- Captains log
- Quiz
- Omröstningar
- Kameramuseum
- Svenska uppfinningar
- Hur du fotograferar norrsken
- Norrsken, vad är det?
- Fotografera månen
- Du behöver ett L-bracket!
- Nikon Nikkor 24mm f/2,8
- Minolta RF Rokkor 250mm
- TTartisan 100mm f/2,8
- Mamiya SX 50mm f/1,8
- Tominon 135mm f/4,5
- Krisberedskap 72h väska
- Soligor Dualfocal 28/35mm
- Sigma 90mm f/2,8 DG DN
- Udda objektivmärken
- Julgransbokeh
- Meopta Belar 75mm f/4,5
- Liesegang Coronar 135mm
- Meopta Belar 50mm f/4,5
- Fujinon GF 20-35mm f/4
- Minolta F.Rokkor-QF 200mm
- Rodenstock Ysaron 150mm
- Fujinon-EP 135mm f/5,6
- MTO 1000A
- Novoflex 400mm f/5,6
- Canon 40mm f/2,8 från A35F
- Konica Hexanon 38mm f/2,8
- Minolta Rokkor 38mm f/2,7
- Minolta RF-Rokkor 250mm
- Dr Weth Telestigmar
- Radioaktiva objektiv
- Taronar 45mm f/1,8
- Svalbard: Longyearbyen
- Svalbard: Pyramiden
- Svalbard: Gruva 7
- MC TeleZenitar-M 135mm
- MC APO TeleZenitar 135mm
- Rom 2022: Altre immagini
- Rom 2022: Piramide di Caio
- Rom 2022: Villa d'Este
- Rom 2022: La stravaganza
- Canon 50mm f/1,2 LTM
- Carl Zeiss Tessar 115mm f/3,5
- Zeiss-Opton Sonnar 85mm
- Carl Zeiss Jena Sonnar 50mm
- Carl Zeiss Planar 35mm f/3,5
- Canon 85mm f/1,5 LTM
- Minolta MD 35-70mm f/3,5
- Minolta MD 35mm f/2,8
- SL-Angulon 35mm f/2,8
- Minolta MC 100mm f/2,5
- Piesker & Co 250/5,5
- Mamiya C 210mm f/4
- Mamiya C 300mm f/5,6
- Mamiya C 500mm f/8
- Pentax-A 645 600/5,6 ED IF
- TTArtisan 50mm f/0,95
- Hasselblad 45mm f/4 (Xpan)
- Nikkor-S 50mm f/1,4
- ALPA-Tele-Xenar 90mm f/3,5
- ALPA Alitar 180mm f/4,5
- Fujinon L 50mm f/2,8
- Fujinon L 50mm f/2
- PA-Curtagon 35mm f/4
- Topcor 135mm f/4
- Miranda EC 50mm f/3,5
- Soligor 50mm f/1,9
- Miranda EC 50mm f/1,8
- UV Topcor 50mm f/2
- Miranda EC 50mm f/1,4
- UV Topcor 35mm f/3,5
- UV Topcor 28mm f/4
- Miranda EC 135mm f/2,8
- Miranda 50mm f/1,8
- Topcor 28mm f/2,8
- Aetna Rokunar 135mm f/2,8
- Alla Helios-44 mot varandra
- Nikkor 35mm f/2
- Angenieux Alfitar 90mm f/2,5
- Kern-Switar 50mm f/1,8
- ALPA-Curtagon 35mm f/2,8
- Olympus G Zuiko 42mm f/1,8
- Olympus OM 55mm f/1,2
- Oshiro 35mm f/2
- Jupiter-11 135mm f/4
- Soligor C/D 35mm f/2
- A.Schacht Ulm 50mm f/1,8
- Soligor C/D 200mm f/2,8
- Olympus OM 35mm f/2
- Nikkor 300mm f/4,5
- Tokina 500mm f/8
- Pentax Takumar 135mm f/2,5
- Olika typer av bokeh
- Pentax Takumar 135mm f/2,5
- Agfa (Chinon) 50mm f/1,4
