Bästa objektivinnovation, enligt EISA 2020-21
Bästa teleoptik med fast brännvidd, enligt TIPA 2021
Canon RF 600/11 IS STM
Canon kommer med en smärre revolution på objektivområdet i och med att man släpper två stycken teleobjektiv med riktigt långa brännvidder, i synnerligen kompakt format, och dessutom med vettig prislapp.
Det har i stort sett aldrig gått att få tag i så långa brännvidder i så kompakta format tidigare, och i de fall det förekommit något liknande har den optiska kvaliteten generellt varit mycket låg. Så Canon startar en liten revolution här som förhoppningsvis innebär att vi från och med nu kommer se ett växande utbud av långa, högpresterande teleobjektiv i kompakta format och priser som är överkomliga även för nybörjare och hobbyfotografer.
Denna bild är tagen på ca 5 meters avstånd. ISO 400.
Några snabba plus och minus
+ Otroligt kompakt och smidig 600mm brännvidd för fullformat
+ Bra skärpa i mitten av bilden på inte alltför långa fokusavstånd
+ Soft och fin bokeh på relativt korta fokusavstånd och när inga ljusreflektioner förekommer i bakgrunden
+ Fungerar riktigt bra för videofilmning
- Ljusstyrka f/11, och allt vad det innebär
- Motljusegenskaperna
Fler plus och minus samt slutsats finner du som vanligt längre ner på sidan.
ISO 800.
Diffraktionsoptik, DO
Tack vare användning av diffraktionselement i kombination med vanliga refraktiva linselement kommer man ner markant i storlek och vikt, samtidigt som de optiska egenskaperna blir något annorlunda, bl a vad gäller skärpedjupsegenskaper med lökringsliknande ringeffekt i vissa motljussituationer.
Canon RF 600/11 IS STM
600 mm-objektivet går närmast in och konkurrerar med den uppsjö av 150-600-zoomar, och liknande, som blivit mycket populära på senare år. Skillnaden mot flertalet av dessa är att RF 600/11 i många fall väger mindre än hälften så mycket och är ~20% kortare i ihopfällt läge, perfekt vid förvaring eller transport.
Dessa fördelar kommer på bekostnad av ljusstyrka förstås, man kan inte få allt. Men med dagens kameror, där man kan höja känsligheten (ISO-värdet) till högre värden, utan att förlora alltför mycket i bildkvalitet, kan man resonera som så att ljusstyrkan inte har en lika avgörande betydelse. Bländaren är fast på f/11 och därmed ej justerbar.
Egenskaper som att nå riktigt korta skärpedjup eller riktigt mjuk teckningen av motivdelar utanför fokus (bokeh) påverkas dock i viss grad, vilket är ofrånkomligt vid ljusstyrka f/11 - även om den optiska konstruktionen enligt Canon kompenserar för detta och medger kortare skärpedjup än med en vanlig optikkonstruktion. På korta fokusavstånd blir naturligtvis skärpedjupet också kort, och i många fall med en mycket soft och fin bokeh.
ISO 100.
Integrerad bildstabilisering
Både RF 600/11 och RF 800/11 är utrustade med effektiv bildstabilisering, som i RF 600 ger en effekt på upp till motsvarande 5 slutarsteg enligt Canon. Detta gör att man kan ta bilder på fri hand i förhållanden då man annars skulle fått alltför mycket skakningsoskärpa. Objektivet ger dock inga extra steg i kombination med aktiverad IBIS i EOS R5 och R6.
Stabiliseringen i RF 600/11 upplever jag personligen inte speciellt effektiv, det var oerhört många bilder jag fick radera på grund av rörelseoskärpa när slutartiderna blev längre än ca 1/200 sekund (med mekanisk slutare). Det kändes lite som ett lotteri att inte höja ISO så att slutartiderna istället landade runt 1/400 sekund eller helst ännu kortare. Jag brukar normalt klara av att handhålla vid betydligt längre slutartider än så med 5-stegs-IS, och 1/80s på 600mm brukar sällan vara några problem.
ISO 800.
