SELP18110
E PZ 18-110mm f/4 G OSS (APS-C)
Sony
Sony E PZ 18-110mm f/4 G OSS (APS-C)
Vårt artikelnr: SELP18110
Cyberphoto testar
Tillbehör
Tekniska data
Om varumärket
Sony E PZ 18-110/4 G OSS
Steadyshot och motorzoom!
Superzoom från Sony med 6,1x zoom för Sonys kameror med E-fattning och APS-C-sensorer eller Super-35mm. Motsvarande brännvidd för fullformat är 27-165 mm.
Ett objektiv som i första hand är ämnad för professionell videoproduktion i ex.vis 4K-upplösning för Sonys videokameror med utbytbar optik, men det går naturligtvis bra att använda på alla Sonys spegelfria systemkameror även för stillbilder och video (på kameror med fullformatssensor, ger det en beskuren bild med 1,5x cropfaktor).
Egenskaper:
- Sony E-fattning APS-C
- 18-110 mm (motsvarar 27-165 mm på fullformat)
- 6,1x optisk zoom
- ED-glas
- Motorzoom
- Inbyggd OSS optisk bildstabilisering
- Objektivringar för zoom, fokus och bländare
- "Smooth Motion Optics" som kompenserar för fokusskift vid zoomning, brännviddsskift vid omfokusering och förskjutning av optisk axel vid zoomning, tre vanliga problem när man vill zooma eller fokusera om under pågående filminspelning
- Möjlighet att fritt välja rotationsriktning för zoomvredet efter eget tycke ("rotera zoomring"-väljs i kamerans meny)
Objektivet är väderskyddat, har ett påkostat motljusskydd och försett med stabil stativfot.
Den optiska konstruktionen består av 18 linser i 15 grupper, där bland annat sex asfäriska linser och tre ED-glas ingår. Sony E PZ 18-110 mm F/4 G OSS har också Sonys Smooth Motion Optics (SMO), som bibehåller samma bildvinkel vid fokusering och även förhindrar fokusshift när man använder zoom.
Medföljer i förpackningen:
- Motljusskydd (ALC-SH148)
- Bakre linslock (ALC-R1EM)
- Främre linslock
- Fodral
- Stativfäste
Brännvidd 110mm, bländare f/4.
Allmänt
PZ 18-110/4 G OSS kan säkert upplevas som stor och otymplig på Sonys små spegelfria systemkameror, men detta objektiv är också anpassat för Sonys betydligt större videokameror med utbytbar optik (typ PXW-FS7, FS5 II II m.fl.), samt för videoriggar med diverse tillbehör som exempelvis follow focus, extern skärm etc. En liten och lätt utrustning ger också större risk för skakningar, och då är det snarare bara en fördel att den inte är så mycket mindre och lättare än vad den är. Objektivet känns för övrigt mycket gediget och välbyggt med superb känsla i fokus- zoom- och bländarreglagen. För bländarstyrningen finns en omkopplare för "klick" eller steglös inställning, samt låsknapp för manuell bländarinställning på optiken eller A-läget där bländaren regleras från kamerahuset. För växling mellan AF och MF så drar man bara fokusringen fram och tillbaka, alternativt via AF/MF-funktionen i kamerahuset. Autofokus och motorzoom är extremt tystgående och jobbar i princip helt ljudlöst.
Någon förskjutning av fokus eller optisk axel vid zoomning med låst fokusering är inget vi lyckats upptäcka, och det är just på dessa egenskaper som detta videoobjektiv skiljer sig markant från mängden bland övriga objektiv gjorda för stillbildsfotografering. Med A7R III:ans C-AF så fungerar det också mycket bra att låta kameran fokusera under zoomning och pågående filmning, det sköter den oftast riktigt mjukt, snyggt och träffsäkert. Man kan även välja om zoomen skall styras manuellt via zoomringen, eller med Powerzoom-knappen (syns i produktbild ovan), och det finns även ett fäste för att montera en kort zoomspak på zoomringen för bättre precision. Båda zoomreglagen är "anslagskänsliga", dvs ju större rörelser man reglerar zoomen med desto snabbare går det, eller tvärtom. Allt sker inombords, optiken växer alltså inte på längden vid zoomning och fokusering. Stativfästet är mycket rejält och stadigt, och går att ta bort för den som inte känner behovet av det. Ett rektangulärformat motljusskydd, skyddsfodral och bärrem ingår också.
