SandraHallnorStorytellingteknik.jpg

Använd storytellingteknik för mer levande semesterbilder på barnen

När du är på semester är det inte alltid du kan påverka dina bilder på samma sätt som är möjligt hemma, och ofta finns andra människor på plats som är svåra att undvika i bilden. Ändå vill du ha fina bilder från sommaren att minnas tillbaka med... Kanske göra en fin fotobok från sommarens äventyr?

Här är mina bästa tips för att lyckas med dina semesterbilder; tips lånade från Hollywood och som jag själv använder ofta när jag fotar familjer. Snart kommer du att kunna använda dig av dem för att dokumentera era sommaräventyr på ett levande sätt oavsett var ni är.

I denna guide får du lära dig om följande:
Utrustning
Inställningar
Storytellingteknik
Bonustips

SandraHallnor_detaljbild.jpg

Utrustning

Filter: Jag vill kunna fota med en stor bländare (dvs lågt bländartal/F-nummer), även om det är soligt, mitt på dagen eller på stranden. Därför har jag alltid med mig ett ND-/gråfilter som fungerar ungefär som ett par solglasögon längst fram på objektivet. Eftersom du sätter det framför objektivet påverkas självklart bildkvalitén och ND-filter kan både dämpa samt påverka färgen en aning. En del fotografer föredrar ett polarisationsfilter som hjälper dig att t.ex. påverka blåheten på himlen så den inte blir så urvattnad mitt på dagen eller ta bort reflektioner från fönster och vattenytor. Jag använder ett Nisi variabelt gråfilter 1,5-5 steg, Vario Pro Nano och tycker det fungerar bra.

Objektiv: Får jag bara plocka med mig ett objektiv till stranden eller djurparken blir det ett 50 mm med stor bländare, t.ex. Sony FE 50/1,2 GM eller Sigma 50/1,4 DG HSM Art. Då kan jag vara riktigt nära och behöver inte gå så långt bort för att få med mig omgivningen, samt det ger en skön bokeh (suddig bakgrund). Jag fotar oftast med en stor bländare (t.ex bländartal F1.8 eller lägre) eftersom omgivningen runtomkring, andra människor, stolpar m.m blir mindre distraherande då.

Kamera: Jag använder Sony A7 III.

Inställningar

○ Fota med en stor bländare (lågt bländartal/F-nummer) både när du fotar detaljer, människor och omgivningen. Det gör att detaljer i bakgrunden och främlingar blir mindre distraherande.

○ Jag använder alltid AF-C när jag fotar barn, men om jag märker att fokus vill hoppa till bakgrunden eller flytta sig till fel ställe så slår jag över till af-s. Det brukar fungera bättre om det är mycket som händer runtomkring, som det kan vara på t.ex. en djurpark.

○ Jag fotar alltid i manuellt läge men känner du dig mer bekväm att använda bländarprioritet så gör det (A/AV). Då ställer du in den bländare som du vill fota med och sen sköter kameran resten själv så du slipper hålla reda på när solen går i moln eller kommer fram igen. Det kan nog vara bra att hålla efter barnen ibland.

○ Använd serietagning när du fotar flera människor samtidigt för att lättare få till en bild där alla tittar på kameran samtidigt.

SandraHallnorStorytellingteknik_seriebildtagning.jpg
Sony A1 + Sony FE 50/1,2 GM, ISO 400, F4.5 1/500

Storytellingteknik för mer levande semesterbilder

Har du märkt hur ofta en biofilm byter ”typ av klipp”? De växlar från olika vinklar, ena person till den andra, bilder på nära håll, på detaljer, på avstånd, på omgivningen och så vidare. Det sätter en stämning och hjälper till att berätta en historia utan att behöva säga något med ord. Det griper dig som tittare och gör att filmen känns levande, precis som om du vore där tillsammans med karaktärerna. Tänk om dina semesterbilder också kunde ha den förmågan? Det kan de!

Förenklat kan man dela in dessa ”typer av filmklipp” i tre kategorier: Var, vem och vad. Det finns såklart många fler, men jag tycker var, vem och vad ger en spännande variation som andas in liv i ett fotoalbum. Jag använder ofta själv “var, vem, vad-tänket” när jag fotar familjer och ja, det passar perfekt när du ska fota era äventyr i sommar också.

