SEL2450G
FE 24-50mm f/2,8 G (fullformat)
Sony
Sony FE 24-50mm f/2,8 G (fullformat)
Vårt artikelnr: SEL2450G
Tillv. artikelnr: SEL2450G.SYX
Cyberphoto testar
Tillbehör
Tekniska data
Om varumärket
Sony FE 24-50mm f/2,8 G
Sony FE 24-50mm f/2,8 G är en smidig och lätt normalzoom som är anpassad för Sonys spegelfria fullformatskameror, men passar såklart även till deras APS-C modeller och motsvarar på dessa kameror en 36-75mm zoom. Denna normalzoom är speciellt framtagen för dig som tycker att 24-70mm f/2,8-zoomar är för stora och tunga, och kanske i vissa fall även för dyra. Den är även gjord för att användas till video med stabiliseringsanordningar typ gimbal eller drönare, då tyngdpunkten bibehålls oavsett brännvidd trots att den växer lite på längden vid zoomning.
Brännvidd 48mm, bländare f/2,8.
Utmärkande egenskaper:
- Brännviddsomfång 24-50mm
- Ljusstyrka f/2,8 på samtliga brännvidder
- 11 st rundade bländarlameller
- Närgräns: 19-30 cm
- Tyst och snabb autofokusmotor
- Fukt- och dammtålig konstruktion
- Filterdiameter 67mm
- Kompakt format och låg vikt - 440 gram
Brännvidd 30mm, bländare f/10.
Zoomomfånget 24-50mm
En 24-50mm normalzoom fungerar bra till väldigt många olika motivområden som bland annat porträtt, gruppbilder, landskap, natur, arkitektur, interiörer, reportage, gatufoto samt för videoproduktioner.
Brännvidd 24mm, bländare f/11.
Byggkvalitet
Sony FE 24-50mm f/2,8 G är byggt till stor del av plastmaterial, men av stabil och hög kvalitet, vilket givetvis är en stor fördel för den låga vikten på endast 440g. Något jag personligen uppskattar mycket i situationer när jag bär omkring på kameran en hel dag. Känslan i objektivet tycker jag är bra, och fokus- zoom- samt bländarringarna går med lämpligt motstånd. Objektivet är också vädertätad med bland annat gummipackning runt bajonettfattningen. Vid zoomning växer objektivet ca 2 cm som mest, och för ovanlighetens skull är det som längst i 24mm-läget. Sony menar också att tyngdpunkten i objektivet bibehålls oavsett brännvidd.
Brännvidd 34mm, bländare f/2,8.
Bländaren
Objektivet är försett med en manuell bländarring som kan ställas in med eller utan klickstopp. Det finns även ett A-läge där man reglerar bländaren från kamerahuset istället. A-läget saknar dock en låsfunktion. Bländaren i sig består av 11 st avrundade lameller, vilket ger ger en 22-strålig solstjärnseffekt i direkt motljus.
Brännvidd 24mm, bländare f/11.
Fokusering
Autofokusen regleras av 2 st linjära motorer som jobbar mycket snabbt, tyst och exakt. Den är också byggd för att hinna med att spåra snabba motiv med den supersnabba A9 III:ans 120 b/s. Förändringen av den effektiva brännvidden vid fokusering är tydlig genom hela zoomomfånget, men objektivet är kompatibelt med "focus breathing"-kompensationen som finns i vissa Sonykameror. Däremot är det i stort sett parfokalt och ger ingen eller väldigt låg förändring av fokus vid zoomning.
Brännvidd 50mm, bländare f/5,6.
Bildkvalitet
Skärpan är mycket bra redan på full öppning till stor del av bilden och genom hela zoomomfånget, och bortsett från skärpedjupsskillnader ser man heller ingen större förändring i skärpa vid nedbländning. Bäst skärpa överlag nås runt f/5,6 lite beroende på brännvidd, fokusavstånd och typ av motiv.
