Fördelarna med ett zoomobjektiv är många. Inte minst för att det kan skilja en bråkdels sekund mellan att fånga den där alldeles speciella bilden, eller gå miste om den.
Med ett 70-200 f/2,8 kan du snabbt komponera om bilden där du står så att du inte missar något viktigt genom att springa fram och tillbaka. Du kan utnyttja de populäraste brännvidderna bland porträttfotografer (70-200mm) samtidigt som du fotar med en stor bländare (f/2,8). Inte konstigt att många fotografer drömmer om att ha ett bra 70-200 f/2.8 i sin kameraväska.
Sandra har även gjort en video där hon berättar om Sagofotografi med Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports som du kan se nedan.
Fördelarna med ett zoomobjektiv är många. Inte minst för att det kan skilja en bråkdels sekund mellan att fånga den där alldeles speciella bilden, eller gå miste om den.
Med ett 70-200 f/2,8 kan du snabbt komponera om bilden där du står så att du inte missar något viktigt genom att springa fram och tillbaka. Du kan utnyttja de populäraste brännvidderna bland porträttfotografer (70-200mm) samtidigt som du fotar med en stor bländare (f/2,8). Inte konstigt att många fotografer drömmer om att ha ett bra 70-200 f/2.8 i sin kameraväska.
Sandra har även gjort en video där hon berättar om Sagofotografi med Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports som du kan se nedan.
Hur fungerar 70-200/2.8 för sagobilder?
I den här artikeln får du följa med mig (Sandra Hallnor, Portraits of Lapland) på en sagofotografering där Sigmas nya 70-200/2,8 DG DN OS Sports testas för sagobilder. Spoiler: Jag blev glatt överraskad.
Bilden är ett redigerat självporträtt fotograferat med Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports 70 mm, ISO 100, bländare: 2.8 och slutartid: 1/500
Hur fungerar 70-200/2.8 för sagobilder?
I den här artikeln får du följa med mig (Sandra Hallnor, Portraits of Lapland) på en sagofotografering där Sigmas nya 70-200/2,8 DG DN OS Sports testas för sagobilder. Spoiler: Jag blev glatt överraskad.
Bilden är ett redigerat självporträtt fotograferat med Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports 70 mm, ISO 100, bländare: 2.8 och slutartid: 1/500
Objektiv för Sagobilder
Hur ska du tänka när du väljer objektiv för sagofoto?
Objektivet skapar olika utseenden i dina bilder i kombination med dina kamerainställningar och hur du använder dig av platsen du fotar på. Vad du tycker om är en smaksak. Många sago- och porträttfotografer älskar utseendet som bakgrundsoskärpa skapar i bilder (suddig bakgrund). Inklusive mig själv. Bland annat för att det får motivet att sticka ut, gör redigering lättare (lättare att ändra och ta bort saker i bakgrunden), och bilden blir mer spännande (eftersom ögat är van att se omgivningen på ett annat sätt).
För att skapa detta utseende behöver du ett objektiv som tillåter dig att fota på längre brännvidder (70mm och uppåt) och stor bländare (f/2,8 och längre F-siffra).
Men personligen vill jag inte att bakgrunden ska bli för suddig, utan jag vill platsen ska få vara med och bidra till känslan i bilden.
Bakgrundsoskärpa
Bakgrundsoskärpa ser ut på olika sätt beroende på vilket objektiv du använder. Så, hur ser den ut med Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports?
Brännvidd
Brännvidden är en av de saker som påverkar hur stor bakgrundsoskärpa du får i dina bilder och med Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports fotar du på de populäraste brännvidderna för porträttfotografer, nämligen 70-200mm. Ju högre brännvidd, desto mer bakgrundsoskärpa får du i dina bilder.
Nedanför är tre oredigerade bilder där brännvidden är det som skiljer bilderna åt. Inställningarna och avståndet till modellen är desamma i alla tre. För att du lättare ska kunna se och jämföra bakgrunden har bilderna beskurits i ett liknande bildutsnitt.
Objektiv för Sagobilder
Hur ska du tänka när du väljer objektiv för sagofoto?
