Carl Zeiss Planar 50mm f/1,4

Carl Zeiss har alltid tillverkat objektiv av hög kvalitet och så även till Contax. Denna fattning delades med Yashica, då Kyocera ägda båda dessa företag. Nu ska vi se vad detta objektiv från 80-talet kan prestera.

ZP5014k.jpg

Här har jag satt den på en Fujifilm GFX via en Kipon adapter. Alla testbilder är orättvist tagna på mellanformat. Vill du se hur bilderna blir i småbildsformat, eller fullformat som det ofta kallas idag, så beskär du ner bilderna till 6768x4512 pixel. Inte ändra storlek på bilden utan ändra storlek på arbetsytan. Enda redigeringen från RAW till jpg var vinjetteringen.

 

Zeiss50-1,4-1-2.jpg

Bländare f/1,4. Mjukt och lite överstrålning men inte så tokigt för att vara f/1,4 på en gammal optik. Kantskärpan är bättre än jag väntat mig, speciellt till höger. Tänk nu på att detta är taget med mellanformat. Det är byggt för fullformat och ska användas så. 

 

Zeiss50-1,4-2-2.jpg

Bländare f/2 och allt förbättras. Mittskärpan är riktigt bra.

 

Zeiss50-1,4-3-2.jpg

Bländare f/2,8 och allt förbättras självklart ytterligare. Kantskärpan räcker nog för fullformat.

 

Zeiss50-1,4-4-2.jpg

Bländare f/4, och ytterligare bättre.

 

Zeiss50-1,4-5-2.jpg

Bländare f/11. Grymt bra, här tecknar den skarpt ända ut i kanterna och detta på mellanformat. Imponerande.

 

ZP50-1-4-1-2.jpg

Bländare f/1,4 och det är lite mjukt och det finns en del överstrålning. Inte bra men långt ifrån det värsta jag sett. Jag skulle nog inte använda denna optik på f/1,4. Bokehbollarna har formen av kattögon.

 

ZP50-1-4-2-2.jpg

Bländare f/2 och pang så sitter skärpan där. Överstrålningen är borta. Fullt användbar på f/2.

 

ZP50-1-4-3-2.jpg

Bländare f/2,8 och skärpan blir allt bättre men den sexbladiga bländaren ger tydliga hexagoner.

 

ZP50-1-4-4-2.jpg

Bländare f/4 ger mer skärpa men också mer störande hexagoner.

 

ZP50-1-4-5-2.jpg

Bländare f/5,6 ger ytterligare bättre skärpa och tyvärr mer distinkta hexagoner.

Slutsatsen är inte förvånande. Contax var kända för sina fina objekitv och detta är inget undantag. Mittskärpan sitter bra redan från f/2 och för fullformat så sitter kantskärpan från f/2,8 - f/4 och även om det kanske inte är helt relevant så sitter kantskärpan för mellanformat på f/11. Jag har inte ordat något om vinjettering då det är lätt åtgärdat och det är den enda redigering som gjorts från raw-filen. Denna optik ska självklart användas på en fullformat men faktum är att den fungerar även på mellanformat, vilket är imponerande.

Bild och text: © Thomas Lövgren

2019-03-28