- Captains log
- Quiz
- Omröstningar
- Kameramuseum
- Svenska uppfinningar
- Hur du fotograferar norrsken
- Norrsken, vad är det?
- Fotografera månen
- Du behöver ett L-bracket!
- Nikon Nikkor 24mm f/2,8
- Minolta RF Rokkor 250mm
- TTartisan 100mm f/2,8
- Mamiya SX 50mm f/1,8
- Tominon 135mm f/4,5
- Krisberedskap 72h väska
- Soligor Dualfocal 28/35mm
- Sigma 90mm f/2,8 DG DN
- Udda objektivmärken
- Julgransbokeh
- Meopta Belar 75mm f/4,5
- Liesegang Coronar 135mm
- Meopta Belar 50mm f/4,5
- Fujinon GF 20-35mm f/4
- Minolta F.Rokkor-QF 200mm
- Rodenstock Ysaron 150mm
- Fujinon-EP 135mm f/5,6
- MTO 1000A
- Novoflex 400mm f/5,6
- Canon 40mm f/2,8 från A35F
- Konica Hexanon 38mm f/2,8
- Minolta Rokkor 38mm f/2,7
- Minolta RF-Rokkor 250mm
- Dr Weth Telestigmar
- Radioaktiva objektiv
- Taronar 45mm f/1,8
- Svalbard: Longyearbyen
- Svalbard: Pyramiden
- Svalbard: Gruva 7
- MC TeleZenitar-M 135mm
- MC APO TeleZenitar 135mm
- Rom 2022: Altre immagini
- Rom 2022: Piramide di Caio
- Rom 2022: Villa d'Este
- Rom 2022: La stravaganza
- Canon 50mm f/1,2 LTM
- Carl Zeiss Tessar 115mm f/3,5
- Zeiss-Opton Sonnar 85mm
- Carl Zeiss Jena Sonnar 50mm
- Carl Zeiss Planar 35mm f/3,5
- Canon 85mm f/1,5 LTM
- Minolta MD 35-70mm f/3,5
- Minolta MD 35mm f/2,8
- SL-Angulon 35mm f/2,8
- Minolta MC 100mm f/2,5
- Piesker & Co 250/5,5
- Mamiya C 210mm f/4
- Mamiya C 300mm f/5,6
- Mamiya C 500mm f/8
- Pentax-A 645 600/5,6 ED IF
- TTArtisan 50mm f/0,95
- Hasselblad 45mm f/4 (Xpan)
- Nikkor-S 50mm f/1,4
- ALPA-Tele-Xenar 90mm f/3,5
- ALPA Alitar 180mm f/4,5
- Fujinon L 50mm f/2,8
- Fujinon L 50mm f/2
- PA-Curtagon 35mm f/4
- Topcor 135mm f/4
- Miranda EC 50mm f/3,5
- Soligor 50mm f/1,9
- Miranda EC 50mm f/1,8
- UV Topcor 50mm f/2
- Miranda EC 50mm f/1,4
- UV Topcor 35mm f/3,5
- UV Topcor 28mm f/4
- Miranda EC 135mm f/2,8
- Miranda 50mm f/1,8
- Topcor 28mm f/2,8
- Aetna Rokunar 135mm f/2,8
- Alla Helios-44 mot varandra
- Nikkor 35mm f/2
- Angenieux Alfitar 90mm f/2,5
- Kern-Switar 50mm f/1,8
- ALPA-Curtagon 35mm f/2,8
- Olympus G Zuiko 42mm f/1,8
- Olympus OM 55mm f/1,2
- Oshiro 35mm f/2
- Jupiter-11 135mm f/4
- Soligor C/D 35mm f/2
- A.Schacht Ulm 50mm f/1,8
- Soligor C/D 200mm f/2,8
- Olympus OM 35mm f/2
- Nikkor 300mm f/4,5
- Tokina 500mm f/8
- Pentax Takumar 135mm f/2,5
- Olika typer av bokeh
- Pentax Takumar 135mm f/2,5
- Agfa (Chinon) 50mm f/1,4
