Kollaps

Jag håller på att testa Nikons nya D800E i verkliga livet. Denna gång fick den komma med på en hojtur. Jag tog med två fantastiska gluggar, 70-200/2,8 och 14-24/2,8, allt i en Boblbee rygga som även har inbyggd ryggskena.

Det är många som bett oss berätta lite mer om hur vi tänker och gör när vi tar bilder, så jag ska försöka berätta lite mer om dessa bilder.

Maj000 15.jpg

I alla fall, på två hjul, bitvis på ett, så hittade jag en gammal lada som kollapsat i vinter. Det kändes som ett spännande motiv. Denna bild är tagen från vägen på 200mm och bländare 2,8. Jag ville åt den där gammaldags känslan i bilden. Kort skärpedjup, svartvitt och pålagd vinjettering fixar det. I och för sig kunde jag lagt på sepia också, men jag var inte på det humöret när jag gjorde bilden i Capture One. Jag har också mörkat ner bilden lite och ökat kontrasten. Svartvita bilder behöver ofta lite extra kontrast för att se bra ut.

 

Maj000 18.jpg

Hela ladan har tippat och ena hörnet har lyfts upp och blottat en gammal kärra. Ser lite ut som en mun. Här var ljuset så besvärligt att jag gjorde två bilder från RAW-bilden, en där kärran var korrekt exponerad och en där det övriga såg bra ut, sedan satte jag ihop dem i Photoshop. Även här 200mm och bländare 2,8 för att få ett minimalt skärpedjup. Eftersom öppningen var osymmetrisk så behövde jag välja att antingen få med hela glipan eller få kärran centrerad i motivet. Bevisligen valde jag det senare eftersom det ger känslan i bilden. Det är kärran som är motivet och inte gapet. Vinjettering ditlagd.

 

Maj000 25.jpg

Jag tog denna bild även utan väskan, men jag ville ge denna fantastiska Boblbee-väska lite uppmärksamhet. Här kan man också lägga till ännu mer vinjettering men jag ville ha en tämligen öppen bild, för i och med att jag behöll färgen i väskan så kommer den automatiskt i fokus i alla fall. 19mm och bländare 13.

 

Maj000 28.jpg

I min fantasi kändes den uppstickande brädan med sina spikar som en kobra som anfaller. Med 14mm och bländare 16 så blir det ett stort skärpedjup. Lite svag vinjettering tillagd för att centrera motivet en aning. Även här har jag använt två bilder för att kunna lätta upp undersidan av brädan som sticker upp.

 

Maj000 47ps.jpg

Ja, du känner igen motivet, men här taget med 14mm och bländare 10. Även här gjorde två bilder med två olika ljus i RAW-programmet för att kunna lätta upp skuggsidan på ett bra sätt. De la jag sedan ihop i Photoshop. Det finns massor av lösningar med vad som oftast kallas HDR. Det finns speciella program, det finns färdiga styrningar redan i Capture One, men många gånger så föredrar jag att göra det med två separata bilder för då kan jag styra olika delar av motivet att få lite mer karaktär i stället för att påverka hela bildens mörka delar.

 

Maj000 44.jpg

Det blir sånt sug i bilden på 14mm. Bländare 10. Ja, återigen har jag använt två bilder för att få ihop exponeringen bra. Jag kunde också använt lokala justeringar i Capture One, men som jag sagt tidigare så gillar jag kontrollen med två bilder istället. Jag lägger helt enkelt den en i ett lager ovanför den andra i Photoshop, sedan suddar jag ut övre bilden så att den undre träder fram. Lite gammaldags att göra så men jag får en exakt kontroll och jag kan styra effekten med flöde och opacitet på suddet.

 

Maj000 50.jpg

200mm, bländare 4. En bild rakt av, i princip inte redigerat nåt alls.

 

Maj000 62.jpg

När jag stod och fotograferade ett annat motiv så kom en sädesärla fram och jag mer eller mindre bara tryckte av. Tyvärr var kameran inställd på -2 steg, jag ställde om kameran och tog en bild med korrekt exponering. Jag kunde också ha styrt till bilden i RAW-programmet, men jag gillade verkligen den mörka bilden, ladan kändes som en del av någon gammal borg. Jag gillade det majestätiska med fågeln på toppen. Jag ljusade dock upp fågeln något...

 

Text och bild: Thomas Lövgren

2012-05-02