- Agfa (Chinon) 50mm f/1,9
- Canon FDn 35mm f/2,8
- Canon FDn 28mm f/2,8
- Canon FD 24mm f/2,8
- Ricoh 50mm f/2
- Leica Telyt-R 250mm f/4
- Leica Elmar-R 180mm f/4
- Leica Elmarit-R 135mm f/2,8
- Leica Summicron-R 90mm f/2
- Leica Elmarit 100mm f/2,8
- Leica Macro-Elmarit-R 60mm f/2,8
- Leica Elmarit-R 35mm f/2,8
- Nikkor 105mm f/1,8
- Nikkor-PC 105mm f/2,5
- Voigtländer Septon 50mm f/2
- Super-Dynarex 135mm f/4
- Skopagon 40mm f/2
- Color-Skopar X 50mm f/2,8
- Barndomsfärger
- Lista Rollei & Mamiya objektiv
- SMC Pentax-M 85mm f/2
- Rikenon 55mm f/1,4
- Konica AR 50mm f/1,4
- Iscotar 50mm f/2,8
- Edixa-Xenon 50mm f/1,9
- EBC Fujinon-T 200mm f/4,5
- Carl Zeiss Tessar 50mm f/2,8
- Carl Zeiss Tessar 50mm f/2,8
- Contarex objektivlista
- Olympus OM 50mm f/3,5
- Carl Zeiss Skoparex 35mm f/3,4
- Alpa-tele-Xenar 135mm f/3,5
- Chiyoda Kogaku 50mm f/2
- Macro-Takumar 50mm f/4
- Jupiter-12 35mm f/2,8
- Carl Zeiss Sonnar 50mm f/2
- Jupiter-8M 53mm f/2
- Voigtländer Skopar 25mm f/4
- Jupiter-8 50mm f/2
- Carl Zeiss Sonnar 135mm f/3,5
- EBC Fujinon 50mm f/1,4
- Takumar 200mm f/3,5
- Industar 50mm f/3,5 M39
- Zeiss-Opton Sonnar 50mm f/1,5
- MOG Domiplan 50mm f/2,8
- Canon FD 200mm f/2,8 S.S.C.
- SMC Pentax-M 35mm f/2
- EBC Fujinon 100mm f/2,8
- Konica Hexanon AR 200mm f/3,5
- Zeiss Sonnar 50mm f/1,5
- Canon FD 35mm f/2 konkav
- Yashica ML 15mm f/2,8
- Will-Wetzlar 150mm f/3,0
- Hemförråd
- Ludwig Bertele
- aus Jena 135mm f/4
- Leitz Colorplan 90mm f/2,5
- Carl Zeiss Sonnar 100mm f/3,5
- Yashinon-DX 50mm f/1,4
- Redigering
- Minolta M-Rokkor 40mm f/2
- Konica Hexanon AR 85mm f/1,8
- Pannkakor
- Nikkor GN 45mm f/2,8
- Lensball inne
- Lensball ute
- Fotografera rök del 2
- Chinon 45mm f/2,8 Pancake
- Yashica ML 100mm f/3,5
- Corona 75mm f/3,5
- El-Nikkor 105mm f/5,6
- El-Nikkor 75mm f/4
- Agfa Magnolar 105mm f/4,5
- Rolleinar MC 55mm f/1,4
- Rollei HFT Planar 50/1,8
- Helios ursprung
- Fotografera rök
- Mamiya-Sekor E 28mm f/2,8
- Zeiss Sonnar 90mm f/2,8
- Zeiss Biogon 28mm f/2,8
- Zeiss Planar 100mm f/2
- Soligor 135mm f/2
- APO-Lanthar 50mm f/2
- Olympus OM 50mm f/1,4
- Canon FDn 50mm f/2
- Mamiya CS 200mm f/3,5
- Olympus 85mm f/2
- Helios-44 58mm f/2 M39
- Chinon 135mm f/2,8
- Albinar 135mm f/2,8
- Makinon 28mm f/2,8
- Carl Zeiss Flektogon 35mm f/2,4
- Carl Zeiss Pancolar 50mm f/1,8
- Rom 2020
- Olympus OM 200mm f/4
- Olympus OM 200mm f/5
