panasummilux12
Leica Summilux DG 12mm f/1,4 ASPH (för Micro 4/3)
Panasonic
Panasonic Leica Summilux DG 12mm f/1,4 ASPH (för Micro 4/3)
Vårt artikelnr: panasummilux12
Cyberphoto testar
Tillbehör
Tekniska data
Om varumärket
Panasonic Leica Summilux DG 12/1,4 ASPH
Ny vidvinkel i Panasonics Micro 4:3-system och dessutom den vidaste raktecknande hittills, med både steget kortare brännvidd och knappa steget bättre ljusstyrka än nästa vidvinkel i listan, Summilux 15/1,7. Optikens brännvidd motsvarar 24 mm jämfört med 35mm-fullformatssystem. Som en moderat vidvinkel är den lämplig för många olika ändamål - allt från landskapsbilder, till arkitektur, gatufotografi, gruppbilder och kreativa personporträtt.
Som brukligt med Panasonics Leica-stämplade optik förväntar vi oss smärre stordåd av denna - alla tidigare modeller har fått toppklass i vår bedömning. Även denna lär ge rättvisa även åt de bästa och mest högupplösta kamerahusen, både vad gäller stillbilder och t ex filmning i 4K. Kort sagt är det mycket välkommet att man utökar Leica-linjen med ännu en brännvidd!
Bländare f/1,4.
Optiskt
Som man väntar sig i detta sammanhang så har Panasonic Summilux DG 12/1,4 en påkostad optisk lösning. Den består bland annat i två asfäriska linselement, två element i ultralågspridande glas (UED) och ett element i lågspridande glas (ED). En bländarkonstruktion med hela 9 st avrundade lameller, i kombination med den fina ljusstyrkan, möjliggör mjuk och vilsam teckning av motivdelar utanför fokus (bokeh), samtidigt som det ger naturligt runda reflexer vid t ex motljusförhållanden.
Allmänt
Vad gäller stomme och exteriör så är i princip allt tillverkat i metall. Från bajonett, via hölje till motljusskyddet. Vred finns för både fokusering och bländarinställning på klassiskt vis. Ja, förutom då att fokuseringen sker "fly-by-bire", dvs fokuserinsvredet aktiverar fokuseringsmotorn istället för att verka direkt mekaniskt. Fokuseringen sker genom en tyst och mjukgående stegmotor, vilket gör optiken lämplig både för stillbildsbruk och filmning. Bländarringen går med klick i hela steg från f/1,4 till f/16, samt A-automatikläge. Motljusskydd i metall ingår.
Förutom synnerligen rejäl konstruktion i grunden har man även valt att förbättra optikens tålighet mot elementen genom att ge den ett allvädersskydd, som förhindrar damm och vattenstänk att tränga in i optiken. Detta gör att optiken är användbar även när förhållandena inte är de allra bästa.
Bländare f/2.
Bildkvalitet
Mycket bra skärpa över hela bilden från bländare f/2,0 till f/5,6, och redan på f/2,8 är den knivskarp till större delen av bilden. På största bländare f/1,4 är den givetvis inte lika skarp som i nedbländat läge, men f/1,4 fungerar utmärkt för motiv som befinner sig på lite kortare avstånd från närgräns till några få meter. Mindre bländare än f/8 rekommenderas ej eftersom diffraktion uppstår från bländare f/11 och mindre, vilket påverkas i högsta grad av den mindre Micro 4/3 sensorn, (diffraktion uppstår givetvis i optiken, men ju mindre sensor desto tidigare blir det märkbart i bilderna).
Någon nämnvärd distorsion har vi inte kunnat upptäcka. Vinjetterar som brukligt på full öppning, men avtar snabbt och försumbart redan på f/2. Den är inte helt befriad från kromatisk aberration, men det är i stort sett bara märkbart i känsliga fall nära kanter och hörn på större öppningar, och nästan löjligt enkelt att korrigera i efterhand. Bakgrundsoskärpan är bara mjuk och fin för att vara en vidvinkel. Men vid direkt motljus hade jag förväntat mig lite mindre reflexer och spökbilder. Kontrasten bibehålls bra, men det är svårt att lyckas utan reflexer ifall man komponerar med solen i bild.
Plus- och minus-egenskaper samt slutsats finner du längst ner på denna sida.
Bländare f/5,6.
Bländare f/4.
Bländare f/1,4.
Bländare f/5,6.
Bländare f/8.
Bländare f/1,4.
Bländare f/7,1.
Bländare f/5,6.
Bländare f/1,4.
Bländare f/4.
Bländare f/1,4.
Bländare f/5,6.
Samma motiv som ovan på f/2,8 ->>
Samma motiv som ovan på f/1,4->>
Bländare f/2,8.
Plus
+ Mycket bra skärpa redan på f/2
+ Knivskarp mellan f/2,8 och f/5,6
+ Största öppning f/1,4 fungerar utmärkt för motiv på lite kortare avstånd
+ I stort sett distorsionsfri
+ Försumbar vinjettering från f/2
+ Förhållandevis fin bokeh
+ Relativt kort närgräns
+ Tyst och snabb AF
+ Gediget byggd med robust känsla
+ Vädertätad konstruktion
+ Motljusskydd av metall ingår
Minus
- Egenskaperna vid direkt motljus hade kunnat vara bättre
Slutsats
Panasonic Leica Summilux DG 12/1,4 ASPH är en riktigt bra vidvinkeloptik avsedd för Micro 4/3-systemet, och som inte förtjänar något annat betyg än absolut Toppklass!
Testad av Mats 2016-09-22.
15 990:-
12 792:- exkl. moms

- Raktecknande
- Ljusstark
- Vädertätad konstruktion
Beräknad leveranstid 7-10 dagar
Leica Summilux DG 12mm f/1,4 ASPH (för Micro 4/3)
Panasonic panasummilux12
15 990:-

Spara 20% på Peak Design!

Spara 10% på Nisi-filter!

Spara 40% på Capture One!

Vi löser leasingavtal!

Bygg din SmallRig!

Betala tryggt med Klarna!
Populära produkter
Cyberphoto testar
Tillbehör
Tekniska data
Om varumärket
Panasonic Leica Summilux DG 12/1,4 ASPH
Ny vidvinkel i Panasonics Micro 4:3-system och dessutom den vidaste raktecknande hittills, med både steget kortare brännvidd och knappa steget bättre ljusstyrka än nästa vidvinkel i listan, Summilux 15/1,7. Optikens brännvidd motsvarar 24 mm jämfört med 35mm-fullformatssystem. Som en moderat vidvinkel är den lämplig för många olika ändamål - allt från landskapsbilder, till arkitektur, gatufotografi, gruppbilder och kreativa personporträtt.
Som brukligt med Panasonics Leica-stämplade optik förväntar vi oss smärre stordåd av denna - alla tidigare modeller har fått toppklass i vår bedömning. Även denna lär ge rättvisa även åt de bästa och mest högupplösta kamerahusen, både vad gäller stillbilder och t ex filmning i 4K. Kort sagt är det mycket välkommet att man utökar Leica-linjen med ännu en brännvidd!
Bländare f/1,4.
Optiskt
Som man väntar sig i detta sammanhang så har Panasonic Summilux DG 12/1,4 en påkostad optisk lösning. Den består bland annat i två asfäriska linselement, två element i ultralågspridande glas (UED) och ett element i lågspridande glas (ED). En bländarkonstruktion med hela 9 st avrundade lameller, i kombination med den fina ljusstyrkan, möjliggör mjuk och vilsam teckning av motivdelar utanför fokus (bokeh), samtidigt som det ger naturligt runda reflexer vid t ex motljusförhållanden.
Allmänt
Vad gäller stomme och exteriör så är i princip allt tillverkat i metall. Från bajonett, via hölje till motljusskyddet. Vred finns för både fokusering och bländarinställning på klassiskt vis. Ja, förutom då att fokuseringen sker "fly-by-bire", dvs fokuserinsvredet aktiverar fokuseringsmotorn istället för att verka direkt mekaniskt. Fokuseringen sker genom en tyst och mjukgående stegmotor, vilket gör optiken lämplig både för stillbildsbruk och filmning. Bländarringen går med klick i hela steg från f/1,4 till f/16, samt A-automatikläge. Motljusskydd i metall ingår.
Förutom synnerligen rejäl konstruktion i grunden har man även valt att förbättra optikens tålighet mot elementen genom att ge den ett allvädersskydd, som förhindrar damm och vattenstänk att tränga in i optiken. Detta gör att optiken är användbar även när förhållandena inte är de allra bästa.
Bländare f/2.
Bildkvalitet
Mycket bra skärpa över hela bilden från bländare f/2,0 till f/5,6, och redan på f/2,8 är den knivskarp till större delen av bilden. På största bländare f/1,4 är den givetvis inte lika skarp som i nedbländat läge, men f/1,4 fungerar utmärkt för motiv som befinner sig på lite kortare avstånd från närgräns till några få meter. Mindre bländare än f/8 rekommenderas ej eftersom diffraktion uppstår från bländare f/11 och mindre, vilket påverkas i högsta grad av den mindre Micro 4/3 sensorn, (diffraktion uppstår givetvis i optiken, men ju mindre sensor desto tidigare blir det märkbart i bilderna).
Någon nämnvärd distorsion har vi inte kunnat upptäcka. Vinjetterar som brukligt på full öppning, men avtar snabbt och försumbart redan på f/2. Den är inte helt befriad från kromatisk aberration, men det är i stort sett bara märkbart i känsliga fall nära kanter och hörn på större öppningar, och nästan löjligt enkelt att korrigera i efterhand. Bakgrundsoskärpan är bara mjuk och fin för att vara en vidvinkel. Men vid direkt motljus hade jag förväntat mig lite mindre reflexer och spökbilder. Kontrasten bibehålls bra, men det är svårt att lyckas utan reflexer ifall man komponerar med solen i bild.
Plus- och minus-egenskaper samt slutsats finner du längst ner på denna sida.
Bländare f/5,6.
Bländare f/4.
Bländare f/1,4.
Bländare f/5,6.
Bländare f/8.
Bländare f/1,4.
Bländare f/7,1.
Bländare f/5,6.
Bländare f/1,4.
Bländare f/4.
Bländare f/1,4.
Bländare f/5,6.
Samma motiv som ovan på f/2,8 ->>
Samma motiv som ovan på f/1,4->>
Bländare f/2,8.
Plus
+ Mycket bra skärpa redan på f/2
+ Knivskarp mellan f/2,8 och f/5,6
+ Största öppning f/1,4 fungerar utmärkt för motiv på lite kortare avstånd
+ I stort sett distorsionsfri
+ Försumbar vinjettering från f/2
+ Förhållandevis fin bokeh
+ Relativt kort närgräns
+ Tyst och snabb AF
+ Gediget byggd med robust känsla
+ Vädertätad konstruktion
+ Motljusskydd av metall ingår
Minus
- Egenskaperna vid direkt motljus hade kunnat vara bättre
Slutsats
Panasonic Leica Summilux DG 12/1,4 ASPH är en riktigt bra vidvinkeloptik avsedd för Micro 4/3-systemet, och som inte förtjänar något annat betyg än absolut Toppklass!
Testad av Mats 2016-09-22.