Telekonverter (ingår ej)
Kombinera RF 600/11 med en 1,4x eller 2,0x telekonverter (endast Canons RF-konvertrar rekommenderas, ingår ej - se tillbehör) och nå hisnande brännvidder på upp till 1200 mm, t ex för fågelfoto på långa avstånd, detaljbilder under ett sportevenemang eller andra sammanhang när du vill ha detaljerade bilder av motiv på riktigt långa avstånd. Glöm inte att ljusstyrkan avtar 1 steg med 1,4x och 2 steg med 2x och att det blir svårare praktiskt sett att lyckas med skarpa bilder i och med längre slutartider, och kompenserar man ljusförlusten med högre ISO får man också räkna med mer brus i bilderna. Riktigt bra ljusförhållanden rekommenderas vid användning av detta objektiv. Även skärpan påverkas till det sämre med konverter.
Lock / unlock
Man behöver dra ut objektivet för att det ska gå att fotografera med. Detta gör man genom att först vrida på den räfflade låsningsringen närmast optikfattningen åt vänster, och sedan drar man ut optiken ca 7 cm och vrider sen tillbaka ringen åt höger mot "Lock". Ifall man glömmer att vrida till det sista läget så fortsätter kameran att varna för att objektivet inte är i position för fotografering.
ISO 400.
Autofokus
Fokuseringen sköts i båda objektiven av en stegmotor (STM), som ger en mycket tyst och följsam fokusering - lämplig för både stillbildsfoto och filmning. Under svaga ljusförhållanden får man räkna med att hastighet och träffsäkerheten avtar i och med den låga ljusstyrkan i optiken. Vid användning av en 1,4x eller 2x RF-konverter på 600/11 fungerar autofokus visserligen med EOS R5 och R6, vilket faktiskt är häpnadsväckande eftersom ljusstyrkan sjunker ner till f/16 och f/22. Det kräver förstås mycket ljus för att AF inte ska börja jaga, men en molnfri dag när solen står som högst fungerar det utan problem. Kamerans autofokusområde påverkas också pga ljusstyrka f/11 och i t ex R5 och R6 används endast ett begränsat område i mitten av bilden. Storleken på fokusområdet bibehålls dock vid användning av RF-konverter.
Jag testade även att plåta flygande måsar med C-AF och 12 bilder per sekund. Vilket jag nyligen även gjorde med RF 100-500/4,5-7,1 L IS USM på längsta brännvidd och med samma supersnabba EOS R5-kamera. Slutartiderna låg runt 1/2500 sekund eller kortare. Med 100-500mm-zoomen fick jag en hel del skarpa bilder i flykten, och med RF 600/11 ingen skarp bild alls trots likvärdiga slutartider på ca 2 steg högre ISO. Denna optik tar alltså inte vara på den förträffliga autofokusfunktionen i R5/R6 och passar klart bäst för lite sakteligare motiv, och enligt mig bör motiven helst stå helt stilla.
Knapp för fokusbegränsning finns från 12 meter till oändligt, och standardläget ligger på 4,5 meter till oändligt. Fokusreglaget går med en mjuk och fin känsla vid manuell fokusering, och använder man autofokus så fokuserar RF 600/11 mycket tyst och följsamt.
Med den programmerbara kontrollringen kan man reglera exponeringskompensation, slutartid, bländare eller ISO.
Tagen på kortast närgäns 4,5 meter. ISO 400.
Bildkvalitet
I mitten av bilden är skärpan bra och räcker säkert till för de flesta hobbyfotografer med normala krav, och skarpast blir det så länge man fokuserar på förhållandevis korta avstånd. Bäst skärpa överlag blev det på de bilder som jag tog från närgränsen på 4,5 meter och upp till ca 50 meter, och alla dessa bilder som jag inte lyckades få skakningsoskärpa i, blev också skarpa. Fokuserat på längre avstånd uppemot ca 250-350 meter blev alla bilder mindre skarpa, som beror på några olika faktorer som jag återkommer till nedan.
Jag fokuserade både manuellt med förstorad bild på skärmen och med autofokus, med stativ och på fri hand med och utan stabilisering, men det gjorde ingen nämnvärd skillnad i skärpa så länge slutartiderna var tillräckligt korta. Vilket betyder att autofokusen satt precis där den skulle. Ljusstyrka f/11 är förstås en kompromiss med storlek, vikt och bildkvalitet, och diffraktion pga bländare f/11 är något man helt enkelt får räkna med. Skärpan i RF 600/11 är jämförbar med den skärpa man får med de skarpaste telezoomar och fasta teleobjektiv som når 500-600mm, dock endast på bländare f/16. Vilket tyder på en klart märkbar diffraktion.