SandraHallnorStorytellingteknik_var.jpg
Sony A7IV + Sigma 35/1,4 DG HSM ART, ISO 125, F1,6 1/1600

VAR: Ta några steg tillbaka från familjen och få med omgivningen. Detta kallas för ”the establishing shot” i Hollywood-världen och berättar var ni är för att ge ett sammanhang till resten av dina bilder. Det kan vara en bild på håll när barnen går in i parken eller kollar på aporna i buren tillsammans. Plus i kanten om du låter barnen fortsätta med det de gör när du fotar dem på avstånd - det känns mer naturligt och den som senare tittar på bilden kommer att känna sig som en fluga på väggen. Blanda gärna in växtlighet av något slag i din var-bild om det går då det ger en ombonad känsla. Även parker som Liseberg och Kolmården har gott om växtlighet att använda sig av. Jag gillar även att använda tredjedelsregeln för denna bild, där jag komponerar med personerna som är bildens fokus i en av skärpunkterna. Gå givetvis inte ifrån barnen om du är själv med dem, fota då t.ex. någon annan som går in i parken.

VEM: En bild där vi ser barnet eller barnen ordentligt, gärna beskuren en bit utanför axlarna. Det kan vara en bild på barnen eller familjen där man ser vad de gör, men på betydligt närmare avstånd än var-bilden och med människorna i fokus. Testa att ta bilden från olika vinklar så som från barnens ögonhöjd, underifrån och rakt ovanför barnen - det ger lite variation och variation är spännande. Om flera personer är med i denna klassiker, använd med fördel seriebildtagning så kommer du att få åtminstone en bild där alla ser vettiga ut (om det är en sådan bild du är ute efter förstås). Vi ber ofta automatiskt våra barn att kolla in i kameran, men försök gärna att variera och ibland fota dem innan de upptäcker dig. Koncentrationen i ansiktet när de försöker utföra något kan vara ett av de underbaraste och mest genuina uttryck du fångar.

VAD: En droppe på en blomma visar att det regnade, en hand som håller i en smältande glass visar hur varmt det var eller skrubbsåret på knät vittnar om att 3-åringen lärde sig cykla i sommar... Vadbilden är små detaljer som lätt försvinner i mängden när de finns med på en bild med andra motiv - men som för sig själv, gärna i en närbild, ger ett starkt intryck och är ett oersättligt komplement till resten av dina semesterbilder. Trötta små armar om mammas hals efter en lång dag, rosetten på klänningen som 10-åringen var så stolt över eller gluggen mellan tänderna när ena framtanden äntligen lossnade. Handen som plockar en blomma, handen som håller ett stadigt tag om bästa vännen nallen, händer som pekar eller händer som bygger ett sandslott medan någon som gömmer sig bakom slottet... Ja, jag älskar händer. Detaljbilder på omgivningen och aktiviteterna hjälper till att måla en stark historia och blir det perfekta komplementet i ditt album. Plockar du bort detaljbilderna känns det genast mindre.

SandraHallnorStorytellingteknik_detaljnallen.jpg
Sony A7 III + Sigma 85mm f/1,4 DG DN Art, ISO 100, F1,8, 1/800

Bonustips

Använd något i förgrunden (kanske en blomma?) för att ge djup till bilden. Fundera på om bilden förändras när du tar ett steg till höger eller vänster från de du fotar innan du trycker av. Fotografera reflektionen i en vattenpöl eller sjö.

Vill du fota busiga barn? Om dina barn inte är naturligt glada, busiga och spralliga när du plockar fram kameran - men du gärna skulle vilja ha en sådan bild med dig hem från semester - kom överens med den andra föräldern eller med ett äldre syskon att du helt från det blå kan skrika ”kittelattack” och personen du kom överens med utför den (och är själv med på bilden). Förutsatt att barnen tycker det är roligt alltså. Då får du ett genuint samspel mellan människorna på bild och oförställd glädje från ALLA iblandade. Även kittlaren. ;)

SandraHallnorStorytellingteknik_kittla.jpg
Sony A7IV + Sigma 85/1,4 DG DN Art, ISO 200, F1,4 1/800

Lycka till och hoppas du får en superfin sommar! Dela gärna artikeln med en fotointresserade vän om tyckte du tipsen var hjälpsamma.

Sandra Hallnor | Portraits of Lapland