Chris Schmid - Sony silent shooting

Wildlife experten och Sony ambassadören Chris Schmid förklarar hur hans spegellösa Alpha kameror förändrade sättet han fotograferar naturen på.

chris_schmid_1.jpg

Fördelen med EVF:
Chris berättar, "En av fördelarna med en elektronisk sökare är att exponeringen du ser i den är den samma som du ser på bilden”. Chris fotograferar alltid i det manuella exponeringsläget, vilket gör att bildskärmen har en extra fördel i knepiga belysningar. Under utmanande ljusförhörhållanden betyder det inte bara att han har full kontroll, han behöver heller inte ta extra bilder på grund av gissningar. 

chris-schmid-sony-alpha-9-silhouetted-lions-at-black-rock-in-the-masai-mara_s.jpg

Med en gammeldags optisk sökare på digitala DSLR-kameror är det ibland nödvändigt att prova sig fram, något som kan få vissa fotografer att sluta jobba med manuella inställningar, men med en elektronisk sökare lämnas ingenting åt slumpen. "När jag fotograferar ett motiv i motljus eller skugga, behöver jag inte ta extra bilder för att få den rätta bilden – jag kan koncentrera mig på att fånga ögonblicket" förklarar Chris. 

chris-schmid-sony-alpha-9-zebras-gathering-by-drinking-pool_s.jpg

Tyst slutare
"Sonys Silent Shooting mode är perfekt för mig då till och med de minsta ljuden kan göra att djuret jag fotograferar reagerar" berättar Chris. Total tystnad ger en mer äkta bild, den blir mer naturlig och man vet att man fångar djurets riktiga beteende. 

"Förra året fotograferade jag gorillor med den tysta slutaren (silent shutter), det var en fantastisk upplevelse. Jag kunde njuta av ögonblicket utan några störande kameraljud och kunde istället glädjas av ljuden från vinden och kvittrande fåglar. Det var helt perfekt och en ren glädje.”

chris-schmid-sony-alpha-7RIII-newborn-baby-hides-next-to-mother-tanzania.jpg

Bildkvalitet
"Om man vill fotografera på det sättet jag gör måste man ha en bred dynamisk intervall detta på grund av att jag ofta tycker om att fånga djurens omgivning istället för ett porträtt." förklarar Chris. När jag jämför bilderna från min α9 och α7R III med kameror från bara fem år sedan, är skillnaden helt fantastisk. Det är mycket lättare att bevara alla detaljer i de ljusa områdena på himlen eller skuggorna från en buske"

Något annat som Chris förlitar sig på hos sina Alpha kameror är den stora ljudprestandan vid högre ISOs. "På grund av att jag tar bilder både tidigt och sent på dagen måste jag ofta pressa ISO till 1600 eller högre” berättar Chris. Det är avgörande för jakt och andra beteendeavgörande bilder som äger rum vid de tiderna på dagen. 

chris-schmid-sony-alpha-7RII-lone-cheetah-stares-back-at-the-camera_s.jpg

Snabb, pålitlig fokus
Motiv i rörelse eller motiv som är gömda av omgivningen kräver en snabb och noggrann autofokus för att hitta och följa dem. "Magin är bara där i några sekunder och du måste reagera snabbt för att fånga den" förklarar Chris.

För det mesta förlitar han sig på den kontinuerliga autofokusen i hans α9 och α7R III. Han använder sig av spårnings metoden för att följa ett djur och växlar sedan till single AF när djuret är statiskt och det är möjligt att placera fokuspunkten på ögat. 

Till och med Focus Peaking-läget blir använt vid vissa tillfällen: "Om jag till exempel fotograferar ett lejon i en buske kan löven och gräset förvirra fokuseringen. Om det skulle inträffa växlar jag bara till manuell Fokus Peaking då jag utan problem kan se kontrasterna i EVF-en. Det finns inställningar för alla situationer." 
 

Chris är en Sony Europe Imaging Ambassador och du kan se mer av hans arbete på:
www.sony.se/alphauniverse
 

Sony A7R III fullformatskamera med Silent Shooting mode, klicka in och läs mer:

Sony_A7RIII.jpg

Läs mer om Sony A9 här

a9.jpg