- Agfa (Chinon) 50mm f/1,9
- Canon FDn 35mm f/2,8
- Canon FDn 28mm f/2,8
- Canon FD 24mm f/2,8
- Ricoh 50mm f/2
- Leica Telyt-R 250mm f/4
- Leica Elmar-R 180mm f/4
- Leica Elmarit-R 135mm f/2,8
- Leica Summicron-R 90mm f/2
- Leica Elmarit 100mm f/2,8
- Leica Macro-Elmarit-R 60mm f/2,8
- Leica Elmarit-R 35mm f/2,8
- Nikkor 105mm f/1,8
- Nikkor-PC 105mm f/2,5
- Voigtländer Septon 50mm f/2
- Super-Dynarex 135mm f/4
- Skopagon 40mm f/2
- Color-Skopar X 50mm f/2,8
- Barndomsfärger
- Lista Rollei & Mamiya objektiv
- SMC Pentax-M 85mm f/2
- Rikenon 55mm f/1,4
- Konica AR 50mm f/1,4
- Iscotar 50mm f/2,8
- Edixa-Xenon 50mm f/1,9
- EBC Fujinon-T 200mm f/4,5
- Carl Zeiss Tessar 50mm f/2,8
- Carl Zeiss Tessar 50mm f/2,8
- Contarex objektivlista
- Olympus OM 50mm f/3,5
- Carl Zeiss Skoparex 35mm f/3,4
- Alpa-tele-Xenar 135mm f/3,5
- Chiyoda Kogaku 50mm f/2
- Macro-Takumar 50mm f/4
- Jupiter-12 35mm f/2,8
- Carl Zeiss Sonnar 50mm f/2
- Jupiter-8M 53mm f/2
- Voigtländer Skopar 25mm f/4
- Jupiter-8 50mm f/2
- Carl Zeiss Sonnar 135mm f/3,5
- EBC Fujinon 50mm f/1,4
- Takumar 200mm f/3,5
- Industar 50mm f/3,5 M39
- Zeiss-Opton Sonnar 50mm f/1,5
- MOG Domiplan 50mm f/2,8
- Canon FD 200mm f/2,8 S.S.C.
- SMC Pentax-M 35mm f/2
- EBC Fujinon 100mm f/2,8
- Konica Hexanon AR 200mm f/3,5
- Zeiss Sonnar 50mm f/1,5
- Canon FD 35mm f/2 konkav
- Yashica ML 15mm f/2,8
- Will-Wetzlar 150mm f/3,0
- Hemförråd
- Ludwig Bertele
- aus Jena 135mm f/4
- Leitz Colorplan 90mm f/2,5
- Carl Zeiss Sonnar 100mm f/3,5
- Yashinon-DX 50mm f/1,4
- Redigering
- Minolta M-Rokkor 40mm f/2
- Konica Hexanon AR 85mm f/1,8
- Pannkakor
- Nikkor GN 45mm f/2,8
- Lensball inne
- Lensball ute
- Fotografera rök del 2
- Chinon 45mm f/2,8 Pancake
- Yashica ML 100mm f/3,5
- Corona 75mm f/3,5
- El-Nikkor 105mm f/5,6
- El-Nikkor 75mm f/4
- Agfa Magnolar 105mm f/4,5
- Rolleinar MC 55mm f/1,4
- Rollei HFT Planar 50/1,8
- Helios ursprung
- Fotografera rök
- Mamiya-Sekor E 28mm f/2,8
- Zeiss Sonnar 90mm f/2,8
- Zeiss Biogon 28mm f/2,8
- Zeiss Planar 100mm f/2
- Soligor 135mm f/2
- APO-Lanthar 50mm f/2
- Olympus OM 50mm f/1,4
- Canon FDn 50mm f/2
- Mamiya CS 200mm f/3,5
- Olympus 85mm f/2
- Helios-44 58mm f/2 M39
- Chinon 135mm f/2,8
- Albinar 135mm f/2,8
- Makinon 28mm f/2,8
- Carl Zeiss Flektogon 35mm f/2,4
- Carl Zeiss Pancolar 50mm f/1,8
- Rom 2020
- Olympus OM 200mm f/4
- Olympus OM 200mm f/5
