Umeå

Adress för Schenker kundretur, DHL, PostNord företagspaket
CyberPhoto AB
Gräddvägen 5
90620 Umeå

Observera att Schenker kundretur och DHL hamnar på ett utlämningsställe vilket ger en längre hanteringstid.

När vi har hanterat och godkänt din retur får du ett mejl från oss med en bekräftelse på att allt är klart. Återbetalning sker via det betalsätt som du använde vid beställningstillfället. Är det några frågetecken kring din retur kan vi komma att kontakta dig. Mer information om återbetalningar hittar du längre ned.

Jag vill öppna ett serviceärende/göra en felanmälan

Har du problem med en produkt du har köpt av oss och vill öppna ett serviceärende? Kontakta oss!

Hur lång är garantitiden?

Garantitiden på våra produkter kan variera lite beroende på vad du har köpt, nedan listar vi våra vanligaste produkter.

1 år

  • Nikon (kikare har längre garanti)
  • Canon 
  • Apple 
  • DJI (DJI-batterier har dock endast 6 månaders garanti)
  • Viltrox
  • Triopo

2 år

  • Celestron
  • Fuji
  • Panasonic (Panasonicbatterier har dock endast 6 månaders garanti)
  • Pentax
  • Samsung
  • Motorola
  • Sony (Gäller kamera/optik, minneskort kan ha andra garantitider)
  • Dörr
  • Samyang
  • Tamron (Erbjuder 5 år om man registrerar produkten på deras hemsida)
  • Sigma  (Erbjuder 5 år om man registrerar produkten på deras hemsida)
  • Nissin 
  • Zeiss 
  • Velbon

3 år

  • Jupio
  • Garmin

6 år

  • Sirui

Begränsad livstidsgaranti (mer info finns på respektive tillverkares hemsida)

  • Peak Design
  • Lowepro

 

Jag vill reparera produkter som inte omfattas av garanti

För service och reparationer som ligger utanför tillverkarens garanti rekommenderar vi att du vänder dig direkt till den auktoriserade verkstaden. Det finns flera fördelar med detta, bland annat får du direktkontakt med verkstaden, bättre möjlighet att själv följa ärendet samt att eventuellt kostnadsförslag skickas direkt till dig. Samtliga verkstäder som vi rekommenderar är auktoriserade av tillverkaren och kan vid t ex en tappskada reparera din produkt med originaldelar och bibehållen garanti.  

Nikon: För dig som vill skicka in din Nikonprodukt på service eller reparation hänvisar vi direkt till Nikons egna hemsida, http://www.nikon.se
Klicka på Supportcenter och sedan på Skicka reparartion - följ sedan Nikons instruktioner.

Canon: För dig som vill skicka in din Canonprodukt på service eller reparation hänvisar vi direkt till Canons egna hemsida, https://www.canon.se/support/rcc/
Klicka på Reparation och följ sedan Canons instruktioner

Sony: För dig som vill skicka in din Sonyprodukt på service eller reparation hänvisar vi till Elcare i Linköping, se länk: https://elcare.com/sv-se
Klicka på Boka service och klicka dig sedan genom formuläret. 

Fuji: För dig som vill skicka in din Fujiprodukt på service eller reparation hänvisar vi direkt till Fujis egen hemsida, https://repairs.fujifilm.eu/seen/frcnd/?zr=se
Klicka på Felanmälan och läs instruktionerna från Fuji. 

Pentax, Tamron, Samyang: För dig som vill skicka in din Pentax-, Tamron-, eller Samyangprodukt på service eller reparation hänvisar vi till Kameraservice i Kungsör, se länk: https://www.kameraservice.se/
Följ instruktionerna på hemsidan. 

Sigma, Manfrotto: För dig som vill skicka in din Sigma- eller Manfrottoprodukt på service eller reparation hänvisar vi till Tura Scandinavia, se länk: https://www.turascandinavia.com/
Klicka på Kundtjänst och välj sedan Manfrotto eller Sigma. Följ sedan instruktionerna på hemsidan. 

Olympus: För dig som vill skicka in din Olympusprodukt på service eller reparation hänvisar vi till Olympus, se länk: https://my.olympus-consumer.com/se/p/services
Följ instruktionerna på hemsidan.  

Övriga: Kontakta oss så försöker vi hjälpa dig med information om var du kan skicka övriga produkter på service/reparation.

Verkstäderna har olika prislistor och villkor. De flesta vill även undersöka produkten innan de ger ett kostnadsförslag. Väljer man att inte godkänna kostnadsförslaget men vill ha produkten skickad åter från verkstaden utan reparation kan det tillkomma avgifter för undersökning samt frakt. Vi har i dagsläget ingen verkstad och ingen möjlighet att utföra reparationer här på Cyberphoto.

Vad händer med mitt pågående retur/serviceärende?

Har du skapat ett serviceärende hos oss och har frågor om vad som händer i ärendet? Kontakta oss via mejl eller telefon enligt uppgifter längst ned på denna sida så hjälper vi dig. Ha ditt ordernummer eller serviceärendenummer (RMA-nummer) tillgängligt för snabbare hantering.

Hur går återbetalningen till?

Återbetalningen kan gå till på olika sätt, beroende på vilket betalsätt du valde när du la beställningen. När vi har hanterat din retur kommer vi att skicka ett bekräftande mejl till dig med information om återbetalning. 

För dig som handlat via Klarna Checkout
Återbetalningen hanteras av Klarna. För mer information om Klarnas återbetalningar eller om du vill komma i kontakt med Klarnas kundtjänst klickar du här

Postförskott
Återbetalningen görs av Cyberphoto, via banköverföring. Vi kan komma att kontakta dig för att be om nödvändiga kontouppgifter. 

Förskottsbetalning via bankgiro
Har du förskottsbetalat direkt till Cyberphotos bankgiro kommer återbetalningen att skickas till samma konto som betalningen kom från. 

Kontakta oss

Du kan kontakta oss genom att antingen fylla i mejlformuläret här nedan, eller via telefonnummer 090-200 70 00, välj alternativ 2 för att komma till retur- och serviceavdelningen. Telefontid vardagar är 09:30-12:00 och 13:00-17:00

Kontaktformulär