Meyer-Optik Görlitz Domiplan 50mm f/2,8

När jag arbetade i en fotobutik på 80-talet så betraktas dessa objektiv som skräp och var inget som vi ville byta in om möjligt. Vi har fyra sådana här objektiv i vårt museum och jag har nämnda skäl aldrig ens tittat åt deras håll. Jag såg nyligen på en Youtubevideo där de använde just denna optik och att den har bubbelbokeh. Detta gjorde att jag faktisk plockade fram en Domiplan för test. Domiplan är en Cooke-triplet så konstruktionen är över 130 år gammal och har hela tre linselement. Den lanserades 1962. Nu ska vi se vad den kan.

P1010017-2.jpg

Här har jag satt den på en Fujifilm GFX 100 via en Kipon adapter. Vissa testbilder är orättvist tagna på mellanformat medan vissa är beskurna till småbild/fullformat. Anges under respektive bild. Vill du se hur bilderna blir i småbildsformat, eller fullformat som det ofta kallas idag, så beskär du ner bilderna till 9552x6368 pixel. Inte ändra storlek på bilden utan ändra storlek på arbetsytan. Enda redigeringen från RAW till jpg var vinjetteringen. 

 

Domiplanuw-1.jpg

Bländare f/2,8. Bild tagen på mellanformat. Det finns skärpa i mitten även om optiken är mjuk. Den tillstymmelse till skärpa som finns faller snabbt ut mot kanterna och vi ser också påtaglig koma. Den vinjetterar betydligt mindre än förväntat.

 

Domiplanuw-2.jpg

Bländare f/4. Bild tagen på mellanformat. I absoluta mitten är skärpan rätt bra men den faller snabt mot kanterna. Kanske funkar hjälpligt på en Micro 4/3-sensor.

 

Domiplanuw-3.jpg

Bländare f/5,6. Bild tagen på mellanformat. Bättre mittskärpa och kantskärpan ökar också. Men kantskärpan är ändå fortfarande bedrövligt dålig.

 

Domiplanuw-4.jpg

Bländare f/8. Bild tagen på mellanformat. Bra mittskärpa. Kantskärpan kanske räcker för en APS-C-sensor nu. 

 

Domiplanuw-5.jpg

Bländare f/11. Bild tagen på mellanformat. Ser fortfarande ganska bra ut i mitten trots diffraktionen. Kantskärpan har dock ökat. Den kan hjälpligt användas på en fullformatssensor. Lustigt nog så försämras inte kantskärpan så mycket mer ända ut till mellanformatssensor.

 

Domiplan-6.jpg

Bländare f/2,8. Bild tagen beskuren ner till småbildsformat/fullformat. Ingen skärpa värd att nämna. Ah, här har vi bubbelbokehn. Kul men inte lika fina bubbelbokehbollar som Fujinon 55/2,2 eller Trioplan 100/2,8

 

Domiplan-7.jpg

Bländare f/4. Bild tagen beskuren ner till småbildsformat/fullformat. De lite intressanta bokehbolrna blev nu till tråkiga hexagoner. Skärpan är inte riktigt bra och man märker på moirémönstret att upplösningen på optiken inte alls räcker till.

 

Domiplan-8.jpg

Bländare f/5,6. Bild tagen beskuren ner till småbildsformat/fullformat. Typ okej mittskärpa men upplösningen räcker inte till. Hemska och vassa bokeh-hexagoner.

 

Domiplan-9.jpg

Bländare f/8. Bild tagen beskuren ner till småbildsformat/fullformat. Typ okej mittskärpa men upplösningen räcker inte till.

 

Domiplan-10.jpg

Bländare f/11. Bild tagen beskuren ner till småbildsformat/fullformat. Diffraktionen åt upp den lilla skärpa som fanns.

 

DSCF3074-2xw.jpg

Jag jämförde Meyer-Optik Görlitz Domiplan 50/2,8 mot Fujinon 55/2,2, en optik som också ger bubbelbokeh, och här framgår hur mycket bättre Fujinon 55/2,2 är, samt att du kan om du vill få ut ännu större bollar ur Fujinon medan bilden från Domiplan är på dess max.

 

DSCF3074-3.jpg

Om jag tar bilden som är tagen med Domiplan 50/2,8 och justerar till de optiska felen i övre delen av bilden, och sedan skjuter vitbalansen helt fel, så kan jag få denna fina julbild.

Slutsatsen blir att detta var en skräpoptik på 60-talet när den tillverkades, den var en skräpoptik på 80-talet när vi helst inte ville byta in den, och det är en skäpoptik 2020. Förvisso har den bubbelbokeh men för samma pengar kan du köpa en Fujinon 55/2,2 som har ännu finare bokehbubblor. Båda dessa är tämligen kassa som objektiv. Ingen egentlig skärpa.

Bild och text: © Thomas Lövgren

2020-12-07