Lär dig fotografera mat med Erika Lidén

Erika Lidén är en professionell fotograf som bland annat tar bilder till flera matmagasin och kokböcker. Kolla in hennes guide om hur man fotografera mat som ett proffs.

Erika Lidén Matfoto.jpg

Att fota mat

Mat är roligt att fotografera och ett omtyckt motiv att lägga upp i sociala medier. Det är också ett motiv som du kan experimentera med helt på egen hand. Själv började jag fotografera mat när jag som fattig student inte hade råd att skaffa dyr rekvisita till mina fotouppgifter, mat var ju något jag behövde ändå och tack vare att jag (oftast) kunde äta upp den när jag var färdig med uppgiften räddade det min budget.

Det finns en hel del tips som kan göra dina matbilder vassare och jag tänkte dela med mig av några här. Ett är att matfotografering inte alltid behöver innebära en lagad maträtt, själv fotograferar jag ofta sådant som är enkelt att förbereda och ställa iordning framför kameran som t ex råvaror, bröd, choklad och vissa bakverk. Så om tiden är för knapp, eller om det är svårt att få till maten så där snyggt som kockarna gör den, är det jättebra att börja med lite enklare motiv.

┬®Erika Lide matfoto1.jpg

Men oavsett vilken slags mat du väljer att fota är det tre saker du behöver tänka på för att få till bra matbilder:
- Vinkel & komposition
- Ljuset
- Styling

Vinkel & komposition

Idag fotograferar många så kallade ”flatlays”, dvs rakt ovanifrån så att kameran är parallell med motivet. Det är en vinkel som passar extra bra för bilder som är tänkta att användas på sociala medier eftersom små visningsskärmar kräver renodlade bilder. En flatlay gör att färger, former och mellanrum framträder tydligt och bildens innehåll blir lättare att uppfatta, framförallt i ett bildflöde som snabbt flimrar förbi.

┬®Erika Lide╠ün_ra╠èvarustilleben_7158_pp.jpg

Hur du komponerar bilden blir extra viktigt att tänka på här, alltså hur maten och sakerna runt omkring den placeras på ytan. Välj gärna porslin och objekt med olika form och storlek. Om du t ex har en stor rund tallrik som tar upp större delen av bilden kan du bryta av cirkelformen med ett bestick eller låta en långsmal, kantig skärbräda sticka in bilden. Och om tallriken är stor kan det vara fint att beskära den, så att maten verkligen får ta för sig i bilden.

┬®Erika Lide matfoto2.jpg

Tänk också på att antingen ha ordentligt med luft mellan varje objekt, eller låt dem överlappa varandra. Att bara låta två saker nästan nudda vid varandra eller vid bildkanten är en nono. När du fotograferar en flatlay bör du även tänka på att ha ett relativt långt skärpedjup, framförallt om det finns höga glas eller flaskor med i motivet. Vill du skapa djup i bilden kan du istället använda någonting nära linsen, t ex en kvist med blad som då blir helt ur fokus så att det som är det huvudsakliga motivet ändå är skarpt. Och se upp för vissa motiv – en hamburgare eller en club sandwich gör sig inte jättebra från den här vinkeln.

En annan vanlig vinkel är att fotografera snett ovanifrån, ca 30 - 70 graders vinkel. Då går det att arbeta mer med djupet i bilden t ex genom att använda ett kortare skärpedjup och bara låta huvudmotivet vara i fokus. Något som brukar passa riktigt bra om du vill lyfta fram små detaljer, t ex som i den här förrätten där jag ville att löjrommen och dillkvisten skulle framträda lite extra, eller bilden med tårtbiten där det är hallonen som hamnar i blickfånget.

┬®Erika Lide matfoto3.jpg

Jag tycker om att fotografera vissa motiv rakt framifrån, som ett buffébord eller en bröllopstårta. Motiv som drinkar och flaskor brukar också bli fina från den vinkeln. Även här är det viktigt att tänka på hur bilden komponeras – en variation mellan höga och låga saker (t ex glas, flaskor, skålar, brickor, kryddväxter, breadsticks) gör bilden mer intressant. Tänk på att det bör finnas luft mellan sakerna här och var, så att inte alla former flyter ihop. Jag brukar föredra en ren, enfärgad bakgrund så att huvudmotivet lyfts fram, alternativt ha ett kort skärpedjup.

┬®Erika Lide╠ün_wedding cakes 2234_lev.jpg

┬®Erika Lide matfoto4.jpg

Ljuset

Ljuset är A och O för att få till en bra matbild. Att fotografera med naturligt dagsljus är ofta ett säkert kort, så regel nummer ett är att släcka alla lampor om du fotograferar inomhus. Det finns dock fallgropar även med ett naturligt ljus, som t ex mitt på dagen i skarpt solsken. Många fina matbilder är därför tagna i ett indirekt ljus, dvs ett ljus som antingen silas genom något (moln eller en tunn, vit gardin) eller som studsar mot något (en vägg, ett tak) innan det träffar motivet. Ett vanligt tips är att fotografera vid ett norrfönster, eller på en skuggig plats utomhus.

┬®Erika Lide matfoto5.jpg

Men ibland kanske det är det just den där soliga känslan du vill fånga, som t ex när maten uppdukad utomhus och då finns det några knep att ta till.

┬®Erika Lide╠ün_Raw for Good_summer4238_web.jpg

I den här bilden ville jag fånga sommaren. Knepet här var att vänta tills solen silades genom ett träd så att det blev ett fläckigt ljus. Större delen av bordet står i skugga, men några solstrålar smiter igenom och träffar delar av motivet. Bilden uppfattas därför som solig. Här hjälper även busken i bakgrunden till att förstärka det somriga, eftersom solen glittrar i lövverket. När solen är så här stark (det här var mitt på dagen) blir det väldigt hårda kontraster mellan ljusa och mörka partier, så jag lättade upp skuggorna med en reflexskärm.

┬®Erika Lide╠ün_Raw for Good_summer4266_web.jpg

En stund senare hamnade nästan hela bordet i skugga, men bakgrunden träffas fortfarande av solens strålar och det gör att bilden ändå uppfattas som solig. Jag använder ofta blixt när jag fotograferar mat, men då försöker jag nästan alltid få ljuset att efterlikna ett naturligt ljus. Fördelen med att använda blixt (eller andra artificiella ljuskällor) är att det ger mig kontroll över ljuset. Jag kan t ex få det att se soligt ut även om det regnar ute. Och om jag ska ta flera bilder i en serie som ska ha samma slags ljussättning kan jag få ljuset att se likadant ut oavsett om det är tidigt på morgonen, mitt på dagen eller sent på kvällen. Tyvärr har vi ju inte så många soltimmar här i Sverige under vinterns mörkaste månader, så det kan bli svårt att hinna med ett uppdrag om jag enbart skulle förlita mig på dagsljuset i december. De här två bilderna är fotograferade i rum utan fönster, och där jag helt och hållet varit tvungen att använda mig av blixtljus.

┬®Erika Lide matfoto6.jpg

Ett tips om du vill använda blixt är att tänka att den är solen, och att den precis som solen kan ge direkt eller indirekt ljus beroende på hur du riktar den. Jag sätter t ex aldrig blixten direkt på kameran så att den riktas rakt framifrån mot motivet, det ger inte ett särskilt smickrande ljus. Istället brukar jag placera blixten vid sidan av, eller bakom motivet, och studsa ljuset mot en vägg, en reflexskärm eller ett paraply. Eller så använder jag någonting som ljuset får sila genom, t ex en spetsgardin, ett vitt duschdraperi eller en softbox. Ett indirekt blixtljus ger mjuka fina skuggor och högdagrarna fräts inte ut. Tyget fungerar ungefär som moln – en mulen dag när molnen är täta blir ljuset mjukt och skuggorna inte så tydliga. Ju tjockare tyg, desto mjukare ljus. I de har två bilderna har jag försökt efterlikna ett så naturligt ljus som möjligt genom att använda en tät diffusering framför blixten.

┬®Erika Lide matfoto7.jpg

Styling

För att få till bra matbilder krävs styling. Framförallt måste maten se fräsch ut. Ta tid på dig att arrangera maten, vrid och vänd på fatet för att se från vilket håll maten gör sig bäst. Tänk på att örter och salladsblad snabbt blir trötta, så se till att byta ut dem om de slokar. Jag rekommenderar att du börjar med att ställa iordning ditt set med en ”dummy” (en tallrik med något annat på, t ex några brödskivor, några salladsblad etc) för att testa olika kompositioner. Bestäm var du ska stå, vilken vinkel du ska ha och modifiera ljuset så att du vet om du t ex behöver använda en reflexskärm eller om du ska sätta upp en gardin framför fönstret/ljuset. När du är nöjd med vinkel, ljus och komposition kan du ställa dit den riktiga maten.

┬®Erika Lide╠ün_dessert_7396_pp.jpg

Det är ofta fint att fotografera mat som inte ser helt perfekt ut, som att någon redan börjat äta – det ger en känsla av ögonblicksbild. Men jag brukar alltid ta några bilder innan också, för det går ju inte att gå tillbaka i efterhand.

┬®Erika Lide matfoto8.jpg

Men för att skapa en matbild behövs mer än bara maten. Maten måste befinna sig i en miljö, för det är den som tillsammans med ljuset gör stämningen i bilden. Titta på de här två bilderna; det är samma typ av motiv men med helt olika stämning. Här spelar stylingen (och framförallt då den valda färgskalan) väldigt stor roll för vilken känsla bilden förmedlar.

┬®Erika Lide matfoto9.jpg

Även om du gillar att fota närbilder på mat behövs nästan alltid något mer än fatet den står på. Vissa har miljöer i sitt hem som passar bra som bakgrunder, men risken är stor att bilderna efter ett tag börjar se ungefär likadana ut. Samma ljus, samma plats och samma rekvisita. För att variera sig är det bra att bygga upp egna miljöer med hjälp av olika slags rekvisita. Jag vill helst skapa bilder med olika uttryck och har under åren samlat på mig ett gediget rekvisitaförråd med allt från porslin, glas, besick, bordsskivor, dukar etc. De bästa fynden görs på loppisar och seccondhandbutiker – det är billigt och chansen finns att du hittar riktigt unika prylar.

┬®Erika Lide matfoto10.jpg

För att få till riktigt lyckade matbilder är det alltså viktigt att tänka på helheten, dvs vinkel, ljus och styling. Utgå från maten och fundera på hur den ska presenteras. Om du t ex ska fotografera en moules frites kanske en lantlig och rustik känsla med patinerade skärbrädor och kökshanddukar i lite dämpade färger passa bra. Är det tårtan till barnkalaset som ska förevigas kanske det passar bättre med glada färger, och då kan vimplar och glas med randiga sugrör vara fina att ställa fram bredvid tårtfatet. Eller som här, när sommarens rabarbermojjitos dukas upp på en färgglad bricka där en pastellfärgad duk, limehalvor och blommor förstärker festkänslan.

┬®Erika Lide╠ün_grannfest_0582_lev.jpg

Utrustning

Kamera

Jag fotograferar det mesta med min Canon EOS 5D Mark III. Favoritobjektivet är mitt Canon EF 100mm/2,8 Macro USM, men för flatlays är normalobjektiv bättre. Det är främst tre egenskaper jag vill att ett objektiv för matbilder ska ha: det ska vara skarpt, det ska ha bra närgräns och det måste vara ljusstarkt. Med andra ord måste detaljerna bli skarpa, jag vill kunna gå riktigt nära och det ska gå att få till ett kort skärpedjup. Jag använder nästan aldrig vidvinkelobjektiv när jag fotograferar mat, det händer i princip bara om jag ska fota ett större utsnitt som t ex en extremt stor flatlay (ett uppdukat matbord, en buffé, en picknickfilt etc).

Ibland, när jag gör jobb som ska dras upp riktigt stort i tryck, använder jag en mellanformatskamera med ett Phase One bakstycke för att få riktigt stora filer. Jag tycker dock att det blir för klumpigt och svårarbetat när jag är ute på location. Jag gillar hur min Canon EOS 5D Mark III känns i handen, men för en del kan nog även den upplevas rätt tung. Så om du har en enklare systemkamera och vill ta ditt matfotograferande till nästa nivå kan Canon EOS R6 vara ett bra alternativ. En snabb, kompakt och betydligt lättare kamera med vinklingsbar skärm, vilket underlättar vid fotografering från knepiga vinklar. Dessutom har den utökad ISO- känslighet, vilket innebär att du kan fota i riktigt usla ljusförhållanden – en grym egenskap om du föredrar att använda naturligt ljus.

Förutom kameran är ett stativ med bra kulled det jag inte skulle klara mig utan vid fotograferingar. Om jag fotograferar i studio använder jag ett pelarstativ på hjul som kan hissas upp flera meter och fortfarande stå stadigt, och som har en arm för att det ska vara lätt att fotografera flatlays. Är jag ute på location har jag ett lättare stativ som jag sätter en extern arm på vid behov. Det finns idag gott om stativ med inbyggd arm och det är något som jag verkligen kan rekommendera. Jag använder även en sandsäck som tyngd på mitt stativ om jag använder armen eller om jag fäller ut benen till högsta läget. Det gör stativet stadigare och har räddat mig från olyckor många gånger.

Ljus

När jag fotograferar i studio använder jag mina Profotoblixtar. Till dem använder jag olika ljusformare (paraplyer, softboxar, reflektorer, raster mm) beroende på vilket slags ljus jag vill skapa. Ibland får blixtarna hänga med ut på location, men ibland händer det att jag istället använder min Speedlite 580ex. Som jag nämnde tidigare sätter jag den aldrig direkt på kameran, så för att den ska synka med kameran använder jag Quadralite Navigator X-kit för Canon. På så sätt kan jag fixa ett mjukt och naturligt ljus med enkla medel, genom att antingen studsa ljuset mot en vägg, en reflexskärm, i ett paraply eller diffusera det med ett duschdrapperi. Det går också att använda mindre, smidigare ljusformare som MagMods kit. De ger ett på samma gång diffuserat som riktat ljus och som passar bra för mer actionfyllda matbilder från köket t ex när kocken rör i en gryta, händer som hackar lök etc. För att mäta ljuset har jag en ljusmätare som mäter direkt, indirekt och blixtljus.

Arbetsflöde

Det händer att jag fotograferar med minneskort, framförallt om jag är på location och måste kunna röra mig smidigt. Annars brukar jag koppla min kamera till min dator, en MacBookPro 15”, och fotografera direkt in i den genom ett program som heter Capture One. Jag fotograferar alltid i RAW-format och gör först vissa justeringar i Capture One innan jag framkallar bilden och tar in den till Photoshop för vidare bildbearbetning. Fördelen med att fotografera direkt in i kameran är att jag kan titta på bilden direkt på skärmen. Jag kan även zooma in på detaljer och se om skärpan ligger exakt där jag vill ha den eller om det finns något skräp som bör tas bort osv. Jag kan också testa olika beskärningar, vilket är superbra om det t ex är en kund som vill kunna använda bilden i olika format. Dessutom är det jätteskönt att kunna styra kameran från datorn.

Bilder och text av Erika Lidén