P11154
50mm f/1,4 DG HSM Art för L-fattning (Panasonic/Leica) (begagnad)
Sigma
Sigma 50mm f/1,4 DG HSM Art för L-fattning (Panasonic/Leica) (begagnad)
Vårt artikelnr: P11154
Tillv. artikelnr: 868068
Cyberphoto testar
Tillbehör
Tekniska data
Bästa objektiv för DSLR (EISA)
Sigma 50/1,4 DG HSM Art
Sigma 50/1,4 DG HSM Art, en fast ljusstark normaloptik i samma serie som bland annat den mycket skarpa och fina vidvinkeln 35/1,4 DG HSM Art.
Bättre än de bästa?
Sigma har lämnat en del av sin blygsamhet bakom sig i och med introduktionen av de nya objektiven under etiketterna "Contemporary", "Art" och "Sports". Man är ganska rak i sin marknadsföring och när det gäller just den nya 50/1,4 Art menar man att den ska vara lika bra eller bättre än allt annat på marknaden. En del i detta är naturligtvis själva designen och konstruktionen av objektivet. En annan del av denna målsättning ska man uppnå genom sitt nydesignade kvalitetskontrollsystem, där varje enskilt objektiv mäts upp noggrant med det testprotokoll man kallar MTF A1.
Optiken finns i fattningar för Canon EF, Nikon, Sony (SLT/DSLR) och Sigma och är anpassad för fullformatskameror (men fungerar förstås även på modeller med APS-C-sensor motsvarande ca 75-80mm beroende på kamera).
Allmänt
För att vara en fast 50mm normaloptik så är den rätt stor och tung, påminner mer i storlek om en f/2,8 normalzoom avsedd för fullformat. Optiken känns i övrigt oerhört gediget byggd och har perfekt motstånd i fokusringen, men den är tyvärr inte väderskyddad. Autofokuserar tyst och förvånansvärt snabbt. Jag gillar också att närgränsen är något kortare än vad det brukar vara bland 50mm normalobjektiven. Blomformat motljusskydd ingår.
Bildkvalité
Hoppsan, nu börjar det likna nåt. Skärpan är betydligt högre än vad det brukar vara på f/1,4, och inte alls samma mjuka teckning som man är van vid med i stort sett alla f/1,4 objektiv (finns dock några få undantag). Nedbländad ett steg ökar mittskärpan ytterligare och runt f/2,8 till f/11 är den knivskarp ända ut i kanter och hörn. På f/16 börjar lite diffraktion märkas av, men inget stort problem och kvalitén duger även på minsta öppning för många motiv och användningsområden.
Svag vinjettering märkbart på full öppning, men i stort sett borta redan vid f/2,8. Optiken är i princip helt raktecknande och ger minst distorsion av samtliga dagens f/1,4 eller f/1,2 normalobjektiv oavsett prisklass, fantastiskt!
Kromatisk aberration går att hitta men är inte så mycket att gnälla över, det förekommer bara i små mängder på större bländaröppningar och i extrema fall. Fenomenalt bra motljusegenskaper.
Jag har även testat detta objektiv på en Sony A7R (36Mp mot Canons 22,3Mp) via Metabones adapter, och det gav minst lika positiva bildresultat som med Canon EOS 5D Mark III.
Bländare f/4.
Bländare f/5,6.
Bländare f/11.
Bländare f/1,8.
Bländare f/8.
Bländare f/2.
Bländare f/11.
Bländare f/5,6.
Bländare f/2,8.
Bländare f/10.
Bländare f/8.
Bild tagen med Sony A7R och Metabones-adapter för Canon EF objektiv på Sony E-hus.
Bländare f/5,6.
Klicka på bländartalen för att se bilden i full storlek: f/1,4 | 2,0 | 2,8 | 4 | 5,6 | 8 | 11 | 16
Slutsats
Varken Canon, Nikon eller Sony har i skrivande stund någon 50mm optik som ens kommer i närheten av Sigma 50/1,4 DG HSM Art. Den enda normaloptiken som kan konkurrera skärpemässigt är Zeiss Distagon Otus 55/1,4 APO, men den kostar 4 ggr mer och är både större och tyngre. Otus 55mm ger även mer distorsion och vinjetterar i högre grad på stora bländaröppningar.
Jämfört med de allra flesta normala 50mm så är 50/1,4 Art större, tyngre och dyrare. Men det är det helt klart värt, den är så pass mycket bättre att exempelvis prisskillnaderna känns mer eller mindre ointressant, det finns liksom ingen prislapp på vad kvalité kostar och vill man ha något som är riktigt bra så får man vara beredd på att öppna plånboken. Men det fina i kråksången är att den är ju absolut inte dyr i paritet med den kvalité man får.
Sigma 50/1,4 DG HSM Art hör till de absolut bästa objektiven som man kan köpa idag till sin Canon, Nikon eller Sony kamera. 100% Toppklass och borde med tanke på kvalitén kostat minst det dubbla. Jag är djupt imponerad av vad Sigma lyckats med till detta pris, och känner mig faktiskt lite smått euforisk över att det äntligen finns en skarp f/1,4-optik på full öppning som inte kostar skjortan, underbart.
Tack Sigma!
Testad av Mats 2014-05-16.
Bilderna är tagna med en Canon EOS 5D Mark III (om inte annat uppges) i RAW-format, och konverterade till JPG i Canon DPP.
4 990:-
Ingen moms. Läs mer
Begagnad produkt
Begagnat ex i fint skick (3/5), saknar originalkartong. 6 månaders garanti!
Medföljande tillbehör: Lock fram/bak, motljusskydd, mjuk väska

- Knivskarp normaloptik
- Relativt tyst och snabb AF
- Mycket prisvärd
I lager. Skickas samma dag (beställ innan 16:30)
50mm f/1,4 DG HSM Art för L-fattning (Panasonic/Leica) (begagnad)
Sigma P11154
4 990:-

Spara 20% på Peak Design!