På större fokusavstånd från ca 350 meter eller mer (beroende på väder och vind), uppstår det ofta även värmeskiftningar i luften. Vilket uppträder som värmedaller och innebär att inget motiv upplevs skarpt på bild. Men det är förstås inget man kan skylla på objektivet. Ett annat problem pga den låga ljusstyrka var att jag ofta var tvungen att gå upp i ISO eftersom stabiliseringen inte var så effektiv som jag förväntade mig, och bruset som ökar i takt med högre ISO har mer eller mindre alltid en negativ inverkan på detaljskärpan. Men mängden brus och reducering varierar givetvis beroende på kameramodell, och personligen tycker jag oftast ISO över 100 ger för mycket brus med de flesta högupplösta kameror från 36MP och uppåt.
Optiken är helt fri från distorsion och vinjetteringen är försumbar, mycket bra! Kromatisk aberration går att hitta om man letar noga, men håller sig på låga nivåer och absolut inget jag störde mig på. Motljusegenskaperna imponerar däremot inte. Det kan faktiskt räcka med att solljuset bara reflekteras i ett metallrör eller dylikt, som då i vissa vinklar kan resultera i en tydlig blå-grönfärgad gloria runt objektet, se t ex denna bild ->>
Motljusskydd ingår ej, och något jag rekommenderar att köpa till.
Objektivets bokeh tycker jag på korta fokusavstånd blir soft och fin så länge det inte förekommer reflektioner eller solljus, lampsljus etc i bakgrunden. Ljusringarna som bildas vid sådana ljussituationer blir alltid runda eftersom bländaröppningen är helt rundformad, och det finns heller ingen möjlighet att blända ner. Den typiska lökringseffekten går dock inte att komma ifrån pga DO-linserna.
För videofilmning är dock den låga ljusstyrkan sällan något problem så länge man filmar dagtid, eftersom man normalt använder en slutartid på 1/50 - eller 1/100 sekund beroende på om man filmar i 25p eller 50p (PAL). Det brukar istället krävas att man använder ett ND-filter för att kunna hålla sig till dessa slutartider även på lägsta ISO på f/11. Normalt detaljförstorar man aldrig bilden heller på samma sätt vid filmning som för stillbilder, och diffraktionen är absolut inget man märker av ens i 4K-film.
Betyg 1-10:
Bildkvalitet stillbild, 5 till 7,5 lite beroende på fokusavstånd
Bildkvalitet video, 8 oavsett fokusavstånd
Byggkvalitet 7
Funktion 5
Pris 8
ISO 400.
ISO 400.
ISO 800.
ISO 320.
ISO 400.
ISO 200.
ISO 100.
ISO 800. Detta är den skarpaste bilden jag fick i en av många bildserier med över 1000 bilder totalt. Den duger dock att förstoras upp till ca 50% på en 24" FHD-skärm, och mer än tillräckligt skarp för att läggas ut på sociala medier.
ISO 400.
ISO 800.Manuellt fokuserad på pippin som gömde sig bakom blomman.
Plus
+ Otroligt kompakt och smidig 600mm brännvidd för fullformat
+ Bra skärpa i mitten av bilden på inte alltför långa fokusavstånd
+ Soft och fin bokeh på relativt korta fokusavstånd och när inga ljusreflektioner förekommer i bakgrunden
+ Låga nivåer av kromatisk aberration
+ Distorsionsfri
+ Försumbar vinjettering
+ Mycket tyst och följsam autofokus
+ Fin känsla i fokusringen vid manuell fokusering
+ Stativgänga direkt på objektivet för exempelvis en snabbplatta
+ Fungerar riktigt bra för videofilmning (med t ex en slutartid på 1/50 sekund)
Minus
- Låg ljusstyrka f/11, och allt vad det innebär som längre slutartider, högre ISO, diffraktion etc
- 5-stegs stabiliseringen tycker jag inte håller riktigt vad den lovar
- Märkbar diffraktion, och speciellt märkbart på lite större fokusavstånd typ ca 100-300 meter
- Motljusegenskaperna imponerar ej
- Motljusskydd ingår ej
- För filmare: Inte helt fritt från "focus breathing"
Slutsats
Canon RF 600/11 IS STM kan vara helt rätt objektiv för dig som gått och längtat efter en prisvärd optik med extra lång brännvidd, men som samtidigt aldrig skulle kunna tänka dig att släpa på en stor och tung 600mm eller supertelezoom runt 2-4 kilo. För att inte tala om vad man brukar få betala för dessa fasta monstergluggar, de kostar i regel lika mycket som en bättre begagnad bil. Det går dock inte att sticka under stolen med att detta objektiv är en kompromiss mellan storlek, vikt, ljusstyrka och prisnivå. Det passar inte för alla fotografer och alla fotosituationer, men känner man till objektivets svagheter och styrkor kan man självklart få skarpa och fina bilder även med detta objektiv.
