P13774
E 70-350mm f/4,5-6,3 G OSS (APS-C) (begagnad)
Sony
Sony E 70-350mm f/4,5-6,3 G OSS (APS-C) (begagnad)
Vårt artikelnr: P13774
Tillv. artikelnr: 870347
Cyberphoto testar
Tillbehör
Tekniska data
Om varumärket
Sony FE 70-300/4,5-5,6 G OSS
Sony kompletterar FE-serien för sina fullformatskameror med E-fattning med ytterligare en intressant och användbar optik. FE 70-300/4,5-5,6 G OSS är faktiskt den första optik som når upp till 300 mm brännvidd för Sonys E-fattning - en liten revolution i sig - och bara det gör den oerhört attraktiv för en stor mängd användare. En 70-300mm telezoom för fullformat är användbar till allt från porträtt till sportfoto, djur och natur och i andra sammanhang när man har svårt att komma tillräckligt nära motivet.
Elektromekaniskt
Som tidigare nämnts så är denna optik även påkostad vad gäller den elektroniska och mekaniska sidan. Det jag då tänker på är bland annat autofokus och bildstabilisering. Autofokusmotorn är av linjär typ, vilket brukar innebära en mycket snabb och tyst fokusering. Sonys optiska bildstabilisering OSS ger fotografen mycket större möjligheter att lyckas ta skarpa bilder - även när ljusförhållandena är sämre och det inte finns möjlighet att använda stativ.
Nära
Sony FE 70-300/4,5-5,6 G OSS har ovanligt bra närgräns för sin brännvidd, vilket ger den bra närbildsegenskaper. På 0,9 m avstånd når man en avbildningsskala på upp till 1:3,2, vilket gör objektivet riktigt användbart även när man vill skildra de mindre detaljerna i tillvaron.
Brännvidd 300mm, bländare f/5,6.
Allmänt
Tack vare inbyggd vädertätning är optiken skyddad mot både damm och fukt. Den är därför användbar även när förhållandena inte är de allra bästa, men det finns ingen gummipackning runt bajonettfattningen. Känslan i fokus och zoomreglage är bra, och vid zoomning växer det ca 5,6 cm som mest på längden. Begränsning av fokusområdet finns från 3m till oändligt, vilket innebär att autofokus kan jobba snabbare ifall fotografen eller kameran missar motivet då den inte behöver vandra fram och tillbaka hela vägen mellan oändligt och närgränsen. Autofokuserar relativt snabbt och riktigt tyst, och vid filminspelning jobbar AF i princip helt ljudlös och mycket följsamt. Fokusringen är motordriven även vid manuell fokusering. Motljusskydd ingår.
Brännvidd 70mm, bländare f/11.
Bildkvalitet
Till stor del av bilden är skärpa och kontrast bra redan på full öppning, och nedbländad 1-2 steg riktigt bra. Kantskärpan hade dock kunnat vara bättre på större bländaröppningar, vilket också gäller mer eller mindre över hela zoomomfånget. Man behöver blända ner minst 2-3 steg för att få acceptabel kantskärpa. Nu är det ju förstås sällan man använder en telezoom till kantskärpekänsliga motiv typ landskapsfotografering, så till andra motiv som porträtt, djur, sport eller dylikt där kant och hörnskärpa har väldigt liten betydelse så är det inget man behöver lägga så stor vikt vid.
Kuddformig distorsion förekommer mer eller mindre över hela zoomomfånget, och i mindre mängd på de längre brännvidderna. Kromatisk aberration förekommer som vanligt lite mer än önskat, men är också oerhört enkelt att trolla bort i efterhand så länge bilderna är tagna i RAW, i regel bara med ett knapptryck. Vinjetteringen håller sig på en normal nivå och heller inget som jag ser som något större problem. Fotograferar man utan korrigeringar för dessa tre egenskaper så kan det naturligtvis upplevas störande i känsliga fall.
Brännvidd 300mm, bländare f/5,6.
70-300 vs 70-300
I skrivande stund finns det bara 1st 70-300mm telezoom med Sony E-fattning, vilket för de flesta köpare gör valet ganska enkelt. Men för den sanna entusiasten kan det i vissa fall vara värt att kika på t ex Canons objektiv eftersom det finns bra objektivadaptrar som gör att det fungerar tillfredsställande i de flesta situationer. Jag använder själv Canons EF 70-300/4-5,6 L IS USM på min A7R II via Metabones IV T-adapter, och därför kunde jag givetvis inte låta bli att jämföra dessa två telezoomar mot varann, som jag också tycker borde vara jämförbara med tanke på vilken prisklass de båda ligger i.