Objektivet skapar olika utseenden i dina bilder i kombination med dina kamerainställningar och hur du använder dig av platsen du fotar på. Vad du tycker om är en smaksak. Många sago- och porträttfotografer älskar utseendet som bakgrundsoskärpa skapar i bilder (suddig bakgrund). Inklusive mig själv. Bland annat för att det får motivet att sticka ut, gör redigering lättare (lättare att ändra och ta bort saker i bakgrunden), och bilden blir mer spännande (eftersom ögat är van att se omgivningen på ett annat sätt).
För att skapa detta utseende behöver du ett objektiv som tillåter dig att fota på längre brännvidder (70mm och uppåt) och stor bländare (f/2,8 och längre F-siffra).
Men personligen vill jag inte att bakgrunden ska bli för suddig, utan jag vill platsen ska få vara med och bidra till känslan i bilden.
Bakgrundsoskärpa
Bakgrundsoskärpa ser ut på olika sätt beroende på vilket objektiv du använder. Så, hur ser den ut med Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports?
Brännvidd
Brännvidden är en av de saker som påverkar hur stor bakgrundsoskärpa du får i dina bilder och med Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports fotar du på de populäraste brännvidderna för porträttfotografer, nämligen 70-200mm. Ju högre brännvidd, desto mer bakgrundsoskärpa får du i dina bilder.
Nedanför är tre oredigerade bilder där brännvidden är det som skiljer bilderna åt. Inställningarna och avståndet till modellen är desamma i alla tre. För att du lättare ska kunna se och jämföra bakgrunden har bilderna beskurits i ett liknande bildutsnitt.
Oredigerade bilder | Inställningar: ISO 125, f2.8, 1/800 | Brännvidd: t.v. 70mm, m. 142,1 mm, t.h. 200 mm
Slutsats: Objektivet ger en mycket fin bakgrundsoskärpa hela vägen från brännvidd 70 mm till 200 mm. Bekvämt att kunna välja brännvidd beroende på platsen, önskad komponering och bakgrundsoskärpa.
Färdigredigerad Sagobild på 70 mm:
Oredigerade bilder | Inställningar: ISO 125, f2.8, 1/800 | Brännvidd: t.v. 70mm, m. 142,1 mm, t.h. 200 mm
Slutsats: Objektivet ger en mycket fin bakgrundsoskärpa hela vägen från brännvidd 70 mm till 200 mm. Bekvämt att kunna välja brännvidd beroende på platsen, önskad komponering och bakgrundsoskärpa.
Färdigredigerad Sagobild på 70 mm:
Redigerad sagobild: Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports 70 mm | ISO 125, f2.8, 1/800
Redigerad sagobild: Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports 70 mm | ISO 125, f2.8, 1/800
Bländare
Bländaren är en annan faktor som påverkar hur mycket bakgrundsoskärpa du får. Ju större bländare (mindre F-siffra) desto mer bakgrundsoskärpa. Så hur mycket skiljer det sig i utseende mellan bländare f/1,4 och f/2,8?
Nedanför hittar du två bilder tagna på samma brännvidd, men med två olika objektiv för att testa olika storlekar på bländaren. För att du lättare ska kunna se skillnaden är exemplen nedanför oredigerade.
Resultatet:
Bländare
Bländaren är en annan faktor som påverkar hur mycket bakgrundsoskärpa du får. Ju större bländare (mindre F-siffra) desto mer bakgrundsoskärpa. Så hur mycket skiljer det sig i utseende mellan bländare f/1,4 och f/2,8?
Nedanför hittar du två bilder tagna på samma brännvidd, men med två olika objektiv för att testa olika storlekar på bländaren. För att du lättare ska kunna se skillnaden är exemplen nedanför oredigerade.
Resultatet:
Bild t.v.) Sigma 105/1,4 DG HSM Art 1,4 | ISO 160, f/1.4, 1/1600
Bild t.h.) Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports | ISO 160, f/2.8, 1/640 (105 mm)
Slutsats: När bilderna tas på samma avstånd och samma brännvidd får du såklart större bakgrundsoskärpa (suddigare bakgrund) i bilden tagen med större bländare. Eftersom jag har fotat på en öppen plats där landskapen rullar ut bakom modellen behöver det inte vara någon nackdel att fota med bländare f2,8. Då har jag mer utrymme att redigera bilden utan att tappa detaljer i naturen. Men jag älskar utseendet i båda bilderna direkt från kameran.