Jag rekommenderar RF 600/11 i första hand för hobbyanvändare som oftast fotograferar under klara ljusförhållanden, dvs fullt solsken under dagens ljusaste timmar, (och då menar jag inte under midvintertid i Norrland då solen knappt når ovanför horisonten ens kl 12 på dagen).
För filmare är dock f/11 sällan något problem eftersom man normalt använder relativt långa slutartider, och dagtid brukar man oftast ändå vara tvungen att använda ett ND-filter även på lägsta ISO och bländare f/11 för att inte slutartiderna ska dra iväg. Diffraktionen märks heller inte alls på samma sätt för video som för stillbildstagning. STM-motorn fungerar också utmärkt för video. Med andra ord ett mycket användbart och prisvärt 600mm teleobjektiv för filmning, glöm inte stativet bara.
För fotografer med mycket höga krav duger RF 600-bilderna mer än väl för att läggas ut på typ instagram, det är ju som vanligt först när man granskar bilderna i 100% på en normalstor dataskärm som eventuella brister i optik eller fototeknik börjar framträda. Man bör också vara beredd på att använda minst ISO 400-800 som standard även när solen lyser som starkast, och en molnig dag ännu högre ISO.
Bästa objektivinnovation, enligt EISA 2020-21
Bästa teleoptik med fast brännvidd, enligt TIPA 2021
Canon RF 600/11 IS STM
Canon kommer med en smärre revolution på objektivområdet i och med att man släpper två stycken teleobjektiv med riktigt långa brännvidder, i synnerligen kompakt format, och dessutom med vettig prislapp.
Det har i stort sett aldrig gått att få tag i så långa brännvidder i så kompakta format tidigare, och i de fall det förekommit något liknande har den optiska kvaliteten generellt varit mycket låg. Så Canon startar en liten revolution här som förhoppningsvis innebär att vi från och med nu kommer se ett växande utbud av långa, högpresterande teleobjektiv i kompakta format och priser som är överkomliga även för nybörjare och hobbyfotografer.
Denna bild är tagen på ca 5 meters avstånd. ISO 400.
Några snabba plus och minus
+ Otroligt kompakt och smidig 600mm brännvidd för fullformat
+ Bra skärpa i mitten av bilden på inte alltför långa fokusavstånd
+ Soft och fin bokeh på relativt korta fokusavstånd och när inga ljusreflektioner förekommer i bakgrunden
+ Fungerar riktigt bra för videofilmning
- Ljusstyrka f/11, och allt vad det innebär
- Motljusegenskaperna
Fler plus och minus samt slutsats finner du som vanligt längre ner på sidan.
ISO 800.
Diffraktionsoptik, DO
Tack vare användning av diffraktionselement i kombination med vanliga refraktiva linselement kommer man ner markant i storlek och vikt, samtidigt som de optiska egenskaperna blir något annorlunda, bl a vad gäller skärpedjupsegenskaper med lökringsliknande ringeffekt i vissa motljussituationer.
Canon RF 600/11 IS STM
600 mm-objektivet går närmast in och konkurrerar med den uppsjö av 150-600-zoomar, och liknande, som blivit mycket populära på senare år. Skillnaden mot flertalet av dessa är att RF 600/11 i många fall väger mindre än hälften så mycket och är ~20% kortare i ihopfällt läge, perfekt vid förvaring eller transport.
