- Tips & Guider
- Använd automatik
- Använd storytellingteknik
- Astrofotografering
- Backup
- Bakgrunden
- Bildens berättarkraft
- Bildskärmen
- Bröllopsfotografi
- Byt perspektiv
- Det finns inga dåliga bilder
- Dra åt plattan
- Därför väljer du Sony A7 IV
- En dag i gömsle
- Exponeringskompensera
- Filmtips för nybörjare
- Fokusera på ögat
- Fotografera de vilda djuren
- Fotografera hästar
- Fotografera i Norge
- Fotografera månen
- Fotografera norrsken
- Fotografera Rally Sweden
- Fotografera sagolika bilder
- Fotografering med drönare
- Fönsterljus
- Förgrund för perspektiv
- Horisonten
- Håll kameran rätt!
- Kyla
- Landskap med tele
- Landskapsfotografering
- Linjer
- Lär av misstagen
- Lär dig fotografera fåglar
- Lär dig fotografera mat
- Naturliga stativ
- Panorering
- Reflektion
- Sagobilder med Sigma
- Skapa magiska julbilder
- Stäng av ljudsignaler
- Ta egna personalbilder
- Ta många bilder
- Tips för blixtfotografering
- Tips för bättre bilder
- Tips för makrofotografering
- Tips och trix med kameran
- Utfrätt
- Utmana dig själv
- Visa världen i 360
- Vlogging
- Väder & placering
- Fota vintersport
- Quiz
- Omröstningar
- Foto-Ordlista
- Moderskeppet
Filmtips för nybörjare
Exponera rätt
När du filmar är det viktigt att du exponerar bilden korrekt, och detta blir lite mer utmanande i video jämfört med stillbildstagning eftersom man vanligtvis använder fasta inställningar för slutartiderna, och i vissa lägen även för bländare och ISO.
Därför kan ett variabelt ND-filter vara till stor nytta då du kan styra hur mycket ljus som kommer in "utanför" kamerans inställningar. Ett exempel på ett sådant filter är detta filter från Nisi. Ett exempel på hur en exponering kan se ut i kamerainställningarna är:
- Inspelning i 4K/25fps
- Slutare 1/50
- Bländare f/2,8
- ISO 800 (Auto-ISO fungerar också)
Exponera rätt
När du filmar är det viktigt att du exponerar bilden korrekt, och detta blir lite mer utmanande i video jämfört med stillbildstagning eftersom man vanligtvis använder fasta inställningar för slutartiderna, och i vissa lägen även för bländare och ISO.
Därför kan ett variabelt ND-filter vara till stor nytta då du kan styra hur mycket ljus som kommer in "utanför" kamerans inställningar. Ett exempel på ett sådant filter är detta filter från Nisi. Ett exempel på hur en exponering kan se ut i kamerainställningarna är:
- Inspelning i 4K/25fps
- Slutare 1/50
- Bländare f/2,8
- ISO 800 (Auto-ISO fungerar också)
Tips för ljudinställningar för filmning
180-gradersregeln
Något som gör att exponering blir lite av en utmaning är att slutarinställningen gärna inte ska förändras då den ska vara förinställd på 180 grader dvs om man filmar i 25fps bör slutaren vara 1/50, och om man filmar i 100 fps bör slutaren vara 1/200. Slutaren ska alltid vara "dubbla" fps för att följa 180-gradersprincipen vilket är standard i de allra flesta filmer då detta ger bilden en viss rörelseoskärpa som syns i majoriteten av produktioner.
Tips för ljudinställningar för filmning
180-gradersregeln
Något som gör att exponering blir lite av en utmaning är att slutarinställningen gärna inte ska förändras då den ska vara förinställd på 180 grader dvs om man filmar i 25fps bör slutaren vara 1/50, och om man filmar i 100 fps bör slutaren vara 1/200. Slutaren ska alltid vara "dubbla" fps för att följa 180-gradersprincipen vilket är standard i de allra flesta filmer då detta ger bilden en viss rörelseoskärpa som syns i majoriteten av produktioner.
Stabilisering
Nu för tiden är det ganska vanligt att kamerahus har IBIS - In Body Image Stabilization, eller på svenska - inbyggd sensorbaserad bildstabilisering. Detta betyder att i de flesta kamerahus finns det en mekanism som förskjuter sensorn för att kompensera för skakningar och rörelser som påverkar bilden. Denna stabilisering har på senare år faktiskt blivit riktigt bra, och har öppnat många dörrar för att filma stabila scener så som handhållet. Däremot kan denna stabilisering bara ta dig så långt, om du kommer röra på dig samtidigt som du filmar är det en bra idé att använda en aktiv stabilisering så som en gimbal som har motorer som aktivt stabiliserar kameran och ger dig väldigt stabilt filmmaterial.
Stabilisering
Nu för tiden är det ganska vanligt att kamerahus har IBIS - In Body Image Stabilization, eller på svenska - inbyggd sensorbaserad bildstabilisering. Detta betyder att i de flesta kamerahus finns det en mekanism som förskjuter sensorn för att kompensera för skakningar och rörelser som påverkar bilden. Denna stabilisering har på senare år faktiskt blivit riktigt bra, och har öppnat många dörrar för att filma stabila scener så som handhållet. Däremot kan denna stabilisering bara ta dig så långt, om du kommer röra på dig samtidigt som du filmar är det en bra idé att använda en aktiv stabilisering så som en gimbal som har motorer som aktivt stabiliserar kameran och ger dig väldigt stabilt filmmaterial.