Bild t.v.) Sigma 105/1,4 DG HSM Art 1,4 | ISO 160, f/1.4, 1/1600
Bild t.h.) Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports | ISO 160, f/2.8, 1/640 (105 mm)
Slutsats: När bilderna tas på samma avstånd och samma brännvidd får du såklart större bakgrundsoskärpa (suddigare bakgrund) i bilden tagen med större bländare. Eftersom jag har fotat på en öppen plats där landskapen rullar ut bakom modellen behöver det inte vara någon nackdel att fota med bländare f2,8. Då har jag mer utrymme att redigera bilden utan att tappa detaljer i naturen. Men jag älskar utseendet i båda bilderna direkt från kameran.
Skapa mer bakgrundsoskärpa
Redigering:
Fotar du med bländare f/2.8 och önskar mer bakgrundsoskärpa så har du idag många bra verktyg som hjälper dig förstärka oskärpan i bakgrunden när du redigerar bilderna. När du fotar sagobilder är redigering ändå halva nöjet för många.
Bilden hade egentligen inte behövts redigeras men eftersom jag tycker det är roligt har du nedanför en före/efter sagoredigering. Total redigeringstid: 5 minuter.
Skapa mer bakgrundsoskärpa
Redigering:
Fotar du med bländare f/2.8 och önskar mer bakgrundsoskärpa så har du idag många bra verktyg som hjälper dig förstärka oskärpan i bakgrunden när du redigerar bilderna. När du fotar sagobilder är redigering ändå halva nöjet för många.
Bilden hade egentligen inte behövts redigeras men eftersom jag tycker det är roligt har du nedanför en före/efter sagoredigering. Total redigeringstid: 5 minuter.
Tv. oredigerad. Th. redigerad.
Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports, 105 mm, ISO160, f/2.8, 1/640
Men låt oss säga att du vill skapa bakgrundsoskärpan direkt i kameran. Ett annat sätt än att använda bländare eller redigering är att använda dig av avståndet.
Gå närmare
Fotar du med Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports och vill ha mer bakgrundsoskärpa direkt i kameran är det bara att gå närmare motivet för du kan gå riktigt nära. 0,65 m är närgränsen på brännvidd 70 och 1 m på brännvidd 200. Vilket jämförelsevis är närmare än du kan gå med Sigma 105/1,4 DG HSM Art 1,4 genom alla brännvidder, och närmare än med Sigma 85mm f1.4 DG DN Art om du fotar på 70mm.
Här är ett exempel på hur bakgrundsoskärpan ändras när jag gått några steg närmare modellen. Allt annat, från kamerainställningar till brännvidd, är samma som i bildexemplen ovan.
Tv. oredigerad. Th. redigerad.
Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports, 105 mm, ISO160, f/2.8, 1/640
Men låt oss säga att du vill skapa bakgrundsoskärpan direkt i kameran. Ett annat sätt än att använda bländare eller redigering är att använda dig av avståndet.
Gå närmare
Fotar du med Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports och vill ha mer bakgrundsoskärpa direkt i kameran är det bara att gå närmare motivet för du kan gå riktigt nära. 0,65 m är närgränsen på brännvidd 70 och 1 m på brännvidd 200. Vilket jämförelsevis är närmare än du kan gå med Sigma 105/1,4 DG HSM Art 1,4 genom alla brännvidder, och närmare än med Sigma 85mm f1.4 DG DN Art om du fotar på 70mm.
Här är ett exempel på hur bakgrundsoskärpan ändras när jag gått några steg närmare modellen. Allt annat, från kamerainställningar till brännvidd, är samma som i bildexemplen ovan.
En kortare brännvidd gör att skärpedjupet blir längre (mer av bakgrunden träder fram). Men motsatsen är också sann, att ju längre din brännvidd är desto mer separation får du mellan motivet och bakgrund (mer bakgrundsoskärpa).
Nedanför följer två olika exempel för att illustrera hur brännvidden påverkar utseendet i bilden.
Exempel 1)
Tagna med två olika objektiv på brännvidd 105 mm och brännvidd 200mm.
En kortare brännvidd gör att skärpedjupet blir längre (mer av bakgrunden träder fram). Men motsatsen är också sann, att ju längre din brännvidd är desto mer separation får du mellan motivet och bakgrund (mer bakgrundsoskärpa).
Nedanför följer två olika exempel för att illustrera hur brännvidden påverkar utseendet i bilden.
Exempel 1)
Tagna med två olika objektiv på brännvidd 105 mm och brännvidd 200mm.