Dessa fördelar kommer på bekostnad av ljusstyrka förstås, man kan inte få allt. Men med dagens kameror, där man kan höja känsligheten (ISO-värdet) till högre värden, utan att förlora alltför mycket i bildkvalitet, kan man resonera som så att ljusstyrkan inte har en lika avgörande betydelse. Bländaren är fast på f/11 och därmed ej justerbar.
Egenskaper som att nå riktigt korta skärpedjup eller riktigt mjuk teckningen av motivdelar utanför fokus (bokeh) påverkas dock i viss grad, vilket är ofrånkomligt vid ljusstyrka f/11 - även om den optiska konstruktionen enligt Canon kompenserar för detta och medger kortare skärpedjup än med en vanlig optikkonstruktion. På korta fokusavstånd blir naturligtvis skärpedjupet också kort, och i många fall med en mycket soft och fin bokeh.
ISO 100.
Integrerad bildstabilisering
Både RF 600/11 och RF 800/11 är utrustade med effektiv bildstabilisering, som i RF 600 ger en effekt på upp till motsvarande 5 slutarsteg enligt Canon. Detta gör att man kan ta bilder på fri hand i förhållanden då man annars skulle fått alltför mycket skakningsoskärpa. Objektivet ger dock inga extra steg i kombination med aktiverad IBIS i EOS R5 och R6.
Stabiliseringen i RF 600/11 upplever jag personligen inte speciellt effektiv, det var oerhört många bilder jag fick radera på grund av rörelseoskärpa när slutartiderna blev längre än ca 1/200 sekund (med mekanisk slutare). Det kändes lite som ett lotteri att inte höja ISO så att slutartiderna istället landade runt 1/400 sekund eller helst ännu kortare. Jag brukar normalt klara av att handhålla vid betydligt längre slutartider än så med 5-stegs-IS, och 1/80s på 600mm brukar sällan vara några problem.
ISO 800.
Telekonverter (ingår ej)
Kombinera RF 600/11 med en 1,4x eller 2,0x telekonverter (endast Canons RF-konvertrar rekommenderas, ingår ej - se tillbehör) och nå hisnande brännvidder på upp till 1200 mm, t ex för fågelfoto på långa avstånd, detaljbilder under ett sportevenemang eller andra sammanhang när du vill ha detaljerade bilder av motiv på riktigt långa avstånd. Glöm inte att ljusstyrkan avtar 1 steg med 1,4x och 2 steg med 2x och att det blir svårare praktiskt sett att lyckas med skarpa bilder i och med längre slutartider, och kompenserar man ljusförlusten med högre ISO får man också räkna med mer brus i bilderna. Riktigt bra ljusförhållanden rekommenderas vid användning av detta objektiv. Även skärpan påverkas till det sämre med konverter.
Lock / unlock
Man behöver dra ut objektivet för att det ska gå att fotografera med. Detta gör man genom att först vrida på den räfflade låsningsringen närmast optikfattningen åt vänster, och sedan drar man ut optiken ca 7 cm och vrider sen tillbaka ringen åt höger mot "Lock". Ifall man glömmer att vrida till det sista läget så fortsätter kameran att varna för att objektivet inte är i position för fotografering.
ISO 400.
Autofokus
Fokuseringen sköts i båda objektiven av en stegmotor (STM), som ger en mycket tyst och följsam fokusering - lämplig för både stillbildsfoto och filmning. Under svaga ljusförhållanden får man räkna med att hastighet och träffsäkerheten avtar i och med den låga ljusstyrkan i optiken. Vid användning av en 1,4x eller 2x RF-konverter på 600/11 fungerar autofokus visserligen med EOS R5 och R6, vilket faktiskt är häpnadsväckande eftersom ljusstyrkan sjunker ner till f/16 och f/22. Det kräver förstås mycket ljus för att AF inte ska börja jaga, men en molnfri dag när solen står som högst fungerar det utan problem. Kamerans autofokusområde påverkas också pga ljusstyrka f/11 och i t ex R5 och R6 används endast ett begränsat område i mitten av bilden. Storleken på fokusområdet bibehålls dock vid användning av RF-konverter.
