Viggenkameran

Vårt största mysterium blev till vår största efterforskning. Vi pratar om Contax SA 137, också namngiven Handkamera 101B. Vi letade runt på internet men kunde inte hitta någonting alls om denna kamera så vi la ut krokar hos både kamerasamlare och hos försvarsmakten. Vi fick fram betydligt mer än väntat. Det blev för oss det mest spännande reportaget i vår serie Fotohistoria. Jag skriver vi för vi var flera som som sökte information om denna kamera i olika forum. Det blev så många bilder och mycket info så att jag valde att göra allt till ett inlägg här i Captain's Log för att rymma allt på ett bra sätt.

P2040529.jpg

Här ser du kameran i fråga. Contax SA 137 eller Handkamera 101B som den också heter. Jag ramlade över den på en auktion av ren slump och jag är mycket glad att kunna få ha denna del av fotohistorien likväl som en del flygvapenhistorien i vår samling.

 

P2060554.jpg

Contax SA 137, en modellbeteckning som jag inte kunde hitta något spår av alls på nätet. Verkligen noll info. Min personliga gissning är att SA står för Swedish Airforce. 

 

P2060549.jpg

Handkamera 101B. Jag tolkar denna information som att den ska vara aktiverad 1986, vilket låter rimligt.

 

P2040525.jpg

Greppet skulle kunna vara en vapen-del. Det ger verkligen den känslan.

 

P2040526.jpg

Flygvapnets handkameror levde hårda liv. Jag undrar om vårt exemplar har fått optiken utbytt för kamerhuset är rätt slitet medan optiken är i mycket bra skick.

 

P2040533.jpg

Sökaren är igenpluggad.

 

P2040534.jpg

Mycket text är svart, antagligen för att inte vara störande.

 

P2040535.jpg

Här ser du mer text som är svartmålad. Det var inte meningen att piloten skulle göra annat än att rikta kameran och trycka av.

 

P2040536.jpg

Här ser du riktskåran som är monterad på kamerans prisma. Med hjälp av denna kunde piloten rikta enligt den och trycka av.

 

P2040522.jpg

Contax gjorde snygga kameror och kombinerat med det högst militära greppet blir kombinationen riktigt cool.

 

P2060557.jpg

En intressant optik från 80-talet. Contax Carl Zeiss Planar 100/2. Den har bländarringen fastlimmad på största bländaröppningen och fokuseringen låst på oändligt. Den fastlimmade bländarringen lär inte gå att göra mågot åt men den låsta fokuserimngen borde gå att låsa upp. Så varför inte prova?

 

IMG_9715.JPG

Jag hade inga planer på att dokumentera detta förehavande men jag tog några minnesbilder med mobilen, så jag använder de bilderna. Jag börjar med att försiktigt ta bort gummiklädseln på fokuseringesringen.

 

IMG_0995.JPG

Då kommer jag åt skruvarna som är fastskruvade i snäckan. Tyvärr så de skruvar som låser fokuseringen är huvudlösa skruvar som inte vill komma tillbaka genom hålet som de en gång skruvades in i. Är det kört eller finns en annan väg?

 

IMG_6586.JPG

Jag provar då att montera isär optiken framifrån.

 

IMG_4138.JPG

Det gick bra och jag kunde få ut yttre fokuseringsringen och därmed komma åt skruvarna.

 

IMG_8234.JPG

Här ser du delarna.

 

IMG_4126.JPG

Här ser du ringen som yttre fokuseringsringen var fastskruvad i och det satt två huvudlösa skruvar som var så inskruvade att de låste fokuseringen. Jag kunde som sagt lätta på dem utifrån men de gick inte att få ut genom hålen men nu är det inga problem att skruva ut dem. Därefter så är det bara att montera tillbaka allt. Det gick både snabbt och enkelt.

 

IMG_5820.JPG

Då återstår problemet med att justera oändligt så att det stämmer med fokuseringsskalan. Här får en GFX 100 med en Kipon adapter sätta inställningen, och det är ändå på denna kombination som optiken kommer att användas.

 

IMG_2695.JPG

När allt stämmer så är det bara att dra åt skruvarna och sätta tillbaka gummiklädseln. Det ska bli rikigt spännande att få prova denna optik på vanliga motiv. Det blir ett eget inlägg om test av den optiken senare.

 

IMG_1839.JPG

Här är en annons från 80-talet.

 

Viggen1.jpg

Vi fick kontakt med en trevlig fd Viggen pilot som heter Thorbjörn Engback. Här ser du honom framför ett Viggenplan.

 

Viggen2.jpg

Thorbjörn Engback tog denna bild med Handkamera 101B ovanför Östergötland. 

Bild: © Thomas Lövgren, © Thorbjörn Engback
Text: © Thomas Lövgren

2020-02-11