Det är inte fritt från lateral och longitudinell kromatisk aberration och enligt mina krav behövs i synnerhet den laterala korrigeras. Detsamma gäller för vinjettering och distorsion på korta brännvidder och stora bländaröppningar. På 24mm och f/2,8 är både distorsion och vinjettering mycket påtaglig i okorrigerat RAW-format. Dessa är objektivets svagaste punkter som jag ser på det, men samtidigt de ju så enkla att korrigera i RAW att det sällan upplevs som ett praktiskt problem. I nedbländat läge och på längre brännvidder avtar dessa egenskaper och det ser betydligt bättre ut.
Objektivets bokeh och motljusegenskaper är varken fantastiska eller usla, de får klart godkänt betyg och speciellt förmågan att teckna i bildområden utanför fokus.
Brännvidd 50mm, bländare f/2,8.
Betyg 1-10:
- Bildkvalitet 9
- Byggkvalitet 8,7
- Funktion 9
- Pris 9
Brännvidd 50mm, bländare f/11. En räv som verkar ha haft kalas.
Plus
+ Förhållandevis liten och lätt f/2,8-normalzoom (endast 440g)
+ Utmärkt skärpa till större del av bilden redan på f/2,8
+ Fin bokeh
+ Bra motljusegenskaper
+ Tyst, snabb och exakt autofokus
+ I stort sett parfokal vid zoomning (låg fokus shift)
+ Tilldelningsbar funktionsknapp
+ Manuell bländarring med eller utan klickstopp
+ Allvädersskyddad konstruktion
+ Fin känsla i bländare- fokus- och zoomreglage
+ Blomformat motljusskydd ingår
Minus
- Påtaglig distorsion och vinjettering på kortast brännvidd i okorrigerad RAW
- Den laterala kromatiska aberrationen hade kunnat vara lägre
- Saknar inbyggd OSS bildstabilisering (för kameror utan IBIS)
- Tydlig focus breathing (dock kompatibel med FB-korrigering i vissa Sonykameror)
Brännvidd 24mm, bländare f/11 på kort fokusavstånd.
Slutsats
Jag gillar verkligen formatet på Sony FE 24-50mm f/2,8 G, och det är kanske inte så konstigt eftersom den påminner mycket i storlek och vikt om min favoritvidvinkelzoom - Sony FE PZ 16-35mm f/4 G. Två zoomar som jag mer än gärna tar med mig på resor eller vandringar när jag vill bära på en lättare utrustning och utan att för den skull behöva kompromissa med bildkvaliteten. De är också mycket bra val till Sonys kompaktare A7 C-modeller.
Närmast alternativen pris- och storleksmässigt är Sigmas 28-70/2,8 och Tamrons 28-75/2,8 som ger mer på telesidan och mindre vidvinkel. Här får man helt enkelt själv avgöra vad man som fotograf har mest användning av och vilken typ av motiv man oftast fotograferar, för t ex landskapsfoto är såklart 24mm att föredra mot 28mm, men för närgångna ansiktsporträtt är 70- och 75mm lämpligare än 50mm.
Sigma har också en knivskarp och bra 24-70mm f/2,8 i liknande prisklass som FE 24-50mm f/2,8, men Sigman är betydligt större och tyngre och dessa två konkurrerar inte riktigt med varann på samma sätt.
Fler bilder tagna med Sony FE 24-50mm f/2,8 G hittar du här ->
Om det är något ord eller förkortning i texten ovan som du undrar över så finns förklaringen här ->
Testad av Mats 2024-03-18.
Bilderna tagna med en Sony A7R V i RAW och konverterade till JPEG i Capture One.
14 980:-
11 984:- exkl. moms
Spara upp till 4400:- på Sony!
Till kampanjTvå års förlängd garanti på utvald Sony G och GM-objektiv
Till kampanj
- Ljusstark f/2,8
- Tyst & snabb autofokus upp till 4K120p
- Fukt- & dammtålig
I lager. Skickas samma dag (beställ innan 16:30)
FE 24-50mm f/2,8 G (fullformat)
Sony SEL2450G
14 980:-