Redigerade bilder, bakgrunden och ögon orörda.
Inställningar för båda bilderna: ISO 160, f2.8 1/640
Tv. Sigma 105 mm f1,4 DG HSM Art 1,4
T.h. Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports brännvidd 200 mm
Att kunna använda brännvidd 200 mm är perfekt när du vill att personen eller detaljerna ska vara i fokus, eller när du fotar med en knepig/rörig bakgrund.
Exempel 2)
I exempel 2 är båda bilderna tagna med Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports, men på olika brännvidder. Bilderna nedanför är oredigerade så du lättare kan se skillnaden på bakgrunden.
Redigerade bilder, bakgrunden och ögon orörda.
Inställningar för båda bilderna: ISO 160, f2.8 1/640
Tv. Sigma 105 mm f1,4 DG HSM Art 1,4
T.h. Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports brännvidd 200 mm
Att kunna använda brännvidd 200 mm är perfekt när du vill att personen eller detaljerna ska vara i fokus, eller när du fotar med en knepig/rörig bakgrund.
Exempel 2)
I exempel 2 är båda bilderna tagna med Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports, men på olika brännvidder. Bilderna nedanför är oredigerade så du lättare kan se skillnaden på bakgrunden.
Oredigerade bilder. Objektiv: Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports
Inställningar för båda bilderna: ISO 125, f/2,8, 1/800
T.v. Brännvidd 91,5 mm
T.h. Brännvidd 200 mm
Med andra ord, vill du öka bakgrundsoskärpa kan du zooma in till max. Vill du behålla samma komponering är det bara att ta några steg bakåt. Som resultat får du inte bara en suddigare bakgrund utan du bevarar också fler detaljer hos modellen än om du fotar med t.ex. bländare f/1,4.
Ofta vet jag på ett ungefär hur jag vill redigera bilden när jag kommer hem, men bland känner jag mig osäker när jag tar bilden. Därför är det en stor fördel att kunna ta samma bild på flera olika sätt utan röra på mig. Det sparar tid och ger mig större frihet när jag kommer hem.
Låt omgivningen hjälpa dig skapa en berättelse
Hur suddig du vill att din bakgrund ska vara är en smaksak och kanske beroende på hur det ser ut där du fotograferar.
Fotar du på en plats där du har gott om utrymme bakom dig och modellen, eller om du har berg i bakgrunden är det optimalt att fota med brännvidder över 70 mm. Ju vidare vinkel (kortare brännvidd) du fotograferar med, desto mindre och längre bort ser bergen ut att vara. Ju längre brännvidd du fotar med, desto större blir bergen och det känns som att de kommer närmare i dina bilder.
Skapa berättelser och missa inte ögonblicket
En annan fördelen med ett zoomobjektivet är att du lättare kommer hem med en vid variation av utseenden i dina bilder då du snabbt kan komponera om bilden där du står.
Oredigerade bilder. Objektiv: Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports
Inställningar för båda bilderna: ISO 125, f/2,8, 1/800
T.v. Brännvidd 91,5 mm
T.h. Brännvidd 200 mm
Med andra ord, vill du öka bakgrundsoskärpa kan du zooma in till max. Vill du behålla samma komponering är det bara att ta några steg bakåt. Som resultat får du inte bara en suddigare bakgrund utan du bevarar också fler detaljer hos modellen än om du fotar med t.ex. bländare f/1,4.
Ofta vet jag på ett ungefär hur jag vill redigera bilden när jag kommer hem, men bland känner jag mig osäker när jag tar bilden. Därför är det en stor fördel att kunna ta samma bild på flera olika sätt utan röra på mig. Det sparar tid och ger mig större frihet när jag kommer hem.
Låt omgivningen hjälpa dig skapa en berättelse
Hur suddig du vill att din bakgrund ska vara är en smaksak och kanske beroende på hur det ser ut där du fotograferar.
Fotar du på en plats där du har gott om utrymme bakom dig och modellen, eller om du har berg i bakgrunden är det optimalt att fota med brännvidder över 70 mm. Ju vidare vinkel (kortare brännvidd) du fotograferar med, desto mindre och längre bort ser bergen ut att vara. Ju längre brännvidd du fotar med, desto större blir bergen och det känns som att de kommer närmare i dina bilder.
Skapa berättelser och missa inte ögonblicket
En annan fördelen med ett zoomobjektivet är att du lättare kommer hem med en vid variation av utseenden i dina bilder då du snabbt kan komponera om bilden där du står.
Redigerad: Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports 70 mm | ISO 125, f2.8, 1/800
Redigerad: Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports 70 mm | ISO 125, f2.8, 1/800
Redigerade: Samma inställningar som ovan. Brännvidd: 142,1 mm & 200 mm
Berättarteknik - 1, 2, 3
Familjefotograferingar
Att snabbt kunna komponera om bilden kanske är extra viktigt när du fotar barn och familjer. När jag fotar familjer brukar jag tänka 1, 2, 3, för varje situation. Alltså 1) en bild med mycket miljö runtomkring, landskapsfoto med en familj i 2) en närbild/klassisk porträttbild, t.ex. en bild beskuren just utanför familjen 3) detaljer, t.ex. en lite bebishand som sträcker sig efter mamma.
I dagsläget springer jag fram och tillbaka för att ta dessa bilder, vilket också gör att jag riskerar att missa många ögonblick i löpsteget. Ett zoomobjektiv skulle göra att det istället bara tar några sekunder att fånga denna variation.
Bröllop
Fotar du bröllop är det också guld värt att snabbt kunna komponera om och zooma in och ut. T.ex. i kyrkan. Du står beredd på kyssen men så ser du farmor fälla en tår på andra sidan rummet. Antingen får du springa dit och tar bilden, men riskerar att missa kyssen. Eller så tar du bilden där du står, men måste beskära bilden kraftigt senare och tappa kvalitet. När jag fotar bröllop använder jag 1, 2, 3-tekniken såväl i kyrkan som när jag fotar brudpar och mingel.
Sagobilder
Även när du fotar sagobilder är sparad tid väldigt värdefullt. Både för dig som fotograf, men också för modellen. Kanske extra mycket om det är kallt ute. När du fotar sagobilder är det lättare att be modellen stå stilla så att du kan springa fram och tillbaka. Men har jag möjligheten att fota smartare (zooma in och ut) istället för hårdare (springa fram och tillbaka) är jag helt för det alternativet. Energin jag sparar lägger jag hellre på kreativiteten i fotande. Speciellt i snölandskap, där “fram och tillbaka” är ett riktigt träningspass för fotografen. Längre tid för att ta samma bilder innebär också en nedkyld modell, så även om det är lättare att be en modell stå stilla under en sagofotografering är sparad tid väldigt värdefull. Tänker jag 1, 2, 3 även när jag fotar sagobilder för att fånga berättelser.
Nedanför har du ett exempel på en “1” bild.
Redigerade: Samma inställningar som ovan. Brännvidd: 142,1 mm & 200 mm
Berättarteknik - 1, 2, 3
Familjefotograferingar
Att snabbt kunna komponera om bilden kanske är extra viktigt när du fotar barn och familjer. När jag fotar familjer brukar jag tänka 1, 2, 3, för varje situation. Alltså 1) en bild med mycket miljö runtomkring, landskapsfoto med en familj i 2) en närbild/klassisk porträttbild, t.ex. en bild beskuren just utanför familjen 3) detaljer, t.ex. en lite bebishand som sträcker sig efter mamma.
I dagsläget springer jag fram och tillbaka för att ta dessa bilder, vilket också gör att jag riskerar att missa många ögonblick i löpsteget. Ett zoomobjektiv skulle göra att det istället bara tar några sekunder att fånga denna variation.
Bröllop
Fotar du bröllop är det också guld värt att snabbt kunna komponera om och zooma in och ut. T.ex. i kyrkan. Du står beredd på kyssen men så ser du farmor fälla en tår på andra sidan rummet. Antingen får du springa dit och tar bilden, men riskerar att missa kyssen. Eller så tar du bilden där du står, men måste beskära bilden kraftigt senare och tappa kvalitet. När jag fotar bröllop använder jag 1, 2, 3-tekniken såväl i kyrkan som när jag fotar brudpar och mingel.
