Mira-Thilda-02.jpg
Mira-Thilda-02.jpg

Mira & Thilda skapar drömlika porträtt i Marrakech med Profoto Connect och A1

De svenska systrarna Mira & Thilda återvänder till Marrakech för att skapa de drömlika porträtt de alltid föreställt sig men inte kunnat åstadkomma tidigare när de bara använde det naturliga solljuset. Nu reser de tillbaka, utrustade med en Profoto Connect och två Profoto A1, för att slutföra uppdraget.

Det finns en romantisk och drömlik känsla i bilderna som systrarna Mira och Thilda Berglind skapar. Det gäller oavsett om de visar naturens sprakande färger under olika årstider, arabiska marknader fyllda av tyger och textilier eller fantastiska, svepande landskap brända till gyllene nyanser av solens obevekliga strålar. Varhelst deras resor tar dem finns det alltid en känsla av mystik, äventyr och förtrollning i bilderna – som visar att platsen är något utöver det vanliga.

Marrakech är precis en sådan plats, en stad som gnistrar av färger och sjuder av liv, och som är lika berusande som den är fascinerande. Det var i den här staden, och i öknen bortom den som ramas in av de ståtliga Atlasbergen, som Mira och Thilda skulle ge sig ut på sitt nästa äventyr, utrustade med den trådlösa sändaren Profoto Connect och två Profoto A1-blixtar.

Marcus Roenne-01.jpg

Ingen mer frustration med blixt

För några år sedan experimenterade systrarna med blixtljus, men tyckte att hela upplevelsen var frustrerande och en besvikelse. ”Vi lyckades aldrig lista ut hur vi skulle få blixtarna att fungera som vi ville. Inte heller fick vi de resultat vi ville ha, så vi tappade tålamodet och gav upp.”

Som tur var blev deras första intryck av Profoto Connect och A1 betydligt mer positiva. ”Jämfört med vad vi tidigare har provat är Profoto Connect mycket mer användarvänlig och lätt att förstå – plötsligt känns allt så logiskt.”

Marcus Roenne-02.jpg

Marcus Roenne-03.jpg

Den här gången blir det annorlunda

Mira och Thilda ville göra sin fotografering i Marrakech, för de kände att de vid deras tidigare besök i staden aldrig hade lyckats fånga platsens magi fullt ut.

”Medinan till exempel, där solstrålar tränger igenom det glesa taket, är väldigt vacker men ett svårt ställe att fotografera på om man bara förlitar sig på det naturliga dagsljuset. Exponerar man efter solstrålarna och omgivningen slutar det med att modellen blir underexponerad. Exponerar man i stället efter modellen blir bakgrunden överexponerad och de vackra solstrålarna bleknar bort. Därför kändes det bra att kunna återvända utrustade med Profoto Connect och A1 – vårt mål var att få revansch för de tidigare misslyckade försöken.”

Mira-Thilda-01.jpg

I medinan skulle Thilda agera modell för bilderna, medan hon vandrade längs de färgsprakande stånden och klungorna av folk. Mira valde att hålla sin A1 i handen och fäste en Dome Diffuser på lamphuvudet för att få ett jämnt och mjukt ljus. Med kameran i höger hand och A1 i vänster följde hon Thilda genom passagerna och de smala gångarna till dess att rätt fototillfälle dök upp.

Marcus Roenne-04.jpg
Marcus Roenne-05.jpg

Skönhet och detaljer under tältduken

Mira tog nästa bild inuti ett tält ute i öknen. ”Jag ville fånga röken som steg från rökelsen, så jag placerade en A1 rätt högt upp bakom Thilda och utlöste den i ett paraply.” En annan A1 placerades på marken framför Thilda och en aning åt höger för att ge ljus och form åt hennes ansikte. Återigen klickade Mira fast en Dome Diffuser på det magnetiska fästet på lamphuvudet, för att få ljuset så mjukt som möjligt.

Mira-Thilda-02.jpg

”Eftersom vi använde två blixtar och det var ganska trångt i tältet, visade sig Profoto-appen vara till stor hjälp. Tack vare den kunde jag styra båda blixtarna utan att behöva förflytta mig från min position.”

Marcus Roenne-06.jpg

En aning ljus i mörkret

Både Mira och Thilda var nyfikna på vad de skulle kunna skapa med bara en blixt som ljuskälla på en plats där det inte fanns något naturligt dagsljus. Därför begav de sig till badrummet.

I det mörka rummet placerade de en A1 på ett stativ och riktade den in i ett paraply. För att skapa intrycket av en naturlig ljuskälla placerade de A1-blixten högt upp. De satte den så nära taket som möjligt och något till vänster om Thilda sett från hennes håll (till höger sett från kamerans position). Detta gav ljus och form åt Thildas ansikte och lyste upp brättet på hennes hatt och hennes blus.

Mira-Thilda-03.jpg

Alla blickar på Mira

På plats ute i öknen ville de skapa en majestätisk landskapsbild, som skulle ge liv åt platsens kärva skönhet, med de storslagna Atlasbergen i fjärran. Den här gången var det Thildas tur att stå bakom kameran. Hon skulle ta en bild av Mira som stod under en avlägsen baldakin.

Mira-Thilda-04.jpg

På marken framför Mira placerade Thilda en A1 med en Dome Diffuser fastklickad på lamphuvudet. Det mjuka ljuset skulle användas för att lyfta fram Mira ur bildens vidsträckta landskap. Ovanpå kameran placerade Thilda sin Profoto Connect.

Marcus Roenne-07.jpg

Eftersom Thilda inte kunde ropa till Mira att justera styrkan på A1-blixten från detta avstånd, visade sig Profoto-appen återigen mycket användbar. Den lät Thilda experimentera med inställningen för ljusstyrka med bara en svepning med fingret.

Marcus Roenne-08.jpg

Att ge ljus åt en riad

Den sista bilden togs på hotellet där Mira och Thilda bodde. Huset var en traditionell riad, och ljuset från innergården lyste in i rummet där Mira satt och läste en bok. Ljuset var dock rätt svagt, så det hade varit omöjligt att fånga det här ögonblicket utan blixt.

Mira-Thilda-05.jpg

Thilda ville skapa ett stort och mjukt ljus, så hon satte en Profoto A1 på ett stativ framför Mira och utlöste den i ett paraply. Genom att placera blixten i denna position kunde hon inte bara ljussätta Mira, utan även ge ljus åt stolens framkant och golvet.

Mira och Thilda kände sig mycket nöjda med sitt återbesök i Marrakech, och även med hur Profoto Connect, i kombination med A1, gav dem möjlighet att skapa bilder som hade varit omöjliga med endast naturligt dagsljus.

 

Fri från solljusets begränsningar

”När du väl börjar använda blixt är de enda begränsningar som finns dig själv och din egen kreativitet. Eftersom du är fri från solljusets begränsningar är möjligheterna plötsligt oändliga. Så fort du provar på fattar du direkt hur du ska göra för att använda blixt. Du märker även hur smidigt Profoto Connect och A1 synkroniseras, så att du får precis det resultat du vill ha.

Dessutom är Profoto Connect det perfekta verktyget eftersom den är så lätt att begripa för nybörjare som oss. Allt du behöver göra är att sätta den på kameran och köra. Vi känner oss inte längre begränsade till det naturliga dagsljuset och det är precis vad det handlar om – att få vara fri att skapa, var som helst och när som helst.”

Marcus Roenne-09.jpg

Produkter som används i denna artikel: Profoto A1, Profoto Connect och Profoto Umbrella Deep White