- Mamiya-Sekor C 80mm f/4 Macro
- Mamiya-Sekor C 150mm f/3,5
- Xenar 50mm f/3,5
- Olympus OM 50mm f/1,2
- Olympus OM 40mm f/2
- Vega 12B 90mm f/2,8
- Viggenkameran
- Lek med UV-ljus, del 2
- Lek med UV-ljus, del 1
- Jag sågar en optik
- Olympus OM 300mm f/4,5
- Primotar 135mm f/3,5
- Olympus OM 180mm f/2,8
- Volna 80mm f/2,8
- MOG Primoplan 58mm f/1,9
- Yashica ML 55mm f/4 Macro
- Vivitar S1 90mm f/2,5
- Mamiya-Sekor C 80mm f/1,9
- Canon FDn 50mm f/1,2L
- Micro-Nikkor 55mm f/3,5
- Canon FDn 50mm f/3,5 Macro
- Canon FDn 135mm f/2,8
- Canon FDn 85mm f/1,8
- Olympus OM 135mm f/2,8
- Olympus OM 135mm f/3,5
- Konica AR 50mm f/1,7
- Tamron 300mm f/5,6 äldre
- Tamron SP 90mm f/2,5
- Tamron 105mm f/2,5
- Rokkor QF 50mm f/3,5
- Mamiya-sekor ES 135mm f/2,8
- Konica AR 55mm f/3,5 Macro
- Minolta QF 200mm f/3,5
- Ennalyt 135mm f/2,8
- Pressman 135mm f/2,8
- Olympus 100mm f/2,8
- Konica AR 50mm f/1,8
- Konica AR 135mm f/3,5
- Konica AR 200mm f/4
- Kilfitt Kilar 40mm f/2,8
- Canon FL 55mm f/1,2
- Canon FL 50mm f/1,4
- Yashica ML 42-75mm
- Carl Zeiss Jena Biotar 58mm f/2
- Takumar 55mm f/2,2
- Minolta PF 58mm f/1,4
- Mamiya-Sekor SX 105/2,8
- Rokkor QE 100mm f/3,5
- Yashinon 50mm f/2
- Pentax SMC Takumar 105mm f/2,8
- Mamiya-Sekor CS 50mm f/1,7
- Prinz Galaxy 200mm f/4,5
- Pentax Super-Takumar 200mm f/4
- Curtagon 35mm f/2,8
- Pentax Super-Takumar 85mm f/1,9
- Konica Hexanon AR 40mm f/1,8
- Konica Hexanon 52mm f/1,8
- Heliar 50mm f/3,5 på Sony A7R III
- Minolta 90mm f/4 på Sony A7R III
- Summilux 50mm f/1,4 på A7R III
- Ultron 35mm f/1,7 på Sony A7R III
- Super-Elmar 21mm f/3,4 på A7R III
- Nokton 50mm f/1,2 på A7R III
- Noctilux 50mm f/0,95 på A7R III
- Leitz Dimaron 100mm f/2,8
- Leitz Wetzlar Hektor 85mm f/2,8
- Leitz Elmaron 150mm f/2,8
- Leitz Elmaron 150mm f/2,8 (old)
- Leitz Wetzlar 200mm
- Leitz Wetzlar Elmaron 250mm f/4
- Will Wetzlar Wilon 75mm fmm f/4,5
- Yashica ML 135mm f/2,8 c
- Tamron 135mm f/2,8
- Yashica ML 35mm f/2,8
- Tamron 300mm f/5,6
- Yashica DSB 50mm f/1,9
- Leica Telyt 400mm f/6,8
- Soligor 55mm f/2,8 Macro
- Tokyo Koki 135mm f/3,5
- Tele-Tanar 135mm f/3,5
- Leica Elmar 9cm f/4 (ren)
- Leica Elmar 9cm f/4 (dis)
- Sankyo Komura 200mm f/3,5
- Leitz Focotar 50mm f/4,5
- Orestegor 200mm f/4
- Yashinon-DX 200mm f/4
- Yashinon-DX 135mm f/2,8
- Grönland 2019: Ilulissat
- Grönland 2019: Nuuk
- Island 2019
- Canon FD 100mm f/2,8 S.S.C.
- Canon FDn 135mm f/3,5
- Leica Summicron-R 50mm f/2
- Leica Summicron-R 50mm f/2 old
- Leica Summilux-R 50mm f/1,4
- Leica Noctilux 50mm f/0,95
- Canon FL 50mm f/1,8 (sen)
- Canon FL 50mm f/1,8 (mellan)
- Canon FL 50mm f/1,8 (tidig)
- Leica Summarit 90mm f/2,5
- Minolta MC 50mm f/1,7
- Minolta M-Rokkor 90mm f/4
- Canon FDn 50mm f/1,8
- Minolta PE 200mm f/4,5
- Soligor 50mm f/1,8
- Minolta MD 45mm f/2
- Leica Elmarit-R 28mm f/2,8
- Canon FD 50mm f/1,4
- Leica Hector 135mm f/4,5
- Minolta MD 50mm f/2
- El-Nikkor 50mm f/2,8
- El-Nikkor 50mm f/4
- Angulon 120mm f/6,8
- Durst Neotaron 75mm f/4,5
- Alto 80mm f/4,5
- P. Angenieux Paris 88mm f/4,5
- Kowa 90mm f/4,5
- Rodenstock Eurygon 40mm f/4
- Canon FDn 50mm f/1,4
- Soligor C/D 135mm f/2,8
- Formula 5 135mm f/2,8
- Minolta MDn 50mm f/1,7
- Canon R 50mm f/1,8
- Yashica ML 50mm f/1,4
- Yashica ML 50mm f/1,7
- Yashica ML 50mm f/1,9
- Yashica ML 50mm f/2
- Fujinon 35mm f/2,8
- Prakticar 135mm f/2,8
- Prakticar 50mm f/1,8
- Prakticar 50mm f/2,4
- Prakticar 28mm f/2,8
- Rom 2019
- Carl Zeiss Planar 50mm f/1,7
- Carl Zeiss Planar 50mm f/1,4
- Nikkor 135mm f/2,8
- Nikon E 135mm f/2,8
- SMC Pentax-M 50mm f/4 Macro
- SMC Pentax-M 28mm f/3,5
- Fujinon GF 63mm f/2,8 R WR
- Zenzanon 75mm f/2,8
- X-Fujinon 50mm f/1,6
- X-Fujinon 50mm f/1,9
- X-Fujinon 55mm f/2,2
- Jupiter-9 85mm f/2
- Zeiss Tessar 45mm f/2,8
- Bangkok 2019
- Hasselblad 80mm f/2,8
- Yashinon 5,5cm f/1,8
- Filmformat
- Sagrada Familia
- Färöarna 2018
- Berlin 2018
- Paris 2018
- Olympus 50mm f/1,8
- Takumar 50mm f/1,4
- Takumar 120mm f/2,8
- Rodenstock 135mm f/4
- Industar-50-2 50mm f/3,5
- Helios-40-2 85mm f/1,5
- Pentax 50mm f/1,4
- Nikkor 50mm f/1,4
- Nikkor 105mm f/2,5
- Nikkor 180mm f/2,8
- Cosina 40mm f/2,5
- Laowa 25mm f/2,8 2,5-5x
- Chinon 50mm f/1,7
- SMC Pentax-M 40mm f/2,8
- SMC Pentax-M 50mm f/2
- Angenieux 70-210mm f3,5
- Nikkor 50mm f/1,8
- Nikkor 50mm f/2
- Nikon E 50mm f/1,8
- Nikkor-H 28mm f/3,5
- Nikkor-O 35mm f/2
- Meyer-Optik-Görlitz
- Nikkor 85mm f/2
- Nikon E 100mm f/2,8
- Nikon AF 55mm f/2,8
- MOG Triopolan 100mm f/2,8 (New)
- MOG Trioplan 100mm f/2,8 (old)
- MOG Telemegor 180mm f/5,5 V
- MOG Telemegor 250mm f/5,5
- Volna 50mm f/2,8
- Zeiss Tessar 50mm f/2,8 T
- Zeiss Tessar 50mm f/2,8
- E. Ludwig 50mm f/2,9
- Steinheil 50mm f/2,8
- Pentacon 50mm f/1,8
- Fujinon 55mm f/2,2
- Helios-44 58mm f/2
- Helios-44M 58mm f/2
- Helios-44M-4 58mm f/2
- Olympus OM 180mm f/2,8
- Pentax 6x7 200mm f/4
- GFX + PK
- Carl Zeiss 85mm f/2,8
- Bokina
- Mamiya-Sekor EF 50mm f/1,7
- Mamiya-Sekor E 135/3,5
- Pentax 6x7 55mm f/4
- Voigtländer Heliar 50mm f/3,5
- Etthundratrettiofemmor
- Auto 110
- Bokehbubblor
- Tyskland 2017
- Hemliga svenska rum: Öja
- Tokyo 2017
- Island 2017
- Hawaii 2017
- Nikon 1917-2017
- Canon 1933 - 2017
- Norge 2016
- Rom 2015
- Island 2015
- Världens ljusstarkaste objektiv
- Övergivna rum
- The memory remains
- Leica M på Sony A7
- Kutens bensin
- Tingstäde fästning
- Billiga närbilder
- Att fotografera med bälg
- Italien 2013: San Marino
- Italien 2013: Florens
- Italien 2013: Garda
- Italien 2013: Lamborghini
- Italien 2013: Ducati
- Italien 2013: Ferrari
- Italien 2013: Italia
- Irland 2013
- Photoshoot 2013
- Dubbelåtta
- CCTV-optik del 2 av 2
- CCTV-optik del 1 av 2
- Gotland 2013 del 3 av 3
- Gotland 2013 del 2 av 3
- Gotland 2013 del 1 av 3
- Tamron 90mm - bilder
- Wien 2013
- Helsinki 2012
- Olofsfors bruk