Sagobilder
Även när du fotar sagobilder är sparad tid väldigt värdefullt. Både för dig som fotograf, men också för modellen. Kanske extra mycket om det är kallt ute. När du fotar sagobilder är det lättare att be modellen stå stilla så att du kan springa fram och tillbaka. Men har jag möjligheten att fota smartare (zooma in och ut) istället för hårdare (springa fram och tillbaka) är jag helt för det alternativet. Energin jag sparar lägger jag hellre på kreativiteten i fotande. Speciellt i snölandskap, där “fram och tillbaka” är ett riktigt träningspass för fotografen. Längre tid för att ta samma bilder innebär också en nedkyld modell, så även om det är lättare att be en modell stå stilla under en sagofotografering är sparad tid väldigt värdefull. Tänker jag 1, 2, 3 även när jag fotar sagobilder för att fånga berättelser.
Nedanför har du ett exempel på en “1” bild.
Redigerad sagobild: Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports 141,2 mm | ISO 160, f2.8, 1/640
Skarpa bilder
En annan sak som är viktigt när du väljer objektiv är såklart hur skarpa bilderna blir. Det finns många faktorer som spelar roll, allt från kameran, objektiv, hur kamera och objektiv pratar med varandra, dina inställningar i förhållande till vad du fotograferar och inte minst din egen fototeknik.
Men objektivet spelar definitivt roll. Objektivet är som kamerans glasögon. Om du får fel brytning på glasögonen kan det vara svårt att fästa blicken där du vill eller se detaljer klart och tydligt.
Hur skarpa blir bilderna med Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports?
Bildexemplet nedanför är fotat på brännvidd 200 mm. Bilderna är redigerade men ögonen orörda.
Redigerad sagobild: Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports 141,2 mm | ISO 160, f2.8, 1/640
Skarpa bilder
En annan sak som är viktigt när du väljer objektiv är såklart hur skarpa bilderna blir. Det finns många faktorer som spelar roll, allt från kameran, objektiv, hur kamera och objektiv pratar med varandra, dina inställningar i förhållande till vad du fotograferar och inte minst din egen fototeknik.
Men objektivet spelar definitivt roll. Objektivet är som kamerans glasögon. Om du får fel brytning på glasögonen kan det vara svårt att fästa blicken där du vill eller se detaljer klart och tydligt.
Hur skarpa blir bilderna med Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports?
Bildexemplet nedanför är fotat på brännvidd 200 mm. Bilderna är redigerade men ögonen orörda.
ISO: 125, f2,8 1/800 | 100 % inzoomad och beskuren i Lightroom
Otroligt fin kontrast och skärpa. Riktigt imponerande.
För att jämföra tog jag tre likadana bilder men med olika objektiv. Bilderna nedanför är fotade med samma komponering direkt i kameran, alltså står jag närmast på bild 2, tagen med Sigma 85mm f1.4 DG DN Art, sedan bild 3 Sigma 105mm f1,4 DG HSM Art 1,4 och längst ifrån med bild 1, tagen med Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports (eftersom jag då fotade med brännvidd 200mm).
Bilderna nedanför är redigerade, men ögonen och bakgrunden orörda.
ISO: 125, f2,8 1/800 | 100 % inzoomad och beskuren i Lightroom
Otroligt fin kontrast och skärpa. Riktigt imponerande.
För att jämföra tog jag tre likadana bilder men med olika objektiv. Bilderna nedanför är fotade med samma komponering direkt i kameran, alltså står jag närmast på bild 2, tagen med Sigma 85mm f1.4 DG DN Art, sedan bild 3 Sigma 105mm f1,4 DG HSM Art 1,4 och längst ifrån med bild 1, tagen med Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports (eftersom jag då fotade med brännvidd 200mm).
Bilderna nedanför är redigerade, men ögonen och bakgrunden orörda.
Sigma Sports 70-200 | Sigma Art 85 mm | Sigma Art 105 mm
Alla fotade med samma inställningar (ISO 160, f2.8 1/640)
Sigma Sports 70-200 | Sigma Art 85 mm | Sigma Art 105 mm
Alla fotade med samma inställningar (ISO 160, f2.8 1/640)
Inzoomat 100 % och beskurna i Lightroom
Sigma Sports 70-200 | Sigma Art 85 mm | Sigma Art 105 mm
Slutsats: I det här bildexemplet var det svårt att se någon skillnad. Ljuset var dock speciellt och luften full av små, små, små snökristaller vilket är utmanande för utrustningen.
Autofokus
Jag använde mig av inställningen ögonautofokus och en separat fokusknapp och objektivet fokuserade både snabbt och exakt. Autofokusen var mycket tyst.
