SEL28135G
FE PZ 28-135mm f/4 G OSS (fullformat)
Sony
Sony FE PZ 28-135mm f/4 G OSS (fullformat)
Vårt artikelnr: SEL28135G
Cyberphoto testar
Tillbehör
Tekniska data
Om varumärket
Sony FE PZ 28-135/4 G OSS
Sony FE PZ 28-135mm f/4G OSS, zoomoptik framtagen för proffs och seriösa amatörer som videofilmar med någon av Sonys spegelfria kameror, och passar både fullformat och APS-C modeller (motsvarar 42-202,5 mm på kameror med APS-C-sensorstorlek). Objektivet går givetvis att använda till stillbildsfotografering också, men det är inte till det som detta objektiv kommer till sin rätta, det är helt enkelt skapat för videofilmning i första hand.
Utmärkande egenskaper:
- Ljusstark f/4-zoomoptik framtagen för profesionell filminspelning
- Motorzoom med inställbar zoomhastighet, driven av Sonys SSM-teknologi (Super Sonic Motor drive). Sony är först ut på marknaden med en ultraljudsmotor för zoomningen
- "Smooth Motion Optics" som kompenserar för fokusskift vid zoomning, brännviddsskift vid omfokusering och förskjutning av optisk axel vid zoomning, tre vanliga problem när man vill zooma eller fokusera om under pågående filminspelning
- Möjlighet att fritt välja rotationsriktning för zoomvredet efter eget tycke ("rotera zoomring"-väljs i kamerans meny)
- Dubbla linjära motorer för autofokus ger tyst, snabb och precis autofokus
- Enkel omkoppling mellan autofokus och manuell fokus genom att skjuta fokusringen framåt/bakåt
- Tre separata, rejäla reglage för zoomning, fokusering och bländarinställning
- Inbyggd OSS optisk bildstabilisering
- Väder- och dammskyddad
Allmänt
Sony FE PZ 28-135/4 G OSS kan säkert upplevas som stor och otymplig på Sonys spegelfria systemkameror, men detta objektiv är också anpassat för Sonys videokameror med utbytbar optik, samt för videoriggar med diverse tillbehör som exempelvis follow focus etc. En liten och lätt utrustning ger också större risk för skakningar, och då är det snarare bara en fördel att den inte är så mycket mindre och lättare än vad den är. Objektivet känns för övrigt mycket gediget och välbyggt med superb känsla i fokus- zoom- och bländarreglagen. För bländarstyrningen finns en omkopplare för "klick" eller steglös inställning, samt låsknapp för manuell bländarinställning på optiken eller A-läget där bländaren relgeras från kamerahuset. För växling mellan AF och MF så drar man bara fokusringen fram och tillbaka, alternativt i kamerahuset. Autofokus och motorzoom är extremt tystgående och jobbar i princip helt ljudlöst.
Någon förskjutning av fokus eller optisk axel vid zoomning med låst fokusering är inget vi kunnat upptäcka, och det är just på dessa egenskaper som detta objektiv skiljer sig markant från mängden bland övriga objektiv gjorda för stillbildsfotografering. Med A7R II:ans C-AF så fungerar det också mycket bra att låta kameran fokusera under zoomning och pågående filmning, det sköter den oftast riktigt mjukt, snyggt och träffsäkert. Man kan även välja om zoomen skall styras manuellt via zoomringen, eller med Powerzoom-knappen (syns i bild ovan), och det finns även ett fäste för att montera en kort zoomspak på zoomringen för bättre precision. Båda zoomreglagen är "anslagskänsliga", dvs ju större rörelser man reglerar zoomen med desto snabbare går det, eller tvärtom. Stativfästet är mycket rejält och stadigt, och går att ta bort för den som inte känner behovet av det. Ett rektangulärformat motljusskydd, skyddsfodral och bärrem ingår också.
