- Captains log
- Quiz
- Omröstningar
- Kameramuseum
- Svenska uppfinningar
- Hur du fotograferar norrsken
- Norrsken, vad är det?
- Fotografera månen
- Du behöver ett L-bracket!
- Nikon Nikkor 24mm f/2,8
- Minolta RF Rokkor 250mm
- TTartisan 100mm f/2,8
- Mamiya SX 50mm f/1,8
- Tominon 135mm f/4,5
- Krisberedskap 72h väska
- Soligor Dualfocal 28/35mm
- Sigma 90mm f/2,8 DG DN
- Udda objektivmärken
- Julgransbokeh
- Meopta Belar 75mm f/4,5
- Liesegang Coronar 135mm
- Meopta Belar 50mm f/4,5
- Fujinon GF 20-35mm f/4
- Minolta F.Rokkor-QF 200mm
- Rodenstock Ysaron 150mm
- Fujinon-EP 135mm f/5,6
- MTO 1000A
- Novoflex 400mm f/5,6
- Canon 40mm f/2,8 från A35F
- Konica Hexanon 38mm f/2,8
- Minolta Rokkor 38mm f/2,7
- Minolta RF-Rokkor 250mm
- Dr Weth Telestigmar
- Radioaktiva objektiv
- Taronar 45mm f/1,8
- Svalbard: Longyearbyen
- Svalbard: Pyramiden
- Svalbard: Gruva 7
- MC TeleZenitar-M 135mm
- MC APO TeleZenitar 135mm
- Rom 2022: Altre immagini
- Rom 2022: Piramide di Caio
- Rom 2022: Villa d'Este
- Rom 2022: La stravaganza
- Canon 50mm f/1,2 LTM
- Carl Zeiss Tessar 115mm f/3,5
- Zeiss-Opton Sonnar 85mm
- Carl Zeiss Jena Sonnar 50mm
- Carl Zeiss Planar 35mm f/3,5
- Canon 85mm f/1,5 LTM
- Minolta MD 35-70mm f/3,5
- Minolta MD 35mm f/2,8
- SL-Angulon 35mm f/2,8
- Minolta MC 100mm f/2,5
- Piesker & Co 250/5,5
- Mamiya C 210mm f/4
- Mamiya C 300mm f/5,6
- Mamiya C 500mm f/8
- Pentax-A 645 600/5,6 ED IF
- TTArtisan 50mm f/0,95
- Hasselblad 45mm f/4 (Xpan)
- Nikkor-S 50mm f/1,4
- ALPA-Tele-Xenar 90mm f/3,5
- ALPA Alitar 180mm f/4,5
- Fujinon L 50mm f/2,8
- Fujinon L 50mm f/2
- PA-Curtagon 35mm f/4
- Topcor 135mm f/4
- Miranda EC 50mm f/3,5
- Soligor 50mm f/1,9
- Miranda EC 50mm f/1,8
- UV Topcor 50mm f/2
- Miranda EC 50mm f/1,4
- UV Topcor 35mm f/3,5
- UV Topcor 28mm f/4
- Miranda EC 135mm f/2,8
- Miranda 50mm f/1,8
- Topcor 28mm f/2,8
- Aetna Rokunar 135mm f/2,8
- Alla Helios-44 mot varandra
- Nikkor 35mm f/2
- Angenieux Alfitar 90mm f/2,5
- Kern-Switar 50mm f/1,8
- ALPA-Curtagon 35mm f/2,8
- Olympus G Zuiko 42mm f/1,8
- Olympus OM 55mm f/1,2
- Oshiro 35mm f/2
- Jupiter-11 135mm f/4
- Soligor C/D 35mm f/2
- A.Schacht Ulm 50mm f/1,8
- Soligor C/D 200mm f/2,8
- Olympus OM 35mm f/2
- Nikkor 300mm f/4,5
- Tokina 500mm f/8
- Pentax Takumar 135mm f/2,5
- Olika typer av bokeh
- Pentax Takumar 135mm f/2,5
- Agfa (Chinon) 50mm f/1,4
