GF63
Fujinon GF 63mm f/2,8 R WR för GFX
Fujifilm
Fujifilm Fujinon GF 63mm f/2,8 R WR för GFX
Vårt artikelnr: GF63
Tillv. artikelnr: 16536647
Cyberphoto testar
Tillbehör
Tekniska data
Om varumärket
Fujifilm GF 63/2,8 R WR för GFX
Den första normaloptiken i Fujis nya mellanformatssystem GFX, är detta 63 mm objektiv med ljusstyrka f/2,8. Den ger en bildvinkel motsvarande 50 mm på 35 mm fullformat, i det avseendet alltså en typisk traditionell normaloptik.
Allmänt
Fujinon GF 63/2,8 är en jämförelsevis lätt och kompakt optik för att vara ett mellanformatsobjektiv (som ju ett normalobjektiv gärna får vara, det ska ju kunna följa med i de flesta situationer). Konstruktionen består av 10 st linselement fördelade i 7 st grupper, varav ett element är av extra lågspridande glas (ED-glas). Alla WR-objektiv i Fujis GF-serie har integrerat skydd mot damm, fukt och köld. Autofokuserar relativt tyst och snabbt, men GFX 50S använder endast kontrastbaserad AF och är absolut ingen "sportkamera", användare som förväntar sig snabb kontinuerlig AF bör välja en småbildskamera med snabb fasdetekterande autofokus istället. Frontlinsen roterar ej vid fokusering, men optiken växer på längden med ca 1,5 cm som mest. Motljusskydd ingår.
Bländare f/16.
Bildkvalitet
Optikens kvalitet ska enligt Fujifilm vara optimerad för sensorupplösningar på upp till 100 Mpixel, vilket gör att GF-objektiven även ska klara mycket högt ställda krav även i framtiden. Skärpan är också bevisligen bra redan på full öppning över stor del av bilden, och nedbländad några steg några runt f/5,6 - f/11 helt fantastisk över hela bilden. Förhållandevis låg diffraktion gör den också användbar även för den kräsne användaren på bländare ner till f/22. I och med den större sensorn får man också vara beredd på att blända ner ett steg extra jämfört med småbild, dvs ifall man är ute efter ett större skärpedjup, vilket gör att stativanvändningen ökar. Men om man istället är ute efter ett kortare skärpedjup är det snarare bara fördelar ju större sensorn är, och jämfört med småbild motsvarar f/2,8 ungefär f/2,2 (dvs i skärpedjup och inte ljusstyrka).
Optiska egenskaper som vinjettering, distorsion och kromatisk aberration håller sig inom försumbara nivåer, och inget som syns nämnvärt på JPEG-filerna som de kommer ur kameran. Samtliga bilder är tagna i JPEG format, och resultatet blir så otroligt bra att behovet av RAW-format minskas radikalt. Nu ska man vara medveten om att Fujis kameror trixar och fixar mycket med bilderna digitalt direkt i kamerorna, och det kan faktiskt vara svårt och nästan hopplöst ibland att göra bilderna bättre från rå-filerna än vad kameran klarar. JPEG-bilderna känns liksom färdiga att användas och man behöver i regel inte sitta och jobba i efterhand med optiska korrigeringar, skärpning, färger, brusreducering etc, i samma utsträckning som med många andra kameror och objektiv.
Vid direkt motljus bibehålls kontrasten bra, men här hade jag gärna sett ett snyggare resultat i stil med Zeiss Loxia-objektiven. Bakgrundsoskärpan (bokeh:n) är i många fall väldigt mjuk och fin med softa övergångar, åtminstone så länge man undviker motljussituationer och eventuellt blänkande föremål.
Plus- och minus-egenskaper samt slutsats finner du som vanligt längst ner. Finns även 2 st bilder i RAW som du kan ladda hem och prova redigera ifall du har tillgång till kompatibel programvara, länkar finns under de två bilderna som det gäller.
Bländare f/5,6.
Bländare f/16. Samma bild i RAW ->>
Bländare f/5,6.
Samma motiv som ovan på f/2,8 ->>
Bländare f/22.
Bländare f/2,8.
Bländare f/8.
Bländare f/11.
Bländare f/8.
Bländare f/2,8. Samma bild i RAW ->>
Bländare f/5,6.
Bländare f/2,8.
Bländare f/5,6.
Samma motiv som ovan på bländare f/2,8 ->>
Bländare f/11.
Bländare f/2,8.
Plus
+ Bra skärpa till stor del av bilden redan på f/2,8
+ Knivskarp från kant till kant från f/5,6 till f/11
+ Relativt låg diffraktion på f/16-f/22
+ Soft och fin bokeh i de flesta fall
+ Låg vinjettering (jpeg)
+ Ingen märkbar distorsion (jpeg)
+ Försumbar kromatisk aberration (jpeg)
+ Känns välbyggd och robust
+ Väderskyddad konstruktion
+ Fin känsla i fokus och bländarring
+ C-läget på objektivet tillåter bländarstyrning från kamerahuset
+ Motljusskydd ingår
Minus
- Något mjukare på f/2,8 -f/4 (dock fullt normalt)
- Personligen hade jag önskat lite bättre motljusegenskaper
Slutsats
Fujifilm Fujinon GF 63/2,8 R WR ger tillsammans med Fujifilm GFX 50 S en bildkvalitet som utklassar de flesta kameror och objektiv på de flesta egenskaper, och speciellt om man bländar ner 2-3 steg. Rekommenderas givetvis!
Testad av Mats 2017-03-09.
Fler objektiv i GF-serien
De objektiv som redan lanserats eller förväntas framöver, är bl.a dessa:
GF 23/4 R LM WR, GF 45/2.8 R WR, GF 63/2.8 R WR, GF 32-64/4 R LM WR, GF 110/2 R LM WR och GF 120/4 Macro R LM OIS WR.
16 990:-
13 592:- exkl. moms