Bildkvalitet film & stillbild
Eftersom detta är en optik framtagen egentligen bara för videofilmning så bedömmer vi också funktioner och bildkvaliteten efter det i första hand.
När det gäller bildkvaliteten för filmbruk så finns det inte särskilt mycket att klaga över. Det ser bara skarpt och fint ut även i 4K (fullformat) på samtliga bländaröppningar och brännvidder, och den softare kantskärpan som i vissa lägen kan märkas på stillbilder (i 100% detaljförstoring) är normalt inget som stör för rörliga bilder, och i synnerhet inget som märks i Super 35mm och APS-C format.
Kromatisk aberration syns i regel också bara på stillbilder granskade i 100%, och bara i vissa lägen nära kanterna på vidöppen bländare på fullformat. Vinjetteringen är förhållandevis låg och distorsionen korrigerar kameran för direkt och går inte att avaktivera i kameran, alltså heller inget som märks vid filmning. Objektivets teckning av motivdelar utanför fokus (bokeh), är riktigt lugn och fin. Motljusegenskaperna vid direkt motljus hade dock kunnat vara bättre, men knappast oväntat resultat med tanke på zoomomfånget och dess linsuppbyggnad, det bildas lätt reflexer över stor del av bilden ifall man komponerar med solen i bild. För renodlad stillbildsfotografering med fullfomatskamera så är det dock inte det bästa alternativet för alla typer av bilder, man behöver t ex blända ner rätt rejält runt f/11-f/16 om man vill nå maximal kantskärpa.
Filmklippen nedan är inspelade med Sony FE PZ 28-135/4 G OSS samt Sony A7R II i 4K. Både autofokus och manuell fokus förekommer vid zoomningarna.
Plus
+ Utmärkt skärpa och bildkvalitet för filmning
+ Mycket bra skärpa i centrum redan på f/4 och på alla brännvidder för stillbilder
+ Låg vinjettering
+ Försumbar distorsion vid filmning
+ Ingen störande kromatisk aberration vid filmning
+ Soft och fin bokeh både för film och stillbild
+ Riktigt fin känsla och bra finish i samtliga reglage
+ Extremt tystgående motorzoom och fokusering
+ Anslagskänsliga zoomreglage
+ Ingen märkbar fokusskift vid in och utzoomning
+ Anpassad för videoriggar inkl diverse tillbehör
+ Känns välbyggd
+ Vädertätad konstruktion
+ Stativfäste ingår
+ Motljusskydd ingår
Minus
- Hade inte gjort ont ifall motljusegenskaperna varit bättre
- Inte lika lämplig för kräsna stillbildsfotografer som för filmfotografer
Slutsats
För seriösa filmskapare som vill kunna använda sig av både autofokus, motorzoom samt manuella reglage så är Sony FE PZ 28-135/4 G OSS ett utmärkt val, och i skrivande stund faktiskt det enda objektivet i sitt slag med Sony E-fattning och som tecknar ut för fullformat. För filmbruk blir betyget utan någon som helst tvekan Toppklass!
Testad av Mats 2016-09-23.
Här nedan finner du även några stillbilder som vi tagit med denna optik tillsammans med Sony A7R (version 1 och II).
Brännvidd 135mm, bländare f/4.
Brännvidd 27mm, bländare f/11.
Brännvidd 62mm, bländare f/4.
Brännvid 34mm, bländare f/8.
Brännvidd 135mm, bländare f/4.
Brännvidd 36mm, bländare f/11.
Brännvidd 135mm, bländare f/4.
27 990:-
22 392:- exkl. moms
Kampanjpriser på G-objektiv och ZV-modeller
Till kampanjLäs mer om Welcome to Alpha!
Till kampanj
- Superzoom avsedd för video
- Hög optisk kvalitet för filmning
- Anpassad för follow focus
Beräknad leveranstid 7-10 dagar
FE PZ 28-135mm f/4 G OSS (fullformat)
Sony SEL28135G
27 990:-

