478965
15mm f/1,4 DG DN Diagonal Fisheye ART för Sony (fullformat)
SIGMA
SIGMA 15mm f/1,4 DG DN Diagonal Fisheye ART för Sony (fullformat)
Vårt artikelnr: 478965
Tillv. artikelnr: 478965
Cyberphoto testar
Tillbehör
Tekniska data
Om varumärket
Sigma 15mm f/1,4 DG DN Diagonal Fisheye ART
Sigma har lyckats skapa ett mycket imponerande objektiv som levererar en otroligt hög skärpa över hela bilden redan på största bländaröppning. Det är även i stort sett fritt från koma samt lateral och longitudinell kromatisk aberration. Ett knivskarpt och välkorrigerat fisheyeobjektiv som detta lämpar sig för astro-, interiör-, arkitektur- och landskapsfotografering på hög nivå.
Sigma 15mm f/1,4 DG DN är också det första diagonala fisheye-objektivet för fullformat med en hög ljusstyrka som f/1,4.
Bländare f/1,4, 13 sek på ISO 200. Fokuserad på trädgrenarna i mitten av bilden.
Utmärkande egenskaper:
- Fisheye med 180° bildvinkel
- Fantastisk skärpa över hela bilden
- I stort fri från kromatisk aberration
- Låg koma
- Mycket bra motljusegenskaper minimerar reflexer och spökbilder
- Utmärkt för astrofotografering etc
- Bakre hållare för gelatinfilter
- Arca Swiss-kompatibelt stativfäste
- Linjär AF-motor, HLA (High-response Linear Actuator)
- Damm och väderskyddad, oljeavvisande ytbehandling
- Programmerbar AF-stopp-knapp på objektivet
- Bländarring med klick eller utan klick
- Låsknapp för bländarringen
- Finns med Sony E- och Panasonic/Leica L-fattning
Fokus
Den linjära autofokusmotorn jobbar mycket snabbt, exakt och närapå ljudlöst också. Vid fokusering från närgräns till oändligt är förändringen av den effektiva brännvidden mycket låg (s.k. focus breathing). Vid manuell fokusering går fokusringen med perfekt motstånd, och som vanligt med alla AF-objektiv till spegelfria kameror är den alltid elektroniskt motordriven även vid manuell fokusering.
Bländare f/4. Denna bild är korrigerad för distorsion i Capture One.
Bländarringen
Du kan reglera bländaren antingen via bländarmarkeringarna med eller utan klick, eller via ratt på kameran när bländarringen står i A-läget, vilket jag personligen tycker är suveränt. Klickläget ger mycket tydliga och distinkta klick. Det finns även en låsknapp för A-läget.
Funktionsknappar
Med MFL-knappen kan du koppla bort funktionen på fokusringen i L-läget, och som aktiveras vid både manuell fokus och autofokus. AFL-knappen (AF-lås) kan du tilldela med valfri funktion i kamerans meny (varierar mellan olika kameror).
Bländare f/1,4, 6 sek & ISO 100. Denna bild är korrigerad för distorsion i Capture One.
Övrigt
Sigma 15mm f/1,4 DG DN Diagonal Fisheye ART är en mycket robust och relativt stor och tung konstruktion. Ett stort plus är då att det ingår ett Arca Swiss-kompatibelt stativfäste, man vill ju inte gärna vika ner kameran för stående bildtagning med kameran på stativet fäst bara via en snabbplatta under kameran eftersom tyngden kan i så fall innebära att kameran eller rättare sagt snabbplattan, börjar glida i fästet om man inte dragit åt plattan tillräckligt hårt. Och drar man för hårt riskerar man att dra sönder gängan i kameran.
Objektivet är såklart också väderskyddat och det ska tåla att användas i lite tuffare miljöer, men som brukligt är det inte helt vattentätt. Motljusskyddet är fast integrerat i objektivet.
Bländare f/8. Denna bild är EJ korrigerad för distorsion, i mitten av bilden tecknar den horisontalt helt rakt så länge man inte lutar på kameran.
Bildkvalitet
Fokuserat på lite längre avstånd är skärpan helt enkelt fantastisk direkt på full öppning, och då pratar jag inte bara i centrum av bilden, utan över hela bilden från hörn till hörn! I mitten av bilden ser man ingen nämnvärd skillnad i skärpa genom att blända ner, men närmast kanter och hörn ökar skärpan en aning ner till f/4 där det blir som skarpast från hörn till hörn (dvs bortsett från skillnader i skärpedjup).
Fokuserat på närgränsen (38,5 cm från sensorn) så behöver man dock blända ner runt f/2,8-f/4 för att få bra skärpa, på f/1,4-f/2 blir det nämligen väldigt soft och kontrastlöst.
Optiken är också mycket välkorrigerad för koma och kromatiska aberrationer. Det är bara distorsionen och vinjetteringen som är mycket påtagliga och precis som det brukar vara i en ljusstark fisheyeoptik.
Även motljusegenskaperna och objektivets bokeh ligger på topp med tanke på vad detta är för ett objektiv. Nedbländad runt f/8-f/16 får man också tydliga "sunstars".
Det här måste helt enkelt vara det överlägset bästa fisheyeobjektivet som någonsin tillverkats, eller kanske till och med det bästa ultravidvinkelobjektivet och inte bara fisheye.
Betyg 1-10:
- Bildkvalitet 9,8 (bortsett från fokus vid närgräns så klockren 10:a)
- Byggkvalitet 10
- Funktion 9
- Pris 8,5
Bländare f/1,6, 15 sek ISO 200.
Plus
+ Otroligt bra skärpa över hela bilden redan på f/1,4
+ Ytterligare bättre skärpa nedbländad f/2,8-f/5,6
+ Låg koma gör den perfekt för astrofotografering
+ I stort sett fri från kromatiska aberrationer
+ Förvånansvärt bra motljusegenskaper
+ Fin bokeh för att vara en fisheye
+ Extremt tyst och snabb autofokusmotor
+ Låg focus breathing
+ Manuell bländarring med eller utan klickfunktion
+ A-läge med bländarstyrning från kamerahuset
+ Låsknapp för bländarringens A-läge
+ Arca Swiss-kompatibelt stativfäste ingår
+ Väderskyddad konstruktion (dock ej vattentät)
+ Mycket robust byggd till stor del av metall
+ Hållare för gelatinfilter vid bakre linsen
+ Fantastisk fisheye-optik
Minus
- Storlek och vikt
- Fokuserat på närgränsen och på f/1,4-f/2,8 så blir det rätt softa bilder
- Filtergänga framtill saknas pga välvd frontlins och dess extrema bildvinkel gör det heller inte möjligt
Slutsats
Detta är inte bara den enda fullformatsfisheye:n med ljusstyrka f/1,4, det är också den enda som levererar en sån otroligt bra bildkvalitet redan på största bländaröppning. Den spöar i princip alla raktecknande utravidvinklar också. Nu är förstås fisheye-effekten lite speciell och väldigt individuellt om man gillar det eller inte, men för min egen del så tycker jag det är roligt och inspirerande att experimentera med en fisheye och se hur man kan ta vara på objektivets egenskaper, och speciellt eftersom den ger otrolig skärpa över hela bilden direkt på f/1,4.
Det hade varit oerhört intressant och testa denna optik med en kamera med ännu högre upplösning än Sony A7R V med sina 60MP. Jag får nämligen en stark känsla av att denna optik klarar betydligt högre upplösning än så med tanke på den korta brännvidden och objektivets distinkta detaljåtergivning på t ex grenverk som befinner sig på flera hundra meter från kameran. Fascinerande kvalitet!
Man är ju heller inte riktigt van vid att kunna använda låga ISO 100-200 till astrofotografering som jag gjorde till nattbilderna, och det var så pass mörkt ute att jag såg knappt kameran framför mig med pannlampan släckt och med fullmånen som motljus. Det är sådana stunder och objektivmöten som gör att man älskar detta jobb ännu mer.
Fler bilder tagna med Sigma 15mm f/1,4 DG DN Fisheye ART hittar du här ->
Ifall det är något ord eller förkortning i texten ovan som du undrar över så finns förklaringen här ->
Testad av Mats 2024-03-04.
Bilderna tagna med en Sony A7R V i RAW och konverterade till JPEG i Capture One.
25 380:-
20 304:- exkl. moms
Förläng garantitiden på din nya Sigma-produkt!
Till kampanj
- Fisheyeobjektiv med hög upplösning
- 180° bildvinkel
- Motljusegenskaper som minimerar reflexer och spökbilder
I lager. Skickas samma dag (beställ innan 16:30)
15mm f/1,4 DG DN Diagonal Fisheye ART för Sony (fullformat)
SIGMA 478965
25 380:-

Spara 20% på Peak Design!

Spara 10% på Nisi-filter!

Spara 40% på Capture One!

Vi löser leasingavtal!

Bygg din SmallRig!

Betala tryggt med Klarna!
Förläng garantin på din Sigma-produkt!
Finns i andra varianter
Rekommenderade tillbehör
Populära produkter
Cyberphoto testar
Tillbehör
Tekniska data
Om varumärket
Sigma 15mm f/1,4 DG DN Diagonal Fisheye ART
Sigma har lyckats skapa ett mycket imponerande objektiv som levererar en otroligt hög skärpa över hela bilden redan på största bländaröppning. Det är även i stort sett fritt från koma samt lateral och longitudinell kromatisk aberration. Ett knivskarpt och välkorrigerat fisheyeobjektiv som detta lämpar sig för astro-, interiör-, arkitektur- och landskapsfotografering på hög nivå.
Sigma 15mm f/1,4 DG DN är också det första diagonala fisheye-objektivet för fullformat med en hög ljusstyrka som f/1,4.
Bländare f/1,4, 13 sek på ISO 200. Fokuserad på trädgrenarna i mitten av bilden.
Utmärkande egenskaper:
- Fisheye med 180° bildvinkel
- Fantastisk skärpa över hela bilden
- I stort fri från kromatisk aberration
- Låg koma
- Mycket bra motljusegenskaper minimerar reflexer och spökbilder
- Utmärkt för astrofotografering etc
- Bakre hållare för gelatinfilter
- Arca Swiss-kompatibelt stativfäste
- Linjär AF-motor, HLA (High-response Linear Actuator)
- Damm och väderskyddad, oljeavvisande ytbehandling
- Programmerbar AF-stopp-knapp på objektivet
- Bländarring med klick eller utan klick
- Låsknapp för bländarringen
- Finns med Sony E- och Panasonic/Leica L-fattning
Fokus
Den linjära autofokusmotorn jobbar mycket snabbt, exakt och närapå ljudlöst också. Vid fokusering från närgräns till oändligt är förändringen av den effektiva brännvidden mycket låg (s.k. focus breathing). Vid manuell fokusering går fokusringen med perfekt motstånd, och som vanligt med alla AF-objektiv till spegelfria kameror är den alltid elektroniskt motordriven även vid manuell fokusering.
Bländare f/4. Denna bild är korrigerad för distorsion i Capture One.
Bländarringen
Du kan reglera bländaren antingen via bländarmarkeringarna med eller utan klick, eller via ratt på kameran när bländarringen står i A-läget, vilket jag personligen tycker är suveränt. Klickläget ger mycket tydliga och distinkta klick. Det finns även en låsknapp för A-läget.
Funktionsknappar
Med MFL-knappen kan du koppla bort funktionen på fokusringen i L-läget, och som aktiveras vid både manuell fokus och autofokus. AFL-knappen (AF-lås) kan du tilldela med valfri funktion i kamerans meny (varierar mellan olika kameror).
Bländare f/1,4, 6 sek & ISO 100. Denna bild är korrigerad för distorsion i Capture One.
Övrigt
Sigma 15mm f/1,4 DG DN Diagonal Fisheye ART är en mycket robust och relativt stor och tung konstruktion. Ett stort plus är då att det ingår ett Arca Swiss-kompatibelt stativfäste, man vill ju inte gärna vika ner kameran för stående bildtagning med kameran på stativet fäst bara via en snabbplatta under kameran eftersom tyngden kan i så fall innebära att kameran eller rättare sagt snabbplattan, börjar glida i fästet om man inte dragit åt plattan tillräckligt hårt. Och drar man för hårt riskerar man att dra sönder gängan i kameran.
Objektivet är såklart också väderskyddat och det ska tåla att användas i lite tuffare miljöer, men som brukligt är det inte helt vattentätt. Motljusskyddet är fast integrerat i objektivet.
Bländare f/8. Denna bild är EJ korrigerad för distorsion, i mitten av bilden tecknar den horisontalt helt rakt så länge man inte lutar på kameran.
Bildkvalitet
Fokuserat på lite längre avstånd är skärpan helt enkelt fantastisk direkt på full öppning, och då pratar jag inte bara i centrum av bilden, utan över hela bilden från hörn till hörn! I mitten av bilden ser man ingen nämnvärd skillnad i skärpa genom att blända ner, men närmast kanter och hörn ökar skärpan en aning ner till f/4 där det blir som skarpast från hörn till hörn (dvs bortsett från skillnader i skärpedjup).
Fokuserat på närgränsen (38,5 cm från sensorn) så behöver man dock blända ner runt f/2,8-f/4 för att få bra skärpa, på f/1,4-f/2 blir det nämligen väldigt soft och kontrastlöst.
Optiken är också mycket välkorrigerad för koma och kromatiska aberrationer. Det är bara distorsionen och vinjetteringen som är mycket påtagliga och precis som det brukar vara i en ljusstark fisheyeoptik.
Även motljusegenskaperna och objektivets bokeh ligger på topp med tanke på vad detta är för ett objektiv. Nedbländad runt f/8-f/16 får man också tydliga "sunstars".
Det här måste helt enkelt vara det överlägset bästa fisheyeobjektivet som någonsin tillverkats, eller kanske till och med det bästa ultravidvinkelobjektivet och inte bara fisheye.
Betyg 1-10:
- Bildkvalitet 9,8 (bortsett från fokus vid närgräns så klockren 10:a)
- Byggkvalitet 10
- Funktion 9
- Pris 8,5
Bländare f/1,6, 15 sek ISO 200.
Plus
+ Otroligt bra skärpa över hela bilden redan på f/1,4
+ Ytterligare bättre skärpa nedbländad f/2,8-f/5,6
+ Låg koma gör den perfekt för astrofotografering
+ I stort sett fri från kromatiska aberrationer
+ Förvånansvärt bra motljusegenskaper
+ Fin bokeh för att vara en fisheye
+ Extremt tyst och snabb autofokusmotor
+ Låg focus breathing
+ Manuell bländarring med eller utan klickfunktion
+ A-läge med bländarstyrning från kamerahuset
+ Låsknapp för bländarringens A-läge
+ Arca Swiss-kompatibelt stativfäste ingår
+ Väderskyddad konstruktion (dock ej vattentät)
+ Mycket robust byggd till stor del av metall
+ Hållare för gelatinfilter vid bakre linsen
+ Fantastisk fisheye-optik
Minus
- Storlek och vikt
- Fokuserat på närgränsen och på f/1,4-f/2,8 så blir det rätt softa bilder
- Filtergänga framtill saknas pga välvd frontlins och dess extrema bildvinkel gör det heller inte möjligt
Slutsats
Detta är inte bara den enda fullformatsfisheye:n med ljusstyrka f/1,4, det är också den enda som levererar en sån otroligt bra bildkvalitet redan på största bländaröppning. Den spöar i princip alla raktecknande utravidvinklar också. Nu är förstås fisheye-effekten lite speciell och väldigt individuellt om man gillar det eller inte, men för min egen del så tycker jag det är roligt och inspirerande att experimentera med en fisheye och se hur man kan ta vara på objektivets egenskaper, och speciellt eftersom den ger otrolig skärpa över hela bilden direkt på f/1,4.
Det hade varit oerhört intressant och testa denna optik med en kamera med ännu högre upplösning än Sony A7R V med sina 60MP. Jag får nämligen en stark känsla av att denna optik klarar betydligt högre upplösning än så med tanke på den korta brännvidden och objektivets distinkta detaljåtergivning på t ex grenverk som befinner sig på flera hundra meter från kameran. Fascinerande kvalitet!
Man är ju heller inte riktigt van vid att kunna använda låga ISO 100-200 till astrofotografering som jag gjorde till nattbilderna, och det var så pass mörkt ute att jag såg knappt kameran framför mig med pannlampan släckt och med fullmånen som motljus. Det är sådana stunder och objektivmöten som gör att man älskar detta jobb ännu mer.
Fler bilder tagna med Sigma 15mm f/1,4 DG DN Fisheye ART hittar du här ->
Ifall det är något ord eller förkortning i texten ovan som du undrar över så finns förklaringen här ->
Testad av Mats 2024-03-04.
Bilderna tagna med en Sony A7R V i RAW och konverterade till JPEG i Capture One.