Mamiya / Sekor SX 50mm f/1,8

Här har vi ett mycket vanligt objektiv från 1970-talet. Det satt ofta som standardobjekotv på Mamiya DSX 1000 och MSX 1000. Mamiya var kända för sina fina objektiv och nu ska vi vad detta objektiv kan prestera.

DSCF2001.jpg

Här har jag satt objektivet på en Fujifilm GFX 100S via en adapter. Vill du se hur bilderna blir i småbildsformat, eller fullformat som det ofta kallas idag, så beskär du ner bilderna till 9552x6368 pixel. Inte ändra storlek på bilden utan ändra storlek på arbetsytan. Enda redigeringen från RAW till jpg var vinjetteringen. 

 

DSCF9054w.jpg

Bländare f/1,8. Det är en 70-talsoptik så självklart är den inte perfekt på fullöppning, men med det sagt så måste jag ge den kred för att den är förvånansvärt skarp i mitten. Lite mjuk i övrigt och en hel del överstrålning. I kanterna, även beskuren ner till fullformat, så finns en hel astigmatism.

 

DSCF9058w.jpg

Bländare f/8. Det blir ju alltid betydligt bättre resultat när man bländar ner en så pass gammal optik. Mittskärpan är riktigt bra och kantskärpan hyfsad beskuren till fullformat. På mellanformat så tappar den självklart betydligt mer i kantskärpa vilket är att förvänta då objektivet är byggt för fullformat. Objektivet är mycket bra får sin ålder. 

 

DSCF9082w.jpg

Bländare f/1,8. Väldigt mjukt resultat med mycket överstrålning. Behaglig bokeh.

 

DSCF9086w.jpg

Bländare f/8. Mittskärpan ser riktigt bra ut. Inte modernt bra, men definitivt bra. Bokehn blir lite oroligare på grund av den sexbladiga bländaren men ändå inte så att det skär i ögonen. 

Slutsatsen blir att detta var ett mycket bra objektiv för den tiden. Det var inte speciellt dyrt och tillverkades i stor mängd. Ett av de bättre normalobjektiven på 1970-talet. Nu kring 50 år senare så håller den måttet förvånansvärt bra, men jag skulle ändå inte använda det som ett bruksobjektiv då moderna objektiv naturligtvis ändå är överlägsna. En stor eloge till Mamiya som lyckades med detta resultat redan då och dessutom på ett av deras billigaste objektiv.

Bild och text: © Thomas Lövgren

2024-07-11