- Mamiya-Sekor C 80mm f/4 Macro
- Mamiya-Sekor C 150mm f/3,5
- Xenar 50mm f/3,5
- Olympus OM 50mm f/1,2
- Olympus OM 40mm f/2
- Vega 12B 90mm f/2,8
- Viggenkameran
- Lek med UV-ljus, del 2
- Lek med UV-ljus, del 1
- Jag sågar en optik
- Olympus OM 300mm f/4,5
- Primotar 135mm f/3,5
- Olympus OM 180mm f/2,8
- Volna 80mm f/2,8
- MOG Primoplan 58mm f/1,9
- Yashica ML 55mm f/4 Macro
- Vivitar S1 90mm f/2,5
- Mamiya-Sekor C 80mm f/1,9
- Canon FDn 50mm f/1,2L
- Micro-Nikkor 55mm f/3,5
- Canon FDn 50mm f/3,5 Macro
- Canon FDn 135mm f/2,8
- Canon FDn 85mm f/1,8
- Olympus OM 135mm f/2,8
- Olympus OM 135mm f/3,5
- Konica AR 50mm f/1,7
- Tamron 300mm f/5,6 äldre
- Tamron SP 90mm f/2,5
- Tamron 105mm f/2,5
- Rokkor QF 50mm f/3,5
- Mamiya-sekor ES 135mm f/2,8
- Konica AR 55mm f/3,5 Macro
- Minolta QF 200mm f/3,5
- Ennalyt 135mm f/2,8
- Pressman 135mm f/2,8
- Olympus 100mm f/2,8
- Konica AR 50mm f/1,8
- Konica AR 135mm f/3,5
- Konica AR 200mm f/4
- Kilfitt Kilar 40mm f/2,8
- Canon FL 55mm f/1,2
- Canon FL 50mm f/1,4
- Yashica ML 42-75mm
- Carl Zeiss Jena Biotar 58mm f/2
- Takumar 55mm f/2,2
- Minolta PF 58mm f/1,4
- Mamiya-Sekor SX 105/2,8
- Rokkor QE 100mm f/3,5
- Yashinon 50mm f/2
- Pentax SMC Takumar 105mm f/2,8
- Mamiya-Sekor CS 50mm f/1,7
- Prinz Galaxy 200mm f/4,5
- Pentax Super-Takumar 200mm f/4
- Curtagon 35mm f/2,8
- Pentax Super-Takumar 85mm f/1,9
- Konica Hexanon AR 40mm f/1,8
- Konica Hexanon 52mm f/1,8
- Heliar 50mm f/3,5 på Sony A7R III
- Minolta 90mm f/4 på Sony A7R III
- Summilux 50mm f/1,4 på A7R III
- Ultron 35mm f/1,7 på Sony A7R III
- Super-Elmar 21mm f/3,4 på A7R III
- Nokton 50mm f/1,2 på A7R III
- Noctilux 50mm f/0,95 på A7R III
- Leitz Dimaron 100mm f/2,8
- Leitz Wetzlar Hektor 85mm f/2,8
- Leitz Elmaron 150mm f/2,8
- Leitz Elmaron 150mm f/2,8 (old)
- Leitz Wetzlar 200mm
- Leitz Wetzlar Elmaron 250mm f/4
- Will Wetzlar Wilon 75mm fmm f/4,5
- Yashica ML 135mm f/2,8 c
- Tamron 135mm f/2,8
- Yashica ML 35mm f/2,8
- Tamron 300mm f/5,6
- Yashica DSB 50mm f/1,9
- Leica Telyt 400mm f/6,8
- Soligor 55mm f/2,8 Macro
- Tokyo Koki 135mm f/3,5
- Tele-Tanar 135mm f/3,5
- Leica Elmar 9cm f/4 (ren)
- Leica Elmar 9cm f/4 (dis)
- Sankyo Komura 200mm f/3,5
- Leitz Focotar 50mm f/4,5
- Orestegor 200mm f/4
- Yashinon-DX 200mm f/4
- Yashinon-DX 135mm f/2,8
- Grönland 2019: Ilulissat
- Grönland 2019: Nuuk
- Island 2019
- Canon FD 100mm f/2,8 S.S.C.