Jaha, vilken är bäst då?
Det beror helt på vilka egenskaper man går efter. Skärpemässigt sett över hela bilden och i vidöppet bländarläge vinner Canons 70-300 L-variant på samtliga brännvidder. Den är lite vassare i mitten av bilden på full öppning och rätt markant skarpare nära kanter och hörn nedbländad 1-2 steg beroende på brännvidd. Men när det gäller autofokusfunktionen både för stillbilder och filmning så framstår Sony FE 70-300/4,5-5,6 G OSS som en vinnare. Sonys AF jobbar snabbare och tystare, och även bildstabliliseringen är tystare. Sonys objektiv väger också mindre och känns heller inte lika otymplig på en A7:a som Canons i och med den extra adaptern som krävs. För min egen del så kommer så ser jag ingen större anledning att byta bort min Canon, men för de flesta användare som prioriterar en snabbare, tystare och träffsäkrare autofokus före kantskärpa så är garanterat Sonys är ett bättre val.
Plus- och minus-egenskaper samt slutsatsen finner du längst ner på denna sida.
Brännvidd 70mm, bländare f/5,6.
Brännvidd 300mm, bländare f/11.
Brännvidd 70mm, bländare f/8.
Brännvidd 300mm, bländare f/5,6.
Brännvidd 300mm, bländare f/5,6.
Brännvidd 70mm, bländare f/8.
Brännvidd 300mm, bländare f/5,6.
Brännvidd 70mm, bländare f/8.
Samma motiv som ovan på 136mm, f/8 ->>
Samma motiv som ovan på 300mm, f/8 ->>
Brännvidd 183mm, bländare f/7,1.
Brännvidd 300mm, bländare f/5,6.
Brännvidd 70mm, bländare f/11.
Brännvidd 300mm, bländare f/5,6.
Samma motiv som ovan på 70mm, f/5,6 ->>
Brännvidd 70mm, bländare f/10.
Brännvidd 188mm, bländare f/5,6.
Brännvidd 285mm, bländare f/5,6.
Plus
+ Bra skärpa i mitten av bilden på största bländaröppning
+ Mycket bra skärpa till stor del av bilden nedbländad ca 1-2 steg
+ Inbyggd optisk bildstabilisering
+ Kort närgräns med en avbildningsskala upp till 1:3,2
+ Känns välbyggd
+ Tyst och snabb AF (på en A7R II)
+ Autofokuserar nästan ljudlöst och mycket följsamt vid filmning
+ Knapp för fokusbegränsning
+ Motljusskydd och väska ingår
Minus
- Kantskärpan hade kunnat vara bättre genom hela zoomomfånget (gäller i synnerhet fullformatskameror)
- Manuell fokus sker via AF-motorn och ger inte lika bra känsla som mekaniskt handdriven fokusring
- Utan auto-korrigering = Kuddformig distorsion *1
- Utan auto-korrigering = Markant kromatisk aberration *1
(*1 Gäller ej så länge kamerans eller RAW-programmets automatiska korrigeringar används).
Slutsats
Personligen får jag lite blandade känslor med FE 70-300/4,5-5,6 G OSS. Totalt sett och för de allra flesta användare är det här säkert en mycket bra telezoom, men jag hade hoppats på i alla fall minst lika bra skärpa över hela bilden som Canons 70-300mm L-optik eftersom Sonyn i skrivande stund ligger i en lite högre prisklass. För motiv som t ex porträtt, djurfotografering eller dylikt har dock kantskärpan en mer marginell betydelse och använd på "rätt sätt" finns givetvis potential till skarpa bilder även med denna optik, men jag tycker inte bildresultatet når riktigt hela vägen till högsta betyg. Med APS-C kameror märks inte den sämre kantskärpan lika väl som med fullformatskameror.
Testad av Mats 2016-06-01.
Samtliga bilder ovan tagna med en Sony A7R II.
Storlek
Sony FE 70-300/4,5-5,6 G OSS jämfört med Sonys 70-200/4 och 70-200/2,8:
6 990:-
Ingen moms. Läs mer
Begagnad produkt
Begagnat ex i mycket fint skick (4/5). 6 månaders garanti!