Cashback på Sony för studenter!

Spara 20% på Peak Design!

Spara 10% på Nisi-filter!

Spara 40% på Capture One!

Vi löser leasingavtal!

Bygg din SmallRig!

Betala tryggt med Klarna!
Populära tillbehör
Rekommenderade tillbehör
Populära produkter
Cyberphoto testar
Tillbehör
Tekniska data
Om varumärket
Sony FE 24-50mm f/2,8 G
Sony FE 24-50mm f/2,8 G är en smidig och lätt normalzoom som är anpassad för Sonys spegelfria fullformatskameror, men passar såklart även till deras APS-C modeller och motsvarar på dessa kameror en 36-75mm zoom. Denna normalzoom är speciellt framtagen för dig som tycker att 24-70mm f/2,8-zoomar är för stora och tunga, och kanske i vissa fall även för dyra. Den är även gjord för att användas till video med stabiliseringsanordningar typ gimbal eller drönare, då tyngdpunkten bibehålls oavsett brännvidd trots att den växer lite på längden vid zoomning.
Brännvidd 48mm, bländare f/2,8.
Utmärkande egenskaper:
- Brännviddsomfång 24-50mm
- Ljusstyrka f/2,8 på samtliga brännvidder
- 11 st rundade bländarlameller
- Närgräns: 19-30 cm
- Tyst och snabb autofokusmotor
- Fukt- och dammtålig konstruktion
- Filterdiameter 67mm
- Kompakt format och låg vikt - 440 gram
Brännvidd 30mm, bländare f/10.
Zoomomfånget 24-50mm
En 24-50mm normalzoom fungerar bra till väldigt många olika motivområden som bland annat porträtt, gruppbilder, landskap, natur, arkitektur, interiörer, reportage, gatufoto samt för videoproduktioner.
Brännvidd 24mm, bländare f/11.
Byggkvalitet
Sony FE 24-50mm f/2,8 G är byggt till stor del av plastmaterial, men av stabil och hög kvalitet, vilket givetvis är en stor fördel för den låga vikten på endast 440g. Något jag personligen uppskattar mycket i situationer när jag bär omkring på kameran en hel dag. Känslan i objektivet tycker jag är bra, och fokus- zoom- samt bländarringarna går med lämpligt motstånd. Objektivet är också vädertätad med bland annat gummipackning runt bajonettfattningen. Vid zoomning växer objektivet ca 2 cm som mest, och för ovanlighetens skull är det som längst i 24mm-läget. Sony menar också att tyngdpunkten i objektivet bibehålls oavsett brännvidd.
Brännvidd 34mm, bländare f/2,8.
Bländaren
Objektivet är försett med en manuell bländarring som kan ställas in med eller utan klickstopp. Det finns även ett A-läge där man reglerar bländaren från kamerahuset istället. A-läget saknar dock en låsfunktion. Bländaren i sig består av 11 st avrundade lameller, vilket ger ger en 22-strålig solstjärnseffekt i direkt motljus.
Brännvidd 24mm, bländare f/11.
Fokusering
Autofokusen regleras av 2 st linjära motorer som jobbar mycket snabbt, tyst och exakt. Den är också byggd för att hinna med att spåra snabba motiv med den supersnabba A9 III:ans 120 b/s. Förändringen av den effektiva brännvidden vid fokusering är tydlig genom hela zoomomfånget, men objektivet är kompatibelt med "focus breathing"-kompensationen som finns i vissa Sonykameror. Däremot är det i stort sett parfokalt och ger ingen eller väldigt låg förändring av fokus vid zoomning.
Brännvidd 50mm, bländare f/5,6.
Bildkvalitet