- Budapest 2012
- Kollaps
- Ducati
- Guide till Leica M-optik
- Udda, fula och snygga
- Nitton minuter
- Biggles
- Airshow Skellefteå 2011
- Först i Sverige
- Rom 2011
- Nikon D3
- Vilse i min trädgård
- Vilse i hösten
- Scotland 2010
- Budapest 2010
- Canada 2010
- Scotland 2009
- Med 300mm ute i hösten
- Bokeh (2009)
- Star wars
- Tre gringos ute i hösten
- Med Nikon i Japan 2008
- Soligor får ej publiceras
- Bokehparty
Fotografera månen
Här ska du få tydliga tekniska råd men också se exempel på olika typer av månbilder. Månen är verkligen vacker och är ett spännande motiv. Dels att månen går från fullmåne till en liten skära men också att du kan använda den som både huvudmotiv eller som rekvisita i din landskapsfotografering.
Denna bild tog jag 2024 med en Fujifilm GFX 100S II + Fujinon GF 500mm f/5,6. Bilden är självklart kraftigt beskuren. Här valde jag att behålla den lite gulaktiga färgen på månen som jordens atmosfär gav vid fototillfället. Jag valde att exponera och redigera bilden enbart efter ljuset på månen för att få en känsla av den mörka och kalla rymden. Egentligen så var himlen mer blå och lite ljusare medan själva månen var exakt som den ser ut på bilden.
Det tekniska
Tänk på detta när du tar en bild av månen så kommer du att få fantastiska bilder!
- Använd ett så stort teleobjektiv som du har tillgång till på din kamera.
- Använd ett bra stativ.
- Använd ett självutlösare eller fjärrutlösare för att undvika skakningsoskärpa.
- Använd en exponeringstid på minst 1/200s för att månen ska bli riktigt skarp.
- Använd gärna spotmätning om din kamera har det. Månen är extremt mycket ljusare än sin omgivning.
- Saknar din kamera spotmätning så exponeringskompensera tills du får en bra exponering på månen.
- Om du har ett bra objektiv så använd full öppning eller ett stegs nedbländning för att inte få så högt ISO.
- Om du har ett objektiv som inte är skarpt på full öppning så blända ner det ett eller fler steg tills objektivet ger en bra skärpa.
- Fotografera i RAW.
Självklart så går det att ta bra bilder på fri hand om du har ett objektiv med bra bildstabilisering och/eller ett kamerahus med bra bildstabilisering, och att du har en snabb slutartid. Det är ändå optimalt med stativ och självutlösare. Det finns hemsidor som föreslår exponeringstider på 1/15s och andra föreslår att du ska blända ner ända till f/11-22. Ignorera dessa då 1/15s ger inte en bra skärpa för att månen hinner förflytta sig på himlen under denna exponeringstid. Från bländare f/11 så får du oftast problem med diffraktion och f/16 - f/22 ger påtagligt sämre skärpa. Lustigt nog så vissa sidor som rekommenderar 1/125s och f/11 har tagit sina bilder på 1/250s och f/2,8. Ett bra modernt objektiv är skarpt och utan kromatisk aberration på full öppning. Möjligtvis kan du behöva blända ner ett bländarsteg. I regel så är det mest kantskärpan som ökar vid ett eller ett par stegs nedbländning och kantskärpan är helt ointressant för du kommer troligen att behöva beskära bilden en del då de flesta av oss inte har typ 3000mm objektiv utan mer kanske kring 200-600mm som mest. Prova dig fram. Ta bilder vid full öppning och sedan med ett eller två stegs nedbländning så ser du vad just ditt objektiv kan prestera. Jag rekommenderar också att ta flera olika exponeringar med t ex -1, -2 och -3 stegs underexponering så får du alternativ när du ska redigera dina bilder sedan.
Ju högre upp månen är desto mindre atmosfär behöver du fotografera genom och det ger skarpare bilder. När månen kliver över horisonten så ser du liknande värmedallring, det vet de flesta hur det ser ut, och det ger självklart sämre skärpa. Men skärpa är inte allt utan du kan ta riktigt mysiga bilder när månen ligger lågt också.
Denna bild tog jag 2020 och är tagen med Fujifilm GFX 100 + Fujinon GF 250mm f/4 + 1,4x teleconverter. Även här är bilden kraftigt beskuren. Här har jag utgått från hur verkligheten såg ut. Det blir väldigt stor exponeringsskillnad mellan månen och dess omgivning så det hjälper verkligen med en bildsensor som har stor dynamik. Med lite moln med i bilden så blir det en fin stämning.
Denna bild tog jag 2024 med en Fujifilm GFX 100S II + Fujinon GF 500mm f/5,6 på full öppning, 1/170s och ISO 12800. En supermåne kliver upp bakom horisonten. Bilden är självklart beskuren. Färgerna är precis som de var i verkligheten.
Vid månförmörkelser brukar månen kallas för blodmåne. En månförmörkelse är när jordens skugga täcker hela eller delar av en fullmåne. Denna röda färg uppstår genom att under månförmörkelse böjs det röda ljuset som passerar genom jordens atmosfär mot månen, medan det blå ljuset filtreras bort. Därför får månen ett blekrött sken under förmörkelsen. För att kunna se månförmörkelsen måste man vara på nattsidan av jorden när månen passerar genom jordens skugga. Bilden tog jag 2019 med en Fujifilm GFX 50S + SMC Pentax-A 645 600mm f/5,6. Bilden blev inte bra, troligen för att objektivet inte var skarpt nog eller att det tecknar röda spektrat i lite annat skärpeplan. Objektivet är sålt sedan flera år så det är ändå historia. Jag hoppas få ta en ny bild av en blodmåne framöver.
Sedan kan man ju använda månen på andra sätt i bilden. Det är som vanligt endast fantasin som sätter gränserna. Denna bild tog jag 2017 med en Leica SL + APO-Vario-Elmarit 90-280mm f/2,8-4.
Om man exponerar efter skuggsidan på månen så får man en sån här intressant bild. Vid normal exponering så hade man endast sett en månskära. Molnen befinner sig självklart i vår atmosfär men det ser ut som månen vilar mjukt på molnen. Jag tog denna bild 2015 med en Olympus E-M1.
Den måne som vi kallar för månen är ju egentligen lite för stor för att vara en måne utan är snarare en dvärgplanet. Det beror på hur vetenskapsmännen känner för att bedöma var gränsen går. Jordens andra "måne" är Cruithne men det finns tre liknande till: 2000PH5, 2000WN10 och 2002AA29. Går man ner i storlek så har vi kring 18000 små "månar". Så har vi 1, 5 eller 18000 månar eller ingen måne? Bra fråga, det beror på var kraven går för planet, måne och asteroid. Generellt tänker vi oss ändå en enda måne och den har det fantasifulla namnet: Månen.
Månen är på ett sätt en stor och rätt dålig spegel, för månen lyser ju inte som alla vet, det är solen som lyser på den och den reflekterar ljuset tillbaka mot oss. Jorden gör likadant mot månen. Men vilken reflekterar mer ljus? Det gör definitivt jorden. Månen är nämligen väldigt mörkgrå till färgen. När vi ändå är inne på förvirrande saker som ändå är fakta, så vilken färg är solen? Gul? Vit? Nope, den är faktiskt svagt turkos. Ska vi gå ännu längre? Vatten då? Blått? Grönt? Ingen färg alls? Vatten är svagt blått. Nu räcker det med förvirrande fakta. Det vi nog alla är överens om är att månen är otroligt vacker.
Jag önskar dig lycka till med din fotografering av månen!
Bild och text: © Thomas Lövgren
2024-08-16