Medföljande tillbehör: Lock fram/bak, motljusskydd

- Autofokuserar nästan ljudlöst och mycket följsamt vid filmning
- Knapp för fokusbegränsning
- Bildstabilisering
I lager. Skickas samma dag (beställ innan 16:30)
E 70-350mm f/4,5-6,3 G OSS (APS-C) (begagnad)
Sony P13774
6 990:-

Spara 20% på Peak Design!

Spara 10% på Nisi-filter!

Spara 40% på Capture One!

Bygg din SmallRig!

Betala tryggt med Klarna!
Finns i andra varianter
Populära tillbehör
Rekommenderade tillbehör
Liknande produkter
Populära produkter
Cyberphoto testar
Tillbehör
Tekniska data
Om varumärket
Sony FE 70-300/4,5-5,6 G OSS
Sony kompletterar FE-serien för sina fullformatskameror med E-fattning med ytterligare en intressant och användbar optik. FE 70-300/4,5-5,6 G OSS är faktiskt den första optik som når upp till 300 mm brännvidd för Sonys E-fattning - en liten revolution i sig - och bara det gör den oerhört attraktiv för en stor mängd användare. En 70-300mm telezoom för fullformat är användbar till allt från porträtt till sportfoto, djur och natur och i andra sammanhang när man har svårt att komma tillräckligt nära motivet.
Elektromekaniskt
Som tidigare nämnts så är denna optik även påkostad vad gäller den elektroniska och mekaniska sidan. Det jag då tänker på är bland annat autofokus och bildstabilisering. Autofokusmotorn är av linjär typ, vilket brukar innebära en mycket snabb och tyst fokusering. Sonys optiska bildstabilisering OSS ger fotografen mycket större möjligheter att lyckas ta skarpa bilder - även när ljusförhållandena är sämre och det inte finns möjlighet att använda stativ.
Nära
Sony FE 70-300/4,5-5,6 G OSS har ovanligt bra närgräns för sin brännvidd, vilket ger den bra närbildsegenskaper. På 0,9 m avstånd når man en avbildningsskala på upp till 1:3,2, vilket gör objektivet riktigt användbart även när man vill skildra de mindre detaljerna i tillvaron.
Brännvidd 300mm, bländare f/5,6.
Allmänt
Tack vare inbyggd vädertätning är optiken skyddad mot både damm och fukt. Den är därför användbar även när förhållandena inte är de allra bästa, men det finns ingen gummipackning runt bajonettfattningen. Känslan i fokus och zoomreglage är bra, och vid zoomning växer det ca 5,6 cm som mest på längden. Begränsning av fokusområdet finns från 3m till oändligt, vilket innebär att autofokus kan jobba snabbare ifall fotografen eller kameran missar motivet då den inte behöver vandra fram och tillbaka hela vägen mellan oändligt och närgränsen. Autofokuserar relativt snabbt och riktigt tyst, och vid filminspelning jobbar AF i princip helt ljudlös och mycket följsamt. Fokusringen är motordriven även vid manuell fokusering. Motljusskydd ingår.
Brännvidd 70mm, bländare f/11.
Bildkvalitet
Till stor del av bilden är skärpa och kontrast bra redan på full öppning, och nedbländad 1-2 steg riktigt bra. Kantskärpan hade dock kunnat vara bättre på större bländaröppningar, vilket också gäller mer eller mindre över hela zoomomfånget. Man behöver blända ner minst 2-3 steg för att få acceptabel kantskärpa. Nu är det ju förstås sällan man använder en telezoom till kantskärpekänsliga motiv typ landskapsfotografering, så till andra motiv som porträtt, djur, sport eller dylikt där kant och hörnskärpa har väldigt liten betydelse så är det inget man behöver lägga så stor vikt vid.
Kuddformig distorsion förekommer mer eller mindre över hela zoomomfånget, och i mindre mängd på de längre brännvidderna. Kromatisk aberration förekommer som vanligt lite mer än önskat, men är också oerhört enkelt att trolla bort i efterhand så länge bilderna är tagna i RAW, i regel bara med ett knapptryck. Vinjetteringen håller sig på en normal nivå och heller inget som jag ser som något större problem. Fotograferar man utan korrigeringar för dessa tre egenskaper så kan det naturligtvis upplevas störande i känsliga fall.
Brännvidd 300mm, bländare f/5,6.