Skärpan är mycket bra redan på full öppning till stor del av bilden och genom hela zoomomfånget, och bortsett från skärpedjupsskillnader ser man heller ingen större förändring i skärpa vid nedbländning. Bäst skärpa överlag nås runt f/5,6 lite beroende på brännvidd, fokusavstånd och typ av motiv.
Det är inte fritt från lateral och longitudinell kromatisk aberration och enligt mina krav behövs i synnerhet den laterala korrigeras. Detsamma gäller för vinjettering och distorsion på korta brännvidder och stora bländaröppningar. På 24mm och f/2,8 är både distorsion och vinjettering mycket påtaglig i okorrigerat RAW-format. Dessa är objektivets svagaste punkter som jag ser på det, men samtidigt de ju så enkla att korrigera i RAW att det sällan upplevs som ett praktiskt problem. I nedbländat läge och på längre brännvidder avtar dessa egenskaper och det ser betydligt bättre ut.
Objektivets bokeh och motljusegenskaper är varken fantastiska eller usla, de får klart godkänt betyg och speciellt förmågan att teckna i bildområden utanför fokus.
Brännvidd 50mm, bländare f/2,8.
Betyg 1-10:
- Bildkvalitet 9
- Byggkvalitet 8,7
- Funktion 9
- Pris 9
Brännvidd 50mm, bländare f/11. En räv som verkar ha haft kalas.
Plus
+ Förhållandevis liten och lätt f/2,8-normalzoom (endast 440g)
+ Utmärkt skärpa till större del av bilden redan på f/2,8
+ Fin bokeh
+ Bra motljusegenskaper
+ Tyst, snabb och exakt autofokus
+ I stort sett parfokal vid zoomning (låg fokus shift)
+ Tilldelningsbar funktionsknapp
+ Manuell bländarring med eller utan klickstopp
+ Allvädersskyddad konstruktion
+ Fin känsla i bländare- fokus- och zoomreglage
+ Blomformat motljusskydd ingår
Minus
- Påtaglig distorsion och vinjettering på kortast brännvidd i okorrigerad RAW
- Den laterala kromatiska aberrationen hade kunnat vara lägre
- Saknar inbyggd OSS bildstabilisering (för kameror utan IBIS)
- Tydlig focus breathing (dock kompatibel med FB-korrigering i vissa Sonykameror)
Brännvidd 24mm, bländare f/11 på kort fokusavstånd.
Slutsats
Jag gillar verkligen formatet på Sony FE 24-50mm f/2,8 G, och det är kanske inte så konstigt eftersom den påminner mycket i storlek och vikt om min favoritvidvinkelzoom - Sony FE PZ 16-35mm f/4 G. Två zoomar som jag mer än gärna tar med mig på resor eller vandringar när jag vill bära på en lättare utrustning och utan att för den skull behöva kompromissa med bildkvaliteten. De är också mycket bra val till Sonys kompaktare A7 C-modeller.
Närmast alternativen pris- och storleksmässigt är Sigmas 28-70/2,8 och Tamrons 28-75/2,8 som ger mer på telesidan och mindre vidvinkel. Här får man helt enkelt själv avgöra vad man som fotograf har mest användning av och vilken typ av motiv man oftast fotograferar, för t ex landskapsfoto är såklart 24mm att föredra mot 28mm, men för närgångna ansiktsporträtt är 70- och 75mm lämpligare än 50mm.
Sigma har också en knivskarp och bra 24-70mm f/2,8 i liknande prisklass som FE 24-50mm f/2,8, men Sigman är betydligt större och tyngre och dessa två konkurrerar inte riktigt med varann på samma sätt.
Fler bilder tagna med Sony FE 24-50mm f/2,8 G hittar du här ->
Om det är något ord eller förkortning i texten ovan som du undrar över så finns förklaringen här ->
Testad av Mats 2024-03-18.
Bilderna tagna med en Sony A7R V i RAW och konverterade till JPEG i Capture One.