- Prisvärd
- Kompakt
- Fukt- och dammskyddad
Beräknad leveranstid 7-10 dagar
Fujinon GF 63mm f/2,8 R WR för GFX
Fujifilm GF63
16 990:-

Spara 20% på Peak Design!

Spara 10% på Nisi-filter!

Spara 40% på Capture One!

Vi löser leasingavtal!

Bygg din SmallRig!

Betala tryggt med Klarna!
Populära produkter
Cyberphoto testar
Tillbehör
Tekniska data
Om varumärket
Fujifilm GF 63/2,8 R WR för GFX
Den första normaloptiken i Fujis nya mellanformatssystem GFX, är detta 63 mm objektiv med ljusstyrka f/2,8. Den ger en bildvinkel motsvarande 50 mm på 35 mm fullformat, i det avseendet alltså en typisk traditionell normaloptik.
Allmänt
Fujinon GF 63/2,8 är en jämförelsevis lätt och kompakt optik för att vara ett mellanformatsobjektiv (som ju ett normalobjektiv gärna får vara, det ska ju kunna följa med i de flesta situationer). Konstruktionen består av 10 st linselement fördelade i 7 st grupper, varav ett element är av extra lågspridande glas (ED-glas). Alla WR-objektiv i Fujis GF-serie har integrerat skydd mot damm, fukt och köld. Autofokuserar relativt tyst och snabbt, men GFX 50S använder endast kontrastbaserad AF och är absolut ingen "sportkamera", användare som förväntar sig snabb kontinuerlig AF bör välja en småbildskamera med snabb fasdetekterande autofokus istället. Frontlinsen roterar ej vid fokusering, men optiken växer på längden med ca 1,5 cm som mest. Motljusskydd ingår.
Bländare f/16.
Bildkvalitet
Optikens kvalitet ska enligt Fujifilm vara optimerad för sensorupplösningar på upp till 100 Mpixel, vilket gör att GF-objektiven även ska klara mycket högt ställda krav även i framtiden. Skärpan är också bevisligen bra redan på full öppning över stor del av bilden, och nedbländad några steg några runt f/5,6 - f/11 helt fantastisk över hela bilden. Förhållandevis låg diffraktion gör den också användbar även för den kräsne användaren på bländare ner till f/22. I och med den större sensorn får man också vara beredd på att blända ner ett steg extra jämfört med småbild, dvs ifall man är ute efter ett större skärpedjup, vilket gör att stativanvändningen ökar. Men om man istället är ute efter ett kortare skärpedjup är det snarare bara fördelar ju större sensorn är, och jämfört med småbild motsvarar f/2,8 ungefär f/2,2 (dvs i skärpedjup och inte ljusstyrka).
