Alexvi-01.jpg
Alexvi-01.jpg

Alexvi skapar en dystopisk framtidsvision direkt i kameran med hjälp av Profoto B10

I ett övergivet stålverk mitt i natten hittade den kinesiske fotografen Alexvi ett innovativt sätt att länka samman människa och teknik.

Alexvi är en ledande mode- och porträttfotograf i Peking som har gjort sig ett namn som fotograf av omslag till magasin som GQ, Esquire och Vogue. 2015 tilldelades hans fotobok ”Lonely Planet” utmärkelsen Photobook Awards Martin Parr Edition och hans pågående projekt ”Peking Apartments” har vunnit pris vid Fine Art Photography Awards i London. Nyligen bjöd den japanske designern Kenya Hara in Alexvi att arbeta med ett crossover-verk för utställningen China House Vision som hölls i oktober 2018.

Ruji Wang-01.jpg

 

En sak som kännetecknar Alexvi är hans nya och banbrytande sätt att utöva sin konst, som förmodligen beror på hans rätt så okonventionella start inom yrket. Inspirerad av storheter som Irving Penn och Richard Avedon är Alexvi nämligen helt självlärd och han förvandlade ett intresse för fotografering till en yrkesbana när han, strax före sin examen, fick chansen att ta ett foto för ett magasin – och han har aldrig ångrat sig.

En futuristisk vision

När Profoto bad Alexvi att prova B10 såg han en möjlighet att få experimentera. ”Blixten är så lätt och kompakt, och jag ville hitta någon okonventionell plats att använda den på.”

Steven J-01.jpg

 

Idén som Alexvi lekte med var att på något sätt försöka visa teknikens framtid, genom ett utforskande av teman som science fiction och en framtida dystopi. Och han visste precis rätt ställe. Shijingshan-stålverket grundades 1919 i det som i dag är stadsdistriktet Shijingshan i Peking. Stålverksområdet är enormt – över 10 miljoner kvadratmeter – vilket innebär att det har ungefär samma storlek som en mindre stad. År 2010 föll dock tystnaden över de imponerande betongtornen, skorstenarna och järnmalmsugnarna, när Shougang Corporation – som hade tagit över Shijingshan-stålverket – flyttade sin produktion till en ny anläggning långt bort från Peking. Shijingshan förvandlades till en spökstad, den perfekta dystopiska bakgrunden för att blåsa liv i Alexvis kreativa idé.

En passion för innovation

Alexvi ville skapa en länk mellan den dystopiska industrimiljön och de modeller i futuristiska kreationer som han fotade. Men han ville få fram denna länk helt och hållet i kameran och välja bort photoshoppandet för något helt autentiskt.

Till att börja med måste platsen för fotograferingen vara praktiskt taget helt mörk. Det var till stor hjälp att Shijingshan ligger i den västra änden av Peking, ungefär 30 kilometer från de centrala affärsdistrikten – så stadens ljus var rätt långt borta.

Alexvis plan var placera en B10-blixt bakom modellen för att skapa ett kantljus som separerar modellen från bakgrunden, en annan B10 framför modellen till höger om kameran, inställd på hälften så stark effekt som den första och slutligen en OCF Softbox 2' Octa för att kunna mjuka upp ljuset på modellens ansikte och överkropp.

Steven J-02.jpg

Alexvi-01.jpg

Alexvi-02.jpg

Det måste gå undan

Tanken var att modellen och ljusassistenten (som sköter B10-blixten bakom modellen) så snart blixten har utlösts snabbt ska lämna bilden medan slutaren förblir öppen under tio sekunder till. Den långa exponeringen gör att modellen och bakgrunden börjar överlappa varandra i den färdiga bilden, vilket skapar den känsla av sammanlänkning som Alexvi ville få fram.

Steven J-03.jpg

 

Alexvi använde samma metod för de övriga bilderna och experimenterade med olika bakgrunder, modeller, kläder och utstyrslar, vilket resulterade i spännande och övervärldsliga bilder som till viss del kan kallas dystopisk science fiction och till viss del steampunk.

”Att kunna skapa en stämning eller en känsla med ljus är mycket mer givande än att behöva förlita sig på efterbehandlingsteknik”, tillägger Alexvi. ”Profoto B10 hjälper mig i detta skapande – och tack vare den blygsamma storleken och den låga vikten kan jag ta mina bilder precis var jag vill.”

Steven J-04.jpg

 

Alexvi-03.jpg

På det hela taget blev det en väldigt lyckad kväll i Pekings utkant, med ett enda undantag: ”Eftersom vi fotade mitt i sommaren blev vi attackerade av svärmar av myggor i den övergivna fabriken – förmodligen har de inte haft ett sådant stort kalas på mycket, mycket länge.”

Steven J-05.jpg

 

Alexvi-04.jpg

 

Alexvi-05.jpg

 

Steven J-06.jpg

Produkter som användes i denna artikel: Profoto B10 - Profoto B1X - OCF Softbox Octa - Air remote