Spara 10% på Nisi-filter!

Spara 40% på Capture One!

Bygg din SmallRig!

Betala tryggt med Klarna!
Finns i andra varianter
Populära tillbehör
Rekommenderade tillbehör
Populära produkter
Cyberphoto testar
Tillbehör
Tekniska data
Bästa objektiv för DSLR (EISA)
Sigma 50/1,4 DG HSM Art
Sigma 50/1,4 DG HSM Art, en fast ljusstark normaloptik i samma serie som bland annat den mycket skarpa och fina vidvinkeln 35/1,4 DG HSM Art.
Bättre än de bästa?
Sigma har lämnat en del av sin blygsamhet bakom sig i och med introduktionen av de nya objektiven under etiketterna "Contemporary", "Art" och "Sports". Man är ganska rak i sin marknadsföring och när det gäller just den nya 50/1,4 Art menar man att den ska vara lika bra eller bättre än allt annat på marknaden. En del i detta är naturligtvis själva designen och konstruktionen av objektivet. En annan del av denna målsättning ska man uppnå genom sitt nydesignade kvalitetskontrollsystem, där varje enskilt objektiv mäts upp noggrant med det testprotokoll man kallar MTF A1.
Optiken finns i fattningar för Canon EF, Nikon, Sony (SLT/DSLR) och Sigma och är anpassad för fullformatskameror (men fungerar förstås även på modeller med APS-C-sensor motsvarande ca 75-80mm beroende på kamera).
Allmänt
För att vara en fast 50mm normaloptik så är den rätt stor och tung, påminner mer i storlek om en f/2,8 normalzoom avsedd för fullformat. Optiken känns i övrigt oerhört gediget byggd och har perfekt motstånd i fokusringen, men den är tyvärr inte väderskyddad. Autofokuserar tyst och förvånansvärt snabbt. Jag gillar också att närgränsen är något kortare än vad det brukar vara bland 50mm normalobjektiven. Blomformat motljusskydd ingår.
Bildkvalité
Hoppsan, nu börjar det likna nåt. Skärpan är betydligt högre än vad det brukar vara på f/1,4, och inte alls samma mjuka teckning som man är van vid med i stort sett alla f/1,4 objektiv (finns dock några få undantag). Nedbländad ett steg ökar mittskärpan ytterligare och runt f/2,8 till f/11 är den knivskarp ända ut i kanter och hörn. På f/16 börjar lite diffraktion märkas av, men inget stort problem och kvalitén duger även på minsta öppning för många motiv och användningsområden.
Svag vinjettering märkbart på full öppning, men i stort sett borta redan vid f/2,8. Optiken är i princip helt raktecknande och ger minst distorsion av samtliga dagens f/1,4 eller f/1,2 normalobjektiv oavsett prisklass, fantastiskt!
Kromatisk aberration går att hitta men är inte så mycket att gnälla över, det förekommer bara i små mängder på större bländaröppningar och i extrema fall. Fenomenalt bra motljusegenskaper.
Jag har även testat detta objektiv på en Sony A7R (36Mp mot Canons 22,3Mp) via Metabones adapter, och det gav minst lika positiva bildresultat som med Canon EOS 5D Mark III.
Bländare f/4.
Bländare f/5,6.
Bländare f/11.
Bländare f/1,8.
Bländare f/8.
Bländare f/2.
Bländare f/11.
Bländare f/5,6.
Bländare f/2,8.
Bländare f/10.
Bländare f/8.
Bild tagen med Sony A7R och Metabones-adapter för Canon EF objektiv på Sony E-hus.
Bländare f/5,6.
Klicka på bländartalen för att se bilden i full storlek: f/1,4 | 2,0 | 2,8 | 4 | 5,6 | 8 | 11 | 16
Slutsats
Varken Canon, Nikon eller Sony har i skrivande stund någon 50mm optik som ens kommer i närheten av Sigma 50/1,4 DG HSM Art. Den enda normaloptiken som kan konkurrera skärpemässigt är Zeiss Distagon Otus 55/1,4 APO, men den kostar 4 ggr mer och är både större och tyngre. Otus 55mm ger även mer distorsion och vinjetterar i högre grad på stora bländaröppningar.
Jämfört med de allra flesta normala 50mm så är 50/1,4 Art större, tyngre och dyrare. Men det är det helt klart värt, den är så pass mycket bättre att exempelvis prisskillnaderna känns mer eller mindre ointressant, det finns liksom ingen prislapp på vad kvalité kostar och vill man ha något som är riktigt bra så får man vara beredd på att öppna plånboken. Men det fina i kråksången är att den är ju absolut inte dyr i paritet med den kvalité man får.
Sigma 50/1,4 DG HSM Art hör till de absolut bästa objektiven som man kan köpa idag till sin Canon, Nikon eller Sony kamera. 100% Toppklass och borde med tanke på kvalitén kostat minst det dubbla. Jag är djupt imponerad av vad Sigma lyckats med till detta pris, och känner mig faktiskt lite smått euforisk över att det äntligen finns en skarp f/1,4-optik på full öppning som inte kostar skjortan, underbart.
Tack Sigma!
Testad av Mats 2014-05-16.
Bilderna är tagna med en Canon EOS 5D Mark III (om inte annat uppges) i RAW-format, och konverterade till JPG i Canon DPP.