- Agfa (Chinon) 50mm f/1,9
- Canon FDn 35mm f/2,8
- Canon FDn 28mm f/2,8
- Canon FD 24mm f/2,8
- Ricoh 50mm f/2
- Leica Telyt-R 250mm f/4
- Leica Elmar-R 180mm f/4
- Leica Elmarit-R 135mm f/2,8
- Leica Summicron-R 90mm f/2
- Leica Elmarit 100mm f/2,8
- Leica Macro-Elmarit-R 60mm f/2,8
- Leica Elmarit-R 35mm f/2,8
- Nikkor 105mm f/1,8
- Nikkor-PC 105mm f/2,5
- Voigtländer Septon 50mm f/2
- Super-Dynarex 135mm f/4
- Skopagon 40mm f/2
- Color-Skopar X 50mm f/2,8
- Barndomsfärger
- Lista Rollei & Mamiya objektiv
- SMC Pentax-M 85mm f/2
- Rikenon 55mm f/1,4
- Konica AR 50mm f/1,4
- Iscotar 50mm f/2,8
- Edixa-Xenon 50mm f/1,9
- EBC Fujinon-T 200mm f/4,5
- Carl Zeiss Tessar 50mm f/2,8
- Carl Zeiss Tessar 50mm f/2,8
- Contarex objektivlista
- Olympus OM 50mm f/3,5
- Carl Zeiss Skoparex 35mm f/3,4
- Alpa-tele-Xenar 135mm f/3,5
- Chiyoda Kogaku 50mm f/2
- Macro-Takumar 50mm f/4
- Jupiter-12 35mm f/2,8
- Carl Zeiss Sonnar 50mm f/2
- Jupiter-8M 53mm f/2
- Voigtländer Skopar 25mm f/4
- Jupiter-8 50mm f/2
- Carl Zeiss Sonnar 135mm f/3,5
- EBC Fujinon 50mm f/1,4
- Takumar 200mm f/3,5
- Industar 50mm f/3,5 M39
- Zeiss-Opton Sonnar 50mm f/1,5
- MOG Domiplan 50mm f/2,8
- Canon FD 200mm f/2,8 S.S.C.
- SMC Pentax-M 35mm f/2
- EBC Fujinon 100mm f/2,8
- Konica Hexanon AR 200mm f/3,5
- Zeiss Sonnar 50mm f/1,5
- Canon FD 35mm f/2 konkav
- Yashica ML 15mm f/2,8
- Will-Wetzlar 150mm f/3,0
- Hemförråd
- Ludwig Bertele
- aus Jena 135mm f/4
- Leitz Colorplan 90mm f/2,5
- Carl Zeiss Sonnar 100mm f/3,5
- Yashinon-DX 50mm f/1,4
- Redigering
- Minolta M-Rokkor 40mm f/2
- Konica Hexanon AR 85mm f/1,8
- Pannkakor
- Nikkor GN 45mm f/2,8
- Lensball inne
- Lensball ute
- Fotografera rök del 2
- Chinon 45mm f/2,8 Pancake
- Yashica ML 100mm f/3,5
- Corona 75mm f/3,5
- El-Nikkor 105mm f/5,6
- El-Nikkor 75mm f/4
- Agfa Magnolar 105mm f/4,5
- Rolleinar MC 55mm f/1,4
- Rollei HFT Planar 50/1,8
- Helios ursprung
- Fotografera rök
- Mamiya-Sekor E 28mm f/2,8
- Zeiss Sonnar 90mm f/2,8
- Zeiss Biogon 28mm f/2,8
- Zeiss Planar 100mm f/2
- Soligor 135mm f/2
- APO-Lanthar 50mm f/2
- Olympus OM 50mm f/1,4
- Canon FDn 50mm f/2
- Mamiya CS 200mm f/3,5
- Olympus 85mm f/2
- Helios-44 58mm f/2 M39
- Chinon 135mm f/2,8
- Albinar 135mm f/2,8
- Makinon 28mm f/2,8
- Carl Zeiss Flektogon 35mm f/2,4
- Carl Zeiss Pancolar 50mm f/1,8
- Rom 2020
- Olympus OM 200mm f/4
- Olympus OM 200mm f/5
