Bloggpost

2022-01-30

Övergivna platser del 2 av 2

Fotograf Mikael Gustavsson fortsätter berätta om bland annat val av kamera, motiv och efterbearbetning av bilderna.

Detta är del 2 av Mikael Gustavssons text om att fotografera övergivna platser. Om du missat del 1 kan du läsa den här: Övergivna platser del 1 av 2

När det gäller val av kamera så fungerar en mobil alldeles utmärkt. Ofta har man mycket bra vidvinkel med fixfokus och sedan kanske 2-3 objektiv till. Skall bilderna bara användas på nätet eller vid bildvisningar och liknande så räcker kvalitén mer än väl. Viktigt dock att man inte slarvar och struntar i stativet och att man använder en fotoapp där man själv kan välja ISO mm. så man inte kommer hem med brusiga bilder från de mörka delarna. Om jag bara fotar med mobilen så har jag ofta med en gorillapod som jag klämmer fast på lämpligt ställe. Funderar man på att skriva ut sina bilder stort eller publicera dom i en papperstidning eller bok så är dock en systemkamera att föredra. Om man använder fullformat eller t.ex. 4/3 är inte så noga, alla systemkameror spegellösa eller ej ger bra bilder med lågt brus om man kör med stativ och lågt ISO. 

Om man besöker t.ex. en större industri eller en stor bilskrot för första gången så blir man ofta handlingsförlamad av alla motivmöjligheter. Det är som att komma till en blomsteräng med oändliga möjligheter. En del fotograferar ganska snabbt och har inga problem att ta flera helt nya kompositioner varje minut, medan andra jobbar långsamt och kanske bara tar 20 bilder på en halvdag. Oavsett vad man har för arbetsmetodik så rekommenderar jag att man först går runt och tittar sig omkring och sedan väljer en plats och börjar där. 

Om man tycker det är svårt att variera sig och att man fastnat i likadana kompositioner så kan det vara befriande att sätta på t.ex. ett fisheye eller ett makro och gå en sväng och bara leta efter lämpliga kompositioner med den optiken. Om man är på en plats nära där man bor så rekommenderar jag (precis som vid landskapsfoto) att återvända många gånger. Ofta krävs det flera besök i olika ljus och vid olika årstider innan man verkligen börjar komma motiven in på djupet. Är man tillfälligt på en plats och inte planerar återvända så får man helt enkelt göra det bästa av situationen.

När det gäller efterarbete av bilderna så är man väldigt "fri". Jag fotograferar ofta historiska platser som slott, runstenar, hus mm. och mycket natur med växter, djur, fåglar och landskap. Här är traditionen att man vill framhäva motiven så naturligt som möjligt och istället få till bra och intressanta bilder genom fint ljus eller intressanta kompositioner. Rent "effektsökeri" genom kraftiga konverteringar till svartvitt med korn eller blixtljussättning av motiven är inte alls lika vanligt som inom t.ex. porträtt och mode. Detta tror jag beror på att fotografen ofta har en "känsla" för motiven som den vill framhäva med naturligt ljus och färger och att den kanske går förlorad om man ändrar för mycket. Detta gäller inte vid övergivet-fotografering utan här tycker jag man kan testa ganska friskt med HDR-effekter, duotone, svartvitt, efterlikna gamla filmprocesser som pressad Tri-X, crossprocessing osv. Ofta har man fina nyanser i motiven av rost och mögel vilket blir häftigt om man skruvar lite i bilderna.

/Mikael Gustavsson

Om du vill lära dig mer om att fotografera övergivet så erbjuder Zoom Fotoresor kurser och resor här: Zoom Fotoresor | Övergivet