Helsinki

Helsinki, eller kanske ska säga Helsingfors, är en mångfacetterad stad. Det finns gamla utsmyckade och mycket vackra byggnader blandade med asfula sovjetliknande byggnader. Och naturligtvis allt däremellan. Visst har många huvudstäder sådan blandning, men på något sätt så märks det tydligare just i Helsingfors. Vill redan nu säga att jag tycker att det är en trevlig och spännande stad, så den finne som läser detta kan nu stoppa tillbaka kniven :)

Låt oss titta på lite bilder. Klicka på dem för att se dem i full skärm. Alla bilder är förminskade i CS6 till 1900 pixel. Alla bilder är tagna med Olympus OM-D med antingen Panasonic 7-14mm eller Olympus 75mm. Det är rätt självklart vilken optik som är använd så det skriver jag inte ut på varje bild. All vinjettering är naturligtvis ditlagd i efterhand.

5.jpg

Senaatintori, Senatstorget är en av Helsingfors mäktigaste platser, här ser du domkyrkan som byggdes 1818-1852. Hela torget är en allegori för den religiösa, politiska, vetenskapliga och kommersiella makten.

 

6.jpg

Tanken slog mig hur bilden skulle se ut utan människor, så det var läge att testa Photoshops smarta lagningspensel. Den funktionen har trollat bort 95% av alla människor i bilden. Snabbt, enkelt och tillräckligt bra. Jag kunde gjort det bättre men då skulle det bli mer handpåläggning än de minuter jag la ner på detta. Arkitekt var Carl Ludvig Engel.

 

7.jpg

Успенский собор, Uspenskin katedraali, Uspenskijkatedralen är huvudkyrka för Finska ortodoxa kyrkan. Färdigställdes 1868. Katedralen är väst och nordeuropas största ortodoxa kyrka. Arkitekten var ryske Alexej Gornostajev.

 

2.jpg

Bild tagen i den gamla saluhallen som byggdes 1889. Arkitekt var Gustaf Nyström. Den totalrenoverades 1998-1999.

 

1.jpg

Bild tagen i den botaniska trädgården som ligger i Helsingfors centrala delar. Denna bild är ihopsatt av två för att kunna nå det omöjliga skärpedjupet. Bländar jag ner till mindre bländare än 8 så tappar jag för mycket bildkvalitet. Det var då i detta fall bättre att ta två bilder med olika fokuseringar och lägga ihop dem. Jag behöll vidvinkeleffekten med krökt horisont bara för att denna känsla i bilden.

 

3.jpg

Som jag sa så är stora delar av Helsingfors i vad jag skulle kalla sovjetisk design. Grått, kantigt och asfult. Så låt oss lämna det och återgå till vackra byggnader...

 

9.jpg

Inte snålt på detaljer...

 

8.jpg

Angry Birds är en Finsk idé och det märks... finns till och med Angry Birdsbutiker...

 

14.jpg

En konstverksballong eller vad man nu ska kalla det, fotograferat underifrån rakt upp.

 

11.jpg

Detta är faktiskt en kyrka, trodde att det var någon form av borg innan jag kom fram.

 

15.jpg

Jag tyckte ugglan var så söt där uppe...

 

13.jpg

Samma byggnad som övre bilden... coolaste vattenutloppen jag sett...

 

12.jpg

Vi gick förbi en antikaffär och jag sa att här vill jag gå in, varpå min fru nästan svimmade. Jag avskyr antikaffärer nästan lika mycket som dansbandsmusik. När hon sedan såg att det stod audio och foto så förstod hon varför... det fanns mycket inom både foto och audio, och båda var helt galet högt prissatt... men det var nostalgiskt... jag älskar gamla rullbandspelare... inget som är lönt använda längre, men de är fina att se på... nej, jag har ingen längre... fast det hade varit snyggt i vardagsrummet...

 

10.jpg

Centralstationens klocktorn. Det har skett flera olyckor på Helsingfors järnvägsstation under åren. Den höga olycksfrekvensen beror delvis på att stationen är en ändstation som ligger 8 meter lägre i höjd över havet än den föregående stationen, Böle järnvägsstation som ligger 3 kilometer norrut.

Den 28 augusti 1926 körde ett posttåg (lok Hv2 674) med full fart in i stationshallen klockan 7:45. 18 personer skadades och fyra av dessa allvarligt. Lokföraren beordrade eldaren att kasta sand framför loket under färden från Fredriksberg (nuvarande Böle station) för att minska hastigheten.

Den 22 oktober 1944 körde ett passagerartåg från Åbo genom bufferten och in i vänthallen. Tåget stannade först halvvägs in i vänthallen. Souvenirkiosken slogs i spillror och fasaden rämnade på en 20 meter lång sträcka.

Den 5 oktober 1990 trängde sig två godsvagnar in i stationshallen och flera andra vagnar pressades ihop på perrongen. Totalt var godståget 665 meter långt och hade 35 vagnar. Vagnarna kom från ett godståg som befann sig i Böle då deras bromsar slutade fungera. Tonvis med frukostflingor och tvättmaskiner vällde ut på perrongen. Ingen kom till skada, eftersom olyckan skedde klockan 4:10 och stationen var stängd. Jag skulle gärna sett övervakningsfilmen när det hände.

Den 4 januari 2010 kolliderade fyra vagnar från ett Intercitytåg med en hotell- och kontorsbyggnad vid järnvägsstationen. På tåget fanns endast tre personer ur tågets personal, men i byggnaden fanns 30–40 personer som fick evakueras. Strax efter olyckan öppnades nästan alla spår igen, men stängdes igen på nytt efter order av Räddningsverket på grund av rasrisk och hölls stängda under förmiddagen. Först den 6 januari förväntades järnvägstrafiken flyta normalt igen.

 

16.jpg

De här grabbarna står utanför järnvägsstationen.

 

Text och bild: © Thomas Lövgren

2012-09-03