A.Schacht Ulm Edixa-S-Travelon-A 50mm f/1,8

A.Schacht Ulm grundades av Albert Schacht 1948 i München. Företaget flyttade till Ulm 1954. Albert Schacht arbetade hos Carl Zeiss 1919-1926 och hos Steinheil 1939-1946. Företaget köptes upp 1967 och det verkar som produktionen lades ner då eller något år efter. Optiken med det långa namnet A.Schacht Ulm Edixa-S-Travelon-A 50/1,8 är tämligen sällsynt. Nu ska vi se hur det presterar.

P5120005-2.jpg

Här har jag satt objektivet på en Fujifilm GFX 100S via en adapter. Alla testbilder är orättvist tagna på mellanformat. Vill du se hur bilderna blir i småbildsformat, eller fullformat som det ofta kallas idag, så beskär du ner bilderna till 9552x6368 pixel. Inte ändra storlek på bilden utan ändra storlek på arbetsytan. Enda redigeringen från RAW till jpg var vinjetteringen. 

 

Edixa5018w-1.jpg

Bländare f/1,8. ​Inte bra. Inte mycket skärpa och rejält med astigmatism.

 

Edixa5018w-2.jpg

Bländare f/2,8. ​Inte bra. Objektivet har ett enormt fokusskift vilket leder till att för varje steg jag bländar ner så måste jag ställa om skärpan. Det går inte att ställa skärpan på största bländaröppningen för att få så exakt skärpa som möjligt och sedan blända ner. Väldigt bökigt. Objektivet kan inte ha gett bra bilder på en analog spegelreflexkamera då dessa fungerar som så att man ställer skärpan på full öppning och sedan när man tar bilden så bländar optiken ner, men då har ju skärpan förflyttat sig och du får en oskarp bild. På inomhusbilderna är skärpan ställd för varje bländare för att se maximal kvalitet även om det är extremt opraktiskt. Utomhusbilderna är ställda efter full öppning och där kan vi se hur stort fokusskiftet är.

 

Edixa5018w-3.jpg

Bländare f/4. ​Inte bra. Enormt fokusskift. 

 

Edixa5018w-4.jpg

Bländare f/5,6. ​Inte bra. Enormt fokusskift. 

 

Edixa5018w-5.jpg

Bländare f/8. ​Inte bra. Enormt fokusskift. 

 

Edixa5018w-6.jpg

Bländare f/11. Inte bra. Enormt fokusskift. 

 

Travelonw-1.jpg

Bländare f/1,8. Inte bra. Väldigt mjuk och ingen egentlig skärpa. På inomhusbilderna är skärpan ställd individuellt för varje bländaröppning.

 

Travelonw-2.jpg

Bländare f/2,8. Bättre men inte bra.

 

Travelonw-3.jpg

Bländare f/4. Ytterligare bättre och nu finns det någon skärpa i alla fall. 

 

Travelonw-4.jpg

Bländare f/5,6. Ytterligare bättre men det är fortfarande lite mjukt.

 

Travelonw-5.jpg

Bländare f/8. Skärpan är nu rätt okej men det är en tämligen kontrastlös bild så med lite redigering skulle resultatet kunna bli godkänt. Lägg märke till de fula hexagonerna som den oregelbundna bländaröppningen ger.

 

Travelonw-6.jpg

Bländare f/11. Diffraktionen äter nu upp den skärpa som fanns om det blir märkbart sämre.

Slutsatsen blir detta är inte en bra optik. Den bör inte användas på en modern kamera oavsett upplösning. Den bör inte användas på en analog kamera heller. Så helt enkelt: Undvik! Objektivet har ett enormt fokusskift vilket leder till att för varje steg jag bländar ner så måste jag ställa om skärpan. Det går inte att ställa skärpan på största bländaröppningen för att få så exakt skärpa som möjligt och sedan blända ner. Väldigt bökigt. Objektivet kan inte ha gett bra bilder på en analog spegelreflexkamera heller då dessa fungerar som så att man ställer skärpan på full öppning och sedan när man tar bilden så bländar optiken ner, men då har ju skärpan förflyttat sig och du får en oskarp bild. Dessa objektiv säljs för omkring 3000kr på eBay och det är helt orimligt. Bildkvaliteten är inte ens värd 30kr. Som samlarobjekt kanske 300kr.

Bild och text: © Thomas Lövgren

2021-05-14