- Mamiya-Sekor C 80mm f/4 Macro
- Mamiya-Sekor C 150mm f/3,5
- Xenar 50mm f/3,5
- Olympus OM 50mm f/1,2
- Olympus OM 40mm f/2
- Vega 12B 90mm f/2,8
- Viggenkameran
- Lek med UV-ljus, del 2
- Lek med UV-ljus, del 1
- Jag sågar en optik
- Olympus OM 300mm f/4,5
- Primotar 135mm f/3,5
- Olympus OM 180mm f/2,8
- Volna 80mm f/2,8
- MOG Primoplan 58mm f/1,9
- Yashica ML 55mm f/4 Macro
- Vivitar S1 90mm f/2,5
- Mamiya-Sekor C 80mm f/1,9
- Canon FDn 50mm f/1,2L
- Micro-Nikkor 55mm f/3,5
- Canon FDn 50mm f/3,5 Macro
- Canon FDn 135mm f/2,8
- Canon FDn 85mm f/1,8
- Olympus OM 135mm f/2,8
- Olympus OM 135mm f/3,5
- Konica AR 50mm f/1,7
- Tamron 300mm f/5,6 äldre
- Tamron SP 90mm f/2,5
- Tamron 105mm f/2,5
- Rokkor QF 50mm f/3,5
- Mamiya-sekor ES 135mm f/2,8
- Konica AR 55mm f/3,5 Macro
- Minolta QF 200mm f/3,5
- Ennalyt 135mm f/2,8
- Pressman 135mm f/2,8
- Olympus 100mm f/2,8
- Konica AR 50mm f/1,8
- Konica AR 135mm f/3,5
- Konica AR 200mm f/4
- Kilfitt Kilar 40mm f/2,8
- Canon FL 55mm f/1,2
- Canon FL 50mm f/1,4
- Yashica ML 42-75mm
- Carl Zeiss Jena Biotar 58mm f/2
- Takumar 55mm f/2,2
- Minolta PF 58mm f/1,4
- Mamiya-Sekor SX 105/2,8
- Rokkor QE 100mm f/3,5
- Yashinon 50mm f/2
- Pentax SMC Takumar 105mm f/2,8
- Mamiya-Sekor CS 50mm f/1,7
- Prinz Galaxy 200mm f/4,5
- Pentax Super-Takumar 200mm f/4
- Curtagon 35mm f/2,8
- Pentax Super-Takumar 85mm f/1,9
- Konica Hexanon AR 40mm f/1,8
- Konica Hexanon 52mm f/1,8
- Heliar 50mm f/3,5 på Sony A7R III
- Minolta 90mm f/4 på Sony A7R III
- Summilux 50mm f/1,4 på A7R III
- Ultron 35mm f/1,7 på Sony A7R III
- Super-Elmar 21mm f/3,4 på A7R III
- Nokton 50mm f/1,2 på A7R III
- Noctilux 50mm f/0,95 på A7R III
- Leitz Dimaron 100mm f/2,8
- Leitz Wetzlar Hektor 85mm f/2,8
- Leitz Elmaron 150mm f/2,8
- Leitz Elmaron 150mm f/2,8 (old)
- Leitz Wetzlar 200mm
- Leitz Wetzlar Elmaron 250mm f/4
- Will Wetzlar Wilon 75mm fmm f/4,5
- Yashica ML 135mm f/2,8 c
- Tamron 135mm f/2,8
- Yashica ML 35mm f/2,8
- Tamron 300mm f/5,6
- Yashica DSB 50mm f/1,9
- Leica Telyt 400mm f/6,8
- Soligor 55mm f/2,8 Macro
- Tokyo Koki 135mm f/3,5
- Tele-Tanar 135mm f/3,5
- Leica Elmar 9cm f/4 (ren)
- Leica Elmar 9cm f/4 (dis)
- Sankyo Komura 200mm f/3,5
- Leitz Focotar 50mm f/4,5
- Orestegor 200mm f/4
- Yashinon-DX 200mm f/4
- Yashinon-DX 135mm f/2,8
- Grönland 2019: Ilulissat
- Grönland 2019: Nuuk
- Island 2019
- Canon FD 100mm f/2,8 S.S.C.