Jag testade även att plåta flygande måsar med C-AF och 12 bilder per sekund. Vilket jag nyligen även gjorde med RF 100-500/4,5-7,1 L IS USM på längsta brännvidd och med samma supersnabba EOS R5-kamera. Slutartiderna låg runt 1/2500 sekund eller kortare. Med 100-500mm-zoomen fick jag en hel del skarpa bilder i flykten, och med RF 600/11 ingen skarp bild alls trots likvärdiga slutartider på ca 2 steg högre ISO. Denna optik tar alltså inte vara på den förträffliga autofokusfunktionen i R5/R6 och passar klart bäst för lite sakteligare motiv, och enligt mig bör motiven helst stå helt stilla.
Knapp för fokusbegränsning finns från 12 meter till oändligt, och standardläget ligger på 4,5 meter till oändligt. Fokusreglaget går med en mjuk och fin känsla vid manuell fokusering, och använder man autofokus så fokuserar RF 600/11 mycket tyst och följsamt.
Med den programmerbara kontrollringen kan man reglera exponeringskompensation, slutartid, bländare eller ISO.
Tagen på kortast närgäns 4,5 meter. ISO 400.
Bildkvalitet
I mitten av bilden är skärpan bra och räcker säkert till för de flesta hobbyfotografer med normala krav, och skarpast blir det så länge man fokuserar på förhållandevis korta avstånd. Bäst skärpa överlag blev det på de bilder som jag tog från närgränsen på 4,5 meter och upp till ca 50 meter, och alla dessa bilder som jag inte lyckades få skakningsoskärpa i, blev också skarpa. Fokuserat på längre avstånd uppemot ca 250-350 meter blev alla bilder mindre skarpa, som beror på några olika faktorer som jag återkommer till nedan.
Jag fokuserade både manuellt med förstorad bild på skärmen och med autofokus, med stativ och på fri hand med och utan stabilisering, men det gjorde ingen nämnvärd skillnad i skärpa så länge slutartiderna var tillräckligt korta. Vilket betyder att autofokusen satt precis där den skulle. Ljusstyrka f/11 är förstås en kompromiss med storlek, vikt och bildkvalitet, och diffraktion pga bländare f/11 är något man helt enkelt får räkna med. Skärpan i RF 600/11 är jämförbar med den skärpa man får med de skarpaste telezoomar och fasta teleobjektiv som når 500-600mm, dock endast på bländare f/16. Vilket tyder på en klart märkbar diffraktion.
På större fokusavstånd från ca 350 meter eller mer (beroende på väder och vind), uppstår det ofta även värmeskiftningar i luften. Vilket uppträder som värmedaller och innebär att inget motiv upplevs skarpt på bild. Men det är förstås inget man kan skylla på objektivet. Ett annat problem pga den låga ljusstyrka var att jag ofta var tvungen att gå upp i ISO eftersom stabiliseringen inte var så effektiv som jag förväntade mig, och bruset som ökar i takt med högre ISO har mer eller mindre alltid en negativ inverkan på detaljskärpan. Men mängden brus och reducering varierar givetvis beroende på kameramodell, och personligen tycker jag oftast ISO över 100 ger för mycket brus med de flesta högupplösta kameror från 36MP och uppåt.
Optiken är helt fri från distorsion och vinjetteringen är försumbar, mycket bra! Kromatisk aberration går att hitta om man letar noga, men håller sig på låga nivåer och absolut inget jag störde mig på. Motljusegenskaperna imponerar däremot inte. Det kan faktiskt räcka med att solljuset bara reflekteras i ett metallrör eller dylikt, som då i vissa vinklar kan resultera i en tydlig blå-grönfärgad gloria runt objektet, se t ex denna bild ->>
Motljusskydd ingår ej, och något jag rekommenderar att köpa till.
Objektivets bokeh tycker jag på korta fokusavstånd blir soft och fin så länge det inte förekommer reflektioner eller solljus, lampsljus etc i bakgrunden. Ljusringarna som bildas vid sådana ljussituationer blir alltid runda eftersom bländaröppningen är helt rundformad, och det finns heller ingen möjlighet att blända ner. Den typiska lökringseffekten går dock inte att komma ifrån pga DO-linserna.