Brännvidd 110mm, bländare f/4.
Bildkvalitet för både film och stillbild
Skärpan är mycket bra redan på största bländaröppning till stor del av bilden, och som bäst resultat från kant till kant får man runt f/5,6-f/8. Överlag mycket bra resultat som även duger fint för kräsna stillbildsfotografer.
Kromatisk aberration syns i regel bara på stillbilder granskade i 100%, och bara i vissa lägen nära kanterna på vidöppen bländare. Alltså inget som stör nämnvärt vid filmning. Vinjetteringen är förhållandevis låg och distorsionen korrigerar kameran för direkt och går inte att avaktivera i kameran, alltså heller inget som märks vid filmning. Objektivets teckning av motivdelar utanför fokus (bokeh), är riktigt lugn och fin. Motljusegenskaperna vid direkt motljus hade dock kunnat vara bättre, men knappast oväntat resultat med tanke på zoomomfånget och dess linsuppbyggnad, det bildas lätt reflexer över stor del av bilden ifall man komponerar med solen i bild.
Filmsnuttarna nedan har vi spelat in i all enkelhet bara för att du ska få en liten uppfattning om den optiska kvaliteten vid olika brännvidder och bländaröppningar. Materialet är inspelat i 4K / 25p /100 Mbps med auto vitbalans och manuell exponering och fokusering, + gråfilter Irix ND32 95mm Edge för att kunna välja låga ISO och 1/50s slutartid. Filmmaterialet är precis som det kommer ur kameran och utan några korrigeringar i efterhand.
Plus
+ Mycket bra skärpa både för film och stillbild
+ Låg distorsion i JPEG och vid filmning
+ Låg kromatisk aberration
+ Soft och fin bokeh
+ Riktigt fin känsla och bra finish i samtliga reglage
+ Extremt tystgående motorzoom och fokusering
+ Anslagskänsliga zoomreglage
+ Mycket låg förändring av "focus breathing" vid fokusering
+ Ingen märkbar förändring av "focus shift" vid zoomning
+ Anpassad för videoriggar inkl diverse tillbehör
+ Känns välbyggd
+ Vädertätad konstruktion
+ Stativfäste ingår
+ Motljusskydd ingår
Minus
- Motljusegenskaperna hade kunnat vara bättre
- Märkbar vinjettering på full öppning (dvs utan någon som helst korrigering)
- Påtaglig distorsion i okorrigerade RAW-stillbilder
- Kostar en rejäl slant (dock inte i förhållande till ex.vis Sony PXW-FS7 II)
Slutsats
För seriösa filmskapare som vill kunna använda sig av både autofokus, motorzoom samt manuella reglage så är Sony E PZ 18-110/4 G OSS ett utmärkt val, och extra trevligt att den presterar riktigt bra vid stillbildstagning också. Faktiskt markant bättre för stillbilder än Sonys FE PZ 28-135/4 G OSS som är motsvarande optik framtagen för Sonys fullformatskameror typ A7s II, A7R III m.fl.
Testad av Mats 2018-06-01.
Bilder och film ovan tagna med en Sony A7R III.
Här kan du läsa mer om denna optik, på tillverkarens hemsida.
Klicka här:
Sonys egna film:
41 990:-
33 592:- exkl. moms
Två års förlängd garanti på utvald Sony G och GM-objektiv
Till kampanj
- Superzoom avsedd för video
- Hög optisk kvalitet
- Anpassad för follow focus
Beräknad leveranstid 7-10 dagar
E PZ 18-110mm f/4 G OSS (APS-C)
Sony SELP18110
41 990:-

Spara 20% på Peak Design!

