Auto Chinon 50mm f/1,7

Uuuuuhhh, sätta en Chinon optik på en GFX? Vi får se...

P5210017.jpg

Här har jag satt den på en Fujifilm GFX via en Kipon adapter. Vill du se hur bilderna blir i småbildsformat, eller fullformat som det ofta kallas idag, så beskär du ner bilderna till 6768x4512 pixel. Inte ändra storlek bilden utan ändra storlek på arbetsytan.

 

C50-17k.jpg

Chinon 50/1,7. Ungefär samma nivå som Ricoh 50/2. Bättre än väntat men på full öppning är det inte bra, men på den tiden var typ inget objektiv bra på full öppning. Inte som det är idag. Alls. Vi går vidare och bländar ner. Tagen i mellanformat.

 

C50-56k.jpg

Chinon 50/1,7 på f/5,6. Återigen i samma nivå som Ricoh. Återigen bättre än förväntat. Både Ricoh och Chinon tillhörde B-laget, men många av deras objektiv kan mäta sig med de fem stora på den tiden. Kanske behöver skriva att de fem stora på 70-90-talet var Nikon, Canon, Olympus, Pentax och Minolta. Tagen i mellanformat.

 

Chinon 50-1,7-5k.jpg

Klicka här för att se bild tagen på f/2 och beskuren till småbild/fullformat >>

Klicka här för att se bild tagen på f/2,8 och beskuren till småbild/fullformat >>

Klicka här för att se bild tagen på f/4 och beskuren till småbild/fullformat >>

Klicka här för att se bild tagen på f/5,6 och beskuren till småbild/fullformat >>

Klicka här för att se bild tagen på f/11 och beskuren till småbild/fullformat >>

Klicka här för att se bild tagen på f/11 i mellanformat >>

Slutsatsen för detta objektiv blir att det var bättre än förväntat då jag trodde det skulle vara riktigt dåligt. Det var helt okej men inte alls i nivå men t ex Nikons motsvarighet. Kommer jag att använda det i framtiden? Nej! Rent mekaniskt så känns fokuseringen fortfarande bra men bländaren har beckat ihop och fungerar inte som den ska längre.

Bild och text: © Thomas Lövgren

2018-11-19