För videofilmning är dock den låga ljusstyrkan sällan något problem så länge man filmar dagtid, eftersom man normalt använder en slutartid på 1/50 - eller 1/100 sekund beroende på om man filmar i 25p eller 50p (PAL). Det brukar istället krävas att man använder ett ND-filter för att kunna hålla sig till dessa slutartider även på lägsta ISO på f/11. Normalt detaljförstorar man aldrig bilden heller på samma sätt vid filmning som för stillbilder, och diffraktionen är absolut inget man märker av ens i 4K-film.
Betyg 1-10:
Bildkvalitet stillbild, 5 till 7,5 lite beroende på fokusavstånd
Bildkvalitet video, 8 oavsett fokusavstånd
Byggkvalitet 7
Funktion 5
Pris 8
ISO 400.
ISO 400.
ISO 800.
ISO 320.
ISO 400.
ISO 200.
ISO 100.
ISO 800. Detta är den skarpaste bilden jag fick i en av många bildserier med över 1000 bilder totalt. Den duger dock att förstoras upp till ca 50% på en 24" FHD-skärm, och mer än tillräckligt skarp för att läggas ut på sociala medier.
ISO 400.
ISO 800.Manuellt fokuserad på pippin som gömde sig bakom blomman.
Plus
+ Otroligt kompakt och smidig 600mm brännvidd för fullformat
+ Bra skärpa i mitten av bilden på inte alltför långa fokusavstånd
+ Soft och fin bokeh på relativt korta fokusavstånd och när inga ljusreflektioner förekommer i bakgrunden
+ Låga nivåer av kromatisk aberration
+ Distorsionsfri
+ Försumbar vinjettering
+ Mycket tyst och följsam autofokus
+ Fin känsla i fokusringen vid manuell fokusering
+ Stativgänga direkt på objektivet för exempelvis en snabbplatta
+ Fungerar riktigt bra för videofilmning (med t ex en slutartid på 1/50 sekund)
Minus
- Låg ljusstyrka f/11, och allt vad det innebär som längre slutartider, högre ISO, diffraktion etc
- 5-stegs stabiliseringen tycker jag inte håller riktigt vad den lovar
- Märkbar diffraktion, och speciellt märkbart på lite större fokusavstånd typ ca 100-300 meter
- Motljusegenskaperna imponerar ej
- Motljusskydd ingår ej
- För filmare: Inte helt fritt från "focus breathing"
Slutsats
Canon RF 600/11 IS STM kan vara helt rätt objektiv för dig som gått och längtat efter en prisvärd optik med extra lång brännvidd, men som samtidigt aldrig skulle kunna tänka dig att släpa på en stor och tung 600mm eller supertelezoom runt 2-4 kilo. För att inte tala om vad man brukar få betala för dessa fasta monstergluggar, de kostar i regel lika mycket som en bättre begagnad bil. Det går dock inte att sticka under stolen med att detta objektiv är en kompromiss mellan storlek, vikt, ljusstyrka och prisnivå. Det passar inte för alla fotografer och alla fotosituationer, men känner man till objektivets svagheter och styrkor kan man självklart få skarpa och fina bilder även med detta objektiv.
Jag rekommenderar RF 600/11 i första hand för hobbyanvändare som oftast fotograferar under klara ljusförhållanden, dvs fullt solsken under dagens ljusaste timmar, (och då menar jag inte under midvintertid i Norrland då solen knappt når ovanför horisonten ens kl 12 på dagen).
För filmare är dock f/11 sällan något problem eftersom man normalt använder relativt långa slutartider, och dagtid brukar man oftast ändå vara tvungen att använda ett ND-filter även på lägsta ISO och bländare f/11 för att inte slutartiderna ska dra iväg. Diffraktionen märks heller inte alls på samma sätt för video som för stillbildstagning. STM-motorn fungerar också utmärkt för video. Med andra ord ett mycket användbart och prisvärt 600mm teleobjektiv för filmning, glöm inte stativet bara.
För fotografer med mycket höga krav duger RF 600-bilderna mer än väl för att läggas ut på typ instagram, det är ju som vanligt först när man granskar bilderna i 100% på en normalstor dataskärm som eventuella brister i optik eller fototeknik börjar framträda. Man bör också vara beredd på att använda minst ISO 400-800 som standard även när solen lyser som starkast, och en molnig dag ännu högre ISO.