70-300 vs 70-300
I skrivande stund finns det bara 1st 70-300mm telezoom med Sony E-fattning, vilket för de flesta köpare gör valet ganska enkelt. Men för den sanna entusiasten kan det i vissa fall vara värt att kika på t ex Canons objektiv eftersom det finns bra objektivadaptrar som gör att det fungerar tillfredsställande i de flesta situationer. Jag använder själv Canons EF 70-300/4-5,6 L IS USM på min A7R II via Metabones IV T-adapter, och därför kunde jag givetvis inte låta bli att jämföra dessa två telezoomar mot varann, som jag också tycker borde vara jämförbara med tanke på vilken prisklass de båda ligger i.
Jaha, vilken är bäst då?
Det beror helt på vilka egenskaper man går efter. Skärpemässigt sett över hela bilden och i vidöppet bländarläge vinner Canons 70-300 L-variant på samtliga brännvidder. Den är lite vassare i mitten av bilden på full öppning och rätt markant skarpare nära kanter och hörn nedbländad 1-2 steg beroende på brännvidd. Men när det gäller autofokusfunktionen både för stillbilder och filmning så framstår Sony FE 70-300/4,5-5,6 G OSS som en vinnare. Sonys AF jobbar snabbare och tystare, och även bildstabliliseringen är tystare. Sonys objektiv väger också mindre och känns heller inte lika otymplig på en A7:a som Canons i och med den extra adaptern som krävs. För min egen del så kommer så ser jag ingen större anledning att byta bort min Canon, men för de flesta användare som prioriterar en snabbare, tystare och träffsäkrare autofokus före kantskärpa så är garanterat Sonys är ett bättre val.
Plus- och minus-egenskaper samt slutsatsen finner du längst ner på denna sida.
Brännvidd 70mm, bländare f/5,6.
Brännvidd 300mm, bländare f/11.
Brännvidd 70mm, bländare f/8.
Brännvidd 300mm, bländare f/5,6.
Brännvidd 300mm, bländare f/5,6.
Brännvidd 70mm, bländare f/8.
Brännvidd 300mm, bländare f/5,6.
Brännvidd 70mm, bländare f/8.
Samma motiv som ovan på 136mm, f/8 ->>
Samma motiv som ovan på 300mm, f/8 ->>
Brännvidd 183mm, bländare f/7,1.
Brännvidd 300mm, bländare f/5,6.
Brännvidd 70mm, bländare f/11.
Brännvidd 300mm, bländare f/5,6.
Samma motiv som ovan på 70mm, f/5,6 ->>
Brännvidd 70mm, bländare f/10.
Brännvidd 188mm, bländare f/5,6.
Brännvidd 285mm, bländare f/5,6.
Plus
+ Bra skärpa i mitten av bilden på största bländaröppning
+ Mycket bra skärpa till stor del av bilden nedbländad ca 1-2 steg
+ Inbyggd optisk bildstabilisering
+ Kort närgräns med en avbildningsskala upp till 1:3,2
+ Känns välbyggd
+ Tyst och snabb AF (på en A7R II)
+ Autofokuserar nästan ljudlöst och mycket följsamt vid filmning
+ Knapp för fokusbegränsning
+ Motljusskydd och väska ingår
Minus
- Kantskärpan hade kunnat vara bättre genom hela zoomomfånget (gäller i synnerhet fullformatskameror)
- Manuell fokus sker via AF-motorn och ger inte lika bra känsla som mekaniskt handdriven fokusring
- Utan auto-korrigering = Kuddformig distorsion *1
- Utan auto-korrigering = Markant kromatisk aberration *1
(*1 Gäller ej så länge kamerans eller RAW-programmets automatiska korrigeringar används).
Slutsats
Personligen får jag lite blandade känslor med FE 70-300/4,5-5,6 G OSS. Totalt sett och för de allra flesta användare är det här säkert en mycket bra telezoom, men jag hade hoppats på i alla fall minst lika bra skärpa över hela bilden som Canons 70-300mm L-optik eftersom Sonyn i skrivande stund ligger i en lite högre prisklass. För motiv som t ex porträtt, djurfotografering eller dylikt har dock kantskärpan en mer marginell betydelse och använd på "rätt sätt" finns givetvis potential till skarpa bilder även med denna optik, men jag tycker inte bildresultatet når riktigt hela vägen till högsta betyg. Med APS-C kameror märks inte den sämre kantskärpan lika väl som med fullformatskameror.
Testad av Mats 2016-06-01.
Samtliga bilder ovan tagna med en Sony A7R II.
Storlek
Sony FE 70-300/4,5-5,6 G OSS jämfört med Sonys 70-200/4 och 70-200/2,8: