Sensor_vs_neg.png
Sensor_vs_neg.png

Sensorstorlek vs negativformat

Nu ska vi få lite klarhet i sensorstorlekar och dess motsvarighet i analog film.

Rent generellt så är det så att ju större negativformat du har, desto bättre bilder får du. På samma sätt så gäller det också för bildsensorer. Men innan någon Micro-4/3-fotograf brinner av i en stor rökpuff, vilket kan hända, så läs hela inlägget.

Rent historiskt så har många negativformat funnits och man kan säga att det filmformat som hade störst framgång var 135-film och 120-film. Från början använde många kameror 120-film, och hade ofta ett negativformat på 6x6cm. Det var Leica som hade störst inverkan på att allt fler gick över till 135-film med ett negativformat på 24x36mm. Genom Leicas mycket fina optik så räckte småbildsformatet till för de flestas behov. När Nikon sedan lanserade sin Nikon F 1959 så var det helt klart vilket format som skulle dominera. Det var en avvägning mellan storlek och vikt på kamerautrustningen, samt även prislappen, som gjorde 135-formatet så populärt. 120-formatet blev det vanligaste professionella formatet för studios.

När digitalkamerorna slog igenom så var bildsensorerna väldigt dyra och svåra att tillverka så många valde att gå på mindre bildsensorer än småbildsformat. APS-C blev en vanlig storlek. Namnet APS-C kommer från den analoga filmvärlden. De sensorerna är kring mindre än hälften av en fullformatssensor. 

I dagens läge så har priserna gått ner rejält på fullformatssensorer och de blir därför allt populärare. En fördel med mindre sensor är att kameran går att göra kompaktare, men det var Sony som vände hela trenden genom att göra kompakta fullformatskameror. Nu blir objektiven större ju större bildsensor som de ska täcka ut.

2017 så vände Fujifilm lite upp och ner på kameravärlden når de lanserade en mellanformatskamera till rimliga pengar i en rimlig storlek. Sedan kom GFX 50R som ligger i ungefär samma pris som en fullformatskamera och är inte orimligt mycket större.

Nu när utvecklingen går från APS-C-sensorer till fullformat så finns det ett format kvar att nämna och det är Micro-4/3, som har en bildsensor stor som negativformatet 110-film eller så kallad pocketfilm. Många har förutspått att med den utveckling som pågår att Micro-4/3 är dödsdömt. Vad som stämmer återstår att se men nej, Micro-4/3 är inte ute ur leken ännu. Trots att Panasonic valde att även kliva in i fullformatsklassen så utvecklar de fortfarande både kameror och objektiv till Micro-4/3. Olympus sålde hela sin kameradivision till JIP. Det kommer ny optik och det ryktas om nya kameror så Olympus är inte alls borta från marknaden.

Vilka får plats på fotomarknaden? Som läget är nu så ser alla format ut att finnas kvar under en överskådlig tid. Även om fullformat nu tar en stor del av marknaden för kameror med APS-C-sensor, så finns en speciell nisch för high-end-kameror med APS-C-sensorer och det är fågel- och sportfotografer som gärna tar emot den beskärning en APS-C-sensor ger. Det blir för dem som att ha en 1,5x eller 1,6x telekonverter på hela tiden.

Några format vi inte tagit med i denna bild är 1"-sensor, eller Nikon nedlagda 1-serie eller Pentax nedlagda Q-serie. 126-film hade en negativstorlek på 28x28mm och de flesta kameror som använde 127-film hade 4x4cm negativformat. Vi skulle kunna fortsätta långt djupare men kanske detta räcker för att få en bild av sensor- och negativstorlekar.