- Canon FDn 135mm f/3,5
- Leica Summicron-R 50mm f/2
- Leica Summicron-R 50mm f/2 old
- Leica Summilux-R 50mm f/1,4
- Leica Noctilux 50mm f/0,95
- Canon FL 50mm f/1,8 (sen)
- Canon FL 50mm f/1,8 (mellan)
- Canon FL 50mm f/1,8 (tidig)
- Leica Summarit 90mm f/2,5
- Minolta MC 50mm f/1,7
- Minolta M-Rokkor 90mm f/4
- Canon FDn 50mm f/1,8
- Minolta PE 200mm f/4,5
- Soligor 50mm f/1,8
- Minolta MD 45mm f/2
- Leica Elmarit-R 28mm f/2,8
- Canon FD 50mm f/1,4
- Leica Hector 135mm f/4,5
- Minolta MD 50mm f/2
- El-Nikkor 50mm f/2,8
- El-Nikkor 50mm f/4
- Angulon 120mm f/6,8
- Durst Neotaron 75mm f/4,5
- Alto 80mm f/4,5
- P. Angenieux Paris 88mm f/4,5
- Kowa 90mm f/4,5
- Rodenstock Eurygon 40mm f/4
- Canon FDn 50mm f/1,4
- Soligor C/D 135mm f/2,8
- Formula 5 135mm f/2,8
- Minolta MDn 50mm f/1,7
- Canon R 50mm f/1,8
- Yashica ML 50mm f/1,4
- Yashica ML 50mm f/1,7
- Yashica ML 50mm f/1,9
- Yashica ML 50mm f/2
- Fujinon 35mm f/2,8
- Prakticar 135mm f/2,8
- Prakticar 50mm f/1,8
- Prakticar 50mm f/2,4
- Prakticar 28mm f/2,8
- Rom 2019
- Carl Zeiss Planar 50mm f/1,7
- Carl Zeiss Planar 50mm f/1,4
- Nikkor 135mm f/2,8
- Nikon E 135mm f/2,8
- SMC Pentax-M 50mm f/4 Macro
- SMC Pentax-M 28mm f/3,5
- Fujinon GF 63mm f/2,8 R WR
- Zenzanon 75mm f/2,8
- X-Fujinon 50mm f/1,6
- X-Fujinon 50mm f/1,9
- X-Fujinon 55mm f/2,2
- Jupiter-9 85mm f/2
- Zeiss Tessar 45mm f/2,8
- Bangkok 2019
- Hasselblad 80mm f/2,8
- Yashinon 5,5cm f/1,8
- Filmformat
- Sagrada Familia
- Färöarna 2018
- Berlin 2018
- Paris 2018
- Olympus 50mm f/1,8
- Takumar 50mm f/1,4
- Takumar 120mm f/2,8
- Rodenstock 135mm f/4
- Industar-50-2 50mm f/3,5
- Helios-40-2 85mm f/1,5
- Pentax 50mm f/1,4
- Nikkor 50mm f/1,4
- Nikkor 105mm f/2,5
- Nikkor 180mm f/2,8
- Cosina 40mm f/2,5
- Laowa 25mm f/2,8 2,5-5x
- Chinon 50mm f/1,7
- SMC Pentax-M 40mm f/2,8
- SMC Pentax-M 50mm f/2
- Angenieux 70-210mm f3,5
- Nikkor 50mm f/1,8
- Nikkor 50mm f/2
- Nikon E 50mm f/1,8
- Nikkor-H 28mm f/3,5
- Nikkor-O 35mm f/2
- Meyer-Optik-Görlitz
- Nikkor 85mm f/2
- Nikon E 100mm f/2,8
- Nikon AF 55mm f/2,8
- MOG Triopolan 100mm f/2,8 (New)
- MOG Trioplan 100mm f/2,8 (old)
- MOG Telemegor 180mm f/5,5 V
- MOG Telemegor 250mm f/5,5
- Volna 50mm f/2,8
- Zeiss Tessar 50mm f/2,8 T
- Zeiss Tessar 50mm f/2,8
- E. Ludwig 50mm f/2,9
- Steinheil 50mm f/2,8
- Pentacon 50mm f/1,8
- Fujinon 55mm f/2,2
- Helios-44 58mm f/2
- Helios-44M 58mm f/2
- Helios-44M-4 58mm f/2
- Olympus OM 180mm f/2,8
- Pentax 6x7 200mm f/4
- GFX + PK
- Carl Zeiss 85mm f/2,8
- Bokina
- Mamiya-Sekor EF 50mm f/1,7
- Mamiya-Sekor E 135/3,5
- Pentax 6x7 55mm f/4
- Voigtländer Heliar 50mm f/3,5
- Etthundratrettiofemmor
- Auto 110
- Bokehbubblor
- Tyskland 2017
- Hemliga svenska rum: Öja
- Tokyo 2017
- Island 2017
- Hawaii 2017
- Nikon 1917-2017
- Canon 1933 - 2017
- Norge 2016
- Rom 2015
- Island 2015
- Världens ljusstarkaste objektiv
- Övergivna rum
- The memory remains
- Leica M på Sony A7
- Kutens bensin
- Tingstäde fästning
- Billiga närbilder
- Att fotografera med bälg
- Italien 2013: San Marino
- Italien 2013: Florens
- Italien 2013: Garda
- Italien 2013: Lamborghini
- Italien 2013: Ducati
- Italien 2013: Ferrari
- Italien 2013: Italia
- Irland 2013
- Photoshoot 2013
- Dubbelåtta
- CCTV-optik del 2 av 2
- CCTV-optik del 1 av 2
- Gotland 2013 del 3 av 3
- Gotland 2013 del 2 av 3
- Gotland 2013 del 1 av 3
- Tamron 90mm - bilder
- Wien 2013
- Helsinki 2012
- Olofsfors bruk
- Budapest 2012
- Kollaps
- Ducati
- Guide till Leica M-optik
- Udda, fula och snygga
- Nitton minuter
- Biggles
- Airshow Skellefteå 2011
- Först i Sverige
- Rom 2011
- Nikon D3
- Vilse i min trädgård
- Vilse i hösten
- Scotland 2010
- Budapest 2010
- Canada 2010
- Scotland 2009
- Med 300mm ute i hösten
- Bokeh (2009)
- Star wars
- Tre gringos ute i hösten
- Med Nikon i Japan 2008
- Soligor får ej publiceras
- Bokehparty
Kollaps
Jag håller på att testa Nikons nya D800E i verkliga livet. Denna gång fick den komma med på en hojtur. Jag tog med två fantastiska gluggar, 70-200/2,8 och 14-24/2,8, allt i en Boblbee rygga som även har inbyggd ryggskena.
Det är många som bett oss berätta lite mer om hur vi tänker och gör när vi tar bilder, så jag ska försöka berätta lite mer om dessa bilder.
I alla fall, på två hjul, bitvis på ett, så hittade jag en gammal lada som kollapsat i vinter. Det kändes som ett spännande motiv. Denna bild är tagen från vägen på 200mm och bländare 2,8. Jag ville åt den där gammaldags känslan i bilden. Kort skärpedjup, svartvitt och pålagd vinjettering fixar det. I och för sig kunde jag lagt på sepia också, men jag var inte på det humöret när jag gjorde bilden i Capture One. Jag har också mörkat ner bilden lite och ökat kontrasten. Svartvita bilder behöver ofta lite extra kontrast för att se bra ut.
Hela ladan har tippat och ena hörnet har lyfts upp och blottat en gammal kärra. Ser lite ut som en mun. Här var ljuset så besvärligt att jag gjorde två bilder från RAW-bilden, en där kärran var korrekt exponerad och en där det övriga såg bra ut, sedan satte jag ihop dem i Photoshop. Även här 200mm och bländare 2,8 för att få ett minimalt skärpedjup. Eftersom öppningen var osymmetrisk så behövde jag välja att antingen få med hela glipan eller få kärran centrerad i motivet. Bevisligen valde jag det senare eftersom det ger känslan i bilden. Det är kärran som är motivet och inte gapet. Vinjettering ditlagd.
Jag tog denna bild även utan väskan, men jag ville ge denna fantastiska Boblbee-väska lite uppmärksamhet. Här kan man också lägga till ännu mer vinjettering men jag ville ha en tämligen öppen bild, för i och med att jag behöll färgen i väskan så kommer den automatiskt i fokus i alla fall. 19mm och bländare 13.
I min fantasi kändes den uppstickande brädan med sina spikar som en kobra som anfaller. Med 14mm och bländare 16 så blir det ett stort skärpedjup. Lite svag vinjettering tillagd för att centrera motivet en aning. Även här har jag använt två bilder för att kunna lätta upp undersidan av brädan som sticker upp.
Ja, du känner igen motivet, men här taget med 14mm och bländare 10. Även här gjorde två bilder med två olika ljus i RAW-programmet för att kunna lätta upp skuggsidan på ett bra sätt. De la jag sedan ihop i Photoshop. Det finns massor av lösningar med vad som oftast kallas HDR. Det finns speciella program, det finns färdiga styrningar redan i Capture One, men många gånger så föredrar jag att göra det med två separata bilder för då kan jag styra olika delar av motivet att få lite mer karaktär i stället för att påverka hela bildens mörka delar.
Det blir sånt sug i bilden på 14mm. Bländare 10. Ja, återigen har jag använt två bilder för att få ihop exponeringen bra. Jag kunde också använt lokala justeringar i Capture One, men som jag sagt tidigare så gillar jag kontrollen med två bilder istället. Jag lägger helt enkelt den en i ett lager ovanför den andra i Photoshop, sedan suddar jag ut övre bilden så att den undre träder fram. Lite gammaldags att göra så men jag får en exakt kontroll och jag kan styra effekten med flöde och opacitet på suddet.
200mm, bländare 4. En bild rakt av, i princip inte redigerat nåt alls.
När jag stod och fotograferade ett annat motiv så kom en sädesärla fram och jag mer eller mindre bara tryckte av. Tyvärr var kameran inställd på -2 steg, jag ställde om kameran och tog en bild med korrekt exponering. Jag kunde också ha styrt till bilden i RAW-programmet, men jag gillade verkligen den mörka bilden, ladan kändes som en del av någon gammal borg. Jag gillade det majestätiska med fågeln på toppen. Jag ljusade dock upp fågeln något...
Text och bild: Thomas Lövgren
2012-05-02