Spara 10% på Nisi-filter!

Spara 40% på Capture One!

Vi löser leasingavtal!

Bygg din SmallRig!

Betala tryggt med Klarna!
Populära produkter
Cyberphoto testar
Tillbehör
Tekniska data
Om varumärket
Sony E PZ 18-110/4 G OSS
Steadyshot och motorzoom!
Superzoom från Sony med 6,1x zoom för Sonys kameror med E-fattning och APS-C-sensorer eller Super-35mm. Motsvarande brännvidd för fullformat är 27-165 mm.
Ett objektiv som i första hand är ämnad för professionell videoproduktion i ex.vis 4K-upplösning för Sonys videokameror med utbytbar optik, men det går naturligtvis bra att använda på alla Sonys spegelfria systemkameror även för stillbilder och video (på kameror med fullformatssensor, ger det en beskuren bild med 1,5x cropfaktor).
Egenskaper:
- Sony E-fattning APS-C
- 18-110 mm (motsvarar 27-165 mm på fullformat)
- 6,1x optisk zoom
- ED-glas
- Motorzoom
- Inbyggd OSS optisk bildstabilisering
- Objektivringar för zoom, fokus och bländare
- "Smooth Motion Optics" som kompenserar för fokusskift vid zoomning, brännviddsskift vid omfokusering och förskjutning av optisk axel vid zoomning, tre vanliga problem när man vill zooma eller fokusera om under pågående filminspelning
- Möjlighet att fritt välja rotationsriktning för zoomvredet efter eget tycke ("rotera zoomring"-väljs i kamerans meny)
Objektivet är väderskyddat, har ett påkostat motljusskydd och försett med stabil stativfot.
Den optiska konstruktionen består av 18 linser i 15 grupper, där bland annat sex asfäriska linser och tre ED-glas ingår. Sony E PZ 18-110 mm F/4 G OSS har också Sonys Smooth Motion Optics (SMO), som bibehåller samma bildvinkel vid fokusering och även förhindrar fokusshift när man använder zoom.
Medföljer i förpackningen:
- Motljusskydd (ALC-SH148)
- Bakre linslock (ALC-R1EM)
- Främre linslock
- Fodral
- Stativfäste
Brännvidd 110mm, bländare f/4.
Allmänt
PZ 18-110/4 G OSS kan säkert upplevas som stor och otymplig på Sonys små spegelfria systemkameror, men detta objektiv är också anpassat för Sonys betydligt större videokameror med utbytbar optik (typ PXW-FS7, FS5 II II m.fl.), samt för videoriggar med diverse tillbehör som exempelvis follow focus, extern skärm etc. En liten och lätt utrustning ger också större risk för skakningar, och då är det snarare bara en fördel att den inte är så mycket mindre och lättare än vad den är. Objektivet känns för övrigt mycket gediget och välbyggt med superb känsla i fokus- zoom- och bländarreglagen. För bländarstyrningen finns en omkopplare för "klick" eller steglös inställning, samt låsknapp för manuell bländarinställning på optiken eller A-läget där bländaren regleras från kamerahuset. För växling mellan AF och MF så drar man bara fokusringen fram och tillbaka, alternativt via AF/MF-funktionen i kamerahuset. Autofokus och motorzoom är extremt tystgående och jobbar i princip helt ljudlöst.