Optiska egenskaper som vinjettering, distorsion och kromatisk aberration håller sig inom försumbara nivåer, och inget som syns nämnvärt på JPEG-filerna som de kommer ur kameran. Samtliga bilder är tagna i JPEG format, och resultatet blir så otroligt bra att behovet av RAW-format minskas radikalt. Nu ska man vara medveten om att Fujis kameror trixar och fixar mycket med bilderna digitalt direkt i kamerorna, och det kan faktiskt vara svårt och nästan hopplöst ibland att göra bilderna bättre från rå-filerna än vad kameran klarar. JPEG-bilderna känns liksom färdiga att användas och man behöver i regel inte sitta och jobba i efterhand med optiska korrigeringar, skärpning, färger, brusreducering etc, i samma utsträckning som med många andra kameror och objektiv.
Vid direkt motljus bibehålls kontrasten bra, men här hade jag gärna sett ett snyggare resultat i stil med Zeiss Loxia-objektiven. Bakgrundsoskärpan (bokeh:n) är i många fall väldigt mjuk och fin med softa övergångar, åtminstone så länge man undviker motljussituationer och eventuellt blänkande föremål.
Plus- och minus-egenskaper samt slutsats finner du som vanligt längst ner. Finns även 2 st bilder i RAW som du kan ladda hem och prova redigera ifall du har tillgång till kompatibel programvara, länkar finns under de två bilderna som det gäller.
Bländare f/5,6.
Bländare f/16. Samma bild i RAW ->>
Bländare f/5,6.
Samma motiv som ovan på f/2,8 ->>
Bländare f/22.
Bländare f/2,8.
Bländare f/8.
Bländare f/11.
Bländare f/8.
Bländare f/2,8. Samma bild i RAW ->>
Bländare f/5,6.
Bländare f/2,8.
Bländare f/5,6.
Samma motiv som ovan på bländare f/2,8 ->>
Bländare f/11.
Bländare f/2,8.
Plus
+ Bra skärpa till stor del av bilden redan på f/2,8
+ Knivskarp från kant till kant från f/5,6 till f/11
+ Relativt låg diffraktion på f/16-f/22
+ Soft och fin bokeh i de flesta fall
+ Låg vinjettering (jpeg)
+ Ingen märkbar distorsion (jpeg)
+ Försumbar kromatisk aberration (jpeg)
+ Känns välbyggd och robust
+ Väderskyddad konstruktion
+ Fin känsla i fokus och bländarring
+ C-läget på objektivet tillåter bländarstyrning från kamerahuset
+ Motljusskydd ingår
Minus
- Något mjukare på f/2,8 -f/4 (dock fullt normalt)
- Personligen hade jag önskat lite bättre motljusegenskaper
Slutsats
Fujifilm Fujinon GF 63/2,8 R WR ger tillsammans med Fujifilm GFX 50 S en bildkvalitet som utklassar de flesta kameror och objektiv på de flesta egenskaper, och speciellt om man bländar ner 2-3 steg. Rekommenderas givetvis!
Testad av Mats 2017-03-09.
Fler objektiv i GF-serien
De objektiv som redan lanserats eller förväntas framöver, är bl.a dessa:
GF 23/4 R LM WR, GF 45/2.8 R WR, GF 63/2.8 R WR, GF 32-64/4 R LM WR, GF 110/2 R LM WR och GF 120/4 Macro R LM OIS WR.