Fotoupplevelsen
Det var en skön känsla att fota med objektivet. Är inte van att fota med zoomobjektiv och zoomringen satt längst fram på objektivet vilket gjorde att jag var lite skakig medan jag zoomade. Men det är nog en vanesak.
Jag var orolig att jag skulle behöva fota på höga ISO-tal för att kompensera för bländare f/2,8 och snabbare slutartider på grund av längre brännvidder, men med OS2 (OS = Optical Stabilization) fotade jag precis som jag skulle ha gjort med Sigma 85 mm 1,4 Art på bländare f/2,8.
Enligt Sigma hjälper OS dig med 5.5 stopp på 200 mm och 7,5 stopp på 70mm.
Exempel: Här är ett videoklipp som jag filmat handhållet på 200 mm (slutartid 1/100) **
Vikt
Det är inte ovanligt att zoomobjektiv väger mer än fasta. Jag fotar många sagobilderna med Sigma 105mm f1,4 DG HSM Art som är ett ordentligt objektiv på 1645 g. Därför blev glatt överraskad när Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports var lättare och vägde 1345 gram. Dock är det tyngre än t.ex. Sigma 85mm f1.4 DG DN Art som väger 630 g.
Slutsats
Inzoomat 100 % och beskurna i Lightroom
Sigma Sports 70-200 | Sigma Art 85 mm | Sigma Art 105 mm
Slutsats: I det här bildexemplet var det svårt att se någon skillnad. Ljuset var dock speciellt och luften full av små, små, små snökristaller vilket är utmanande för utrustningen.
Autofokus
Jag använde mig av inställningen ögonautofokus och en separat fokusknapp och objektivet fokuserade både snabbt och exakt. Autofokusen var mycket tyst.
Fotoupplevelsen
Det var en skön känsla att fota med objektivet. Är inte van att fota med zoomobjektiv och zoomringen satt längst fram på objektivet vilket gjorde att jag var lite skakig medan jag zoomade. Men det är nog en vanesak.
Jag var orolig att jag skulle behöva fota på höga ISO-tal för att kompensera för bländare f/2,8 och snabbare slutartider på grund av längre brännvidder, men med OS2 (OS = Optical Stabilization) fotade jag precis som jag skulle ha gjort med Sigma 85 mm 1,4 Art på bländare f/2,8.
Enligt Sigma hjälper OS dig med 5.5 stopp på 200 mm och 7,5 stopp på 70mm.
Exempel: Här är ett videoklipp som jag filmat handhållet på 200 mm (slutartid 1/100) **
Vikt
Det är inte ovanligt att zoomobjektiv väger mer än fasta. Jag fotar många sagobilderna med Sigma 105mm f1,4 DG HSM Art som är ett ordentligt objektiv på 1645 g. Därför blev glatt överraskad när Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports var lättare och vägde 1345 gram. Dock är det tyngre än t.ex. Sigma 85mm f1.4 DG DN Art som väger 630 g.
Slutsats
Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports 70 mm | ISO 160, f2.8, 1/640
Jag blev glatt överraskad över hur det var att fota sagobilder med Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports. Har tidigare tänkt att bländare f/2,8 är för liten. Men bilderna blev skarpa, bakgrunden vacker och autofokus var snabb och korrekt. För att inte tala om att det är lättare än objektivet jag använder mest idag. Dessutom var en betydligt enklare upplevelse (för både mig och modellen) att fota med en zoom. Ett bra 70-200 f/2,8 objektiv till din kameraväska, fast jag tror inte det kommer hamna i kameraväskan utan sitta på din kamera största delen av tiden.
Sandra Hallnor, Portraits of Lapland, Arvidsjaur
Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports 70 mm | ISO 160, f2.8, 1/640
Jag blev glatt överraskad över hur det var att fota sagobilder med Sigma 70-200/2,8 DG DN OS Sports. Har tidigare tänkt att bländare f/2,8 är för liten. Men bilderna blev skarpa, bakgrunden vacker och autofokus var snabb och korrekt. För att inte tala om att det är lättare än objektivet jag använder mest idag. Dessutom var en betydligt enklare upplevelse (för både mig och modellen) att fota med en zoom. Ett bra 70-200 f/2,8 objektiv till din kameraväska, fast jag tror inte det kommer hamna i kameraväskan utan sitta på din kamera största delen av tiden.