Någon förskjutning av fokus eller optisk axel vid zoomning med låst fokusering är inget vi lyckats upptäcka, och det är just på dessa egenskaper som detta videoobjektiv skiljer sig markant från mängden bland övriga objektiv gjorda för stillbildsfotografering. Med A7R III:ans C-AF så fungerar det också mycket bra att låta kameran fokusera under zoomning och pågående filmning, det sköter den oftast riktigt mjukt, snyggt och träffsäkert. Man kan även välja om zoomen skall styras manuellt via zoomringen, eller med Powerzoom-knappen (syns i produktbild ovan), och det finns även ett fäste för att montera en kort zoomspak på zoomringen för bättre precision. Båda zoomreglagen är "anslagskänsliga", dvs ju större rörelser man reglerar zoomen med desto snabbare går det, eller tvärtom. Allt sker inombords, optiken växer alltså inte på längden vid zoomning och fokusering. Stativfästet är mycket rejält och stadigt, och går att ta bort för den som inte känner behovet av det. Ett rektangulärformat motljusskydd, skyddsfodral och bärrem ingår också.
Brännvidd 110mm, bländare f/4.
Bildkvalitet för både film och stillbild
Skärpan är mycket bra redan på största bländaröppning till stor del av bilden, och som bäst resultat från kant till kant får man runt f/5,6-f/8. Överlag mycket bra resultat som även duger fint för kräsna stillbildsfotografer.
Kromatisk aberration syns i regel bara på stillbilder granskade i 100%, och bara i vissa lägen nära kanterna på vidöppen bländare. Alltså inget som stör nämnvärt vid filmning. Vinjetteringen är förhållandevis låg och distorsionen korrigerar kameran för direkt och går inte att avaktivera i kameran, alltså heller inget som märks vid filmning. Objektivets teckning av motivdelar utanför fokus (bokeh), är riktigt lugn och fin. Motljusegenskaperna vid direkt motljus hade dock kunnat vara bättre, men knappast oväntat resultat med tanke på zoomomfånget och dess linsuppbyggnad, det bildas lätt reflexer över stor del av bilden ifall man komponerar med solen i bild.
Filmsnuttarna nedan har vi spelat in i all enkelhet bara för att du ska få en liten uppfattning om den optiska kvaliteten vid olika brännvidder och bländaröppningar. Materialet är inspelat i 4K / 25p /100 Mbps med auto vitbalans och manuell exponering och fokusering, + gråfilter Irix ND32 95mm Edge för att kunna välja låga ISO och 1/50s slutartid. Filmmaterialet är precis som det kommer ur kameran och utan några korrigeringar i efterhand.
Plus
+ Mycket bra skärpa både för film och stillbild
+ Låg distorsion i JPEG och vid filmning
+ Låg kromatisk aberration
+ Soft och fin bokeh
+ Riktigt fin känsla och bra finish i samtliga reglage
+ Extremt tystgående motorzoom och fokusering
+ Anslagskänsliga zoomreglage
+ Mycket låg förändring av "focus breathing" vid fokusering
+ Ingen märkbar förändring av "focus shift" vid zoomning
+ Anpassad för videoriggar inkl diverse tillbehör
+ Känns välbyggd
+ Vädertätad konstruktion
+ Stativfäste ingår
+ Motljusskydd ingår
Minus
- Motljusegenskaperna hade kunnat vara bättre
- Märkbar vinjettering på full öppning (dvs utan någon som helst korrigering)
- Påtaglig distorsion i okorrigerade RAW-stillbilder
- Kostar en rejäl slant (dock inte i förhållande till ex.vis Sony PXW-FS7 II)
Slutsats
För seriösa filmskapare som vill kunna använda sig av både autofokus, motorzoom samt manuella reglage så är Sony E PZ 18-110/4 G OSS ett utmärkt val, och extra trevligt att den presterar riktigt bra vid stillbildstagning också. Faktiskt markant bättre för stillbilder än Sonys FE PZ 28-135/4 G OSS som är motsvarande optik framtagen för Sonys fullformatskameror typ A7s II, A7R III m.fl.
Testad av Mats 2018-06-01.
Bilder och film ovan tagna med en Sony A7R III.
Här kan du läsa mer om denna optik, på tillverkarens hemsida.
Klicka här:
Sonys egna film: