Mamiya-Sekor CS 50mm f/1,7

Mamiya tillverkade både bra objektiv och bra kameror en gång i tiden. Här ska vi titta närmare på det objektiv från 1978 som följde med till Mamiya NC1000S.

P9090121-2.jpg

Här har jag satt den på en Sony A7R III, helt enkelt för att det inte fanns någon adapter till GFX för Mamiya CS-bajonett. Enda redigeringen från RAW till jpg var vinjetteringen. 

 

A7RIIICS50U-1-2.jpg

Bländare f/1,7. Mjukt och inte så skarpt men jag har absolut sett betydligt värre.

 

A7RIIICS50U-2-2.jpg

Bländare f/2,8. Klart mycket bättre. Bra kärpa i mitten. Faller dock mot kanterna.

 

A7RIIICS50U-3-2.jpg

Bländare f/4. Ytterligare bättre. Kantskärpan räcker nog ungefär till för APS-C-format nu.

 

A7RIIICS50U-4-2.jpg

Bländare f/5,6. Bra mittskärpa. Typ okej kantskärpa men det är just kantskärpan som är akilleshälen för detta objektiv.

 

A7RIIICS50U-5-2.jpg

Bländare f/8. Bättre kantskärpa men diffraktionen börjar nu äta upplösning över hela bilden.

 

A7RIIICS50U-6-2.jpg

Bländare f/11. Bättre kantskärpa men diffraktionen äter nu ännu mer upplösning över hela bilden.

 

A7RIIICS50-1-2.jpg

Bländare f/1,7. Mjuk och inte skarp. Typiskt för en 70-80-tals optik på full öppning.

 

A7RIIICS50-2-2.jpg

Bländare f/2.8. Ett stegs nedbländning och pang så sitter skärpan där. Helt klart bra skärpa. Bokehbubblorna börjar anta formen av hexagoner pga den sexbladiga bländaren. Här är det ju bara mittskärpan och bokehn vi tittar på. Vi vet ju redan att kantskärpan är bristfällig.

 

A7RIIICS50-3-2.jpg

Bländare f/4. Mycket bra skärpa.

 

A7RIIICS50-4-2.jpg

Bländare f/5,6 Mycket bra skärpa.

 

A7RIIICS50-5-2.jpg

Bländare f/8. Bra skärpa men diffraktionen börjar nu äta upplösning och att det börjar redan nu på bländare f/8 beror mer på den lilla fullformatssensorn än på själva objektivet.

 

A7RIIICS50-6-2.jpg

Bländare f/11. Ser helt okej ut men diffraktionen äter upplösning. 

Slutsatsen blir att denna optik är lite både och. Den duger absolut till en modern kamera med tanke på mittskärpan men inte alls på kantskärpan. Nu vill man ibland få suddigt runt huvudmotivet och där kan denna optik vara mycket lämplig. Men som allmän optik så rekommenderar jag den inte.

Bild och text: © Thomas Lövgren

2019-10-15