- Canon FDn 135mm f/3,5
- Leica Summicron-R 50mm f/2
- Leica Summicron-R 50mm f/2 old
- Leica Summilux-R 50mm f/1,4
- Leica Noctilux 50mm f/0,95
- Canon FL 50mm f/1,8 (sen)
- Canon FL 50mm f/1,8 (mellan)
- Canon FL 50mm f/1,8 (tidig)
- Leica Summarit 90mm f/2,5
- Minolta MC 50mm f/1,7
- Minolta M-Rokkor 90mm f/4
- Canon FDn 50mm f/1,8
- Minolta PE 200mm f/4,5
- Soligor 50mm f/1,8
- Minolta MD 45mm f/2
- Leica Elmarit-R 28mm f/2,8
- Canon FD 50mm f/1,4
- Leica Hector 135mm f/4,5
- Minolta MD 50mm f/2
- El-Nikkor 50mm f/2,8
- El-Nikkor 50mm f/4
- Angulon 120mm f/6,8
- Durst Neotaron 75mm f/4,5
- Alto 80mm f/4,5
- P. Angenieux Paris 88mm f/4,5
- Kowa 90mm f/4,5
- Rodenstock Eurygon 40mm f/4
- Canon FDn 50mm f/1,4
- Soligor C/D 135mm f/2,8
- Formula 5 135mm f/2,8
- Minolta MDn 50mm f/1,7
- Canon R 50mm f/1,8
- Yashica ML 50mm f/1,4
- Yashica ML 50mm f/1,7
- Yashica ML 50mm f/1,9
- Yashica ML 50mm f/2
- Fujinon 35mm f/2,8
- Prakticar 135mm f/2,8
- Prakticar 50mm f/1,8
- Prakticar 50mm f/2,4
- Prakticar 28mm f/2,8
- Rom 2019
- Carl Zeiss Planar 50mm f/1,7
- Carl Zeiss Planar 50mm f/1,4
- Nikkor 135mm f/2,8
- Nikon E 135mm f/2,8
- SMC Pentax-M 50mm f/4 Macro
- SMC Pentax-M 28mm f/3,5
- Fujinon GF 63mm f/2,8 R WR
- Zenzanon 75mm f/2,8
- X-Fujinon 50mm f/1,6
- X-Fujinon 50mm f/1,9
- X-Fujinon 55mm f/2,2
- Jupiter-9 85mm f/2
- Zeiss Tessar 45mm f/2,8
- Bangkok 2019
- Hasselblad 80mm f/2,8
- Yashinon 5,5cm f/1,8
- Filmformat
- Sagrada Familia
- Färöarna 2018
- Berlin 2018
- Paris 2018
- Olympus 50mm f/1,8
- Takumar 50mm f/1,4
- Takumar 120mm f/2,8
- Rodenstock 135mm f/4
- Industar-50-2 50mm f/3,5
- Helios-40-2 85mm f/1,5
- Pentax 50mm f/1,4
- Nikkor 50mm f/1,4
- Nikkor 105mm f/2,5
- Nikkor 180mm f/2,8
- Cosina 40mm f/2,5
- Laowa 25mm f/2,8 2,5-5x
- Chinon 50mm f/1,7
- SMC Pentax-M 40mm f/2,8
- SMC Pentax-M 50mm f/2
- Angenieux 70-210mm f3,5
- Nikkor 50mm f/1,8
- Nikkor 50mm f/2
- Nikon E 50mm f/1,8
- Nikkor-H 28mm f/3,5
- Nikkor-O 35mm f/2
- Meyer-Optik-Görlitz
- Nikkor 85mm f/2
- Nikon E 100mm f/2,8
- Nikon AF 55mm f/2,8
- MOG Triopolan 100mm f/2,8 (New)
- MOG Trioplan 100mm f/2,8 (old)
- MOG Telemegor 180mm f/5,5 V
- MOG Telemegor 250mm f/5,5
- Volna 50mm f/2,8
- Zeiss Tessar 50mm f/2,8 T
- Zeiss Tessar 50mm f/2,8
- E. Ludwig 50mm f/2,9
- Steinheil 50mm f/2,8
- Pentacon 50mm f/1,8
- Fujinon 55mm f/2,2
- Helios-44 58mm f/2
- Helios-44M 58mm f/2
- Helios-44M-4 58mm f/2
- Olympus OM 180mm f/2,8
- Pentax 6x7 200mm f/4
- GFX + PK
- Carl Zeiss 85mm f/2,8
- Bokina
- Mamiya-Sekor EF 50mm f/1,7
- Mamiya-Sekor E 135/3,5
- Pentax 6x7 55mm f/4
- Voigtländer Heliar 50mm f/3,5
- Etthundratrettiofemmor
- Auto 110
- Bokehbubblor
- Tyskland 2017
- Hemliga svenska rum: Öja
- Tokyo 2017
- Island 2017
- Hawaii 2017
- Nikon 1917-2017
- Canon 1933 - 2017
- Norge 2016
- Rom 2015
- Island 2015
- Världens ljusstarkaste objektiv
- Övergivna rum
- The memory remains
- Leica M på Sony A7
- Kutens bensin
- Tingstäde fästning
- Billiga närbilder
- Att fotografera med bälg
- Italien 2013: San Marino
- Italien 2013: Florens
- Italien 2013: Garda
- Italien 2013: Lamborghini
- Italien 2013: Ducati
- Italien 2013: Ferrari
- Italien 2013: Italia
- Irland 2013
- Photoshoot 2013
- Dubbelåtta
- CCTV-optik del 2 av 2
- CCTV-optik del 1 av 2
- Gotland 2013 del 3 av 3
- Gotland 2013 del 2 av 3
- Gotland 2013 del 1 av 3
- Tamron 90mm - bilder
- Wien 2013
- Helsinki 2012
- Olofsfors bruk
- Budapest 2012
- Kollaps
- Ducati
- Guide till Leica M-optik
- Udda, fula och snygga
- Nitton minuter
- Biggles
- Airshow Skellefteå 2011
- Först i Sverige
- Rom 2011
- Nikon D3
- Vilse i min trädgård
- Vilse i hösten
- Scotland 2010
- Budapest 2010
- Canada 2010
- Scotland 2009
- Med 300mm ute i hösten
- Bokeh (2009)
- Star wars
- Tre gringos ute i hösten
- Med Nikon i Japan 2008
- Soligor får ej publiceras
- Bokehparty
CCTV del 2
Jag vill börja med att säga att denna test är väldigt orättvis. Men den slutar med en rättvis poäng. På ett sätt är det en meningslös test då ingen använder CCTV-objektiv för att de är bra, men jag ville verkligen veta hur bra de är, då det mesta jag tagit med dem blivit rätt dåligt.
Det finns en charm med objektiv som vinjetterar kraftigt och/eller har rätt dålig kantskärpa. Det kan ge sköna effekter på vissa motiv. Så förutom ren experimentlusta så kan det ha praktiska fördelar att prova alla möjliga och omöjliga objektiv på din kamera. Lite mindre romantiskt är att du kan faktiskt få sådana resultat från en bra optik med hjälp av Photoshop.
Objektiv för övervakningskameror är avsedda för de små bildsensorer som övervakningskameror har. Därför kan de aldrig bli riktigt bra på en större sensor som t ex sitter i Micro 4/3-kameror. Trots detta är det många som satt CCTV-objektiv på sina Micro 4/3-kameror. Här ska vi jämföra tre CCTV-objektiv mot sina riktiga Micro 4/3-motsvarigheter, samt mot en joker, en billig begagnad Contax-optik, en Carl Zeiss 50/1,7, de är rätt vanliga och de går att hitta för 300-500kr. Så låt kampen börja...
Här är bilden jag utgår ifrån. Bilden tagen på drygt en meters håll så att alla objektiv kunde fokusera.
Klicka på bilden för att se den i full skärm. Vi börjar riktigt orättvist och jämför en optik för Fujian/OEM 25/1,4 144kr mot en Panasonic/Leica 25/1,4 för 5490kr. Mittskärpa, Panasonic vinner naturligtvis överlägset, den billigare är inte skarp någonstans.
Klicka på bilden för att se den i full skärm. Samma objektiv men här tittar vi på kantskärpan. Som förväntat.
Klicka på bilden för att se den i full skärm. Nu bländar vi ner till 4,0 och här händer det grejer. Visst vinner Panasonic lätt, men skillnaden i mittskärpan är inte lika gigantisk.
Klicka på bilden för att se den i full skärm. Bländare 4 och kantskärpa. Självklart sopar Panasonic mattan med den andra optiken. Inget annat är att vänta heller då CCTV-optik inte byggd för så stora sensorer.
Klicka på bilden för att se den i full skärm. Då går vi till Fujian/OEM 35/1,7 och kör den mot Olympus 45/1,8. Det skiljer inte alls mycket i storleken på objektiven, däremot skiljer det en hel del i pris, 175kr mot 2590kr. Olympus vinner överlägset då vi här kör full öppning och kollar mittskärpan. Fujian är dock inte helt kass, den är mycket bättre än Fujian 25/1,4.
Klicka på bilden för att se den i full skärm. Återigen förväntat resultat pga konstruktion och pris.
Klicka på bilden för att se den i full skärm. Då bländar vi ner till 4,0 och naturligtvis vinner Olympus (höger) lätt, men här är skillnaden i mittskärpa inte så stor som prisskillnaden är.
Klicka på bilden för att se den i full skärm. Kantskärpa. Som jag nu sagt flera gånger så är inte CCT-objektiv gjorda för denna sensorstorlek.
Klicka på bilden för att se den i full skärm. Då hoppar vi till 50mm, full öppning och mittskärpa. Från vänster Fujian 50/1,4 (144kr), Contax Zeiss 50/1,7 (300kr) och Olymous 45/1,8 (2590kr). Olympus vinner lätt. Men Contax ligger inte så långt ifrån. Fujian är helt frånkörd.
Klicka på bilden för att se den i full skärm. Kantskärpa. Fujian är helt off som väntat, men här kommer Contax och dominerar, den är faktiskt strået vassare än Olympus.
Klicka på bilden för att se den i full skärm. Vi bländar ner till 4,0 och nu presterar Fujian i stort sett lika bra som Contax medan Olympus är bättre än de andra.
Klicka på bilden för att se den i full skärm. Så till kantskärpan på bländare 4, där Fujian naturligtvis är off, men det är otroligt jämnt och otroligt bra resultat både från Contax och Olympus.
Men charmen då? Klart jag ska avsluta med bilder där en del av charmen med en typ dålig optik kommer fram. Men charmen dog till stor del för mig då jag hade svårt att hitta en C-adapter där objektiven kan fokusera på oändligt. Jag har provat flera adaptrar men inte hittat någon som varit tillräckligt urfräst för att 35/1,7 ska gå in helt. Fler adaptrar är på väg som jag kommer att prova senare, men jag har liksom gett upp lite. 25/1,4 kunde fokusera på oändligt, 35/1,4 till 10m, och 50/1,4 upp till 1m. Samtliga tre Fujian/OEM var billiga i inköp, de var ändå byggda i metall och såg helt okej ut. Känslan var ingen upplevelse och de har gigantiska problem med motljus och interna reflexer. Olympus 45/1,8 är en grymt liten optik och otroligt bra så den är helt klart favoriten, men jag blev nykär i Contax Zeiss 50/1,7. Båda dessa objektiv går att använda på full öppning och kan naturligtvis fokusera på oändligt.
Fujian CCTV 35 eller 50mm, jag minns inte vilken jag använde just här...
Fujian CCTV 35 eller 50mm, jag minns inte vilken jag använde just här, i ett område som kallas häxskogen...
Alice vackra ögon tagna med Fujian CCTV 35/1,7 på 1,7
Hade jag kul? Ja.
Kommer jag att använda någon av CCTV-objektiven? Troligen inte.
Den rättvisa poängen? Köp en begagnad Contax Zeiss 50/1,7 om du ramlar över en billigt...
Bild och text: © Thomas Lövgren
2013-08-19