Spara 20% på Peak Design!

Spara 10% på Nisi-filter!

Spara 40% på Capture One!

Vi löser leasingavtal!

Bygg din SmallRig!

Betala tryggt med Klarna!
Populära produkter
Cyberphoto testar
Tillbehör
Tekniska data
Om varumärket
Sony FE PZ 28-135/4 G OSS
Sony FE PZ 28-135mm f/4G OSS, zoomoptik framtagen för proffs och seriösa amatörer som videofilmar med någon av Sonys spegelfria kameror, och passar både fullformat och APS-C modeller (motsvarar 42-202,5 mm på kameror med APS-C-sensorstorlek). Objektivet går givetvis att använda till stillbildsfotografering också, men det är inte till det som detta objektiv kommer till sin rätta, det är helt enkelt skapat för videofilmning i första hand.
Utmärkande egenskaper:
- Ljusstark f/4-zoomoptik framtagen för profesionell filminspelning
- Motorzoom med inställbar zoomhastighet, driven av Sonys SSM-teknologi (Super Sonic Motor drive). Sony är först ut på marknaden med en ultraljudsmotor för zoomningen
- "Smooth Motion Optics" som kompenserar för fokusskift vid zoomning, brännviddsskift vid omfokusering och förskjutning av optisk axel vid zoomning, tre vanliga problem när man vill zooma eller fokusera om under pågående filminspelning
- Möjlighet att fritt välja rotationsriktning för zoomvredet efter eget tycke ("rotera zoomring"-väljs i kamerans meny)
- Dubbla linjära motorer för autofokus ger tyst, snabb och precis autofokus
- Enkel omkoppling mellan autofokus och manuell fokus genom att skjuta fokusringen framåt/bakåt
- Tre separata, rejäla reglage för zoomning, fokusering och bländarinställning
- Inbyggd OSS optisk bildstabilisering
- Väder- och dammskyddad
Allmänt
Sony FE PZ 28-135/4 G OSS kan säkert upplevas som stor och otymplig på Sonys spegelfria systemkameror, men detta objektiv är också anpassat för Sonys videokameror med utbytbar optik, samt för videoriggar med diverse tillbehör som exempelvis follow focus etc. En liten och lätt utrustning ger också större risk för skakningar, och då är det snarare bara en fördel att den inte är så mycket mindre och lättare än vad den är. Objektivet känns för övrigt mycket gediget och välbyggt med superb känsla i fokus- zoom- och bländarreglagen. För bländarstyrningen finns en omkopplare för "klick" eller steglös inställning, samt låsknapp för manuell bländarinställning på optiken eller A-läget där bländaren relgeras från kamerahuset. För växling mellan AF och MF så drar man bara fokusringen fram och tillbaka, alternativt i kamerahuset. Autofokus och motorzoom är extremt tystgående och jobbar i princip helt ljudlöst.
Någon förskjutning av fokus eller optisk axel vid zoomning med låst fokusering är inget vi kunnat upptäcka, och det är just på dessa egenskaper som detta objektiv skiljer sig markant från mängden bland övriga objektiv gjorda för stillbildsfotografering. Med A7R II:ans C-AF så fungerar det också mycket bra att låta kameran fokusera under zoomning och pågående filmning, det sköter den oftast riktigt mjukt, snyggt och träffsäkert. Man kan även välja om zoomen skall styras manuellt via zoomringen, eller med Powerzoom-knappen (syns i bild ovan), och det finns även ett fäste för att montera en kort zoomspak på zoomringen för bättre precision. Båda zoomreglagen är "anslagskänsliga", dvs ju större rörelser man reglerar zoomen med desto snabbare går det, eller tvärtom. Stativfästet är mycket rejält och stadigt, och går att ta bort för den som inte känner behovet av det. Ett rektangulärformat motljusskydd, skyddsfodral och bärrem ingår också.
Bildkvalitet film & stillbild
Eftersom detta är en optik framtagen egentligen bara för videofilmning så bedömmer vi också funktioner och bildkvaliteten efter det i första hand.
När det gäller bildkvaliteten för filmbruk så finns det inte särskilt mycket att klaga över. Det ser bara skarpt och fint ut även i 4K (fullformat) på samtliga bländaröppningar och brännvidder, och den softare kantskärpan som i vissa lägen kan märkas på stillbilder (i 100% detaljförstoring) är normalt inget som stör för rörliga bilder, och i synnerhet inget som märks i Super 35mm och APS-C format.
Kromatisk aberration syns i regel också bara på stillbilder granskade i 100%, och bara i vissa lägen nära kanterna på vidöppen bländare på fullformat. Vinjetteringen är förhållandevis låg och distorsionen korrigerar kameran för direkt och går inte att avaktivera i kameran, alltså heller inget som märks vid filmning. Objektivets teckning av motivdelar utanför fokus (bokeh), är riktigt lugn och fin. Motljusegenskaperna vid direkt motljus hade dock kunnat vara bättre, men knappast oväntat resultat med tanke på zoomomfånget och dess linsuppbyggnad, det bildas lätt reflexer över stor del av bilden ifall man komponerar med solen i bild. För renodlad stillbildsfotografering med fullfomatskamera så är det dock inte det bästa alternativet för alla typer av bilder, man behöver t ex blända ner rätt rejält runt f/11-f/16 om man vill nå maximal kantskärpa.
Filmklippen nedan är inspelade med Sony FE PZ 28-135/4 G OSS samt Sony A7R II i 4K. Både autofokus och manuell fokus förekommer vid zoomningarna.
Plus
+ Utmärkt skärpa och bildkvalitet för filmning
+ Mycket bra skärpa i centrum redan på f/4 och på alla brännvidder för stillbilder
+ Låg vinjettering
+ Försumbar distorsion vid filmning
+ Ingen störande kromatisk aberration vid filmning
+ Soft och fin bokeh både för film och stillbild
+ Riktigt fin känsla och bra finish i samtliga reglage
+ Extremt tystgående motorzoom och fokusering
+ Anslagskänsliga zoomreglage
+ Ingen märkbar fokusskift vid in och utzoomning
+ Anpassad för videoriggar inkl diverse tillbehör
+ Känns välbyggd
+ Vädertätad konstruktion
+ Stativfäste ingår
+ Motljusskydd ingår
Minus
- Hade inte gjort ont ifall motljusegenskaperna varit bättre
- Inte lika lämplig för kräsna stillbildsfotografer som för filmfotografer
Slutsats
För seriösa filmskapare som vill kunna använda sig av både autofokus, motorzoom samt manuella reglage så är Sony FE PZ 28-135/4 G OSS ett utmärkt val, och i skrivande stund faktiskt det enda objektivet i sitt slag med Sony E-fattning och som tecknar ut för fullformat. För filmbruk blir betyget utan någon som helst tvekan Toppklass!
Testad av Mats 2016-09-23.
Här nedan finner du även några stillbilder som vi tagit med denna optik tillsammans med Sony A7R (version 1 och II).
Brännvidd 135mm, bländare f/4.
Brännvidd 27mm, bländare f/11.
Brännvidd 62mm, bländare f/4.
Brännvid 34mm, bländare f/8.
Brännvidd 135mm, bländare f/4.
Brännvidd 36mm, bländare f/11.
Brännvidd 135mm, bländare f/4.